Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Er det noen knep i ludo med hensyn til parkering i nærheten av Gløs? Jeg var 06:55 på skolen i dag i håp om å "lure'n inn" på en gratisparkering jeg vet om, dessverre med begrenset hell! Begynner å bli meget lei av å leve in the danger zone. Er det mulig å søke om parkeringstillatelse for studenter, egentlig?

Det gikk an å søke som student tidligere i alle fall. Hvis det fortsatt går må du nok belage deg på at du neppe får plass noe nærmere enn GLØS Y (se bilde her: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Parkering+for+ansatte+-+Gl%C3%B8shaugen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør man være på plass når vårsemesteret begynner 6. januar? Tenkte å ordne med billetter til jul nå. Har ikke spesielt lyst til å miste første dagen, men jeg aner ingenting om hvordan de pleier å være.

Jeg har opplevd at det har vært labfag som begynte første dag (!), men det hører nok til unntakene. Vanligvis er det ikke noe problem å miste noen dager.

Lenke til kommentar

Pleier det alltid å være rimelig fullt på treningsstudioet ved Sit Gløshaugen? Har vært innom et par ganger, både sent og tidlig på dagen, og det har vært betydelig ventetid flere ganger. Er det noen tidspunkter hvor det som regel er litt roligere? Skulle jo tro at det ble færre folk utover kvelden, men jeg har nesten inntrykk av det motsatte....

Lenke til kommentar

Hva mener du med "sent på dagen"? Det er mest folk der rett før og etter folk har forelesninger. Jeg pleier å trene rundt kl. 8 om morgenen eller etter 9 om kvelden, og det er veldig sjeldent at treningssenteret er fullt da. Nå som de har satt opp haugevis med nye racker burde det egentlig være betydelig mindre kø enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"A water tank shaped like a cone pointing downwards is 10 metres high. 2 metres above the tip the radius is 1 metre. Water is pouring from the tank into a cylindrical barrel with vertical axis and a diameter of 8 metres. Assume that the height of the water in the tank is 4 metres, and is decreasing at a rate of 0.2 metres per second. How fast is the height of the water in the barrel changing?"

 

Tror jeg har løst den (h'(t)=1/320(4-0.2)^2), men jeg har nok ikke gjort det på "riktig" vis.

 

Noen som kan hjelpe med fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Sure.

Hvis det var ironi, så har jeg faktisk løst den (såvidt jeg kan se).

 

Men jeg har ikke brukt differensiallikninger for å komme dit. Om noen gidder å fortelle meg om jeg har rett svar, så setter jeg pris på det også. Skal fremføre regnestykket neste uke og er redd for å fremføre noe som er feil og/eller ikke bruker "den riktige veien" for å komme til mål.

Lenke til kommentar

Poenget er at dette hadde vært en jævlig trist tråd om alle skulle hatt hjelp til leksene sine hele tiden. Linken jeg posta er til en helt egen tråd dedikert til all verdens mattespørsmål.

Det var ikke noen link der da jeg svarte.

 

Edit: Ikke er det lekse heller, oppgaver har vært diskutert her flere ganger før og nivået på tråden du linket til ser ikke ut til å være så høyt.

Endret av hemulen-
Lenke til kommentar

Har et lite MatLab spm her.. Skal lage en funksjon, vectormin, som finner det minste tallet i en vektor av tall. Funksjonen skal ta inn en vektor som parameter og returnere det minste tallet i vektoren.

 

Merk: I denne oppgaven skal du bruke en for-løkke, og du får derfor ikke benytte innebygde funksjoner som min, sort eller lignende.
Jeg har laget en for-løkke som inneholder min-funksjonen..:
function minsteTallet = vectormin(v)
for i = min(v);
disp (i)
end
---
Noen tips til en annen måte jeg kan gjøre det på?

 

Lenke til kommentar

Finnes det ikke en mer passende tråd å spørre i? Veldig mange her inne som aldri har rørt matlab og som dette omtrent blir spam for.

 

Uansett,her er pseudo-kode, du må bare lagre den minste du har funnet hittil.

minste = uendelig
for hvert element "a" i vektoren:
    om a er mindre enn minste:
        minste = a
return minste

Evt. kan minste først settes til første element i vektoren.

Lenke til kommentar

Sett en eller annen variabel til det første tallet. Sjekk så, for hvert tall i vektoren, om det tallet er lavere enn variabelen din. Hvis det er lavere, sett variabelen til tallet. Til slutt er variabelen det laveste tallet. Det du har gjort nå er akkurat det du fikk beskjed om å ikke gjøre, bortsett fra at du har latt MATLAB late som om tallet er en vektor med lengde 1.

 

Til slutt finner du en bedre tråd å poste spørsmålene dine i neste gang du sitter fast. Dette er ikke en leksehjelptråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...