Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet straffen for å lage ett (1) spikerhull i veggen i en SiT-hybel? Har en litt vaklende bokhylle som jeg gjerne vil feste med en spiker. Det er allerede mange spikerhull i hybelen samt merker etter tape og den slags.

Jeg har en høy(!) hylle jeg gjerne skulle ha festet jeg også, så det kunne vært interessant å vite. Veggen er dog temmelig strøken, så jeg vet ikke helt om jeg tør. :roll:

Lenke til kommentar

Noen som vet straffen for å lage ett (1) spikerhull i veggen i en SiT-hybel? Har en litt vaklende bokhylle som jeg gjerne vil feste med en spiker. Det er allerede mange spikerhull i hybelen samt merker etter tape og den slags.

Jeg har en høy(!) hylle jeg gjerne skulle ha festet jeg også, så det kunne vært interessant å vite. Veggen er dog temmelig strøken, så jeg vet ikke helt om jeg tør. :roll:

 

Har dere ikke en sånn treplanke som henger i henge-opp-høyde?

Lenke til kommentar

Jeg meeeeeener å huske at de kun hang på to av veggene (jeg kan selvfølgelig ta feil), og jeg har selvfølgelig plassert hyllen ved en av de to andre. Det skal jeg sjekke når jeg returnerer til bartebyen, men jeg tror ikke det var særlig praktisk å bruke den. Det løser seg nok uansett. Jeg får sette noe tungt nederst, så overlever jeg sikkert (jupp, den faller på senga hvis den først faller).

Lenke til kommentar

Det skal bli fint å få 25 000 utbetalt i måneden, og være vant med å klare seg fint på en fjerdedel :)

Håper ikke det er etter endt grad, da har du vel failet hardt :tease:

Det vil vel bli litt mer med huslån og diverse fradrag, men tror ikke det er så langt fra realiteten? Har gått ut fra 37 000 i brutto månedslønn.

Lenke til kommentar

en stekepanne holder ikke i over et år hvis man er mer enn en person som bruker, asjetter og glass blir knust og slitt,

Stekepannen jeg kjøpte i 2005 eller 2006 bruker jeg ennå i dag, den har holdt seg svært godt. I den tid har den vært brukt av mange personer. Men jeg tok riktignok litt hardt i og kjøpte en kvalitetsstekepanne, ikke noe billig IKEA-greier. Pluss at jeg har vært anal med renholdet av den.

 

Glass, asjetter og bestikk får man kjøpt billig hos Fretex, IKEA og lignende om man ikke er superopptatt av at alt skal være siste mote og matche hverandre. Jeg har fortsatt asjettet, glassene og bestikket jeg kjøpte/fikk hos slektninger i 2005. :)

 

Angående lånekassen-stipendet, jeg mener den burde vært økt til minst 50 000 i semesteret og indeksregulert en gang i året. Da får man 7 400 i løpet av en vanlig måned. Ikke en ekstra utbetalingsmåned, det går fint an å spare opp til det uansett om man får litt mer i måneden enn det man gjør i dag.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Javel? Hvor mye regner du med å få utbetalt egentlig?

AtW

Vanskelig å vite hvordan arbeidsmarkedet er om 5 år, men en startlønn på oppimot 450 000 brutto tror jeg nok de fleste som går siv.ing burde forvente etter endt grad. Basert på Teknas statistikk og lettere inflasjon.

 

Ser jeg glemte det gode gammeldagse skattetrekket som "AS Norge" vil ha, så var visst ikke så galt med 25' utbetalt likevel :blush:

Lenke til kommentar

Skattetrekk, boliglån, bilutgifter, betale for hvitevarer som går i stykker selv, ikke lenger studentrabatt på forsikring og så videre, 25k rett i lomma er en solid sum penger.

 

Bil, bolig og hvitevarer er akkurat like frivillig som arbeistaker som for student, man kan jo ikke trekke vekk slike utgifter når man skal sammenlikne med studentøkonomi.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skattetrekk, boliglån, bilutgifter, betale for hvitevarer som går i stykker selv, ikke lenger studentrabatt på forsikring og så videre, 25k rett i lomma er en solid sum penger.

 

Bil, bolig og hvitevarer er akkurat like frivillig som arbeistaker som for student, man kan jo ikke trekke vekk slike utgifter når man skal sammenlikne med studentøkonomi.

 

AtW

Er ikke ment som et bidrag til en finregning over studentøkonomien sammenlignet med voksenøkonomien, men fakta er jo at disse tingene fort kommer når man blir etablert, slik som gjerne skjer når man er ferdigutdanna. Tror bare folk ser tekna-tallene, ser 450.000 kroner og så konkluderer "oi! det er jo fem ganger studielånet! jeg er jo kjempefattig" mens studenter i realiteten har ganske mye fritid, generelt sett lite forpliktelser og en god del penger mellom hendene.

Lenke til kommentar

Om man ikke har en isp som er flink til å ikke gi fra seg informasjon så bør man være forsiktig.

 

Kjøp en kryptert vpn-løsning og du slipper å bekymre deg over det. Koster bare noen tiere i måneden.

 

F.eks relakks.

 

Helst bør du gjøre nedlastinger på en ekstern seedbox og laste ned derifra på et tidspunkt på døgnet med lite trafikk.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Skattetrekk, boliglån, bilutgifter, betale for hvitevarer som går i stykker selv, ikke lenger studentrabatt på forsikring og så videre, 25k rett i lomma er en solid sum penger.

 

Bil, bolig og hvitevarer er akkurat like frivillig som arbeistaker som for student, man kan jo ikke trekke vekk slike utgifter når man skal sammenlikne med studentøkonomi.

 

AtW

Er ikke ment som et bidrag til en finregning over studentøkonomien sammenlignet med voksenøkonomien, men fakta er jo at disse tingene fort kommer når man blir etablert, slik som gjerne skjer når man er ferdigutdanna. Tror bare folk ser tekna-tallene, ser 450.000 kroner og så konkluderer "oi! det er jo fem ganger studielånet! jeg er jo kjempefattig" mens studenter i realiteten har ganske mye fritid, generelt sett lite forpliktelser og en god del penger mellom hendene.

 

Jeg hadde ihvertfall mye mye mere penger mellom hendene når jeg fikk jobbb enn når jeg studerte. Jeg mener slike ting er helt frivillig, dette er utgifter man pådrar seg fordi man vil øke levestandarden. Det er langt fra noen plikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er forelsket i internettilgangen på studenthyblene..!

 

Er det noen grunn til å være ekstra forsiktig hva gjelder gråsone-torrent og lignende, eller er det som med en hvilken som helst annen ISP?

Snakker du om SiT-hyblene? Da er det ITEA på NTNU som i realiteten er ISP.

 

Vær obs på grense for ned/opplastning på studby-nettet. Hvis man laster opp eller ned mer enn 10 GB i døgnet, blir man koblet fra. Separat kvote for opp- og nedlastning.

 

Ellers er vel de nettfolkene etter ryktene svært glad for å koble ut for et godt ord fra filmindustrien/plateindustrien/spillindustrien om de får beskjed om at det har vært ulovlig aktivitet på den og den IP-adressen. Men jeg tror de færreste i realiteten har opplevd å bli koblet bort for ulovlig distribuering. Hvis jeg drev med "suspekte" aktiviteter, ville jeg brukt peerblock for ekstra sikkerhet.

 

Om man ikke har en isp som er flink til å ikke gi fra seg informasjon så bør man være forsiktig.

Hovedproblemet her er ikke hvorvidt de gir fra seg informasjon (jeg tror nok norske ISPer generelt, NTNU inkludert, er pottetett så lenge det ikke er politi involvert), men hvorvidt de kobler bort når de får instrukser fra rettighetshavere som har funnet ulovlige aktiviteter vha detektiver som overvåker torrents og lignende. Gode ISPer bryr seg ikke om slike instrukser og er heller ikke forpliktet til å følge dem, uheldigvis regnes NTNU ikke som en god ISP i denne sammenheng.

Lenke til kommentar

Huff dere har 10 gb i døgnet, jeg sliter for tiden med 5 gb i måneden. :thumbdown:

 

Eid

Men likevel kjipt. Man må planlegge, enten strupe båndbredden eller regne ut total opp/ned på alle torrents man har aktiv. Hvis man glemmer seg og lar en torrent for mye ligge for lenge ender man fort med utkoblet nett i dagesvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...