Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har disse bøkene brukt til salgs?

 

Advanced Engineering Mathematics
Erwin Kreyszig mfl.
ISBN13:9780471728979

Elementary Linear Algebra
ISBN13:9781847762023

Statikk
Irgens, Fridtjov mfl.
ISBN13:9788251920674

Fasthetslære
Irgens, Fridtjov mfl.
ISBN13:9788251921374

 

PM meg, kjøper til 50% av utsalgspris hos Tapir, er i Tr.heim nå og frem til studiestart.

 

Kreyszig: http://ibok.no/annonse/Advanced-Engineering-Mathematics/ISBN-9780471728979

LinAlg: http://ibok.no/annonse/Elementary-linear-algebra/ISBN-9781847762023

..

..

..

 

Du tar tegninga. :)

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Gebby har endelig fattet det, i motsetning til mange andre her. 70 kr dagen er latterlig lite.

 

Dessverre er det Gebby som ikke har fattet det. Man kan ikke drive å endre på faktum slik det passer seg, bare for å komme ut som den mest stakkarslige parten. Jeg er enig i at studielånet burde økes; da også selv om stipendet hadde blitt fryst til det samme som før økningen hvis det skulle være for "dyrt" å innføre en slik økning i stipendandelen i tillegg.

 

Men faktum er at hvis man klarer å unngå de dyreste hyblene i sentrum, så kommer en faktisk ganske langt selv med det totale beløpet en får utbetalt per i dag.

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Merkeleg nok sit eg igjen med pengar etter stipend+lån nesten kvar månad.

 

Eg kjøper kneip frå Bunnpris (til ein billeg penge), er merksam på pris når eg handler pålegg, og et ein god del havregrynsgraut. Den største utgiftsposten ang. frukost/kvelds blir ofte mjølk.

 

Når eg handler inn til middag lagar eg gjerne rettar som hold seg 2-3 dagar, og sper på med ein god salat for å mette endo meir. I tillegg er eg glad i egg, og steiker gjerne dette ein del gonger i veka.

 

Byturane mine går nesten alltid til Samfundet (ettersom eg er engasjert der), og der får ein gjerne litt billegare øl enn på ein vanleg utestad. I tillegg til gratis inngong.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan folk kan leve "fett" på studielånet. Hvis man driter i førstemåneden og sier man har 6700 i måneden sitter jeg igjen med 2700 etter husleie (og 4000,- er ikke så dyrt som folk skal ha det til). Deretter kommer en hundrelapp til strøm, en hundrelapp til mobil, busskort til 300 (sier dette er om vinteren, da må jeg ha), og jeg har 2200 igjen.

 

Hvorfor skal du drite i de første månedene? Med disse har du vitterlig 20k å fordele over 10mnd, med andre ord ca 9k i mnd totalt. Har man normal husleie, samt normalt strømforbruk, så kan en fort sitte igjen med 4-5k å leve for i måneden. Med mindre du spiser som en flodhest burde du klare deg ganske så bra med dette beløpet.

 

Du kan også gjerne trekke fra penger du må bruke på å kjøpe bøker, men allikevel vil du neppe bruke mer enn maks 4k i løpet av et helt skoleår, som reduserer den månedlige summen med noen hundrelapper.

 

Men selvsagt, hvis du legger "dra ut på byen hver helg og drikke meg dritings" som et krav for å leve fett, nei da strekker ikke studielånet til hvis du planlegger å spise normal mat i løpet av måneden (type ikke ris og ketchup osv).

 

Man driter i den første måneden fordi studielånet er lagt opp sånn at man får mye penger første måneden fordi man da trenger MYE penger. Flyttebil, nye stekepanner, bøker, skrivesaker, ny pc(?), samfundet-medlemskap, semesteravgift, NTNUi. Bruker forresten mye mer enn 4k i året på bøker.

 

Hadde tenkt til å skrive en lang post for å klage på hvert eneste tall du bruker, men det bilr bare tull siden du tydeligvis har husleie til 2000,- og bruker en femtilapp på strøm. Poenget er, det er ikke nok billige leiligheter i Trondheim til at alle kan bo så billig, en del av dem ender opp med å betale 4000-5000. Selv om man da lever så billig som mulig, ikke bruker en krone feil og kun spiser pasta+ketsjup og kneip til frokost så vil ikke dette kunne dekke utgifter som en ny sekk når den gamle blir ødelagt, lyspærer, ny pc/mus/tastatur. Det dekker ikke en hjemreise tur/retur, det dekker ikke en lunch på skolen om man har glemt matpakka, og det dekker ikke en hvilken som helst aktivitet annet enn å laste ned filmer ulovlig og å dra på skolen.

 

Å studere er en full stilling, altså må man ha nok til å kjøpe seg f.eks. en ny bukse annet hvert år. Jeg sa aldri at jeg må ha råd til å dra på byen og bli dritings hver uke, men om man drar på kino eller stikker på byen så vil en sånn tur koste minst 150 kroner. NOE må man faktisk gjøre, jeg vil ikke huske studietiden min som seks år jeg bare satt og leste på skolen. Det skal heller ikke være sånn at om man setter seg på brillene sine må man leve på nudler og buljong i to måneder for å kompansere, studielånet bør ha en buffer for uforutsette utgifter, og sånn jeg ser det er det ikke sånn nå. Tur til legen når du blir syk? Bore hull hos tannlege? Hjem til begravelse? Nettopp

 

Gebby har endelig fattet det, i motsetning til mange andre her. 70 kr dagen er latterlig lite.

 

Dessverre er det Gebby som ikke har fattet det. Man kan ikke drive å endre på faktum slik det passer seg, bare for å komme ut som den mest stakkarslige parten. Jeg er enig i at studielånet burde økes; da også selv om stipendet hadde blitt fryst til det samme som før økningen hvis det skulle være for "dyrt" å innføre en slik økning i stipendandelen i tillegg.

 

Men faktum er at hvis man klarer å unngå de dyreste hyblene i sentrum, så kommer en faktisk ganske langt selv med det totale beløpet en får utbetalt per i dag.

Endre på faktum, hva snakker du om? Jeg brukte rimelig nøyaktige tall fra mitt eget liv. Om du har lav husleie er det flott for deg, men et kjapt søk på finn.no så finner du nok ut hvor snittet ligger. Jeg har ihvertfall fattet at etter 5 år når man er ferdig siving vil man tjene kanskje 20k i måneden, antakelig ha gratis mobil eller andre goder, og fortsatt kun ha akkurat de samme behovene. Sånn sett er ikke 6700 veldig mye penger

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Argumentet om at noen må bite i det sure eplet og godta høy husleie blir for dumt.

 

De som har unormalt høy husleie har valgt det helt selv. Vil man så finner man rimelige hybler, selv om man oftest må godta ukurant beliggenhet for å få til det. Er man for lat til å bo lengre enn et steinkast fra campus er det et valg man selv har tatt. Man har flust av rimelige bomuligheter i hele byen om man bare klarer å godta å bruke buss/sykkel.

 

4k i året på bøker er ikke urealistisk. Selvfølgelig varierer det fra linje til linje, men om bøkene er dyre så er det ikke verre enn å ta seg bryet med å kjøpe brukte bøker til omtrent halv pris. Gjennomsnittet over et helt studium blir lavere enn de verste semestrene når det gjelder bok-kostnader, siden enkelte bøker kan brukes i mange emner.

 

Å leve godt på det lånekassen gir handler først og fremst om prioriteringer. Det er mulig å få til et kompromiss man kan leve med. Ikke alle har helt realistiske forventninger og krav. Man må godta å tenke langsiktig og godta at ikke alt blir perfekt med begrensede midler. Om man har valgt et halvveis fornuftig studie så får man råd til grei levestandard etterpå.

 

At lånekassen gir større utbetaling i august og januar handler kun om en ting - det faktum at det er meget utbredt å mangle grunnleggende økonomikunnskaper og måtehold. Har man økonomisk sans så representerer det i praksis 8500,- i måneden. Har man ikke økonomisk sans så har man for lite penger samme faen hvor stor inntekt man har, uavhengig om det er 89k eller 500k i året.

Lenke til kommentar

Man driter i den første måneden fordi studielånet er lagt opp sånn at man får mye penger første måneden fordi man da trenger MYE penger.

 

Det går f.eks an å legge av deler av beløpet en får den første måneden og spe det utover resten av studieåret...

 

Flyttebil, nye stekepanner, bøker, skrivesaker, ny pc(?), samfundet-medlemskap, semesteravgift, NTNUi.

 

Det meste av dette er engangsutgifter; det vil si at det blir ett år du vil ha litt mindre penger mens du resten av studiet vil ha mye mer å bruke på hva du vil.

 

Bruker forresten mye mer enn 4k i året på bøker.

 

Jeg har gått på NTNU i snart fem år og sjeldent brukt mer enn 4k på fagbøker. Hvis du virkelig bruker mye mer enn 4k får du vise til fag og hva slags bøker.

 

Hadde tenkt til å skrive en lang post for å klage på hvert eneste tall du bruker, men det bilr bare tull siden du tydeligvis har husleie til 2000,- og bruker en femtilapp på strøm.

 

Jeg har husleie til 3500 inkl strøm. Med andre ord har jeg ~90k-42k = 48k å bruke på mat, trening, mobil, osv, osv. Dette over 10mnd - ikke helt på trynet med andre ord.

 

Trening på NTNUI koster 500(?) i året, mobil kan du komme billig unna med hvis en har riktig abb. ifht bruken din, samme med internett som også er billig hvis en kan nøye seg med moderate hastigheter. Dette fører selvsagt ikke til noe luksusliv, men det holder faktisk til ganske mye.

 

Poenget er, det er ikke nok billige leiligheter i Trondheim til at alle kan bo så billig, en del av dem ender opp med å betale 4000-5000. Selv om man da lever så billig som mulig, ikke bruker en krone feil og kun spiser pasta+ketsjup og kneip til frokost så vil ikke dette kunne dekke utgifter som en ny sekk når den gamle blir ødelagt, lyspærer, ny pc/mus/tastatur. Det dekker ikke en hjemreise tur/retur, det dekker ikke en lunch på skolen om man har glemt matpakka, og det dekker ikke en hvilken som helst aktivitet annet enn å laste ned filmer ulovlig og å dra på skolen.

 

Dette er jeg enig i (deler av det). Har man flyttet til dyrere hybler fordi det ikke er noen andre muligheter så er det selvsagt utrolig kjipt og det føles sikkert urettferdig når man sliter med å få det til å gå rundt mens andre som har vært mer heldige kan bruke både tid og penger på sosiale aktiviteter (o.l.). Men så er det spørsmålet om det ikke finnes andre muligheter. Ofte gjør det det, men folk gidder rett og slett bare ikke.

 

"Problemet" kommer når folk aktivt søker til sentrum for å bo mer sentralt, og i ettertid klager over at studielånet er for lite fordi det ikke finansierer cafébesøk, fylla, osv, osv. Nå sier jeg ikke at du gjør dette, men det er faktisk veldig mange som klager over studielånet basert på nettopp dette - og det er feil i mine øyne.

 

Å studere er en full stilling, altså må man ha nok til å kjøpe seg f.eks. en ny bukse annet hvert år. Jeg sa aldri at jeg må ha råd til å dra på byen og bli dritings hver uke, men om man drar på kino eller stikker på byen så vil en sånn tur koste minst 150 kroner. NOE må man faktisk gjøre, jeg vil ikke huske studietiden min som seks år jeg bare satt og leste på skolen. Det skal heller ikke være sånn at om man setter seg på brillene sine må man leve på nudler og buljong i to måneder for å kompansere, studielånet bør ha en buffer for uforutsette utgifter, og sånn jeg ser det er det ikke sånn nå. Tur til legen når du blir syk? Bore hull hos tannlege? Hjem til begravelse? Nettopp

 

Du har noen poenger ang. uforutsette utgifter ja - og jeg er helt enig i det du sier. Noe kan en få dekket via SiT og annet, men i det store og det hele så vil ofte uforutsette utgifter føre til at en må ofre litt - som ellers i livet. Dette vil en nok også oppleve etter endte studier når en har diverse lån og andre utgifter.

 

Endre på faktum, hva snakker du om?

 

Når du tar vekk ca 20k som du faktisk får utbetalt for å regne på hvor lite du har i måneden, ja da har du endret på fakta. Du kan ikke si at du har 6700 i måneden å bruke på alt av utgifter når du faktisk får ca 2k mer i måneden. Selv om disse pengene kommer som to forskjellige utbetalinger i løpet av året så er det ingenting som hindrer en i å legge av penger slik at en i snitt hver måned får ~8.7k.

 

Jeg brukte rimelig nøyaktige tall fra mitt eget liv. Om du har lav husleie er det flott for deg, men et kjapt søk på finn.no så finner du nok ut hvor snittet ligger.

 

Jeg tviler ikke på regnestykket ditt, som sagt refererte jeg til de ekstra pengene du av en eller annen grunn nekter å ta med i regnestykket - som er feil ettersom du faktisk har fått de.

 

Jeg har ihvertfall fattet at etter 5 år når man er ferdig siving vil man tjene kanskje 20k i måneden, antakelig ha gratis mobil eller andre goder, og fortsatt kun ha akkurat de samme behovene. Sånn sett er ikke 6700 veldig mye penger

 

Nei, 6.7k er ikke store greiene, men så er heller ikke poenget at alle studenter skal leve som sjeiken av Brunei heller. Å være student er en dårlig betalt jobb mens en studerer - men som i ettertid forhåpentligvis resulterer i en ganske mye bedre betalt jobb.

 

Og for å unngå misforståelser; jeg er også for at beløpet fra lånekassen skal bli økt slik at det passer dagens økonomi bedre - men jeg er uenig i deler av argumentasjonen som ofte brukes.

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Litt OT, men følte bare for å si:

FAEN TA TRONDHEIM ENERGI :realmad:

 

Greit nok at det kommer et strømbrudd en gang i mellom, men da kobler du vel for svarte av strømmen på sentralen. Nå stod alle lamper etc og blinket flere ganger i sekundet i stedet for å slå seg av her i midtbyen. Et under at ikke pc / reciever og annet stuff gikk til h****** da strømmen kommer og går kontinuerlig.

 

 

 

Edit: Noen som vet hvilken vei ut av sentrum som er minst trafikkert?

Endret av Senyor de la guerra
Lenke til kommentar

 

Greit nok at det kommer et strømbrudd en gang i mellom, men da kobler du vel for svarte av strømmen på sentralen. Nå stod alle lamper etc og blinket flere ganger i sekundet i stedet for å slå seg av her i midtbyen. Et under at ikke pc / reciever og annet stuff gikk til h****** da strømmen kommer og går kontinuerlig.

 

Tja, det meste av PC'er og slikt tåler vel det. Dessuten er det jo en helt enorm last på nettet rett etter at strømmen har falt ut - med andre ord kan en ikke bare skru på hele nettet samtidig og bare la det være. Litt av og på er nødvendig. :)

Lenke til kommentar

villabos: Poenget med utgiftene jeg ramset opp var at de var engangsutgifter som man må betale flere ganger i løpet av studietiden. En bærbar pc holder for mange ikke i 5 år(har selv hatt min i 10, men poenget står for det meste av befolkningen), en stekepanne holder ikke i over et år hvis man er mer enn en person som bruker, asjetter og glass blir knust og slitt, det er ikke så mange som bor samme stedet i 5 år strekk så flyttebil koster en del å leie i tillegg til nye møbler og lamper, fadderperioden første året og andre året om man er fadder er en del tusen i utgifter. Jeg måtte kjøpe ny seng i fjor, gikk vel med ~6000 til det for å få en god seng som kommer til å vare en del år.

 

 

Kanskje ikke 4k til bøker er idiotisk for folk flest. Jeg tar en del ekstra fag, så selv om jeg kjøper mye brukt kommer jeg nok opp i 6k med bøker, formelsamlinger, kompendier og skrivebøker i løpet av et år. Uansett har jeg jobb ved siden av, tjener vel ikke mer enn en tusenlapp i måneden på den, men det gjør uansett at det går rundt. Jeg synes det går helt greit med en jobb ved siden av, men siden det å studere i prinsippet skal være en fulltidsstilling mener jeg da den burde være større. Uansett blir det flisespikking på et egentlig utrolig bra system sammenlignet med andre land.

 

Jeg skjønner også poenget ditt om å bruke riktig argumentasjon, men jeg synes ikke det å trekke opp høy husleie som et problem blir feil. Jann-Ove, det at det er ens egen skyld hvis man godtar for høy husleie synes jeg bare er tull. Første året mitt dro jeg opp en dag seint i sommerferien etter jeg hadde kommet inn på ntnu, var på fire visninger, og dro hjem igjen uten å ha fått noe mer. Jeg måtte ta en råtten hybel til 3k ved voll usett. Det sammme skjedde med en kompis av meg som endte opp med å betale 4,7k for å bo ved tyholt i en delt sokkelleilighet. Folk som ikke bor i Trondheim og som ikke henger på holgers aner ikke hva som er vanlig å betale, og det å dra opp uten å ha noe sted å bo er ikke kjempefristende, så man ender opp med å ta usett og kanskje overbetale. Er man tidlig nok ute får man plass hos SiT, men ALLE kan ikke være tidlig ute, altså må noen betale dyre dommer.

 

Jeg klager ikke på vegne av de som krever skyhøy standard, men jeg bor ikke akkurat i noen mansion til 4k heller. Mangler mange sikkerhetsting som gode rømningsveier og rekkverk i bratt trapp, kjøkkengulvet er pill råttent og parketten har begynt å boble opp pga alt vannet under, i stua kan vi se direkte ut gjennom veggen i et hjørne, jeg har et stort murhull på rommet mitt som er tettet igjen med avispapir. Allikevel bor vi best av alle jeg kjenner mtp pris/location

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å finne timeplaner for høstens studier? Skal gå første året på marin teknikk.

Ringte til ntnu, og de fortalte meg at pinkoder til studentweb var på vei. Er det ikke mulig å få stipend uten at semesteravgift er betalt og utdanningsplan godkjent ( disse to tingene forutsetter jo at du har denne pinkoden slik som jeg har forstått det). Hadde vært greit å få ordnet det økonomiske så tidlig som mulig!

Lenke til kommentar

villabos: Poenget med utgiftene jeg ramset opp var at de var engangsutgifter som man må betale flere ganger i løpet av studietiden. En bærbar pc holder for mange ikke i 5 år(har selv hatt min i 10, men poenget står for det meste av befolkningen), en stekepanne holder ikke i over et år hvis man er mer enn en person som bruker, asjetter og glass blir knust og slitt, det er ikke så mange som bor samme stedet i 5 år strekk så flyttebil koster en del å leie i tillegg til nye møbler og lamper, fadderperioden første året og andre året om man er fadder er en del tusen i utgifter. Jeg måtte kjøpe ny seng i fjor, gikk vel med ~6000 til det for å få en god seng som kommer til å vare en del år.

 

 

Kanskje ikke 4k til bøker er idiotisk for folk flest. Jeg tar en del ekstra fag, så selv om jeg kjøper mye brukt kommer jeg nok opp i 6k med bøker, formelsamlinger, kompendier og skrivebøker i løpet av et år. Uansett har jeg jobb ved siden av, tjener vel ikke mer enn en tusenlapp i måneden på den, men det gjør uansett at det går rundt. Jeg synes det går helt greit med en jobb ved siden av, men siden det å studere i prinsippet skal være en fulltidsstilling mener jeg da den burde være større. Uansett blir det flisespikking på et egentlig utrolig bra system sammenlignet med andre land.

 

Jeg skjønner også poenget ditt om å bruke riktig argumentasjon, men jeg synes ikke det å trekke opp høy husleie som et problem blir feil. Jann-Ove, det at det er ens egen skyld hvis man godtar for høy husleie synes jeg bare er tull. Første året mitt dro jeg opp en dag seint i sommerferien etter jeg hadde kommet inn på ntnu, var på fire visninger, og dro hjem igjen uten å ha fått noe mer. Jeg måtte ta en råtten hybel til 3k ved voll usett. Det sammme skjedde med en kompis av meg som endte opp med å betale 4,7k for å bo ved tyholt i en delt sokkelleilighet. Folk som ikke bor i Trondheim og som ikke henger på holgers aner ikke hva som er vanlig å betale, og det å dra opp uten å ha noe sted å bo er ikke kjempefristende, så man ender opp med å ta usett og kanskje overbetale. Er man tidlig nok ute får man plass hos SiT, men ALLE kan ikke være tidlig ute, altså må noen betale dyre dommer.

 

Jeg klager ikke på vegne av de som krever skyhøy standard, men jeg bor ikke akkurat i noen mansion til 4k heller. Mangler mange sikkerhetsting som gode rømningsveier og rekkverk i bratt trapp, kjøkkengulvet er pill råttent og parketten har begynt å boble opp pga alt vannet under, i stua kan vi se direkte ut gjennom veggen i et hjørne, jeg har et stort murhull på rommet mitt som er tettet igjen med avispapir. Allikevel bor vi best av alle jeg kjenner mtp pris/location

 

Det er bare et problem i starten, man får feks lett plass på moholt i løpet av første året. Greit nok studielånet skulle vært høyere, men det går helt fint å klare seg på det. Folk som sier det ikke går ann å klare seg på studielånet har ikke prøvd. Det er bare noe de sier fordi de har tilgang til ekstra penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som vet straffen for å lage ett (1) spikerhull i veggen i en SiT-hybel? Har en litt vaklende bokhylle som jeg gjerne vil feste med en spiker. Det er allerede mange spikerhull i hybelen samt merker etter tape og den slags.

 

Jeg boltet en hems fast i murveggen med ca ett dusin bolter. Fikk ingen "straff", tipper straffen for en spiker er i samme størrelsesorden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at mange av de som syter om mer studielån, er de som tar såpass lite krevende studier at de egentlig trenger penger til fritidsaktiviteter og øl. Har ikke hørt mange gløsinger som klager.

 

På den ene siden er jeg enig i at studiestøtten burde fulgt prisutviklingen, og jeg synes også at det kunne vært en ordning der bolig blir dekket, og man får "lommepenger" i tillegg, ettersom prisforskjellene er veldig store rundt om kring i landet. Samtidig er det å studere en egen livsstil, der man må godta lavere standard, å bo sammen med flere, og lære seg å klare seg på lite penger.

 

Det skal bli fint å få 25 000 utbetalt i måneden, og være vant med å klare seg fint på en fjerdedel :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...