Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altså, egentlig så er argumentet om at en må kunne laste ned mp3 / divx / dvdr for å 'se om en liker det' ganske teit.. Det faller jo på sin egen urimelighet. Hvem orker vel å kjøpe en dvd med en film om en allerede har sett den, om så bare i divx-format?

Det der har jeg gjort flere ganger :D

Jeg og. ca 40% av dvd samlingen min består av titler jeg har sett på et annet format tidligere. Mao, filmer som jeg synes fortjener en plass i min samling kjøper jeg.

Enig så enig :w00t:

Lenke til kommentar
Hvis jeg selger 100 CD'er nå men hadde solgt 140 hvis det ikke hadde vært for piratkopiering så er det et tap.

Dette er selvsagt en tullete påstand. Du kan ikke si at et ikke-salg er et tap. Du kan ikke teorisere over at "siden jeg ikke tjener så mye jeg mener jeg burde tjene, så er det et tap". Dette er kanskje greit i kommunistiske land og land med korporasjonsstyre (fascisme), men ikke i et fritt marked.

 

Du kan ikke si at hver gang jeg ikke kjøper en CD (om jeg laster ned musikken eller ikke), så er det et tap for industrien. Det blir som å si at for hver bil jeg ikke kjøper, så taper bilprodusenten penger.

 

Dette er håpløst.

 

Når det gjelder tallene fra IFPI, så er dette løgnpropaganda fra ende til annen.

 

F.eks. står det at "Illegal file-sharing hits markets internationally", hvilket er helt på trynet. Fildeling har foregått i mange år. Husker ingen Napster?

 

Og faktum er at overskriften på rapporten er løgn og bedrag. Hvis du leser selve teksten, så har CD-salget gått oppover!

 

"Positive signs include more robust album sales in the US"

"Online sales of physical CDs also continued an upward trend"

 

Dessuten, inntekter stiger og faller etter hvor mye penger folk har å bruke på det. Har det falt deg inn at musikkindustrien faktisk ikke er spesiell i forhold til andre her? Når den globale økonomien har trøbbel, så har også musikkindustrien det!

 

Det er forøvrig publisert en rekke undersøkelser som motbeviser løgnpropagandaen fra RIAA m.fl. Og i tillegg er det gjort analyser som viser at RIAA m.fl. fusker med tall for å få resultatet til å bli noe som passer dem, istedenfor det som faktisk er tilfelle. Eksempler:

 

http://slashdot.org/article.pl?sid=05/01/06/2341240

http://slashdot.org/article.pl?sid=02/09/11/1543237

http://slashdot.org/article.pl?sid=04/03/30/1537232

 

I tillegg er det påvist at når de faktisk tjener mindre, så er det fordi de har færre utgivelser. Så de har seg selv å skylde når inntjeningen ikke er så høy som de skulle ønske! Hvis de vil tjene mer, så kan de bare slippe flere CDer!

 

til tross for problemer med den globale økonomien, til tross for økt tilgjengelighet av både lovlig og ulovlig musikk på nettet, og til tross for all løgnpropagandaen, så viser fakta at de tjener mer og mer penger.

 

Jeg vet ikke hvem du er, Shimano, men jeg mistenker at du jobber i musikkindustrien, og du har en baktanke med dette - du sprer bevisst løgnpropaganda i et forum der du vet det er mange "fildelere".

 

Du kan prøve å rettferdiggjøre industriens løgnpropaganda alt du vil, men det hjelper ikke når alle uavhengige undersøkelser viser at det er feil. Det er løgn. Det er bedrag.

 

Slikt burde vært straffbart.

 

Selv når industrien tjener rekordmye, skylder de på fildeling!

 

Latterlig.

Lenke til kommentar
Politiet gjør bare det som bringer penger inn til staten.

 

Jeg mistet all respekt for norsk politi den dagen det gikk opp for meg at de faktisk ikke eksisterer for å beskytte oss "vanlige folk i gata", men faktisk for å få inn mest mulig penger i kassa.... og hvem får de det fra? Narkomane og voldsmenn? Nei.... gjennom sinnsvake bøter fra oss vanlige folk!

Fra ITAvisen:

 

Lederen i Politiets fellesorganisasjon Arne Johannessen tror ikke Politiet vil klare å håndheve et fildelingsforbud.

 

- Dette er enda et eksempel på at politikerne lager en lov som er så godt som umulig å håndheve, for deretter å forvente at politiet skal kunne håndheve den, sier Johannessen til NRK Dagsnytt.

 

Samme person mener at de nye bøtesatsene er hårreisende, og gir et dårlig signal til folket.

Lenke til kommentar

Alltid morsomt å se to steile fronter nekte å innse at ting kanskje ikke funger helt som de ønsker. Jeg er kanskje mannen midt i det hele, og for å drite i alt av statistikker og servere min omgangskrets på sølvfat til dere, here is what I know.

 

En kamerat pleide å kjøpe mange DVDer, og fikk noen andre til å laste ned musikken han var ute etter. Han har ikke kjøpt musikk på de siste 3-4 år (med mindre som bursdagsgave til foreldre eller lignende). Han kjøpte seg xbox, chippet den, stappet HD i den, fikk bredbånd hjem, og siden den gang har han ikke kjøpt en eneste DVD (dette gjelder det siste året). Han betegner seg som svært musikk-interessert.

 

En annen kamerat kjøper en og annen DVD, men har helt sluttet å kjøpe CDer. Han laster heller ned.

 

En tredje kamerat er DJ på den lokale kroa. Han har en stappfull harddisk med musikk. Har ikke kjøpt mer enn et par plater siste årene.

 

Fjerde kamerat: Utøvende musiker (uten platekontrakt). Digger filmer og science fiction. Pleide å kjøpe litt plater før. Sluttet med det nå. Filmer har han aldri kjøpt. Ei heller serier.

 

Femte kamerat: Religiøs og glad i musikk. Kjøpt et par plater de siste årene.

 

Brødrene mine: Den ene har nettopp fått seg barn, jobber på platform og tjener mildt sagt bra. Damen hans liker musikk, han også, men de kjøper ingenting.

Min andre bror kjøper en film en gang i blant, men har etterhvert fått brent ut DVDer fra en kamerat av han. Filmer som er lastet direkte ned. Også glad i musikk, men gidder ikke kjøpe.

 

Sjette kamerat: Har aldri giddet kjøpe noen større mengder med musikk, kopierte tidligere mesteparten fra meg, jeg har ikke snakket så mye med han etter han fikk seg dame, men det er ikke all verden med musikk han har originalt som ligger fremme.

 

Sjuende kamerat: Har dame, barn, stort stereoanlegg og eget hus. Over millionen i lån. Han kjøper de DVDene han har lyst på, og kjøper og all musikken sin. Eneste jeg kommer på i omgangskretsen som fremdeles kjøper slike ting.

 

Kan sikkert ramse opp flere og, men jeg antar at point er taken? Kan avslutte med meg selv.

 

Plateanmelder og musikkelsker. Kjøper mye musikk og enda flere DVDer, er student. Eneste jeg bevisst laster ned er filmer som ikke er å få på DVD, og musikk som ikke lengre er tilgjengelig for kjøp. De fleste artister har smakeprøver i mp3format ute på sidene. Disse er mine venner når jeg er ute etter ny musikk.

Lenke til kommentar
for å nevne artikkelen

This report on world music sales does not include sales in digital formats

 

Dette salget har jo økt så for meg så har ikke musikk salget sunket i det hele tatt slik jeg ser det.

Vel nå er jo tallene til og med 2003. Tallene for 2004 kommer neppe før om noen måneder.

 

Og hvor mange musikkbutikker på nett solgte nedlastbare filer i et visst volum i 2003 eller tidligere? Jo, svært få - iTunes ble vel lansert våren 2003 - før det var det ingen som solgte musikk av betydning (= salgs om monner) over nett. Så nedganger i salg av fysiske produkter før sommeren 2003 kan ikke tilskrives 'nettmusikk'.

 

Forhåpentligvis så vil slike tjenester føre til at folk igjen begynner å betale for musikk istedet for å stjele - det er ikke til å stikke under en stol at fysiske formater som f.eks. CD/DVD ansees som relativt tungvindt av mange idag når man alikevel må konvertere for å bruke musikken på sine bærbare enheter f.eks.

 

Men i den store sammenhengen er foreløpig digitalt salg av musikk over nett bare en dråpe i havet; iTunes passerte 200 millioner solgte låter i desember 2004 - med en pris på 99 cent pr. låt så tilsvarer det en omsetning på 198 millioner dollar på ett og et halvt år. Til sammenligning så var verdensmarkedet for musikk på 32 milliarder dollar i 2003... Altså er salg av musikk digitalt over nettet foreløpig en dråpe i havet, men forhåpentligvis en sterkt voksende dråpe :)

 

 

Forøvrig er jeg helt enig at det er på trynet å begrense muligheten til å kopiere (til eget bruk i eventuelt andre formater) musikk/filmer man ærlig og redelig har kjøpt og betalt.

leste i avisen idag at digital musikk over nett omsatte for 14 milliarder, så en liten dråpe vil jeg ikke at det er

Lenke til kommentar
Alltid morsomt å se to steile fronter nekte å innse at ting kanskje ikke funger helt som de ønsker. Jeg er kanskje mannen midt i det hele, og for å drite i alt av statistikker og servere min omgangskrets på sølvfat til dere, here is what I know.

 

En kamerat pleide å kjøpe mange DVDer, og fikk noen andre til å laste ned musikken han var ute etter. Han har ikke kjøpt musikk på de siste 3-4 år (med mindre som bursdagsgave til foreldre eller lignende). Han kjøpte seg xbox, chippet den, stappet HD i den, fikk bredbånd hjem, og siden den gang har han ikke kjøpt en eneste DVD (dette gjelder det siste året). Han betegner seg som svært musikk-interessert.

 

En annen kamerat kjøper en og annen DVD, men har helt sluttet å kjøpe CDer. Han laster heller ned.

 

En tredje kamerat er DJ på den lokale kroa. Han har en stappfull harddisk med musikk. Har ikke kjøpt mer enn et par plater siste årene.

 

Fjerde kamerat: Utøvende musiker (uten platekontrakt). Digger filmer og science fiction. Pleide å kjøpe litt plater før. Sluttet med det nå. Filmer har han aldri kjøpt. Ei heller serier.

 

Femte kamerat: Religiøs og glad i musikk. Kjøpt et par plater de siste årene.

 

Brødrene mine: Den ene har nettopp fått seg barn, jobber på platform og tjener mildt sagt bra. Damen hans liker musikk, han også, men de kjøper ingenting.

Min andre bror kjøper en film en gang i blant, men har etterhvert fått brent ut DVDer fra en kamerat av han. Filmer som er lastet direkte ned. Også glad i musikk, men gidder ikke kjøpe.

 

Sjette kamerat: Har aldri giddet kjøpe noen større mengder med musikk, kopierte tidligere mesteparten fra meg, jeg har ikke snakket så mye med han etter han fikk seg dame, men det er ikke all verden med musikk han har originalt som ligger fremme.

 

Sjuende kamerat: Har dame, barn, stort stereoanlegg og eget hus. Over millionen i lån. Han kjøper de DVDene han har lyst på, og kjøper og all musikken sin. Eneste jeg kommer på i omgangskretsen som fremdeles kjøper slike ting.

 

Kan sikkert ramse opp flere og, men jeg antar at point er taken? Kan avslutte med meg selv.

 

Plateanmelder og musikkelsker. Kjøper mye musikk og enda flere DVDer, er student. Eneste jeg bevisst laster ned er filmer som ikke er å få på DVD, og musikk som ikke lengre er tilgjengelig for kjøp. De fleste artister har smakeprøver i mp3format ute på sidene. Disse er mine venner når jeg er ute etter ny musikk.

for å ta meg selv

 

før jeg fikk nett kjøpte jeg en og annen cd plate

så fikk jeg nett og lastet ned en god del og jeg kjøpte også en god del (myyye mer en før)

 

så fikk jeg kjapper nett og jeg sluttet å laste ned musikk kjøper heller ikke musikk lenger mer enn en plate til dama av og til

mp3 samlinga har jeg enda og bruker den aldri

liker godt musikk men bruker no forskjellige nettradioer og analog radio og får all den musikken jeg orker

 

 

ang film

jeg begynte å laste ned noe filmer og jeg begynte å bli skikkelig interessert

 

no klarer jeg ikke å få nok. VHS og DVD samlingen min er blitt på 3 år over 200 orginale filmer og jeg kjøper og kjøper. Laster ned filmer og serier jeg sliter med å finne. Mange har jeg i dobbel, divx og org fordi filmen var bra.

 

Nedlasting har i hvertfall ført til at jeg bruker penger på filmbransjen som jeg aldri hadde gjort før.

Flere jeg kjenner er i lignende situasjon som meg.

Lenke til kommentar
Alltid morsomt å se to steile fronter nekte å innse at ting kanskje ikke funger helt som de ønsker.

Ja, for du er selvsagt helt upartisk i dette, og har ingen meninger om saken selv. Så du skal bare komme her og servere den hele og fulle sannhet? :D

 

Vær trygg hvis dette går igjennom vil politiet håndheve loven. Da har de en unnskyldning for å overvåke nettet mer en hva som blir gjort i dag. Bøtene blir høye pga. lettjente penger…

 

:thumbdown:

 

Leste du hva politiet hadde å si om saken?

Lenke til kommentar

Dette er jo akkurat som og kjøre for fort, politiet tar ikke alle som kjøerer for fort og politiet tar ikke alle som laster ned, de er på utkikk etter de som er værst i byen....

 

kjører man i 200km/h i 50 sonen synes jeg man skal bli tatt!

tjener man penger på og selge sånt synes jeg man skal bli tatt

Lenke til kommentar
Dette er jo akkurat som og kjøre for fort, politiet tar ikke alle som kjøerer for fort og politiet tar ikke alle som laster ned, de er på utkikk etter de som er værst i byen....

 

kjører man i 200km/h i 50 sonen synes jeg man skal bli tatt!

tjener man penger på og selge sånt synes jeg man skal bli tatt

Det er ikke noen god sammenligning Sindre. Å råkjøre setter både ditt og andres liv og helse i fare, og kan forårsake store skader på både personer og eiendom. Det skal litt til for at å laste ned en mp3 skal føre til såpass...

 

Dessuten ser jeg heller ikke helt sammenligningen på "værst i byn". Du mener at de som laster ned 5-10 sanger ikke er noe problem, mens de som laster ned en par hundre (eller tusen) da er hardbarkede kriminelle og bør arresteres? I mine øyne er det helt irrellevant hvor mye du evt. laster ned, og mye mer relevant hva du faktisk gjør med det, f.eks. tjene penger på å selge det videre. DET er ting de bør slå ned på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Ja, for du er selvsagt helt upartisk i dette, og har ingen meninger om saken selv. Så du skal bare komme her og servere den hele og fulle sannhet? :D

Ow! Som de kaller det i Bridget Jones - The Edge of Reason, det der var en skikkelig brennmanet.

 

Poenget mitt var vel heller at ting ikke er svart hvitt. Noen, som han som svarte meg, har økt forbruket. Ingen av de jeg kjenner har gjort det samme, og for dem er det vanlige "Pøh, det er gratis så...". Det kan jo hende av vi gamlingene (fra 20 til 30 år) har dårligere moral enn ungdommen nåtildags.

 

Men samtidig så tviler jeg litt på at de store plateselskapene er på randen av konkurs også sånn som stoda er nå, men om de fortsetter å herje slik kan det gå dem ille...

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting... hvordan kan f.eks. Telenor overvåke linja mi og se hva jeg laster ned??  :dontgetit:

All trafikk på deres nett går jo igjennom deres utstyr, bit for bit. I prinsippet er det ikke noe problem å overvåke det relativt nøye.

 

AtW

Så hvis jeg laster ned en film fra DC++ som f.eks. heter Ole Brumm så kan de se at jeg laster ned Ole Brumm eller bare at jeg laster ned noe?? ;)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting... hvordan kan f.eks. Telenor overvåke linja mi og se hva jeg laster ned??  :dontgetit:

All trafikk på deres nett går jo igjennom deres utstyr, bit for bit. I prinsippet er det ikke noe problem å overvåke det relativt nøye.

 

AtW

Så hvis jeg laster ned en film fra DC++ som f.eks. heter Ole Brumm så kan de se at jeg laster ned Ole Brumm eller bare at jeg laster ned noe?? ;)

Hvis du laster ned ukryptert er det in prinsippet ingenting i veien for at din ISP kan se akkurat hvilken film du laster ned, bit for bit. Som sagt, all data som går til deg, går igjennom din ISP, denne dataen kan hentes ut. De vil ikke gjøre det, fordi de ike har lov, og det ikke er noen vits. Men muligheten er til stede.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...