Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Det måtte komme... her er den store sitatposten.

 

 

 

En idè: Hvorfor øker ikke alle webshoppene varene med 1 krone (som vi kjøpere ikke bryr oss om i forskjell) og dermed er mestparten allerede fikset! :!:

Det blir vel heller 20,- i pluss pr produkt, og her er en liten bombe til deg: De 20,- er allerede plusset til i prisen.

 

I tillegg så går pengene til forbedringer og tilleggelse av flere produkter raskere i prisguiden så jeg syns det også er et slags "nødvendig gode" for å holde seg godt oppdatert. ;)

Det høres fint og bra ut, men det er estimert 3 600 000,- per år i klikkpenger. Og dette kommer i tillegg til de 4x15-25 ørene pr visning de får fra de fire bannerene/annonsene på prisguidesiden. Side de har hele 20 000,- måneden i utgifter + lønn til apekatten som skal legge inn produkter på fulltid så blir det bare tre millioner i overskudd.

 

 

Jeg har ikke påstått at å sette ned priser ikke har noe å si for å få kunder, nå må du ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg sier at det å sette ned priser på noen få produkter ikke vil gi den ønskede effekten gjennom en prisguide, men det kan derimot fungere glimrende gjennom andre markedsføringsmedier.

Alle webshopene kan uten problemer finne ut hvilke produkter de selger mest av og hvilke produkter flest ser på og hvilke produkter som lokker mest trafikk fra prisguiden. Hva tror du skjer om en webshop (evil & sinister as f.eks) bruker denne informasjonen til å sette ned prisen på de mest ønskede produktene?

Flere kunder vil strømme inn via prisguiden (da de vil komme høyere opp i rankingen) og viktigere, flere vil kjøpe produktet da de selger det til kostpris. "Men da vil de jo ikke tjene noe" tenker du muligens, men poenget er at kunder aldri kun kjøper èn vare fra en webshop, men samtidig plukker opp andre varer de trenger mer eller mindre da "skjermkortet var så billig at jeg måtte slå til". De andre varene er da ofte billigere lavprofil produkter med mye større profit enn de dyrere populære varene. (som vifter, kabler, mus, kjølere)

 

Til 1. november i fjor var prisguiden en ren utgiftspost for oss, vi brukte bla. ca. 20 000 i måneden på produktinformasjon alene. I 2005 kan vi bruke mye mer enn det - og likevel ikke tape penger!

 

Til nå har prisguiden vært drevet av studenter og andre på fritiden. I 2005 kommer vi til å ansette en utvikler på fulltid - noe vi gleder oss veldig til. Det kommer selvsagt til å merkes på tjenesten.

Når du skriver at prisguiden var en ren utgiftspost regner du da med de 4x15-25 ørene dere får for hver visning av annonsene, eller lander de under et annet regnestykke? For det virker for meg at de bannerinntektene ikke blir tatt med i utsagnet ditt, noe som ikke virker helt riktig.

Det blir kjekt å se om prisguiden i 2005 kan måle seg med komplett sine sider når det gjelder informasjon... noe den bør da den nyansatte kommer til å sope inn tre millioner i året.

 

[Harald Eia]

Å? Hva sier du? Sier du at den personen ikke kommer til å få betalt like mye som dette stuntet trekker inn? Sier du at dere ikke kommer til å bruke en brøkdel engang på å forbedre prisguiden?

 

Nææææææ. [/Eia]

 

Vårt mål med prisguiden er ikke at den skal "overleve", men at den skal bli vannvittig bra. Dessverre vil dette også kreve svært store ressurser - både på programmering, drifting og innleggelse av produkter/produktinformasjon.

Blir mye mas om de tre millionene her altså, men for meg så virker det som om det poenget slår tilbake på de fleste argumenter som skal forsvare prisen.

 

Jeg kan godt se at prisguiden kommer til å kreve mye ressurser... hvert år. Tre millioner er jo tross alt ikke mange årsverk. Jeg bare gleder meg til de vannvittige oppdateringene av guiden. (Blir det fyrverkeri?) [/sarkasme]

 

Hvorfor 1 krone per klikk?

KISS-prinsippet. Vi vil ha det enkelt. Vi slipper å lage systemer for tracking av salg og provisjonsutregninger fra dette. Og i motsetning til konkurrentene gir vi de samme vilkårene til alle butikkene - store som små. Det synes vi er mest fair.

Jeg forstår godt. Det er mye raskere med integer addisjon så det er kjekt med et rundt tall i stedet for å dra med seg de dumme desimalene. For vi vite hvilke konkurrenter som har flytende pris etter størrelsen på bedriften?

 

"Umulig for nye og små butikker?"

 

Dette argumentet skjønner jeg ikke helt. Nye butikker får færre klikk enn mer etablerte butikker, og derfor en lavere kostnad ved å være med i prisguiden. Det er nettopp for å gjøre det lett for nye butikker å bli med at vi har valgt å ikke ha noe etableringsgebyr eller engangsgebyr.

 

En ny butikk vil normalt neppe få mer enn noen hundre klikk i måneden. Noen hundrelapper i måneden vil være en svært liten del av kostnadene som kreves for å etablere en seriøs butikk.

 

for det andre er Hardware.no tross alt en liten fisk i den store sammenhengen. Det aller vesentligste av omsetningen til de store butikkene kommer ikke fra prisguiden til Hardware.no.

Kan du forklare meg hvorfor en nystartet butikk skal få mye mindre besøk enn de eldre? Jeg ser ikke helt logikken der, og kan vel egentlig dra inn Netshop/Hardwarebutikken som et eksempel der. Selv nye butikker kan ha gode priser/bra service og den første der kan koste mer enn den er verd om de er medlem i prisguiden. Disse dagene starter buy-it.no, og hva tror du hadde skjedd dersom de hadde startet bedriften med å selge 6600GT, A64 og nForce4 hovedkort til kostpris? Dersom de hadde greid å plasere seg på toppen av prisguiden samtidig som et par (som meg) sprer et par ord om at denne nye butikken starter opp (og link til prisguiden på de aktuelle tilbudene) så ser jeg ikke bort i fra at butikken hadde skutt på seg (i foten) 10-20 000,- i prisguidepenger.

 

"1 krone er for mye"

Det ser ikke slik ut, da vi har flere butikker med prisguiden enn noen gang. Hadde det vært for dyrt ville vi sett et massivt frafall av butikker.

 

Butikkene kan også styre kostnadene selv, ved å justere prisene og vareutvalget. Setter de opp prisen litt får de færre klikk, men tjener mer per salg.

Kan vi få vite hva tallet er idag Januar 2005 i forhold til Oktober 2004? For ditt utsagn kan sammenlignes med at Toyota sier at 2005 modellene deres er 200% raskere.

 

Og det siste utsagnet ditt der er bare lite gjennomtenkt av deg.

Var det ikke du som for et øyeblikk sa at "Hardware.no tross alt en liten fisk i den store sammenhengen", men din løsning på at prisguiden er for dyr er å øke prisene slik at de kommer lengre ned på prisguidelisten?

 

 

Jeg vil også tro at det at man klikker seg inn til Komplett for å lese produktinfo er god "reklame" for Komplett. Forøvrig hender det jo også at man blir fristet av et annet tilbud når man først er inne på sidene til f.eks. Komplett.

Var den ment til Desertglow? For jeg er helt enig at "lokkepriser" i prisguiden kan lett trekke kunder til butikken hvor kunden oftest har lyst til å kjøpe mer enn en vare.

 

I visse tilfeller mener vi også at økte priser kan være positivt. Det har vært et problem i prisguiden at "useriøse" butikker har operert med FOR lave priser - kanskje for å lokke potensielle kunder inn i butikken. Når kunden har prøvd å kjøpe det aktuelle produktet har ikke butikken kunnet levere, eller leveringstiden ville vært flere måneder frem i tid. Slik useriøs prissetting har også påvirket prisene til de seriøse butikkene - det er grenser hvor mye dyrere man kan fremstå som. Dermed har marginene på de aktuelle produktene kanskje blitt uforsvarlig lave.

:thumbup: Hey, whos side are you on? Hvordan kan prisene bli _for lave_? Det er tross alt et konkurransemarked og om noen bites the dust så er det sikkert trist, men livet går videre, og vips så dukket det opp en ny butikk. Nå kan selvfølgelig noen komme med fæle monopol teorier om at komplett kommer til å ta over verden sammen med microsoft, men slike teorier tror ikke jeg holder mål.

 

Noen her har spekulert i om det vil lønne seg å bare satse på noen få, veldig populære produkter som et lokketilbud. Den argumentasjonen kan jeg ikke skjønne.

:blink:

Nå forstår jeg ikke helt, var det ikke du som skrev:

"Jeg vil også tro at det at man klikker seg inn til Komplett for å lese produktinfo er god "reklame" for Komplett. Forøvrig hender det jo også at man blir fristet av et annet tilbud når man først er inne på sidene til f.eks. Komplett."? Jeg syntes at den argumentasjonen holder vann fint jeg, og det virker det som om du gjorde lengre opp når du forsvarte pris-pr-klikk i motsettning til pris-pr-salg.

 

 

 

Det var alt fra meg for øyeblikket, ha en god dag.

Endret av Gunnar_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke det at de ikke reklamerer for produktet, men at de kan overleve en så fantastisk lav pris på varen, ser jo av sammenligningene i prisguiden (3 butikker sist jeg sjekket) at verdien på nevnte pc er heller høy. Det er mulig de har glemt å legge til moms på produktet, hva vet vel jeg.

Neida, prisen er inkludert mva den. Kjøpte den for ca 14.000kr inkludert frakt helt i starten av januar. Det som faktisk er tilfelle her er at det tar svært mye. Ferrari 3200 er riktig nok på veg ut av markdet, men før har den vært priset til 16-18.000kr blant helnorske butikker.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Forskjellen er at jeg ikke synser, men det gjør du. Hvis du tror tradisjonell markedsføring kan sammenlignes med å være oppført i en søkemotor mot eksplisitte produkter, foreslår jeg at du setter deg ned og leser en bok om markedsføring, og kanskje tar et kurs på høyskole eller universitet. Forskjellen her er helt fundamental, og ligger i de forskjellige mediumenes natur.

 

Å sammenligne dette er som å påstå hensikten med volleyball er å kaste ballen direkte på motstanderen, fordi du har opplevet å spille kanonball med en ball som var nesten helt lik, og derfor må de samme reglene gjelde.

Så oppføringer i søkemotorer har ikke noe med markedsføring å gjøre? Man bruker ikke lokketilbud i prisguiden, søkmotorer eller på internett forøvrig? Si meg, er det fint på den planeten hvor du sitter og skriver dette? Du har nå hvertfall ikke fått med deg de grunnleggende prinsippene i markedsføring på nettet.

 

Profilering gjennom oppføringer i søkemotorer er en av de eldste formene for markedsføring på internett. Det samme er lokketilbud. Dersom du hadde tatt deg bryet med å lese det folk skriver, istedet for å komme med fantasifulle teorier om at prisguiden ikke kan sammenlignes med andre markedsføringsområder, kunne du kanskje kommet med noe logisk.

 

Når butikkene nå må betale pr. klikk i prisguiden er det en selvfølge at man må få disse klikkene til å betale seg for butikken også. Det HW oppnår med denne linjen er at mangfoldet av produkter i prisguiden synker, fordi butikkene nå må konsentrere seg om å få frem produktene som kan lokke folk til nettopp deres webshop. Det du da oppnår er at butikkene senker prisene drastisk på noen få produkter og dropper resten. Prisguiden blir dermed ikke aktuell for de som faktisk trenger noe mer enn en harddisk, RAM eller et skjermkort.

 

Men for all del. Om det er en snever "prisguide" hvor butikkene kan konkurrere om de beste lokketilbudene HW vil ha, så må dere jo få lov til å lage det. Men ikke kom og whine om trange kår når overskuddet skrumper inn. Dere gidder jo ganske enkelt ikke å se på hvordan brukerne, som er de dere faktisk skal tjene penger på, reagerer. HW burde vel kanskje holdt seg til det de kan istedet for å begynne å leke butikk..

Konstaterer at du hverken leser hva jeg skriver eller er interessert i å forstå hva som blir skrevet. Jeg har ikke sagt at prisguiden ikke er markedsføring på et nivå, men at det ikke kan sammenlignes med markedsføring som bannere, TV-reklame osv som man blir utsatt for uavhengig av om man er interessert i produktet eller ikke.

 

Som sagt, du må gjerne tro at du har rett, men prisguiden kommer ikke til å bli et sted hvor man kun vil finne lokketilbud fra butikkene.

Lenke til kommentar

3 mill. i overskudd er noe som kan brukes på mange ting her på hw.no, og i tillegg at det er et A/S så vil nok aksjonærene bli glade og kanskje spytte inn ekstra penger om det noen gang skulle bli behov for det.

 

Ser ikke noe problem i disse 3 millionene (som er et estimert tall), de kan brukes på mange måter og det kan bli et større gode for oss brukere ved tanke på at de kan ansette flere folk og gi oss flere tester og bedre vedlikehold av guider, mer penger til servere osv.

 

Hvorfor må de fleste fokusere bare det negative vedrørende denne saken?

Endret av Basus
Lenke til kommentar
Hvorfor må de fleste fokusere bare det negative vedrørende denne saken?

Fordi at det har skjedd en endring, og folk er redde for endringer. Ikke nok med det, men det er en god del mennesker som har levd en sukkersøt rosa verden der forumet er et fristed for idealister, som etter hvert også har skrevet artikler, og brukt fritiden sin på å utvikle tjenster for den gjengse bruker. Nå har de plutselig åpnet øynene og innsett at hardware er kommersielt drevet, og de føler seg ført bak lyset.

Bare en teori.

 

 

Men, jeg savner et svar på innlegget mit om nøytralitet - jeg sitter fortsatt i mørket på det punktet :(

Lenke til kommentar
Igjen har noen sjekket opp listene, og det ser ikke ut til at IT Butikken har lagt denne inn i sin prisliste. Dermed kan du gjerne rette anklagene dine mot vedkomemnde butikk, men det er ikke så mye det går an å gjøre med saken herfra.

Det her er jo stikk i strid meg målet om å finne laveste pris på produktene.

 

"Står ikke laveste pris på et produkt i prisguiden, ja så skylder vi på butikken det gjelder" Slik går bare ikke. Joda, det er butikkene som ikke oppgir alle produktene, men det er HW som tar seg betalt, noe som viser seg å være grunnen til at flere butikker ikke er med. Om dette er grunnen til at ITbutikken ikke oppgir Ferrariene veit jeg riktig nok ikke, men la meg si det slik, jeg blir ikke overrasket hvis det skulle stemme.

Uten å ta stilling til inlegget ditt forøvrig, så vil jeg gjerne igjen få kommentere at ett mål ikke er det samme som virkeligheten. Norge har jo som mål å få null trafikkdrepte også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Igjen har noen sjekket opp listene, og det ser ikke ut til at IT Butikken har lagt denne inn i sin prisliste. Dermed kan du gjerne rette anklagene dine mot vedkomemnde butikk, men det er ikke så mye det går an å gjøre med saken herfra.

Det er akkurat dette som er problemet! Hva tror du er årsaken til at ITbutikken nå velger å legge ut en sterkt redusert vareliste i forhold til tidligere? Kan det være fordi det koster dem 1 kr for hvert klikk på linken, og at de nå (siden november 2004) bare viser lokketilbudene og varer de velger å kjøre kampanjer på?

 

Det ingen ting dere kan gjøre med dette sier du? Hvis ikke folka bak Hardware.no klarer å se sammenhengen her, er nok dessverre toget gått for prisguiden sin del.

 

For min egen del så synes jeg dette er veldig trist, for jeg har vært ivrig bruker av Prisguiden helt fra dens

spede begynnelse. I det siste, før jeg engang visste om de drastiske endringene som har foregått i kulissene, så har jeg faktisk merket at Prisguiden har blitt vesentlig dårligere. Joda, dere har nå inne flere butikker enn noensinne i guiden deres. Dere er blitt flinkere til å legge inn produktinfo på nyere varer og har introdusert flere nyttige tilleggsfunksjoner (bl.a. Handlevognen). Men hva hjelper det når selve hovedfunksjonen, det å finne den billigste prisen på varer, ikke er hva den engang var? Jeg må nå, for første gang på evigheter, gå inn i hver enkelt webshop og manuelt sjekke prisene, og jeg finner stadig tilbud som er bedre enn det Prisguiden klarer.

 

Jeg vil ikke gå så langt som å si at Prisguiden er verdiløs i sin nåværende form, men min tilitt til Prisguiden som verktøy for å finne lavest pris er definitivt borte.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot at det omsettes 3.6 millioner på prisguiden, men det tror jeg er lite sannsynlig. Vi har budsjettert med ca. halvparten av dette. Det er 1/6 av det Kelkoo.no omsatte for på prisguiden sin i 2003 om jeg ikke husker feil.

 

Annonseomsetningen vi får direkte fra prisguiden er langt, langt under dette.

 

Ja, HW.no er en liten fisk - og sterkt konkurranseutsatt på alle måter. Det virker som om enkelte her ønsker HW død og begravet, men da kan jeg ikke skjønne hvorfor dere bruker siden - det er jo ikke snakk om tvang på noen måte.

 

Det virker som om det er mange her som ikke har skjønt hva HW dreier seg om. Det er riktig at virksomheten opprinnelig startet "idealistisk", men HW har vært rent kommersielt i mange år. Den første fulltidsansatte fikk vi i 2000 eller 2001, og vi har nå vokst til ca. 14 fulltidsansatte.

 

Hvem som helst kan starte opp en konkurrent til HW.no hvis man ikke er fornøyd med vårt tjenestetilbud. Hvis man ønsker å bruke siden må man imidlertid respektere at det koster å ha ansatte, lokaler, servere, linjer mv.

 

Ellers gidder jeg ikke å diskutere på det nivået som f.eks. Gunnar og Ernie legger opp til. Det får være måte på å lese bibelen som fanden.

 

Martin Wirak

Lenke til kommentar
enden  Skrevet 26/01/2005 : 20:06

 

QUOTE (Basus @ 26/01/2005 : 20:02)

Hvorfor må de fleste fokusere bare det negative vedrørende denne saken?

 

Fordi at det har skjedd en endring, og folk er redde for endringer. Ikke nok med det, men det er en god del mennesker som har levd en sukkersøt rosa verden der forumet er et fristed for idealister, som etter hvert også har skrevet artikler, og brukt fritiden sin på å utvikle tjenster for den gjengse bruker. Nå har de plutselig åpnet øynene og innsett at hardware er kommersielt drevet, og de føler seg ført bak lyset.

Bare en teori.

 

Ganske sikkert en helt korrekt teori.

 

Ellers ingen kommentar, synes Gunnar og Tee gjør jobben meget godt med å vise konsekvenser, og nøytralitets spørsmålet skulle du vel finne svar på uten å tenke formeget.

 

Påstand: helt udokumentert fra meg:

 

HW har sendt rundskriv til samtlige webshopper for å informere om den nye prisguiden og fordlene det gir for salget ved å liste og betale for klikk annonsene.

Benyttet de samme tall som Findus gjorde tidligere i denne tråden, er det da ikke rart om mange biter på, og det dermed er flere butikker med nå enn tidlliger.

 

Vel det er i allefall hva en hver komersiell side ville gjort, søke å få flest mulig til å annosere i reklameguiden.

 

Er det derimot slik at webutikken har tatt kontakt i større grad etter at prissytemet ble kjent, skylder jeg HW en stor unskyldning.

Lenke til kommentar
Fordi at det har skjedd en endring, og folk er redde for endringer. Ikke nok med det, men det er en god del mennesker som har levd en sukkersøt rosa verden der forumet er et fristed for idealister, som etter hvert også har skrevet artikler, og brukt fritiden sin på å utvikle tjenster for den gjengse bruker. Nå har de plutselig åpnet øynene og innsett at hardware er kommersielt drevet, og de føler seg ført bak lyset.

Bare en teori.

 

 

Men, jeg savner et svar på innlegget mit om nøytralitet - jeg sitter fortsatt i mørket på det punktet :(

Godt poeng, men jeg syns at samtlige personer ikke gir seg villig til å se flere aspekter av en sak og dermed taper selv på å gjøre dette. Det er ikke en så stor endring for oss brukere, det vil bare gi oss noe mer og hvorfor folk ikke kan se det, godta og være glad for det er også noe jeg forundrer meg på.

 

Mange nevner at det kommer å koste så mye og at det ikke er fair, jeg "stoler blindt" på at hw.no har satt seg godt inn i saken og diskutert det godt internt og kanskje har fått en god indikasjon på at det var greit siden webshoppene har sagt seg villige til å faktisk betale det ekstra og det er flere nå der enn før.

 

Hw.no må også gjøre endringer og være innovative innenfor deres felt, det er det internett er mye basert på; innovative personer som utvikler nye og bedre ting. Det ble kanskje også brakt opp at noen syntes at de skulle bli mer profesjonell og gi oss som brukere et bedre tilbud og dermed måtte de tjene ekstra for det.

 

Er enig i det du sier Enden, og vil dermed si til de som tror at Hw.no er en lekeplass at de må få opp øynene og se lengre enn til lekekassa, det er en bedrift og penger må tjenes. Vi har fått kvaliteten på artikler og tester utifra hva de har hatt ressurser til, jo mer penger jo mer ressurser. ;)

Lenke til kommentar
Ja, HW.no er en liten fisk - og sterkt konkurranseutsatt på alle måter. Det virker som om enkelte her ønsker HW død og begravet, men da kan jeg ikke skjønne hvorfor dere bruker siden - det er jo ikke snakk om tvang på noen måte.

 

Det virker som om det er mange her som ikke har skjønt hva HW dreier seg om. Det er riktig at virksomheten opprinnelig startet "idealistisk", men HW har vært rent kommersielt i mange år. Den første fulltidsansatte fikk vi i 2000 eller 2001, og vi har nå vokst til ca. 14 fulltidsansatte.

 

Hvem som helst kan starte opp en konkurrent til HW.no hvis man ikke er fornøyd med vårt tjenestetilbud. Hvis man ønsker å bruke siden må man imidlertid respektere at det koster å ha ansatte, lokaler, servere, linjer mv.

Sett bort i fra noen få som bare ønsker å kverulere, tror jeg de færreste ønsker HW.no død og begravet. Det er mange her som har brukt Prisguiden i flere år, og grunnen til at vi nå reagerer er at vi i økende grad oppdager hvilke konsekvenser endringene dere gjorde rett før jul har fått for oss som brukere.

 

De fleste er såpass opplyste at de skjønner at HW.no er en butikk som er avhengige av inntekter for å overleve, men det er måten dere nå har valgt å løse dette på som skaper strid.

 

Det er allerede kommet inn noen forslag til alternative måter å tjene penger på prisguiden, som ikke vil få like drastiske konsekvenser for kvaliteten på tilbudet, men hvis holdningen, selv fra høyeste hold, er "godta det eller forsvinn!", så har vel også dette forumet for 'Tilbakemeldinger' utspilt sin rolle...

Lenke til kommentar

Hw.no er en bedrift og når vi som brukere får bedre tilbud uten at det går utover oss så ser jeg ikke helt grunnen til å klage. At det er gjort "bak ryggen" til oss forbrukere ser jeg heller ikke som et problem, de lanserer noe nytt som vil gi oss bedre goder og vi bæljer som unger.

 

Det er greit vi ikke skal godta alt, men det er en bedrift som tar sine egne avgjørelser uten av vi har noe som helst å si på det. Og at de er villig til å diskuterere og klargjøre dette siden vi bæljer så mye om det er flott, ikke alle bedrifter som ville brukt tid på slikt.

 

Alternative måter til å tjene dette inn pengene som ville gått tapt hvis de nå fjernet 1 kr pr. klikk må kunne tenkes mer enn bare på en halvtime eller mindre, deres situasjon internt i ledelsen og ellers som bedrift er noe vi ikke har innsikt i og de har sikkert tenkt på flere ting enn bare kr pr. klikk.

Lenke til kommentar
Godt poeng, men jeg syns at samtlige personer ikke gir seg villig til å se flere aspekter av en sak og dermed taper selv på å gjøre dette. Det er ikke en så stor endring for oss brukere, det vil bare gi oss noe mer og hvorfor folk ikke kan se det, godta og være glad for det er også noe jeg forundrer meg på.
Jeg tror nok ikke det er så enkelt som dette. Denne tråden har jo, etter hvert, kommet med mange konstruktive innlegg, og jeg synes det er mye fornuftig å hente ut av synspunktene og forslagene som foreligger fra "opposisjonen" (i magel av et bedre ord). Den retten forbeholder jeg meg selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i hovedpoengene deres.

 

Dessverre synes jeg mange ofte legger opp til en veldig svart/hvitt tolkning av en situasjon - ogm de rett og slett ikke er reflekterte nok, eller om de gjør seg dumme fordi de ikke vil innrømme feil på delpunkter vet jeg ikke, men mange av tendensene vi ser i slike diskusjoner er skremmende. Allhonnør til de, som i dene senere delen av denne tråden har innrømmet småfeil, uten å av den grunn oppgi hovedpoengene sine.

 

Hw.no er en bedrift og når vi som brukere får bedre tilbud uten at det går utover oss så ser jeg ikke helt grunnen til å klage. At det er gjort "bak ryggen" til oss forbrukere ser jeg heller ikke som et problem, de lanserer noe nytt som vil gi oss bedre goder og vi bæljer som unger.
Her synes jeg du har et viktig poeng. Av en eller annen grunn er det fryktelig mange forståsegpåere, som på død og liv skal fortelle en bedrift de ikke har noe som helst relasjon med hvordan den skal styres. Jeg har store vanskeligheter for å tro at det er slik det fungerer de fleste andre steder her i samfunnet, og lurer derfor på hva dette kommer av. Har det sammenheng med den gamle rosenrøde tilværelsen der man tror dette er en ideell organisasjon, og at man tror man derfor har inflytelse? Dette urokkelige kravet om fullt innsyn og uttalerett om en bedrifts innerste strategiske beslutninger skjønner jeg bare ikke...

 

 

Men for å spore innom temaet i denne tråden igjen, så skjønner jeg fortsatt ikke helt begrunnelsen for at prisguiden ikke er nøytral, og det var dessverre ikke noe hjelp i det siste svaret til Osse...

Lenke til kommentar
Konstaterer at du hverken leser hva jeg skriver eller er interessert i å forstå hva som blir skrevet. Jeg har ikke sagt at prisguiden ikke er markedsføring på et nivå, men at det ikke kan sammenlignes med markedsføring som bannere, TV-reklame osv som man blir utsatt for uavhengig av om man er interessert i produktet eller ikke.

 

Som sagt, du må gjerne tro at du har rett, men prisguiden kommer ikke til å bli et sted hvor man kun vil finne lokketilbud fra butikkene.

Jeg ser du er bastant på dette, men du har absolutt ingen måte å vite det på, og baserer uttalelsene dine på en steil holdning om at du har rett, uansett. Selvfølgelig må man søke eksplisitt på produktene. Derfor legger man ut de laveste prisene på de produktene man vet det blir søkt mest på. Så blåser man bare i å legge ut de produktene hvor sjansene for salg ikke er så store. På den måten får man folk til webshoppen og kan selge dem mer. De litt mer spesialiserte produktene legger man ikke ut, fordi det ikke vil lønne seg når man må betale for alle som vil se nærmere på dem. Jeg tror du kan glemme å leke markedsføringslærer til du har tatt en kikk på hvordan den virkelige verden fungerer.

 

Jeg konstaterer bare at du, og HW, dessverre forholder dere mer til de teoriene som gjør at HW tjener mest mulig penger på dette og glatt overser at butikkene faktisk kommer til å tenke på hva som er mest lønnsomt for dem selv.

 

Jeg gleder meg nå til å se disse fantastiske forbedringene, de ekstremt bedre produktbeskrivelsene etc. Eller kommer det fortsatt til å være slik at vi må klikke oss til webshopen for produktbeskrivelse slik at HW kan tjene mest mulig penger på prisguiden?

Lenke til kommentar
Uten å ta stilling til inlegget ditt forøvrig, så vil jeg gjerne igjen få kommentere at ett mål ikke er det samme som virkeligheten. Norge har jo som mål å få null trafikkdrepte også.

I motsetning til HW jobber da også staten Norge for å nå målet. HW gjør det stikk motsatte med sitt nedskrevne mål, noe som er vist i de store glippene mellom faktisk lavest pris og hva som dukker opp i prisguiden.

 

HW får betalt for å sende brukerne til produkter som er mye dyrere enn hva de trenger å betale.

Lenke til kommentar
Hw.no er en bedrift og når vi som brukere får bedre tilbud uten at det går utover oss så ser jeg ikke helt grunnen til å klage. At det er gjort "bak ryggen" til oss forbrukere ser jeg heller ikke som et problem, de lanserer noe nytt som vil gi oss bedre goder og vi bæljer som unger.

Det må være lov å reagere på at det som i lang tid har vært en gratis tjeneste nå har blitt en betalingstjeneste, da betalt av butikkene som deltar, uten at dette har kommet klart frem.

Og som har kommet frem i løpet av diskusjonen er det noen som synes at dette ikke bare er goder, men snarere ulemper.

 

Jeg synes fortsatt at hw.no skulle informert sine brukere klarere om konsekvensen av å trykke på en "kjøp" link i prisguiden, f.eks. ved en liten notis på forsiden av hw.no når endringen skjedde. Jeg sier ikke at de hadde trengt å oppgi hvor stor kostnad webshopen ble påført, da dette er informasjon man sjeldent har for annen reklame, men bare at butikken ble påført en kostnad. Og da f,eks. gjerne med informasjon om at de ansetter en person til å drive med dette som forklaring på hvorfor.

 

Ellers synes jeg hw.no har gjort en god jobb i å svare på spørsmål/oppklare misforståelser, deriblant at de har fallt ned på en versjon av hvorfor dette innføres.

Veldig hyggelig å få vite at dere ansetter en person til å oppdatere/utvide prisguiden, slik at situasjoner som bl.a. jeg har påpekt tidligere vil bli en sjeldenhet/ikke-eksiterende

 

Jeg er litt usikker på om jeg er fornøyd med forklaringen på hvordan de sikrer at ingen misbruker prisen pr klikk til å påføre en butikk ekstra kostnader.

Ja, jeg har fått med meg at de har filtre på antall klikk pr ip-adresse, men det er dessverre ikke verdens vanskeligste ting å spoofe ip-adresser, noe som meget effektivt ville forbigått denne filtreringen.

Hadde ikke vært meg imot om de informerte at de også hadde et filter på totalt antall klikk til en webshop (ikke hva antallet var, men at det eksisterte), hvor ved passeringen av denne grensen man ville undersøkt om det var reelle klikk, eller automatiserte.

 

 

Avsluttningvis vil jeg bare får kommentere at jeg ikke har noe imot at hw.no er kommersialisert. Så lenge dere tiltrekkere dere kunder/brukere og tjener penger på tjenestene dere yter, så synes jeg det bare er positivt.

Forutsatt da selvsagt at vi får komme med kritiske ytringer til de endringer dere gjør, siden forutsetningen for et sundt marked er nettopp kritiske, inkvisitive, forbrukere.

 

[EDIT]

Trykkleif og noe forbedret grammatikk

[/EDIT]

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Uten å ta stilling til inlegget ditt forøvrig, så vil jeg gjerne igjen få kommentere at ett mål ikke er det samme som virkeligheten. Norge har jo som mål å få null trafikkdrepte også.

I motsetning til HW jobber da også staten Norge for å nå målet. HW gjør det stikk motsatte med sitt nedskrevne mål, noe som er vist i de store glippene mellom faktisk lavest pris og hva som dukker opp i prisguiden.

 

HW får betalt for å sende brukerne til produkter som er mye dyrere enn hva de trenger å betale.

Tja, det kan vel diskuteres, staten kunne lett kommet mye nærmere med meget drastiske tiltak (sperring av alle biler for en maksgrense på 30 km/t feks=. Men det betyr ikke at de ikke arbeider med saken. Jeg ser på prisguiden på samme måte, selv om de sikkert kunne ha nådd målet fortere/bedre, speseitl med drastiske tiltak (feks å betale webbutikkene for å være med). Så betyr ikke det at de ikke arbeider for å nå målet. Men det blir en oppveining, ogg økonomi er definitivt med i bildet (som alltid).

 

AtW

Lenke til kommentar

Denne endringen, måten den er gjennomført på, og den totale mangelen av tanker om at butikkene faktisk tenker profitt også har gjort at HW løper maraton bort fra målsetningen sin istedet for å prøve å komme nærmere den.

 

Jeg har ikke noe imot at HW skal tjene penger. Enhver bedrift har det som mål. Men det finnes ulike måter å gjøre det på. Og den måten HW her har valgt er jeg rimelig sikker på at er en stor bommert. De tjener kanskje på det på kort sikt, men etter hvert som prisguiden blir mindre og mindre aktuell, vil de ikke tjene noe på den i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...