Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

"Fildelingsforbud til Stortinget"


Anbefalte innlegg

Dette er delvis sant, da Norge, som kun er medlem av EØS har rett til å nekte å godta direktiv, noe som meget skjelden skjer. Trist, vi har ikke stemmerett i EUparlamentet, og derfor er vi heller ikke helt bundet av de direktiver vi får, men, Norge dilter etter. :no:

Vi har vetorett - men ingen regjering tør fordi det vil få så store ringvirkninger (Hva om EØS avtalen blir sagt opp).

 

Som medlem hadde vi hatt stemmerett, samt at de vanskelig kunne sparket oss ut.

 

For at vi skal få delta i det indre marked må lovverket være i overenstemmelse. Vi MÅ ikke, men å ikke gjøre det er ikke en reell mulighet. Dra dine egne konklusjoner :)

La oss heller se på dette på en annen måte.

 

Hva hvis vi ikke var med i verken EU eller EØS. Da kunne vi vel egentlig lagd våres egne regler, og ikke blitt styrt av idioter fra Bryssel, eller hva?

"Why should i change from 1 tyran 10000miles away, to 10000 tyrans 1 mile away?" - The patroit.

 

De fleste lover å regler er norske politikere dumme nok til å tenke ut selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørete noen rykter om at dem forsøkte å ta tonoavgift av dem som hørte på walkmann så høyt at andre på bussen kunne høre det. Kom inn under lovverket at man distribuerte musikken over til det offentlige rom.

 

Kontrollør:

Hey Jeg kan høre hvilken sang du spiller på walkmannen din , så da blir det 200 kr i tonoavgift.

Ahh ser at du har mp3 spiller også. Hvis du ikke har dokumetasjon på at dette er lovlig kjøpt mp3 fil så blir det 300,- i avgify pr sang vi finner på spilleren som herved blir konfiskert.

 

 

Hva skjer hvis man har en mp3 spiller med opptaksmuligheter. kan man sette den inntil en høyttaler og ta opp fra radio. Blir det ulovlig mp3?

 

 

Håper regjeringen finner andre metoder for å stoppe ulovlig nedlasting på. Ville heller at dem fant på mulighetene innefor dette. Utnytta fildeling komersiellt i stedet for å bruke ressurser på å stoppe noe som aldri kan bli stoppa.

Lenke til kommentar
Dette er ikke noe problem, det kommer alltid noe , bare vent, alt glir seg te, plateselskaper driter seg ut, men det er a trist at dem i hele tatt gidder :sukk:

Jepp det er trist at de i det hele tatt gidder å gi ut musikk nå til dags. Men ingen fare; antallet selskaper og artister som lever av musikk blir nok kraftig redusert i løpet av 3-4 år hvis det ikke gjøres noe med piratkopieringen.

 

Og utvalget blir deretter når det bare er hobbyartister på minimale budsjett som har råd til å gi ut musikk; mye av overskuddet fra store artister idag føres jo tilbake til plateselskapenes satsing på nye artister hvorav 9 av 10 er gedigne tapsprosjekter.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Dette er ikke noe problem, det kommer alltid noe , bare vent, alt glir seg te, plateselskaper driter seg ut, men det er a trist at dem i hele tatt gidder :sukk:

Jepp det er trist at de i det hele tatt gidder å gi ut musikk nå til dags. Men ingen fare; antallet selskaper og artister som lever av musikk blir nok kraftig redusert i løpet av 3-4 år hvis det ikke gjøres noe med piratkopieringen.

 

Og utvalget blir deretter når det bare er hobbyartister på minimale budsjett som har råd til å gi ut musikk; mye av overskuddet fra store artister idag føres jo tilbake til plateselskapenes satsing på nye artister hvorav 9 av 10 er gedigne tapsprosjekter.

Omg! Hvor har du denne forvridde faktaen fra? Det er jo slik at for vært år som går blir det bare solgt mer og mer! Jeg tror at hvis en fyr laster ned noen cd-er en gang i blant, ikke virker inn på om han kjøper cd-er, men derimot kansje han kjøper mer! akkurat sånn har det vært med meg, etter at jeg begynte å laste ned filmer å så de, ble jeg bare mer intressert, å nå kjøper jeg mye mer en før, og filmer av bedre kvalitet.

Lenke til kommentar
Det er jo slik at for vært år som går blir det bare solgt mer og mer!

Poenget er ikke om det selges mer eller mindre; poenget er at det selges mindre enn man ellers ville solgt.

 

Hvis jeg selger 100 CD'er nå men hadde solgt 140 hvis det ikke hadde vært for piratkopiering så er det et tap.

 

Det kan da ikke være så vanskelig å skjønne?

 

Og det at folk jevnt over (noen unntak finnes selvfølgelig) kjøper mer musikk på grunn av nedlastning har jeg liten tro på; å slå seg på brystet med at 'jeg kjøpte 3 CD'er forrige måned' når man har lastet ned 50 er bare patetisk. Hadde du vært like musikkinteressert og muligheten for nedlastning ikke hadde vært til stede så hadde du kanskje kjøpt 15 CD'er istedet for de 3.

 

I min vennekrets er det nesten bare jeg som kjøper CD'er nå - flere av mine venner som har relativt bra musikksamlinger (500+ CD'er) har sluttet helt å kjøpe av den enkle grunn at de finner musikken gratis på nett istedet. Og det er ikke fordi de ikke har råd, men fordi de ikke gidder å betale for noe som de får gratis.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Det er jo slik at for vært år som går blir det bare solgt mer og mer!

Poenget er ikke om det selges mer eller mindre; poenget er at det selges mindre enn man ellers ville solgt.

 

Det er vel her du tar feil. Undersøkelser som har blitt gjort viser at nedlastinger av MP3 i svært liten grad har påvirket CD salget.

 

Er dessuten svært mange som kjøper musikk som de har oppdaget etter å ha lastet det ned. Musikk de aldri ville ha kommet borti om det ikke hadde vært for at de hadde lastet den ned og hørt på den først

Lenke til kommentar
Det er vel her du tar feil. Undersøkelser som har blitt gjort viser at nedlastinger av MP3 i svært liten grad har påvirket CD salget.

Jasså:

 

World sales of recorded music fell by 7.6% in value in 2003, the year-on-year decline slowed by a stronger second half in the US market, combined with resilient sales in the UK.

 

The fourth consecutive year of falling music sales is attributed to the combined effects of digital and physical piracy and competition from other entertainment products.

 

...Western Europe showing particularly sharp falls compared to recent years. Sales in Germany were down 19% in 2003 and down by more than 30% in value since 1999. Denmark, France, Sweden, Belgium, Greece, Ireland, Portugal and Switzerland also experienced double digit declines. Year on year, the industry has suffered global losses of 20% over the three years since 2000...

 

Jeg er selvfølgelig veldig spent på hvor de som påstår at musikksalget stadig stiger har sine opplysninger fra. Jeg tror mange luller seg inn i en fantasiverden for å unnskylde ovenfor seg selv det de utmerket godt vet hva de driver med; nemlig tyveri.

 

Det er - i motsetning til det mange innbiller seg - stadig synkende salg av musikk. At piratkopiering over nett har en innvirkning på dette er vel nærliggende å tro.

 

http://www.ifpi.org/site-content/statistics/worldsales.html

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

jeg tror at nedlasting kan vekke musikkinteressen hos folk som ikke hadde det fra før

 

Kjøper en person 3 cd i året før og begynner å laste ned 50 så kan dette bidra til at han blir mer interessert i musikk og dermed øker kjøpene til 10 cd i året og kanskje 100 nedlastinger.

Poenget er at han gikk fra 3 til 10 cder pr år i økt musikksalg. Platepransjen har ikke tapt et mulig salg på 100 cder.

 

Dessuten kan interessen for artister som ikke selger så mye ellers øke og dermed bli taps prosjektene mindre. Dette kan igjen sikre bransjen ved at flere prosjekter blir lønnsomm isteden for at 1-2 plater sørger for hele overskuddet eller at hvis man ikke hadde noen superselgere så kan dette føre til konkurs. med flere artister som selger bra og ingen superselgere så kan dette sikre platebransjen fordi rissikoen blir mindre. Mangfoldet blir bedre og flere kan leve av musikken. Bare positivt syns jeg.

Fattigfolk laster litt ned seff men de har ikke råd til cder idag uansett og hører heller på radio eller noe.

Lenke til kommentar
Det er vel her du tar feil. Undersøkelser som har blitt gjort viser at nedlastinger av MP3 i svært liten grad har påvirket CD salget.

Jasså:

 

World sales of recorded music fell by 7.6% in value in 2003, the year-on-year decline slowed by a stronger second half in the US market, combined with resilient sales in the UK.

 

The fourth consecutive year of falling music sales is attributed to the combined effects of digital and physical piracy and competition from other entertainment products.

 

...Western Europe showing particularly sharp falls compared to recent years. Sales in Germany were down 19% in 2003 and down by more than 30% in value since 1999. Denmark, France, Sweden, Belgium, Greece, Ireland, Portugal and Switzerland also experienced double digit declines. Year on year, the industry has suffered global losses of 20% over the three years since 2000...

 

Jeg er selvfølgelig veldig spent på hvor de som påstår at musikksalget stadig stiger har sine opplysninger fra. Jeg tror mange luller seg inn i en fantasiverden for å unnskylde ovenfor seg selv det de utmerket godt vet hva de driver med; nemlig tyveri.

 

Det er - i motsetning til det mange innbiller seg - stadig synkende salg av musikk. At piratkopiering over nett har en innvirkning på dette er vel nærliggende å tro.

 

http://www.ifpi.org/site-content/statistics/worldsales.html

kremmt

 

mange begynner å gå over til musikkvideoer og musikk på dvd

 

som det stod i den artikkelen

 

46.6% rise in music video sales

 

må kanskje legge til at antallet musikktvkanaler og radiokanaler har gått opp en del de siste årene. Dette kan jo også ha en innvirkning på salget. Hvorfor kjøpe musikk når radioen og tven er smekkfull med allt det du enn måtte ønske. samt internettradio.

 

Syns det er litt feil å klandre fildeling for allt

Endret av Joggi
Lenke til kommentar

Det kan være mange årsaker til at salget går ned. Men at fildeling alene skal få all skyld er feil. Salg av en vare kan ikke øke hvert år. Dette går i bølger. Det finnes alltid et tak for hvor mange enheter det går an å selge.

 

EDIT:

bare for å nevne overskriften på artikkelen.

Global music sales fall by 7.6% in 2003 – some positive signs in 2004.

 

Dette sier jo at det gikk opp igjen i 2004. Som sagt så går salget i bølger.

 

END EDIT

 

 

 

Er salg av musikk over nett medberegnet eller gjelder de tallene bare for musikk på en fysisk plate som cd, vinyl og dvd. Husk at salg som nedlastinger har explodert mye også.

 

EDIT

for å nevne artikkelen

This report on world music sales does not include sales in digital formats

 

Dette salget har jo økt så for meg så har ikke musikk salget sunket i det hele tatt slik jeg ser det.

 

 

På vilken måte har fildeling gjort at musikk industrien taper penger.

Ikke noe. Det fysiske salget har gått ned ja. Men salget totalt sett er økende enda fordi folk venner seg til å kjøpe musikk i digital form. Dette er enkelt og man slipper å gå i butikken. Billigere er det også.

 

Ny teknologi er kommet og fysiske plater er på vei ut. Slik ser trenden ut til å være.

Endret av Joggi
Lenke til kommentar
jeg tror at nedlasting kan vekke musikkinteressen hos folk som ikke hadde det fra før

Jepp. Jeg tror også at flere kjøper Elvis platene nå, siden musikkinteressen Deres ble vekket.

 

Det må telle i positiv retning for fildelinga.

innbiller meg at jeg leste en plass at Elvis selger som aldri før

Lenke til kommentar

Folk ønsker å kunne kjøpe musikk for å kunne bruke den over alt. Enten det er i bilen, i stua, på pcen eller i mp3spilleren på en joggetur.

 

Hvis stortinget skal nekte meg denne friheten uten at jeg må kjøpe en haug med kopier i forskjellig format så blir jeg lite interessert i å kjøpe musikk da jeg blir bundet til bare et format. Her kan alle tjene penger. Man kjøper 1 format av en cd. CD-r produsentene tjener på salg. Mp3- produsentene tjener penger.

Gi folk den valgfriheten de ønsker ved innføring av ny teknologi og ikke hindre dem i å bruke den. Man skal ikke ha lisenser på alt mulig rart.

 

Kjøper man et åndsverk så bør man kunne bruke det slik man selv ønsker til eget bruk. Artistene burde vært stolt over at musikken dems er så bra at kunden ønsker å kopiere dem opp til å ha med seg overalt.

Lenke til kommentar
for å nevne artikkelen

This report on world music sales does not include sales in digital formats

 

Dette salget har jo økt så for meg så har ikke musikk salget sunket i det hele tatt slik jeg ser det.

Vel nå er jo tallene til og med 2003. Tallene for 2004 kommer neppe før om noen måneder.

 

Og hvor mange musikkbutikker på nett solgte nedlastbare filer i et visst volum i 2003 eller tidligere? Jo, svært få - iTunes ble vel lansert våren 2003 - før det var det ingen som solgte musikk av betydning (= salgs om monner) over nett. Så nedganger i salg av fysiske produkter før sommeren 2003 kan ikke tilskrives 'nettmusikk'.

 

Forhåpentligvis så vil slike tjenester føre til at folk igjen begynner å betale for musikk istedet for å stjele - det er ikke til å stikke under en stol at fysiske formater som f.eks. CD/DVD ansees som relativt tungvindt av mange idag når man alikevel må konvertere for å bruke musikken på sine bærbare enheter f.eks.

 

Men i den store sammenhengen er foreløpig digitalt salg av musikk over nett bare en dråpe i havet; iTunes passerte 200 millioner solgte låter i desember 2004 - med en pris på 99 cent pr. låt så tilsvarer det en omsetning på 198 millioner dollar på ett og et halvt år. Til sammenligning så var verdensmarkedet for musikk på 32 milliarder dollar i 2003... Altså er salg av musikk digitalt over nettet foreløpig en dråpe i havet, men forhåpentligvis en sterkt voksende dråpe :)

 

 

Forøvrig er jeg helt enig at det er på trynet å begrense muligheten til å kopiere (til eget bruk i eventuelt andre formater) musikk/filmer man ærlig og redelig har kjøpt og betalt.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan musikkindustrien forventer, nei mer som KREVER, at cd-salget skal stige fra år til år, når nye og bedre teknologier er kommet. At musikkbransjen putter kjepper i hjulene for salg musikk over nettet gjør ikke saken bedre. Dette er ikke stort bedre en å forvente at VHS salget skulle stige hvert år etter DVD ble lansert....

 

Det er blitt lansert patetiske forsøk på musikk online, men hvem er egentlig interessert i å betale for lavkvalitets-mp3 som bare kan spilles av på din egen datamaskin, og er ubrukelig på mp3-spilleren?

 

 

Hvem er det som er interessert i å drasse på en haug cd-er istedet for en 40GB mp3-spiller på størrelse med en kortstokk?

I bilen trenger man jo en hel cd-mappe for samme innholdet man får på EN mp3-cd, nei vent, man skal vist ikke få lov å høre på musikk i bilen ifølge musikkbransjen.

 

:shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...