Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"


Anbefalte innlegg

Hvordan skal politiet kunne bevise hvem som lastet ned MP3 filer på en maskin som flere i en famile deler på å bruke?

 

Det blir jo også vanskelig for dem å bevise at du ikke har eid orginalene tidligere, for så å ha mistet eller blitt frastjålet dem.

 

Eller hva med å kryptere innholdet på hardisken din?. Når de ber om passord, har du jo selvsagt glemt hva det var.

 

Edit: Hvordan blir det med digital radio? Blir det forbudt å ta opp sanger derfra ?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er delvis sant, da Norge, som kun er medlem av EØS har rett til å nekte å godta direktiv, noe som meget skjelden skjer. Trist, vi har ikke stemmerett i EUparlamentet, og derfor er vi heller ikke helt bundet av de direktiver vi får, men, Norge dilter etter. :no:

Vi har vetorett - men ingen regjering tør fordi det vil få så store ringvirkninger (Hva om EØS avtalen blir sagt opp).

 

Som medlem hadde vi hatt stemmerett, samt at de vanskelig kunne sparket oss ut.

 

For at vi skal få delta i det indre marked må lovverket være i overenstemmelse. Vi MÅ ikke, men å ikke gjøre det er ikke en reell mulighet. Dra dine egne konklusjoner :)

Endret av m-kane
Lenke til kommentar

Tunefish, tatt fra Itavisa?

hadde selv tenk å være kriminell , imat vi alle er på grensen til å bli det ;)

 

Men fortsatt er det krf som tok skrittet.

"Dessverre er det noen grunn til å tro at et lovforslag fra en annen type regjering - for eksempel Ap/SV/Sp-alternativet - ville gitt noe bedre resultat sett fra forbrukernes side. En slik regjering ville blitt stilt overfor de samme dilemmaene som den sittende H/V/Kr.F-regjeringen."

Lenke til kommentar
Dette er delvis sant, da Norge, som kun er medlem av EØS har rett til å nekte å godta direktiv, noe som meget skjelden skjer. Trist, vi har ikke stemmerett i EUparlamentet, og derfor er vi heller ikke helt bundet av de direktiver vi får, men, Norge dilter etter. :no:

Vi har vetorett - men ingen regjering tør fordi det vil få så store ringvirkninger (Hva om EØS avtalen blir sagt opp).

 

Som medlem hadde vi hatt stemmerett, samt at de vanskelig kunne sparket oss ut.

 

For at vi skal få delta i det indre marked må lovverket være i overenstemmelse. Vi MÅ ikke, men å ikke gjøre det er ikke en reell mulighet. Dra dine egne konklusjoner :)

Er en ting om Norge slutter å gjennomføre alt av direktiv, men de kaster oss ikke ut for å bruke vetoretten en gang, på et lovforslag man er i mot.

Lenke til kommentar
Hvordan skal politiet kunne bevise hvem som lastet ned MP3 filer på en maskin som flere i en famile deler på å bruke?

 

Det blir jo også vanskelig for dem å bevise at du ikke har eid orginalene tidligere, for så å ha mistet eller blitt frastjålet dem.

 

Eller hva med å kryptere innholdet på hardisken din?. Når de ber om passord, har du jo selvsagt glemt hva det var.

 

Edit: Hvordan blir det med digital radio? Blir det forbudt å ta opp sanger derfra ?

Som sagt prøver regjeringa å få internett levrandørene til å spionere på brukerene, da , da kommer alle internett levrandørerne til å kollapse, hva ska du med en 10bmits linje da?

Poenget er å få god hastighet på nedlastings filer osv. men hva er poenget så lenge det blir ulovlig. ;)

 

Liker virkelig ikke verden, alt er bra, så blir jeg banka ned i gjørma igjen. uffameg

Lenke til kommentar
Altså, egentlig så er argumentet om at en må kunne laste ned mp3 / divx / dvdr for å 'se om en liker det' ganske teit.. Det faller jo på sin egen urimelighet. Hvem orker vel å kjøpe en dvd med en film om en allerede har sett den, om så bare i divx-format?

Og angående mp3, så er det jo fullt mulig å høre ny musikk på radio/tv/gratis websider, eventuellt gjøre det som i gode gamle dager, å gå på ei plateforretning, finne frem noen skiver, og ta seg tid til å høre på dem.

 

Når det er sagt, så kommer neppe en eventuell lov til å få store konsekvenser for den gjennomsnittelige nedlaster, for politiet har ikke ressurser nok til å engang begynne å håndheve en slik lov. (Om de ikke får ISP'ene til å logge trafikken, og sender ut forenklede forelegg, eller .no)

 

Og for min del har det ikke så stor betydning, kjøper CD'er og laster ned fra iTunes og er fornøyd med det. Film ser jeg på kino eller leiefilm. Eneste er jo scifi tvserier.. De må jeg nok fortsatt laste ned for å se på.. :)

For det første er det ikke alle som bor slik til at de kan gå i en musikksjappe å lytte til musikk. Jeg hører feks. mye på gammel prog, og det finner du ikke hvor som helst. Når det gjelder dvd, har jeg feks. lastet ned alle lotr-filmene, og kjøpt dem når de kom ut i 4dvd-utgaven. Jeg lastet også ned Rush in Rio shovet, og kjøpte det etterpå, og etter det jeg ser andre her på forumet beskriver, tror jeg dette mønsteret er nokså gjengs. T

Lenke til kommentar

Det som er interessant er at det blir ulovlig å konvertere fra f.eks. CD til MP3.

 

Her bestemmer selskapene hva slags format vi skal benytte, og hva slags avspillere vi skal benytte. Skal du ha med deg musikken din på en MP3-spiller, må den være lovlig kjøpt og lastet ned. Problemet er bare at ingen tilbyr lovlig nedlasting i MP3-format (så vidt jeg vet - mulig jeg tar grundig feil!)... dermed blir hele spilleren ubrukelig.

 

Slik det blir nå, så vil det si at vi kjøper retten til å spille av film/musikk i det formatet som selskapene sier at vi skal. Og regjering/storting sluker selvsagt dette rått.

 

Jeg vet iallefall bare en ting.. og det er at jeg fra nå av ikke skal kjøpe en eneste CD. Hvorfor i helvete skal jeg bli en kriminell bare fordi jeg ønsker å høre på musikk på en MP3-spiller fremfor en CD-spiller?

 

Og nå skal jeg fyre opp NetStumbler, og så skal jeg kjøre rundt og bruke litt trådløse nett.. hehe

Lenke til kommentar

Personlig skal jeg begynne å snakke med hver enkelt jeg skal laste opp/ned til, og på den måten kunne kalle dem "venner" og på den måten dele filer med dem.... Virker ikke som det ville falle ut på "skråplanet" av hva loven tilsier ^^

 

Men seriøst, loven bygger på personvern og åndsverksloven, og antagelig er det nå de store plateselskapene som er ORDENTLIG dritt-lei av såkalt "piratkopiering", og jeg på min side tror de har en finger med i spillet....

Om jeg noen gang (og siter meg gjerne på dette) lager en film/musikkfil/noe annet kunstnerisk, og en stakkars ungdom laster ned denne gratis, så tror jeg ikke jeg ville blitt så sur egentlig... Når man har tjent uendelige millioner dollar, hva faen skal man med mer, da?

 

Nei... "Underholdningsbransjen" er meg et godt rottereir...

 

Uansett hva som skjer, så skal ingen Krf-pingle si til meg at jeg ikke får lastet ned min ukentlige Stargate, da blir det bråk!

 

Arnulf ;)

 

 

EDIT: Linker til en tidligere tråd om dette.... Tidligere Tråd

 

EDIT2: Også en annen tråd her... Enda Tidligere tråd

Endret av Arnulf Hitchler
Lenke til kommentar

Ser for meg myndighetene sette opp veisperringer på Karl Johan, hvoretter alle må inn for sjekk av iPod'en sin..

 

Å fy faen, gutter!!! Her har vi virkelig fanget en stor piratfaen! 300 låter i lomma kommer til å SVI skikkelig når vi skriver ut boten! Skal vi se.. 300 ganger 70.000kr.. oj, her blir det faen meg mange penger i statskassa.. enogtjuemillioner!!! FYYYYY faaaaen!!! Alternativt 9 år i fengsel.. her lukter det SVIDD, ass!

 

- "Jammen.. jeg har jo alle de låtene mine på CD'er hjemme jo!!! Jeg har ikke lasta ned en dritt!!"

 

- "Sorry din guttejævel! .. spiller faen ingen rolle.. du har lasta låtene over på denne maskinen her, og det er strengt forbudt!"

 

- "Men jeg eier jo all musikken, og jeg har all musikken hjemme.. og det er lov å ta kopier til eget bruk, er det ikke?"

 

- "Ja, er lov å kopiere, men bare fra CD til CD, og om ikke CD'ene er kopibeskyttet. Så hvis du skal ha med deg de 300 låtene dine, så må du kjøpe denne CD-spiller ryggsekken her..  [MP3-kontrollør viser fram siste skrik i bærbare CD-skiftere...]

 

- "Fuck you.. kontrollør-nazi-jævel!"

 

- "Motsetter du deg bota, så kan jeg gjerne legge på et par millioner, ass!"

 

Heldigvis kan denne loven tidligst tre i kraft 01/01-2006. Så inntil da, last ned som faen!

 

Selv lurer jeg på hva NRK og andre kringkastere skal gjøre... for det er ikke lov å forandre formatet... og hva med opptak fra DAB-radio/streams fra nett/radiosendinger osv?

Lenke til kommentar
Faen. Da vet vi alle at ved neste valg stemmer vi ikke krf.  :nei:

hahah! Bra sagt .. skal så absolutt IKKE stemme KRF :w00t:

Er vel i det hele tatt få som stemmer KRF (jf div. gallup-målinger).

 

"Hadde du vært statsminister for et område representativt til din popularitet, Kjell-Magne, hadde du vært enehersker over en rasteplass på E6!" - Otto Jespersen

 

;)

Lenke til kommentar
Dette er delvis sant, da Norge, som kun er medlem av EØS har rett til å nekte å godta direktiv, noe som meget skjelden skjer. Trist, vi har ikke stemmerett i EUparlamentet, og derfor er vi heller ikke helt bundet av de direktiver vi får, men, Norge dilter etter. :no:

Vi har vetorett - men ingen regjering tør fordi det vil få så store ringvirkninger (Hva om EØS avtalen blir sagt opp).

 

Som medlem hadde vi hatt stemmerett, samt at de vanskelig kunne sparket oss ut.

 

For at vi skal få delta i det indre marked må lovverket være i overenstemmelse. Vi MÅ ikke, men å ikke gjøre det er ikke en reell mulighet. Dra dine egne konklusjoner :)

La oss heller se på dette på en annen måte.

 

Hva hvis vi ikke var med i verken EU eller EØS. Da kunne vi vel egentlig lagd våres egne regler, og ikke blitt styrt av idioter fra Bryssel, eller hva?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...