Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"


Anbefalte innlegg

Folk fleste "stjeler" fra de store lablene, de små virker som heller tjener penger på deling enn å tape på de.

Ja det sier man jo hele tiden. Men som sagt før så bør det jo være opp til artisten selv om ting skal flyte fritt.

 

Jeg kjenner flere som er på mindre selskaper (blant annet Big Dipper) og ikke en eneste av dem har noe som helst positivt å si om fildeling; tvert imot.

Grunnen til at man sier det hele tiden er kasnkje at det baserer seg på fakta? Ihvertfall de undersøkelsene jeg har sett tyder på at slage er skiftet fra "britney-singler" og samleplater, og mer over mot album.

 

At folk er redd for forandring, spesielt innenfor det de jobber med er ingen sensasjon, kjenner mange bønder som mener at ulv er uting, og wat de bør skytes, betyr ikke at det er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noe som jeg meg sint er at mange later til å tro at mennesker og selskaper som jobber med film eller musikk vasser i penger alle mann.

 

For hvert plateselskap med milliardomsetning så er det hundrevis som knapt nok har til salt i maten og som i beste fall tjener inn det en produksjon koster.

 

Men jeg skjønner jo at det er enklere å agitere for at det er ok å stjele fra rikinger enn fra 'vanlige' folk; det er liksom ikke så alvorlig å stjele en tusenlapp fra Rimi-Hagen som om stjele en tusenlapp fra en student eller minstepensjonist selv om forbrytelsen er akkurat den samme...

Jeg vil ikke skille på om folk i platebransjen tjener mye eller lite fra før av. Poenget er om bransjen som helhet tilfører samfunnet en så nyttig funksjon at de er verd pengene.

 

Jeg mener bestemt at bransjen ikke gir samfunnet noe som er verd pengene det koster. Problemet er at de har vært vant til veldig høye inntekter i lang tid. (ikke nødvendigvis mye per hode, men mye totalt). Da er det selvfølgelig surt å måtte si opp store deler av bransjen på grunn av effektivisering. Fildeling og annen distribusjon over nett er det jeg mener er en betydelig effektivisering i forhold til før. Ingen bedrifter liker å si opp ansatte fordi det ikke er behov for dem lengre. Platebransjen er bare mye mer bitter på dette enn andre bedrifter fordi de føler seg lurt av at kundene ikke er villig til å gjøre det på på den ineffektive gamlemåten.

 

Gamlemåten er produksjon og salg av miljøfientlige plastplater, plastcover, glansetpapir, og en distribusjon som krever enorme transportkosnader, med de utslipp det medfører, og store menneskelige ressurser.

 

Nymåten er distribusjon over et nett som eksisterer, uten noe utslipp, uten menneskelige ressurser, uten noen miljøfientlig plast eller andre materialer.

 

Så da er spørsmålet: Bør vi opprettholde "gamlemåten" av veldedighet ovenfor de som evt. ville blitt effektivisert bort?

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke skille på om folk i platebransjen tjener mye eller lite fra før av. Poenget er om bransjen som helhet tilfører samfunnet en så nyttig funksjon at de er verd pengene.

 

Jeg mener bestemt at bransjen ikke gir samfunnet noe som er verd pengene det koster. Problemet er at de har vært vant til veldig høye inntekter i lang tid. (ikke nødvendigvis mye per hode, men mye totalt). Da er det selvfølgelig surt å måtte si opp store deler av bransjen på grunn av effektivisering. Fildeling og annen distribusjon over nett er det jeg mener er en betydelig effektivisering i forhold til før. Ingen bedrifter liker å si opp ansatte fordi det ikke er behov for dem lengre. Platebransjen er bare mye mer bitter på dette enn andre bedrifter fordi de føler seg lurt av at kundene ikke er villig til å gjøre det på på den ineffektive gamlemåten.

 

Gamlemåten er produksjon og salg av miljøfientlige plastplater, plastcover, glansetpapir, og en distribusjon som krever enorme transportkosnader, med de utslipp det medfører, og store menneskelige ressurser.

 

Nymåten er distribusjon over et nett som eksisterer, uten noe utslipp, uten menneskelige ressurser, uten noen miljøfientlig plast eller andre materialer.

 

Så da er spørsmålet: Bør vi opprettholde "gamlemåten" av veldedighet ovenfor de som evt. ville blitt effektivisert bort?

Et viktig poeng er at de baserer sine ønsker og sine håp i forhold til inntjening på det de tjente før. Sad. Ellers enig i innlegget. Godt skrevet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her har vi enda mer om en av nøklene til nedlastingen:

 

http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/n...e_videogames_dc

 

På grunn av overprisede, selvopptatte kjendiser som tar seg altfor godt betalt (mange millioner for en film?!), så skrur det prisene opp for sluttbrukeren.

 

Jeg sier, kutt i skuespillerlønningene til de som er de mest grådige, og sett ned prisen for folk flest. Da vil flere kjøpe filmer også.

Lenke til kommentar
Så da er spørsmålet: Bør vi opprettholde "gamlemåten" av veldedighet ovenfor de som evt. ville blitt effektivisert bort?

Spørsmålet er vel heller om det er ok å stjele fra noen fordi man selv ikke liker måten de driver business/distribusjon på.

 

Å la være å bruke produktet er tydeligvis helt uaktuelt, så en viss verdi har det helt opplagt...

Lenke til kommentar

Shimano: Verdi har det ja. Men hvor mye? Jeg sier ikke at ting skal være gratis, men at det ikke bør ha en kunstig høy pris i forhold til hva det koster å lage og distribuere det.

 

Håndlaget smijern har f.eks også sin verdi. Men bør alle pålegges å bruke det fremfor aluminiumsprofiler, stålprofiler, plastmaterialer og kompositter, for å bevare arbeidsplassene til smedene? Bør vi ikke la samfunnet utvikle seg til å ta la kundene velge hvilke metoder og produkter som passer dem best og la metodene og produktene konkurrere seg i mellom for å gi forbrukerene "mest for pengene"?

 

Bør ikke samfunnet være mer sluttbrukerorientert enn å optimalisere for at bedrifter kan suge ut mest mulig varer, tjenester og penger av oss?

 

Bør ikke mottoet være "mest mulig varer for pengene" og ikke "mest mulig penger for varene"?

Lenke til kommentar
Så da er spørsmålet: Bør vi opprettholde "gamlemåten" av veldedighet ovenfor de som evt. ville blitt effektivisert bort?

Spørsmålet er vel heller om det er ok å stjele fra noen fordi man selv ikke liker måten de driver business/distribusjon på.

Nå er vel det som er "under lupen her" ikke vanlige gjenstander i den forstand, men snarere åndsverk.

Lenke til kommentar

Andre industrier må effektivisere i nedgangstider. Underholdningsindustrien er i en særstilling. Den kan overprise produktene sine og spytte kundene sine i ansiktet.

 

I enhver annen industri hadde dette betydd døden. Men ikke for de som styrer informasjonsflyten i samfunnet.

Lenke til kommentar
Andre industrier må effektivisere i nedgangstider. Underholdningsindustrien er i en særstilling. Den kan overprise produktene sine og spytte kundene sine i ansiktet.

 

I enhver annen industri hadde dette betydd døden. Men ikke for de som styrer informasjonsflyten i samfunnet.

Dette er den eneste industrien som kan saksøke andre fordi de KANSKJE taper penger..

Lenke til kommentar

Faktisk så treffer Howzer spikeren på hodet med denne lille stripa, er vel stort sett sånn industrien tenker.

Som alltid føler jeg at disse menneskene kan sammenlignes med en gjeng med sultne gribber som bare venter på at vi skal daue en etter en for å kunne ribbe oss, men får de sjangsen så gjør de det gjerne før man er dau og om det hadde vært mulig drept oss lenge før tida...

Lenke til kommentar

Faktisk så treffer Howzer spikeren på hodet med denne lille stripa, er vel stort sett sånn industrien tenker.

Som alltid føler jeg at disse menneskene kan sammenlignes med en gjeng med sultne gribber som bare venter på at vi skal daue en etter en for å kunne ribbe oss, men får de sjangsen så gjør de det gjerne før man er dau og om det hadde vært mulig drept oss lenge før tida...

Helt Enig. De utnytter oss. End of discussion.

 

Til stripen: Haha, genial :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette blir bra, dere. Nå tar EU fram storslegga:

 

EU krever fengsel for brudd på opphavsrett

Krever ett års lagring av alle mobilspor

 

La for all del straffen ikke stå i forhold til lovbruddet. Vi må for all del ødelegge den siste rest av respekt folk måtte ha for lovene.

 

Forhåpentligvis går ingen av dem gjennom i EU-parlamentet, men hvis de gjør det så kommer det også til Norge.

Endret av howzer
Lenke til kommentar
Forhåpentligvis går ingen av dem gjennom i EU-parlamentet, men hvis de gjør det så kommer det også til Norge.

Jeg tviler på at det går gjennom hverken i EU eller i norge, selv om det skulle gå gjennom i EU.

 

EU ønsker tydeligvis å gjøre seg svært upopulære ved å foreslå svært urimelige lover.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Enda en god grunn til å ikke bli med i det korrupte EU unionen.

Vi bør sette en presedens på at Norge ikke er med på samme visa som de store gutta, her i landet bør vi sette informasjonsflyten som pri 1 og sørge for at nettet fortsatt er den frie bastionene som den engang var.

Da burde man vel være med å påvirke denne inflytelsen ved årets stortingsvalg? Er vel lite tvil om hvilke side en høyredominert regjering vil støtte i denne konflikten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...