Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk- Et ubrukelig språk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å ikke snakke om et av de mest klassiske diktene som står i "Alles Klappt":

Baum.
Baum baum.
Baum baum baum.
Baum baum baum baum.
Baum baum baum baum baum.
Baum.

 

Er det ikke nydelig? Dette er mitt favorittdikt i hele boka!

Er hele vitsen at det er ordet juletre som er formet som et juletre?

 

(Alles Klappt her også :thumbdown: )

Lenke til kommentar

Hmm så vidt jeg kan huske av alt for mange års tyskundervisning på grunnskolen betyr vel baum, tre... Er det ikke bare et halvt juletre? Satt igjen med svært lite etter de 4 eller 5 årene med tyskundervisning. Det viktigste burde vært å kunne snakke språket litt eller iallefall å gjøre seg forstått. Læringsmetodene som blir brukt i skolen er helt idiotiske. Å sitte å nipugge tekster uten å forstå hva de egentlig betyr eller hvordan de skal brukes er helt bak mål. Lærerene som skolen greier å grave fram er som oftest også skremmende dårlige faglig og pedagogisk sett. Et fag som tysk kan helt sikkert være interresant å lære seg og kan komme godt med senere i livet men mangelen på kompetente lærere er alt for stor. Alt jeg husker fra tysktimene er endeløse timer med rex, knightrider og baywatch (ja det var dubbet :p ) så jeg skal vel egentlig ikke klage...

Lenke til kommentar
Hmm... Fy faen! Norsk er et ubrukelig språk! bare 5 millioner folk som prater det! norge skulle fader meg blitt invadert under krigen ass!  :roll:

 

[\retardmode]

Sist jeg sjekket historieboken, ble vel vi invadert :ermm: ....

 

Syntes iallefall at C-språk på ungdomskolen burde blitt erstattet med f.eks engelsk eller noen av real-fagene norske elever er så dårlige på. dessverre er C-språk nå blitt kuttet ut på MANGE vgs, noe som fører til at mange stryker og mister studiekompetansen/artium på grunn av dårlig tysk undervisning og null tilstedeværende intersse fra folk på ungdomskolen.

 

Jeg er dessverre en av dem som sliter med 1'ere og 2'ere i tysk faget :cry: på grunn av dårlige lærere, lite motivasjon og fordi tysk rett og slett er et ræva språk som jeg aldri kommer til å bruke. Tyskere flest snakker engelsk i tillegg, noe de fleste nordmenn kan.

Endret av jolleguten
Lenke til kommentar
Det er fader meg latterlig at man på VK1 kan velge bort Engelsk, men at man stadig MÅ ha Tysk. Hvem er det som med hånden på hjertet, etter 5 års Tysk-undervisning kan utrykke seg skikkelig på Tysk?

 

"Guten Tag. Ich bin Siebzen Jahre Alt." :nei:

lurer på hvorfor, hva med engelsk-kunnskaper etter 5 år engelsk på skolen?

Lenke til kommentar
Det er fader meg latterlig at man på VK1 kan velge bort Engelsk, men at man stadig MÅ ha Tysk. Hvem er det som med hånden på hjertet, etter 5 års Tysk-undervisning kan utrykke seg skikkelig på Tysk?

 

"Guten Tag. Ich bin Siebzen Jahre Alt." :nei:

Så har man kanskje hatt engelsk noen få år lenger også, da?

 

Jeg synes tysk er et flott språk, og er meget glad for at jeg har dette som B-språk nå. Jeg gleder meg til tysktimene, det er vel faktisk bare matematikktimene som utgjør større løft i skolehverdagen.

 

At tysk er et vanskelig språk er vel sant, men man lærer mye om språk generelt av det også, da. Omtrent som latin, vil jeg tro. Jeg har iallfall hørt at latin er et språk som ikke har noen praktisk nytteverdi (med mindre man er lege, kanskje), men som letter innlæringen av andre språk betraktelig. Så er også tilfelle med tysk.

 

Jeg likte tysk godt på ungdomsskolen òg, men VIRKELIG morsomt ble det jo først på videregående. Da fikk vi en utrolig flink lærer, som både er rik på kunnskaper om språket, og som i tillegg har en glimrende måte å lære dem bort på. Ulempen er dog at han snakker seg bort. Dumt at det skal ta et kvarter å komme seg gjennom B på klasselista under oppropet. Men det er det verdt!

 

Er slike figurdikt utbredt i Tyskland, eller? Står jo flere i boka vår òg. Vi bruker Die Brücke 2 ... Kunne sikkert skrevet av mange derfra ...

Lenke til kommentar
100millioner har tysk som morsmål

 

Kjæresten min gikk 1 år tysk på universitetet  :sick:

Hu sier det er det språket med vanskligst gramatikk

Neh, tror finsk er en del verre. Sju kasus mener jeg å huske.

 

 

Glad jeg tok fransk og ikke tysk, gitt. Selv om jeg suger i fransk hadde jeg nok sugd enda hardere i tysk.

hmmm, vet nå ikke helt jeg...

snakker da finsk selv, men syns ikke det er noe spesielt vanskelig, til tross for at jeg aldri har hatt undervisning i det. (mor mi er finsk)......

 

for meg er tysk vanskeligere enn finsk...

Lenke til kommentar
100millioner har tysk som morsmål

 

Kjæresten min gikk 1 år tysk på universitetet  :sick:

Hu sier det er det språket med vanskligst gramatikk

Neh, tror finsk er en del verre. Sju kasus mener jeg å huske.

 

 

Glad jeg tok fransk og ikke tysk, gitt. Selv om jeg suger i fransk hadde jeg nok sugd enda hardere i tysk.

hmmm, vet nå ikke helt jeg...

snakker da finsk selv, men syns ikke det er noe spesielt vanskelig, til tross for at jeg aldri har hatt undervisning i det. (mor mi er finsk)......

 

for meg er tysk vanskeligere enn finsk...

Har hørt at finsk har 14 kasus. Er visst helt utrolig komplisert å lære det fra scratch.

Lenke til kommentar
100millioner har tysk som morsmål

 

Kjæresten min gikk 1 år tysk på universitetet  :sick:

Hu sier det er det språket med vanskligst gramatikk

Neh, tror finsk er en del verre. Sju kasus mener jeg å huske.

 

 

Glad jeg tok fransk og ikke tysk, gitt. Selv om jeg suger i fransk hadde jeg nok sugd enda hardere i tysk.

av fag på NTNU da.

Har enda ikke sett den store pågangen på finsk avdeling :yes:

Tenker kinesiske kasius,trasius,drasius og prasius er vansklige

Endret av War
Lenke til kommentar
Tenker kinesiske kasius,trasius,drasius og prasius er vansklige

Kinesisk er ikke et språk. Kantonesisk/mandarin.

 

Russisk og finsk er vanskeligst.

Hadde du spurt "- hvilket språk snakker du?" til en kineser ,,,med tolk , så ville han ha svart -kinesisk :thumbup:

Endret av War
Lenke til kommentar

Å si at et språk et bestemt språk er vanskeligst er vel tilnærmet umulig... Kommer jo helt an på bakgrunn osv. For oss er det helt sikkert letter å lære f.eks. tysk, enn språk som kommer fra andre språkfamilier. Slaviske språk er selfølgelige vanskelige for oss pga. alle kasusene, men også afrikanske språk blir vanskelige for oss, fordi man uttrykker seg på helt andre måter. Det samme gjelder vel også orientalske språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...