Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Ser at emnet PSY1050 - Personalpsykologi er tatt ut av planen (i fjor?) og erstattet med PSY2010 som har 6-timers eksamen.. Tar opp et par fag for å komme inn på master, så trenger virkelig 15 gratis studiepoeng nå for å ikke få for mye å gjøre... Noen som vet om andre greie høstemner på 15 studiepoeng? Tar allerede HLS0001 på 7,5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mediepsykologi. Ingen semesteroppgaver og en 5-timers eksamen. Blir ikke mye enklere, tror jeg. Hadde i alle fall ikke noen oppgaver da jeg tok det for 2 år siden!

Ser ut til at det har utgått og blitt erstattet med PSY3134 som krever at man er tatt opp til master i arbeids- og organisasjonspsykologi eller master i medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Er det normalt å ikke fortstå noe som helst av Mattematikk 1 i starten av året? Føler jeg virkelig ikke får til noen ting, og som om jeg falt tilbake til tiendeklasse. Øvingsopplegg som egentlig skulle være ferdig til i morgen, får jeg ikke til. Er det normalt blandt førsteklassinger?

Matten skal vel ikke inn før søndag? :)

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Tenkte på de prosjektoppgavene som skal fremføres...

Jeg vet ikke om du har fått beskjed om dette fra din und.ass, men oppgavene denne uken er i (alt for) vanskeligste laget (kanskje med unntak av 2a og 3). Jeg har fått høre at det skal bli bedre i kommende uker. Tror derfor ikke det er noen grunn til å fortvile om du ikke får det til.

 

edit: Forøvrig er det bare minst én oppgave som skal fremføres i løpet av semesteret, og det er ingen obligatorisk innlevering på disse oppgavene sånn ellers. Selvsagt er det nok lurt å prøve å gjøre de, og ihvertfall kikke på de. Da vil du få mer ut av øvingstimene.

 

edit2: Det har vært store endringer i hvordan øvingsopplegget fungerer i år i forhold til tidligere, og det vil alltid være noen "barnesykdommer".

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også strevd en del med ting som tydeligvis skal være ganske basic. Så på 3 forskjellige forelesninger om epsilon-delta-definisjonen og skjønte fortsatt ikke en dritt.

 

Du trenger ikke å fremføre noen av prosjektoppgavene denne uken, kravet er at du må ha fremført en slik oppgave innen semesteret.

Lenke til kommentar

Skjønte fint lite selv i starten, men det kom seg etter hvert. For meg løste alt seg opp da jeg begynte å pløye meg gjennom gamle eksamensoppgaver.

 

Det er forresten lite sannsynlig at epsilon-delta dukker opp på eksamen. Tror jeg bare har sett én eksamen av de som lå ute på hjemmesiden, hvor det er én oppgave som handler om epsilon-delta.

Lenke til kommentar
Se på definisjonen som en slags dialog mellom deg og en utfordrer:


Utfordreren: Er chart?cht=tx&chl=\lim_{x \to a} f(x) = L sann? Det vil si, hvis jeg gir deg et område på y-aksen rundt punktet chart?cht=tx&chl=L, for eksempel fra chart?cht=tx&chl=L-3 til chart?cht=tx&chl=L+3, eller et hvilket som helst annet område, samme hvor vidt eller smalt (det vil si, et område fra chart?cht=tx&chl=L-\epsilon til chart?cht=tx&chl=L+\epsilon, der chart?cht=tx&chl=\epsilon kan være et hvilket som helst stort eller lite tall over null, derav chart?cht=tx&chl=\epsilon>0 i definisjonen), er du i stand til å gi meg et område på x-aksen der alle x-verdier innenfor ditt område vil gi f(x)-verdier ("y-verdier") innenfor mitt område på y-aksen?


Deg: *Regne litt*. Ja, det er jeg. Jeg har nå regnet meg frem til at uansett hvilken chart?cht=tx&chl=\epsilon-verdi du gir meg, så kan jeg bare (for eksempel) dividere den med 5, og få en verdi som bestemmer størrelsen på området som du kan hente x-verdier fra for å få f(x)-verdier innenfor chart?cht=tx&chl= \left[ L-\epsilon\,,\,L+\epsilon \right]-intervallet som du bestemte. Jeg kaller denne verdien chart?cht=tx&chl=\delta, og chart?cht=tx&chl=\delta=\frac{\epsilon}{5}. Altså: Om du plukker x-verdier innenfor intervallet chart?cht=tx&chl=\left[ x-\delta\,,\,x+\delta \right] på x-aksen, så vil alle de samsvarende f(x)-verdiene som spyttes ut ligge innenfor chart?cht=tx&chl=\left[ L-\epsilon\,,\,L+\epsilon \right]-intervallet ditt.


Som sagt over her er det viktig at man tenker på absoluttverdi som avstand, da vil man forstå at å skrive chart?cht=tx&chl=|f(x)-L|<\epsilon betyr at man skal gå "epsilon skritt" både til høyre og venstre (i positiv og negativ retning) fra chart?cht=tx&chl=L, og at det er det samme som å oppgi intervallet chart?cht=tx&chl=\left [L-\epsilon\,,\,L+\epsilon \right].


For forståelsens skyld kan vi si at utfordreren først gir deg chart?cht=tx&chl=\epsilon-verdien 3, og du gir ham et intervall chart?cht=tx&chl=|x-a|<\0.5 der alle x-verdiene innenfor intervallet gir f(x) verdier innenfor intervallet chart?cht=tx&chl=|f(x)-L|<\3. Deretter gir utfordreren deg en ny chart?cht=tx&chl=\epsilon-verdi, la oss si chart?cht=tx&chl=\epsilon=2, og spør om du klarer utfordringen nå som intervallet er smalere. Det greier du, du gir ham et litt smalere intervall på x-aksen, der alle verdiene innenfor intervallet oppfyller utfordrerens ønske. Slik kan dere holde på for evig; han gir deg smalere intervaller på y-aksen, du gir ham smalere intervaller på x-aksen. Og det er nettopp det man gjør når man i stedet for konkrete tall som 3 og 0.5 i stedet bruker de generelle variablene epsilon (chart?cht=tx&chl=\epsilon) og delta (chart?cht=tx&chl=\delta). Man beviser at uansett hvilken begrensning, hvor smalt intervall, utfordreren gir deg, så er du i stand til å gi et intervall på x-aksen som gir riktige verdier.


Men hva betyr det, at du alltid er i stand til å smale inn ditt x-akse-intervall hvis han smaler inn sitt y-akse-intervall? Det betyr at alle x-verdier som ligger nærmere punktet a enn den forrige, gir f(x)-verdier som ligger nærmere punktet L. Hvilket jo betyr nettopp det vi er ute etter: at f(x) går mot L når x går mot a.


Nå går jeg bare i førsteklasse selv, men jeg hadde dette her i fjor, og tror jeg har forstått det ganske bra. Men kom med det om noen har innvendinger! :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Spørsmål: Er det normalt å ikke fortstå noe som helst av Mattematikk 1 i starten av året? Føler jeg virkelig ikke får til noen ting, og som om jeg falt tilbake til tiendeklasse. Øvingsopplegg som egentlig skulle være ferdig til i morgen, får jeg ikke til. Er det normalt blandt førsteklassinger?

 

Kjenner meg veldig mye igjen i den følelsen så det skremmer meg litt. Fikk jo faktisk 6 i R2 både eksamen og standpunkt så burde ha veldig godt grunnlag for dette, men føles ikke slik... Hva går du forresten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...