Gå til innhold

"Nå kan du overvåke barna dine"


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=102612

 

Gründer Stian Petterson lanserer i disse dager «Trygghetsmobilen», en mobiltjeneste som blant annet gjør det mulig å vite hvor barna dine er.

 

Han forteller at foreldre kan få en melding på telefonen når barnet beveger seg ut av et spesielt område de selv har valgt.

 

Og det nytter ikke for lille Per å slå av mobilen for å slippe unna mamma og pappas øye:

 

- Hvis barnet slår av mobilen, vil foreldrene få beskjed om hvor mobilen ble slått av, sier Petterson.

 

Er ikke dette litt for ille? Skal man ikke stole på barna sine lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstod det skal dette være mest fordelaktig for folk i storbyene. Hvis det er snakk om små barn som er ute og leker, så synes jeg ikke de bør ha mobiltelefon uansett. Det er bevist at mobilstråling kan være mer helsefarlig for barn under 8 år. Når det gjelder barn over denne alderen, så synes jeg at foreldrene skal lære seg å stole på barna og lage avtaler. Her synes jeg også at mobiltelefonbruk har en negativ effekt. Tidligere laget man avtaler og ga beskjed hvor man gikk. Nå er det alltid "jeg kan sende en sms", "jeg kan ringe". Hva med å lage avtaler og holde dem?

 

Jeg tror det vil ha en negativ effekt hvis foreldre ikke lærer seg å stole på barna. Har man ikke tillit til barna, vil barna føle at det ikke spiller noe rolle om man bryter grenser, fordi foreldrene ikke har tillit til dem uansett.

 

Mener nå jeg!

Lenke til kommentar

Dårlig oppdragelse og dårlig forhold mellom barn/voksne kommer ikke av tilgangen på denne muligheten.

 

Dette er et hjelpemiddel som kan brukes både positivt og negativt. Og jeg tviler på det er muligheten for å bruke det negativt som skaper dårlige foreldre. Men det er dårlige foreldre som vil bruke det på en negativ måte.

 

Dette kan ha mange positive funksjoner, i hvertfall om mulighetene kan konfigureres. For eksempel slik at kartfunksjonen ikke trer i funksjon før man er utenfor sikkerhetsområdet.

 

Da kan det fungere som en trygghet om noe skulle forsøke å stikkke av med barnet.

Alarmknappen er i seg selv positiv, kombinert med kart som viser hvor alarmen går

Overbeskyttende foreldre kan gi ungen mer frihet enn de turde før

 

Ulemper er slikt som:

Overvåking og misstro mellom barn og voksen

Barnet legger igjen mobiltelefonen og stikker på egen hånd der det ikke skal være

Falsk trygghet, foreldre dropper sin oppgave og stoler på mobilen

 

 

Som med det meste av ny teknologi så må det brukes med vett.

Lenke til kommentar

Leste artikkelen på skolen, og det går litt langt når foreldre hele tiden kan sjekke hvor man er, med en feilmargin på omtrent 500 meter. LITT privatliv er vel greit å ha. Foreldre bør heller vurdere andre ting om de ikke stoler på barna sine. Likevel, det finnes jo positive sider med dette, for eksempel for folk med sykdommer, som nevnt i artikkelen.

 

Jeg hadde ihvertfall reagert med sinne om mine foreldre hadde gjort noe sånt (ikke at de hadde funnet meg så mange meter unna huset så ofte, men det er en annen sak. :p )

Lenke til kommentar
Er ikke dette litt for ille? Skal man ikke stole på barna sine lenger?

Nasj. Jeg synes tiltaket er greit jeg. Sikkert kjekt for de som lurer på om barna sine følger reglene. Og så fungerer det fint som et sikkerhetsnett hvis barna skulle komme bort. Blir litt sånn better-safe-than-sorry-mentalitet.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke foreldre har godt av å vite alt. Det har da blitt folk av de fleste av oss andre som ikke har blitt overvåket døgnet rundt. Barn må få prøve å feile, og å gjøre noe "galt" i blant gjør alle barn. Barn som ALDRI gjør noe galt i barndommen ender kanskje opp som de verste pøblene?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke foreldre har godt av å vite alt. Det har da blitt folk av de fleste av oss andre som ikke har blitt overvåket døgnet rundt. Barn må få prøve å feile, og å gjøre noe "galt" i blant gjør alle barn. Barn som ALDRI gjør noe galt i barndommen ender kanskje opp som de verste pøblene?

Kan tenke meg ett dussin situasjoner hvor slikt kunne være hendig å ha for handen. Overvåkningen er i mange situasjoner en nødvendighet når det gjelder barn fra 8-14 år. Eldre barn skulle kunne ta noe ansvar.

 

- D.J.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke foreldre har godt av å vite alt. Det har da blitt folk av de fleste av oss andre som ikke har blitt overvåket døgnet rundt. Barn må få prøve å feile, og å gjøre noe "galt" i blant gjør alle barn. Barn som ALDRI gjør noe galt i barndommen ender kanskje opp som de verste pøblene?

Kan tenke meg ett dussin situasjoner hvor slikt kunne være hendig å ha for handen. Overvåkningen er i mange situasjoner en nødvendighet når det gjelder barn fra 8-14 år. Eldre barn skulle kunne ta noe ansvar.

 

- D.J.

Personer over 14 år kaller jeg ikke barn. Da er de ungdommer, og jeg at foreldrene bør begynne å delvis slippe taket.

 

Hvis barna er så utstyrlige at de må bli overvåket, så kan de vel bare legge fra seg mobilen et annet sted.

Lenke til kommentar

Kan være kjekt for foreldre som har drittunger.

Selv syns jeg det bare burde brukes i "ekstreme" tilfeller.

Sykdom, barn som rømmer/stikker av ofte, eller generellt har problemer.

 

For noen foreldre kan dette være greit, men syns ikke det burde brukes til vanlig.

Lenke til kommentar

I samme slengen så kan vi jo innføre disse kontrolltiltakene :

 

Implantere radio brikker under huden på alle mennesker.

Tatoere inn strekkode i nakken for lettere identifikasjon.

Vurdere individets intelekt tidlig for å gi det rett utdaning etter samfunnet sitt behov.

Ovevåke alle telefonsamtaler som gjøres.

Segmentere samfunnet i Arbeiderklasser og Styreklasse.

 

Er det bare jeg som er fullstendig negativ med alt som har med kontrol og identifikasjon av individer? Vi er jo allerede overvåket til en viss grad, behøver vi å bli enda mer kontrollert og få enda mindre frihet?

Lenke til kommentar
Personer over 14 år kaller jeg ikke barn. Da er de ungdommer, og jeg at foreldrene bør begynne å delvis slippe taket.

 

Hvis barna er så utstyrlige at de må bli overvåket, så kan de vel bare legge fra seg mobilen et annet sted.

Å overvåke i denne situasjonen begrenser seg til sted, det er ikke video og audio overvåking.

I en situasjon dette kan komme til nytte er på en skogstur, man har kanskje en ustyrlig liten pode som kan finne på å stikke av i et ubemerket øyeblikk. Hva er da greiere en å finne den lille poden ved hjelp av denne mobilen.

 

- D.J.

Lenke til kommentar

Ser på dette som et positivt hjelpemiddel, så lenge det ikke blir misbrukt. Hvis ungene mine ikke er hjemme til avtalt tid så kan jeg bare sjekke ut hvor de er. Så slipper jeg å få grå hår av bekymringer ;)

 

Om det plager ungene mine når de er 14-15 år, så får det så være. Er uansett jeg som sitter med ansvaret for dem, så de får tåle litt da. Men håper jeg og omgivelsene har gitt de god nok oppdragelse til at de oppfører seg noenlundw når de blir tenåringer. Men noe f.aenskap må de jo få lov til, er jo det ungdomstida går ut på :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...