Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert lurt å si det for neste generasjons studenter, men av førsteårsfagene er det ikke alle bøker som er nødvendig å kjøpe (itgk-boka er f.eks. fullstendig irrelevant for eksamen og faget) og mange kan alltid skaffes brukt (exphil, matte1/2 osv). Det ligger lister på Tapir over fag for forskjellige studieretninger etter oppstart, men hvis du vil være litt selvstendig kan du finne fagplanen på studiets nettsider, google fagkodene så du kommer til fagsiden (NTNUs nettsider er håpløse på navigering) og så lese hva faglærer har skrevet. Det er ganske standardisert pensum i de store førsteårsfagene, men i senere fag kan boken variere fra år til år med hvem som har faget.

Lenke til kommentar

Noen som har hatt muntlig kont. før? Av taktiske årsaker blir det nå kont om en uke, og jeg har nettopp fått vite at eksamen blir avviklet i muntlig form. Nå må jeg jo legge opp lesingen helt annerledes. Eksamen ville normalt vært åpen-bok-eksamen med alle tilgjengelige hjelpemidler. Faget er bygningsfysikk. Det vil si : Mye regning på fukt/varme/akustikk/lys osv. Hvordan vil de da sette opp muntlig eksamen? Gitt at det normalt skulle vært lov med alle hjelpemidler. Er det som på VGS at man får en halvtime for å gjøre oppgaver? Dette er et 3.klassefag.

Lenke til kommentar

Noen som har hatt muntlig kont. før? Av taktiske årsaker blir det nå kont om en uke, og jeg har nettopp fått vite at eksamen blir avviklet i muntlig form. Nå må jeg jo legge opp lesingen helt annerledes. Eksamen ville normalt vært åpen-bok-eksamen med alle tilgjengelige hjelpemidler. Faget er bygningsfysikk. Det vil si : Mye regning på fukt/varme/akustikk/lys osv. Hvordan vil de da sette opp muntlig eksamen? Gitt at det normalt skulle vært lov med alle hjelpemidler. Er det som på VGS at man får en halvtime for å gjøre oppgaver? Dette er et 3.klassefag.

 

Har hatt muntlig eksamen før pga det var bare 2 stk som tok faget. Selv om faget stort sett var basert på mye regning, så var alle spørsmålene på eksamen stort sett rettet mot forståelse og bruk av det en vanligvis regnet på. Type, forklar med egne ord hvordan ditten og datten, for diverse ulike situasjoner.

 

Faglærer er nok også oppegående nok til å vite at det ikke nytter å ha masse tunge regneoppgaver som du må ta på sparket - så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Og hvis han følger samme opplegg som jeg måtte igjennom så har du ikke noe tid før eksamen for å gjøre oppgaver på, men dette kan sikkert variere.

Endret av villalobos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På universitetet har man vanligvis ingen regne/lese-tid til muntlig eksamen. Men det er ingen grunn til bekymring, spørsmålene man får på muntlig eksamen går stort sett på forståelse av ting, ikke på å kunne fylle tavlen med kompliserte formler på null komma niks.

 

I min erfaring er det lettere å få en god karakter på muntlig enn på skriftlig.

 

Ellers ville jeg spurt faglærer om hvordan det blir gjennomført helt konkret.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Hei folkens,

 

Jeg jobber frivillig for linjeforeningen Abakus (Datateknikk og Kommunikasjonsteknologi) og tenkte jeg skulle informere om en ny side vi har utviklet for å hjelpe nye studenter til Trondheim.

Siden er primært rettet mot Datateknikk og Komtek studenter, men vi håper det finnes mye informasjon der som kan være nyttig for andre linjer også.

 

Siden heter Ny i Trondheim og kan besøkes her: nyitrondheim.no

 

Jeg prøver ikke å selge denne siden til dere, for vi tjener ingenting på den. Ville bare dele den , også håper jeg nye studenter finner noe nyttig info der.

Endret av Hermus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk gjeldsbrevet som en skal signere idag. Lånekassen har tydeligvis lagt seg på sparesiden. Brevet er sendt som B-post og svarkonvolutten er ikke frankert, så man blir nødt til å kjøpe frimerker. Mener da at denne har kommet ferdigfrankert tidligere, litt irriterende å måtte kjøpe frimerker bare for den :p

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Nokon som har forslag til fine joggeturar frå Berg studentby? Helst grusvegar så mykje som mogleg. Kan gjerne vera løyper der ein f.eks. spring 3 runder. Turen bør vera på minst 10 km.

post-30930-1281024491,4395_thumb.png

(du skjønner poenget)

 

Det er i mine øyne det eneste som duger til morsom grusløping på den siden av byn. Ta gjerne sykkelen bort til der veien slutter.

Lenke til kommentar

Fikk gjeldsbrevet som en skal signere idag. Lånekassen har tydeligvis lagt seg på sparesiden. Brevet er sendt som B-post og svarkonvolutten er ikke frankert, så man blir nødt til å kjøpe frimerker. Mener da at denne har kommet ferdigfrankert tidligere, litt irriterende å måtte kjøpe frimerker bare for den :p

Man har alltid måtte sette på frimerke, det er ikke noe nytt av året. Du kan velge å la være, men da må Lånekassen betale straffeporto.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Flott side, bra jobba :)

 

edit: Hva med en samleside med lenker til ntnu sine mange samlesider for informasjon? Eller en slags guide til å finne frem på ntnu.no? Viktig informasjon fra NTNU kommer stort sett via innsida, infoweb, it's learning, fagsidene, instituttsidene, e-post, fakultets time osv... Egentlig så sprer det seg bare som rykter.

Endret av cecolon
Lenke til kommentar

Jeg har en hel haug med spørsmål til dere NTNU-studenter. I all hovedsak dere som går en siving.-linje. Sier ikke at alle må svare på alt, men hvis noen gidder å svare på litt er jeg veldig fornøyd med det.

Jeg er altså ei jente på 18, og har lyst til å gå på NTNU om et par år. Tenker å søke fysmat.

 

-Hva slags jobbmuligheter får jeg hvis jeg velger fysmat? Synes ikke det står så mye om det på NTNU sine sider. Ikke nok, i hvert fall..

Si da evt. hvilke retning du må velge innenfor linja.

 

Jeg tror kanskje jeg vil velge Teknisk fysikk eller Biofysikk.. Men jeg er litt i tvil med den biofysikken. Det er en grunn til at jeg ikke vil studere medisin..Blir ganske kvalm og uvel av å lese om menneskekroppen og slikt. Vet, det høres sikkert teit ut, men kan ikke noe for det. Så derfor lurer jeg på om det er veldig mye man må lære om f.eks menneskekroppen innenfor den retningen. Vil ikke drive med noe jeg egentlig ikke takler særlig bra..

 

-Jeg fikk 4 i Fy1, vet jo enda ikke hvordan det går med Fy2, men la oss si at jeg får 4 i Fy2 også da.. Burde jeg ta opp de fagene da? Jeg skal ta opp noen andre fag uansett, men lurer på om jeg kanskje burde ta opp fysikken også?

 

 

- Hvordan er det med jobb ved siden av studiene? Hvor mye jobber du og hva jobber du som?

 

- Hvor mange timer leser dere om dagen?

 

- Når er det man får alderspoeng? Kommer jeg til å få det, ettersom jeg ikke søker rett fra videregående, men har tatt et år etter vgs hvor jeg har tatt opp fag og jobbet, først?

 

- Er det større sjans for at jeg kommer inn fordi jeg er jente? Hvis jeg står f.eks likt med en fyr på å komme inn, velger de da meg fremfor han pga. av at jeg er jente, eller har ikke det noe å si?

 

- Det å drive idrett på NTNUI, er det noe dere anbefaler? Jeg vil gjerne fortsette å trene etter jeg er ferdig med videregående også..men det eneste jeg er "flink" i er fotball.

 

- Kommer jeg til se folk fra andre siving.-linjer ofte? Kjenner noen som skal starte samtidig på meg, bare en annen linje, og det hadde vært hyggelig og sett litt til dem på skolen også=)

 

- Hvor mye betaler dere i bøker og skoleutstyr i året?

 

- Er det lett å komme i kontakt med folk når man starter? Klassene er vel veldig store? Må vel være heelt annerledes enn på videregående, hvor vi ikke er mer enn 30 stk og alle kjenner hverandre godt.

 

- Hva er best når det kommer til bosted? Leie privat leilighet? Kollektiv? Hybel alene?

 

- Hvor tidlig må jeg begynne å lete etter leilighet?

 

- Hvordan gjør jeg det med leilighet hvis jeg ikke kommer inn?

Man får jo ikke vite sånt før i Juli og da er det litt kjipt om jeg har ordnet meg leilighet og greier, men ikke kommer inn.

 

- Hvis jeg kommer inn på 2.valget og står på venteliste på 1.valget, hva svarer jeg da? Eller skal jeg ikke svare og bare vente og se om jeg kommer inn på 1.valget? Vet ikke helt hvordan det fungerer, ettersom jeg alltid har kommet inn på 1.valget på videregående.

 

- Hvor langt ned på ventelista må jeg ligge for at jeg ikke kommer inn på fysmat?

 

Sorry for alle spørsmålene, jeg er bare helt grønn på området..

Hadde vært fint om noen kunne svare :) Setter veldig stor pris på det!

Lenke til kommentar

Du kan få jobb som alt mulig når man går fysmat, er kanskje ikke svaret du ønsker deg, men det er ekstremt stort spenn innen hva folk jobber som. Det er gode jobbmuligheter.

Du ser folk fra andre linjer ofte

Det er lett å komme i kontakt med folk

Jeg hadde ikke tatt opp 1Fy bare for karakterens skyld om du uansett kommer inn, men om du synes det er vanskelig å få mer enn 4 i 1fy, så bør du kanskje vurdere om fysmat er linja for deg, om det er en 4 fordi du har vært lat, så er det bare å blåse i, bare husk at universitetet krever jobbing.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det hadde vært enklere å svare om du hadde nummerert spørsmålene. Jaja. :)

 

Jobb på siden av sivilingeniør vil jeg tro er en dårlig ide om du har som ambisjon å få noe særlig til karakterer og samtidig ha et visst sosialt liv. Iallefall på fysmat. Det beste er å prøve å få sommerjobb.

 

NTNUI anbefales på det sterkeste, stor bredde og stor takhøyde. Det bør absolutt være muligheter for å fortsette med fotball, eller prøve en annen idrett du aldri har prøvd før sånn for moro skyld.

 

NTNU er en veldig stor skole, så det er ikke gitt at du kommer til å møte på andre som studerer andre linjer, da det er mye separate forelesninger. Spesielt ikke på fysmat, som har litt "spesielle" fag i forhold til andre linjer.

 

Det er mye fadderopplegg og muligheter til å bli kjent med folk i begynnelsen. Anbefales å bli kjent med folk på denne måten, da det blir vanskeligere utover i semesteret.

 

Med mindre du har styrtrike foreldre i ryggen er kollektiv det beste (og bortimot eneste) alternativet. Bolig er dyrt i Trondheim.

 

Begynn å let på våren før du skal flytte ned til Trondheim. Det gjør ikke noe om du ikke har fått bekreftelse på inntak enda, SiT lar deg si opp hybelen på flekken hvis du ikke blir tatt inn likevel. Med private aktører kan det være litt vanskeligere.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Du får alderspoeng fra og med det året du fyller 20, men husk at disse kun teller i ordinærkvoten.

 

Angående hybel/leilighet, så bør du starte søkingen veldig tidlig. Om du ikke bor i trøndelag og/eller om du er usikker på om du kommer inn, er SiT veldig aktuelt. Der vet du stort sett hva du får, prisene er helt OK, du får Internett (100 Mbps!) med i prisen og det er kun én måneds oppsigelsestid. Hvis du ikke kommer inn på et studie i Trondheim kan du også slippe unna den måneden med ekstra husleie så lenge du sier fra om det innen fristen (som er rett etter hovedopptaket). Søk allerede i januar om du vil være sikker på å få plass. I år har SiT sagt at de som søkte etter 1. april sannsynligvis ikke får plass før studiestart, så det er mange om beinet.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg går Teknisk kybernetikk, men skal prøve å svare så godt som mulig...

 

 

-Hva slags jobbmuligheter får jeg hvis jeg velger fysmat? Synes ikke det står så mye om det på NTNU sine sider. Ikke nok, i hvert fall..

Si da evt. hvilke retning du må velge innenfor linja.

 

Se litt her, kanskje det står noe...

 

 

Jeg tror kanskje jeg vil velge Teknisk fysikk eller Biofysikk.. Men jeg er litt i tvil med den biofysikken. Det er en grunn til at jeg ikke vil studere medisin..Blir ganske kvalm og uvel av å lese om menneskekroppen og slikt. Vet, det høres sikkert teit ut, men kan ikke noe for det. Så derfor lurer jeg på om det er veldig mye man må lære om f.eks menneskekroppen innenfor den retningen. Vil ikke drive med noe jeg egentlig ikke takler særlig bra..

 

 

Igjen, sjekk wikien. Har ikke sett på den, men det står hvilke emner du skal ha der. Innhold i fagene kan du finne her: http://www.ntnu.no/studier/emner

 

 

-Jeg fikk 4 i Fy1, vet jo enda ikke hvordan det går med Fy2, men la oss si at jeg får 4 i Fy2 også da.. Burde jeg ta opp de fagene da? Jeg skal ta opp noen andre fag uansett, men lurer på om jeg kanskje burde ta opp fysikken også?

 

Det er kun matte som har karakterkrav på 4. Fysikk er et forståelsesfag, og har du problemer med Fy1 og 2 kan det hende du vil slite litt på NTNU. Som sagt over kommer det ann på om du er lat eller virkelig ikke forstår det som gjennomgåes. (selv om 4 viser at du fortår en del).

 

- Hvordan er det med jobb ved siden av studiene? Hvor mye jobber du og hva jobber du som?

 

Butikk, studentassistent og alle andre ufaglærte jobber. Selv jobbet jeg 5-10 timer i uken og det gikk bra. Kommer helt ann på hvor mye tid du bruker på skole, og om du har overskudd til å jobbe...

 

- Hvor mange timer leser dere om dagen?

 

Dette er VELDIG individuelt, men du må regne med at forelesninger + øvinger tar 30+ timer i uka. I tillegg er individuell lesing som du selv bestemmer avhengig av hvor godt du tar ting og hvor mye du vil legge i det.

 

- Når er det man får alderspoeng? Kommer jeg til å få det, ettersom jeg ikke søker rett fra videregående, men har tatt et år etter vgs hvor jeg har tatt opp fag og jobbet, først?

 

Sjekk sidene til samordnaopptak.no

 

 

- Er det større sjans for at jeg kommer inn fordi jeg er jente? Hvis jeg står f.eks likt med en fyr på å komme inn, velger de da meg fremfor han pga. av at jeg er jente, eller har ikke det noe å si?

 

 

Tror du får jentepoeng på Fysmat, men er ikke 100 % sikker.

 

 

- Det å drive idrett på NTNUI, er det noe dere anbefaler? Jeg vil gjerne fortsette å trene etter jeg er ferdig med videregående også..men det eneste jeg er "flink" i er fotball.

 

 

Anbefales på det sterkeste. NTNUI Fotball har sikkert et tilbud for deg. Ellers er det veldig mange foreninger innenfor NTNUI hvor du kan oppdage nye ting? :) (www.ntnui.no)

 

 

- Kommer jeg til se folk fra andre siving.-linjer ofte? Kjenner noen som skal starte samtidig på meg, bare en annen linje, og det hadde vært hyggelig og sett litt til dem på skolen også=)

 

 

Selvfølgelig, ja! Dere har kanskje flere fag sammen også ;)

 

- Hvor mye betaler dere i bøker og skoleutstyr i året?

 

Avhenger. Personlig kjøper jeg lite bøker fra SIT Tapir. Det er dyrt. Anbefaler www.capris.no

 

 

- Er det lett å komme i kontakt med folk når man starter? Klassene er vel veldig store? Må vel være heelt annerledes enn på videregående, hvor vi ikke er mer enn 30 stk og alle kjenner hverandre godt.

 

Ja, delta aktivt i fadderperioden og du får MANGE nye venner!!

 

 

- Hva er best når det kommer til bosted? Leie privat leilighet? Kollektiv? Hybel alene?

 

 

SiT (studentsamskipnaden i Trondheim) har boliger, men her er det venteliste. Dette er billigere enn privat oftest. Tenk på hva du vil ha. Leilighet er dyrest, men du får mest privatliv. Kollektiv kan være hyggelig og er billigere.

 

 

- Hvor tidlig må jeg begynne å lete etter leilighet?

 

NÅ! Men pass opp for dritt. Masse crap leies ut i August med 1 års binding. Dette er leiligheter/hybler som er overprisa og aldri ville blitt leid ut om det var en annen måned i året!

 

- Hvordan gjør jeg det med leilighet hvis jeg ikke kommer inn?

Man får jo ikke vite sånt før i Juli og da er det litt kjipt om jeg har ordnet meg leilighet og greier, men ikke kommer inn.

 

Ikke undertegn på 1 års binding. Da blir det hvertfall billigere.

 

 

- Hvis jeg kommer inn på 2.valget og står på venteliste på 1.valget, hva svarer jeg da? Eller skal jeg ikke svare og bare vente og se om jeg kommer inn på 1.valget? Vet ikke helt hvordan det fungerer, ettersom jeg alltid har kommet inn på 1.valget på videregående.

 

- Hvor langt ned på ventelista må jeg ligge for at jeg ikke kommer inn på fysmat?

 

Vet ikke for å være ærlig.

 

Edit: Ser noen har svart før meg, men lar det stå allikevel =)

Endret av sitelux
Lenke til kommentar

Hei folkens,

 

Jeg jobber frivillig for linjeforeningen Abakus (Datateknikk og Kommunikasjonsteknologi) og tenkte jeg skulle informere om en ny side vi har utviklet for å hjelpe nye studenter til Trondheim.

Siden er primært rettet mot Datateknikk og Komtek studenter, men vi håper det finnes mye informasjon der som kan være nyttig for andre linjer også.

 

Siden heter Ny i Trondheim og kan besøkes her: nyitrondheim.no

 

Jeg prøver ikke å selge denne siden til dere, for vi tjener ingenting på den. Ville bare dele den , også håper jeg nye studenter finner noe nyttig info der.

Lar meg stadig imponere over hvor langt dere går for å kunne skaffe flere servere! :tease:

Lenke til kommentar

Tusen takk dere som har svart! Er fint om enda flere svarer også:)

 

...

Jeg hadde ikke tatt opp 1Fy bare for karakterens skyld om du uansett kommer inn, men om du synes det er vanskelig å få mer enn 4 i 1fy, så bør du kanskje vurdere om fysmat er linja for deg, om det er en 4 fordi du har vært lat, så er det bare å blåse i, bare husk at universitetet krever jobbing.

 

AtW

Da tenker jeg at jeg tar opp både fysikk 1 og 2. Så er jeg sikker på at jeg har et skikkelig grunnlag. Jeg har ikke vært lat..men jeg kunne jobbet hardere, det skal jeg ærlig innrømme.

Men hovedgrunnen til karakteren 4 er vel at det er vanskelig, ja. Og jeg har aldri vært muntlig aktiv i timene. Dumt av meg, jeg vet.. Skal prøve å bli flinkere på det. Men hvis ikke fysmat er linja for meg, hvorfor skulle jeg ønske å gå den da? Hittil er det den linja som frister mest, med unntak av de to jeg aldri kommer inn på da. Det er jo en grunn til at den heter Fysikk og Matematikk. Og jeg liker begge deler svært godt. Liker fysikk bedre enn matte også. Er vel redd for at jeg ikke skal få kvota mi med fysikk på en av de andre linjene, tenker jeg.

 

Det hadde vært enklere å svare om du hadde nummerert spørsmålene. Jaja. :)

 

Jobb på siden av sivilingeniør vil jeg tro er en dårlig ide om du har som ambisjon å få noe særlig til karakterer og samtidig ha et visst sosialt liv. Iallefall på fysmat. Det beste er å prøve å få sommerjobb.

...

Med mindre du har styrtrike foreldre i ryggen er kollektiv det beste (og bortimot eneste) alternativet. Bolig er dyrt i Trondheim.

 

Begynn å let på våren før du skal flytte ned til Trondheim. Det gjør ikke noe om du ikke har fått bekreftelse på inntak enda, SiT lar deg si opp hybelen på flekken hvis du ikke blir tatt inn likevel. Med private aktører kan det være litt vanskeligere.

Men åssen i all verden skal jeg få råd til å overleve da?

Ingen ferieturer i løpet av de 5 årene?

Og hva skal jeg gjøre med klær?? Jeg må da ha nye klær innimellom..

Og gaver til venner og familie?

Har jeg råd til å finne på noe som helst noen gang?

Eller må jeg sitte på bøttekottet mitt og spise rett-i-koppen i 5 år? :confused:

Seriøst, det her skremmer meg.

 

Jeg vil helst bo alene.. Vil egentlig ikke bo i kollektiv.

Tenk om jeg havner sammen med noen skikkelige slasker, eller kranglefanter for den saks skyld.

Hvor mye tror dere jeg kan klare å punge ut i måneden i leie da?

Hvis jeg bor alene og leier privat?

Har ikke penger fra før av.. Skal riktignok jobbe et år, men i løpet av det året skal jeg ta opp fag på privatskole og jeg skal ta lappen og få meg bil, så tror ikke det blir veldig mye til overs, nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...