Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tysk- Et ubrukelig språk


Anbefalte innlegg

Å si at et språk et bestemt språk er vanskeligst er vel tilnærmet umulig... Kommer jo helt an på bakgrunn osv. For oss er det helt sikkert letter å lære f.eks. tysk, enn språk som kommer fra andre språkfamilier. Slaviske språk er selfølgelige vanskelige for oss pga. alle kasusene, men også afrikanske språk blir vanskelige for oss, fordi man uttrykker seg på helt andre måter. Det samme gjelder vel også orientalske språk.

stemmer!

på bla. mandarin er det vel sånn at hvordan tonefallet i ord er bestemmer hva ordet betyr, og på de fleste (alle?) språk i den germanske språkfamilien har ikke tonefallet noe særlig å bety på ord-betydningen...

 

Finsk gramatikk er på noen måter enklere enn norsk, da det ofte er endelsen av ordet som bestemmer bla. hvilken person det er snakk om (første, andre... entall/flertall)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tysk er ikke ubrukelig. Jeg har fått mye bruk for tysk i jobb sammenheng. Kan ikke mer enn det jeg har lært i tysk C over 2år på videregående (gikk økad), men fulgte selvfølgelig med i timen og gjorde leskene. Du lærer mye når du begynner å snakke litt med folk, med basis kunnskapen du får på skolen.

Lenke til kommentar

synest man burde få ha muligheten til og snakke hvilke som helst språk man vil. men ingen språk burde vere "faste" med unntak av Engelsk og norsk. synest egentligt at alle språk unntatt engelsk (inkludert norsk) burde få dø ut. ser ingen menig med og snakke 1000forskjellige språk når man bare trenger et.

Lenke til kommentar

dette var ikke en lur melding MagE. denne retorikken kan jeg kanskje bruke på flora og fauna og si at vi bør kvitte oss med alt vi tror vi ikke trenger :D eller mathyllene på rema1000, "vi trenger da f*** meg ikke 15 forskjellige brødtyper!!!

 

eks. på fine og interessante forskjeller (siterer fra en bok jeg leser nå):

 

"german word "gewalt" has no correct translation except for violence in english language, but in german language that word also means legitimate power, authority, governmental power. (also gesetzgebende gewalt, geistliche gewalt, staatsgewalt). so "gewalt" is at the same time violence and legitimate power and justified authority. "

 

ellers synes jeg det er for snevert og historieløst å se på engelsk som en absolutt nødvendighet

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
dette var ikke en lur melding MagE. denne retorikken kan jeg kanskje bruke på flora og fauna og si at vi bør kvitte oss med alt vi tror vi ikke trenger :D eller mathyllene på rema1000, "vi trenger da f*** meg ikke 15 forskjellige brødtyper!!!

 

eks. på fine og interessante forskjeller (siterer fra en bok jeg leser nå):

 

"german word "gewalt" has no correct translation except for violence in english language, but in german language that word also means legitimate power, authority, governmental power. (also gesetzgebende gewalt, geistliche gewalt, staatsgewalt). so "gewalt" is at the same time violence and legitimate power and justified authority. "

 

ellers synes jeg det er for snevert og historieløst å se på engelsk som en absolutt nødvendighet

Det er ikke en snakk om en nødvendighet, men forenkling og effektivisering

Lenke til kommentar

Da ser jeg ingen grunn til å gjøre engelsk til verdensspråk... Det viktigste er at vi fortår hverandre, ikke at vi absolutt må kunne gramatikken til ethvert språk perfekt.

 

Språk er en viktig del av nasjonsidentiteten vår. Se hvordan kurderne kjemper for å få lov til å snakke og skrive kurdisk i Tyrkia. Språk er identitet.

 

http://www.diplomatique.net/?show_article=966

Lenke til kommentar

Tysk er eit nyttig språk å kunne. Dersom du kan tysk og engelsk kan du få betre/fleire jobber enn om du bare kan engelsk(tenker mest på jobb i ein internasjonal bedrift som skal levere program/spill til mange språk. Noko som gjer tysk til eit gøyalt språk er dei dårlege sangane som "Wir sind alle kleine Wir sind alle kleine sünderlein.", "Reinlied" og "Sucker im kafee". Dei ville bare vert dårlegare på norsk. Eg har også "Alles Klappt" Går i 9kl og kan ikkje så mykje. Får 5, men veit ikkje korleis eg greier det.

Lenke til kommentar
jeg er inne i mitt siste år med tysk, og jeg hate rdet jævla faget, det voldtar snittet mitt hardt i toern og gjør livet mitt surt, faen ta tyskland

Uten tyskland hadde norge vært språkfattig, bare tenk på ord som betale - bezahlen, hus - haus, lampe - lampe, og ikke minst alle handelord og uttrykk. Hansabyene etc. Uten tyskland hadde verden vært en helt annen i dag.

Lenke til kommentar
jeg er inne i mitt siste år med tysk, og jeg hate rdet jævla faget, det voldtar snittet mitt hardt i toern og gjør livet mitt surt, faen ta tyskland

Uten tyskland hadde norge vært språkfattig, bare tenk på ord som betale - bezahlen, hus - haus, lampe - lampe, og ikke minst alle handelord og uttrykk. Hansabyene etc. Uten tyskland hadde verden vært en helt annen i dag.

Uten Tyskland hadde vi fortsatt hatt de ordene(Muligenes ikke like though, men det hadde ikke vi merket, og levd lykkelige med). Bare fordi folk ikke hadde bosatt seg i et område så mister vi ikke evnen til å tale :nei:

 

Dessuten så er spørsmålet om vi burde ha tysk i skolen eller gå for engelsk i alle land som et hjelpemiddel i handel, turisme osv. Uten at noe språk går tapt, eneste er at det hadde gjort ting enklere og fortsatt beholdt kultur, osv.

Endret av co2
Lenke til kommentar

Dem som sier finsk og russisk er vanskeligst kan gå å legge seg. Amele-språket på Papua Ny-Guinea har mer enn 69000 finitte former og 860 infinitivformer. Eskimospråket har 63 presensformer og substantiv kan ha opptil 252 bøyningsformer.

Så da skal vel det være oppklart på mest kompliserte språk :)

Lenke til kommentar
Uten Tyskland hadde vi fortsatt hatt de ordene(Muligenes ikke like though, men det hadde ikke vi merket, og levd lykkelige med)

Man hadde nok hatt andre ord for det ja, men poenget var at tyskland har påvirket mange lang (inkl norge) sterkt, og at det ikke hadde vært det samme uten. Tysk er jo et langt mer komplekst og variasjonsrikt språk enn norsk, så litt påvirkning har nok ikke skada.

 

Kom forresten på et av de mest åpenbare ordene fra tysk; geskjeft - geschäft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...