Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Det som plager meg mest her er vel at hw.no går ut å lyger så til dei grader om sine motiv... Er vel liten tvil om kva misjonen med dette er. Det er snakk som svært store summer her, og store utgifter for dei som er med i prisguiden. Eg trur hw.no er på veg inn i ein utvikling som dei ikkje kjem til å tjene på. Dette ser tydligvis mange av brukerene. Det er trist!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det betyr at CShop skal bli tilført ca. 4-500 salg ved å være medlem i prisguiden.

 

En eller annen økonom får lov til å regne ut hvor mange av disse salgene som regnes som mersalg.

 

Anslaget var at hvert salg gjennomsnittlig ligger på 2600 kroner.

 

400 x 2600 = 1 040 000,- i omsetning 8 000 i utgifter

500 x 2600 = 1 300 000,- i omsetning 10 000 i utgifter

 

Hvis hvert salg gir en fortjeneste på drøye 26 kroner. (Antagelse: 10 kroner i fortjeneste pr 1000 kr solgte varer etter at alle ordinære utgifter for drift og lønn er dekket)

 

400 * 26 = 10 400 kroner - utgifter 8 000 = fortjeneste 2400 kr.

500 * 26 = 13 000 kroner - utgifter 10 000 = fortjeneste 3000 kr.

 

Hvis denne beregningen er korrekt så vil altså medlemskapet i prisguiden tilføre bedriften rundt 30 tusen i inntekter for året.

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
Det som plager meg mest her er vel at hw.no går ut å lyger så til dei grader om sine motiv... Er vel liten tvil om kva misjonen med dette er. Det er snakk som svært store summer her, og store utgifter for dei som er med i prisguiden. Eg trur hw.no er på veg inn i ein utvikling som dei ikkje kjem til å tjene på. Dette ser tydligvis mange av brukerene. Det er trist!

Jeg synes det er sterke ord å bruke. Alle har forskjellige oppfatninger av hvordan en ting er. Det ser du på alle postene her inne, men å kalle noen for løgnere er bare tull.

Lenke til kommentar

Benny

 

tja 1% i resultatgrad som du beregner er nok meget nært sannheten, tok en liten sjekk, så estimatet ditt er ikke meget feil.

 

f.eks - offentlige tall - Komplett AS 3,79 i resultatgrad, Digital Impuls 0,37% i resultatgrad. Komplett sin bedre resultatgrad kan nok tilskrives at de har hand om hele verdikjeden, så en reultatgrad på 1 % som du anslår skulle ikke være mye feil.

 

DVS så lenge snitttsalget pr klikk for cshop f.eks er over kr 2 000,- på de 5% exstra kjøp priguiden genererer for de så blir det en liten netto, er snittsalget under kr 2 000,- i mersalg pr klikk pga priguiden så er det tap for de.

 

Enkel forklaring på resultatgrad: årsresultat før skattekostnad * 100 / omsettning = resultatgrad i %

 

Og Enden har også et poeng i mersalg fra fornøyde kunder, under forutsetning at de neste gang ikke klikker seg inn gjennom priguiden, hehe

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Det har aldri vært flere butikker i prisguiden, og fremdeles klarer noen her å trekke konklusjonen at butikker "hopper av". Det er da i beste fall vill og feilaktig gjetting.

Butikkene har da SELV sagt at de hopper av. Driver butikkene med vill gjetting av hva de selv driver med mener du?

 

Uansett så har webshoppene jo selv interesse av å få ut i det minste de produkter de er billige på. Og fra webshopens side vil det være vanskelig å sjekke priser opp mot andre webshoper når prislisten skal genereres. I praksis betyr dette at webshoper sitter igjen med to valg, enten en ikke-selektiv liste eller ingen liste. Så alt eller ingenting da.

Så prisguiden vil ikke klare å holde målsettingen som står der, siden butikkene i realiteten har valget mellom å legge inn lokkevarer eller ingenting i det hele tatt. Dere må jo selv klare å forstå at ingen butikk vil se det lønnsomt å legge ut alle produkter, da det vil føre til alt for mange klikk fra prisguiden. Dermed ender man opp med en liste over lokketilbud fra butikkene. Det igjen fører til at man, dersom man stoler på at prisguiden gjør det dere hevder, betaler f.eks. 6000 mer enn nødvendig for en Acer Ferrari 3200. Vet ikke hvor godt betalt en jobb i HW.no er, men tviler på at det betaler så godt at 6000 unødvendig ut av lommeboka er helt greit.

 

At dere ikke selv ser problemet her er vanskelig å forstå. Dere er jo ikke nærheten av å nå målsettingen dere satt dere for flere år siden.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Jeg synes forsåvidt at det er greit at det koster for butikkene betaler for å være med i prisgiuden. Det er tross alt reklame.

 

Det jeg synes er litt feil er at det er lite info om dette. Jada, det ble nevt i første posten at alt dette er allment tilgjengelig i Prisguideinfoen. Denne linken har jeg faktisk aldri lagt merke til. Først når je gnå gikk inn på prisguiden og lette en stund etter linken fant jeg den. Selv når jeg viste at jeg lette etter en link der det sto "Om prisguiden" tok det meg litt tid å finne den. Det hjelper ikke at noe er allment tilgjengelig når det er lite synelig.

 

Jeg for min del har ofte brukt linkene i prisguiden for å enkelt komme meg til butikken sider, uten at jeg nødvendigvis har tenkt å handle noe der og da. Og det er det jo andre her som har nevnt at de også gjør. Jeg gjorde dette uvidende om at dette kostet netbutikken 1kr hver gang jeg gjorde det. Det høres kanskje ikke mye ut, men med tanke på at jeg viste at jeg ikke kom til å handle noe der og da var det jo en unødvendig utgift å pålegge nettbutikken. Personlig kommer jeg til å slutte med dette og jeg oppfordrer andre også å slutte med det dersom de ikke har tenkt å handle.

 

Når det gjelder synlighet på informasjon om at man ikke nødvendig vis finner billigste pris i prisguiden, synes jeg at det burde ligge en tekst øverst på prislista (som kommer opp hver gang man søker på noe eller klikker seg inn på en kategori) at det som vises er prisene blandt butikkene som er med i prisguiden.

 

Prisguiden har utvislomt blitt bedre i det siste med tanke på antall produkter og informasjonen som vises på de forskjellige produktene og diverse avanserte søkefunksjoner. Og dette er helt sikkert fordi det har blitt lagt inn betydelig med resurser for å få den opp på det nivået den er. Jeg mener også at prisguiden er et veldig nyttig verktøy selv om det finnes butikker som velger å ikke være med. Man kan finne prisnivået blandt de største aktørene i manrkedet og selv om det noen ganger eksisterer butikker som ikke kommer opp på lista som muligens har produktet til litt lavere pris får man en god indikasjon. Men selvom prisguiden er et godt verktøy har manglende informasjon ført til at mange har brukt det som noe det ikke er; et verktøy for å finne absolutt laveste pris. Men så lenge det informeres tydelig om at prislisten er fra et stort antall av aktørene på merkedet, men ikke alle, synes jeg at prisguiden som et hjelpemiddel for brukerene kan fungere som et veldig godt verktøy.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Uansett så har webshoppene jo selv interesse av å få ut i det minste de produkter de er billige på. Og fra webshopens side vil det være vanskelig å sjekke priser opp mot andre webshoper når prislisten skal genereres. I praksis betyr dette at webshoper sitter igjen med to valg, enten en ikke-selektiv liste eller ingen liste. Så alt eller ingenting da.

Så prisguiden vil ikke klare å holde målsettingen som står der, siden butikkene i realiteten har valget mellom å legge inn lokkevarer eller ingenting i det hele tatt. Dere må jo selv klare å forstå at ingen butikk vil se det lønnsomt å legge ut alle produkter, da det vil føre til alt for mange klikk fra prisguiden. Dermed ender man opp med en liste over lokketilbud fra butikkene. Det igjen fører til at man, dersom man stoler på at prisguiden gjør det dere hevder, betaler f.eks. 6000 mer enn nødvendig for en Acer Ferrari 3200. Vet ikke hvor godt betalt en jobb i HW.no er, men tviler på at det betaler så godt at 6000 unødvendig ut av lommeboka er helt greit.

 

At dere ikke selv ser problemet her er vanskelig å forstå. Dere er jo ikke nærheten av å nå målsettingen dere satt dere for flere år siden.

Jeg klarer ikke å se logikken i det du her sier. Hvis man har dyre varer og legger det inn i prisguiden taper man logisk sett ingenting, fordi hvis man er dyr, så vil ingen klikke seg innn på "kjøp"-knappen. Det er relativt logisk at få vil scrolle seg langt ned på en prisoversikt og trykke på "kjøp" på en svindyr butikk.

 

Det å kun legge inn lokketilbud tror jeg ingen butikker vil anse som lønnsomt. Poenget er jo å dra inn kunder på de produktene man har – man tjener ikke penger på lokketilbud, i tillegg vil sannsynligvis en svært liten del av søkene i prisguiden faktisk treffe de lokketilbudene man eventuelt legger ut.

 

Når det gjelder de priseksemplene som hele tiden dras fram hvor prisguiden er feil, så skyter dere etter feil person. Det er butikkene selv som legger fram prislistene, prisguiden søker bare i de listene som legges fram. Hvis prisen er i prisguiden er feil, er det butikkene som legger fram feil informasjon.

Lenke til kommentar

Er det virkelig INGEN i hw.no som begriper at 1kr per klikk er FOR MYE? Jeg er villig til å vedde ganske mye på at dere har kommet fram til at dette er det høyeste beøpet dere kan ta, og fortsatt ha nok butikker igjen i guiden! M.a.o GRAFSE til seg så mye penger som mulig!

 

*Boikott prisguiden!* :mad:

Lenke til kommentar

hvordan oppdateres prisguiden egentlig? på søndag hadde netshop tilbud(kunn denne dagen) på cm stacker kabinettet og dette kom ikke fram på prisguiden..

greit de solgte denne varen med tap..

men jeg trodde alle varer dem hadde kom opp i prisguiden..samme om dem taper påsalget eller ikke..

har butikker mulighettil å velge nei denne varen skal ikke være med i prisguiden

Lenke til kommentar

En annen grunn som webshopene har for å legge inn flest mulig av varene sine i prisguiden som ikke er nevnt enda: Handlekurv-funksjonaliteten.

 

Har hendt når jeg skal hjelpe folk med å finne pc-deler at jeg har satt opp et forslag ut fra billige deler valgt i prisguiden, og så valgt den butikken med best vareutvalg å handle fra.

 

Litt off-topic:

At hw.no tar betalt for de tjeneste de tilbyr og den jobben de gjør synes jeg er helt kurant. Har en følelse av at det er noe spesielt for "Napster-generasjonen" det å forvente at alt skal være gratis og ingen skal måtte betale for noe.

 

Jeg synes denne sterke troen på at folk skal jobbe gratis for dem og ingen skal ta betalt for noe er ganske søt og naiv, men den passer litt dårlig i et kapitalistisk land som Norge.

Lenke til kommentar
DesertGlow

Det å kun legge inn lokketilbud tror jeg ingen butikker vil anse som lønnsomt. Poenget er jo å dra inn kunder på de produktene man har – man tjener ikke penger på lokketilbud, i tillegg vil sannsynligvis en svært liten del av søkene i prisguiden faktisk treffe de lokketilbudene man eventuelt legger ut.

 

Dette var da mildest talt et oppsiktsvekkende utsagn, lokketilbud og varer med tilnærmet 0 i fortjeneste er en av de mest brukte markedsføringsformer i næringslivet, vil like å se den som kan dokumentere noe annet. Hva tror du Ukens tilbud fra butikkene er ??????

 

(Rema er vel den eneste som annonser med kun lave priser)

 

Dette er produkter som har til hensikt å skape mersalg. Og siden hensikten med prisguiden tydligvis er å få kunder til webshoppen vil det være direkte dumt å legge ut de produkter en ikke har så gode priser på, når så du en annonse på at "dette er vi dyr på"

 

En god markedsfører med stramt budsjett vil selvsagt dersom han har litt i toppen søke å skape et best mulig bilde av butikken, og det gjør han ved å legge ut noen produkter på "prisguiden" gjerne på produkter som ofte søkes på. Vidre markedsføring når en først har fådd brukeren inn på siden sin er vel ganske åpenbart. Markedsføreren vil søke å få sine "lokkeprodukter" opp på strategiske valg i prisguiden, alt annet vil være dumt !

 

Vel skyter etter feil person, i samtlige eksempler som er vist til her er det IT-butikken som slår de andre, og som Dere hevder er med i sammenligningen.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
En annen grunn som webshopene har for å legge inn flest mulig av varene sine i prisguiden som ikke er nevnt enda: Handlekurv-funksjonaliteten.

 

Har hendt når jeg skal hjelpe folk med å finne pc-deler at jeg har satt opp et forslag ut fra billige deler valgt i prisguiden, og så valgt den butikken med best vareutvalg å handle fra.

 

Litt off-topic:

At hw.no tar betalt for de tjeneste de tilbyr og den jobben de gjør synes jeg er helt kurant. Har en følelse av at det er noe spesielt for "Napster-generasjonen"  det å forvente at alt skal være gratis og ingen skal måtte betale for noe.

 

Jeg synes denne sterke troen på at folk skal jobbe gratis for dem og ingen skal ta betalt for noe er ganske søt og naiv, men den passer litt dårlig i et kapitalistisk land som Norge.

Så du mener det er OK at hw.no går fra å tjene leserene til å kun tjene investorene?

 

Jeg skjønner at de må ha penger for å få ting til å gå rundt, men så vidt jeg kan se har det suset og gått RIMELIG BRA siste året.

 

Men en ting har du rett i: "et kapitalistisk land som Norge"....

Endret av erikindre
Lenke til kommentar

Hva er prisen på de forskjellige bannerannonsene på fremsiden på hw.no? Er det klikkbasert reklame, eller er det snakk om en fast sum for de forskjellige plasseringene? Jeg ønsker en liten sammenligning i priser her, før jeg bestemmer meg over om hva jeg skal mene.

 

Jeg er i utgangspunktet negativ til at denne prisen, da jeg ikke føler at den eventuelle forbedringen er verdt prisen (men for all del, det vil jo tiden vise). Det er, når alt kommer til alt, rimelig at de forskjellige nettbutikkene skal betale for den ekstrareklamen de vår via prisguiden.

 

Jeg regner med at guiden vil bli reklamert mye mer for i tiden som kommer, for på den måten å øke brukermengden. Dette er nok også en av grunnene til orkla-oppkjøpet; å skaffe støtte og midler til videre markedsføring av guiden. Prisguiden er og blir et kraftig hjelpemiddel for kjøp på nettet, ikke bare av datakomponenter, men alt mulig annet også. Jeg tror ledelsen i hw.no har forstått hvor mye de faktisk kan tjene på prisguiden, slik at de nok vil fortsette å utvide den. Og med en egen full stilling satt til guiden, vil den nok omfatte en del flere ting litt frem i tid enn det den gjør i dag.

Lenke til kommentar
hvordan oppdateres prisguiden egentlig? på søndag hadde netshop tilbud(kunn denne dagen) på cm stacker kabinettet og dette kom ikke fram på prisguiden..

greit de solgte denne varen med tap..

men jeg trodde alle varer dem hadde kom opp i prisguiden..samme om dem taper påsalget eller ikke..

har butikker mulighettil å velge nei denne varen skal ikke være med i prisguiden

De la sansynligvis ikke inn dette tilbudet i prislistene, som blir brukt av prisguiden, nettopp fordi det var et spesialtilbud, og ikke "fast lavpris".

 

Så du mener det er OK at hw.no går fra å tjene leserene til å kun tjene investorene?

Er det prinsipielt umulig å ha en tjeneste som fungrer for brukerne samtidig som man tjener penger for investorer?

 

Hovedargumentet over de siste trådene er at prisguidene ikke er representativ lenger, siden enkelte aktører ikke vil betale for å være med. Hvorfor var alt fryd og gamen før denne betalingen ble innført. Kan noen være så snille og forklare lille dumme meg det?

 

 

_oDin_: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8011

Lenke til kommentar

Eirikindre: Det er fremdeles kommunisme på Kuba, sånn hvis du er lei av å bo i et kapitalistisk land så er det alltid mulig å flytte.

 

Og ellers: jeg brukte prisguiden for et år siden også, og irriterte meg over hvor få varer som lå der inne da. Jeg kan se at det har bedra seg betraktelig siden den tid.

 

Og når du sier "..går fra å tjene leserne til å kun tjene investorer" så tror jeg ikke du helt har skjønt hva pengene de tjener går til. Det ble jo nevnt over her at de pga klikk-inntekter kan ansette en ny person til å kun legge inn varer i prisguiden. Det vil tjene oss lesere også med en større og mer oppdatert prisguide.

 

Og en annen ting: investorene tjener mest på å ha så mange lesere som mulig, så det er som regel er det som er positivt for leserne også positivt for investorene

Lenke til kommentar
Jeg regner med at guiden vil bli reklamert mye mer for i tiden som kommer, for på den måten å øke brukermengden. Dette er nok også en av grunnene til orkla-oppkjøpet; å skaffe støtte og midler til videre markedsføring av guiden. Prisguiden er og blir et kraftig hjelpemiddel for kjøp på nettet, ikke bare av datakomponenter, men alt mulig annet også. Jeg tror ledelsen i hw.no har forstått hvor mye de faktisk kan tjene på prisguiden, slik at de nok vil fortsette å utvide den. Og med en egen full stilling satt til guiden, vil den nok omfatte en del flere ting litt frem i tid enn det den gjør i dag.

Jeg forstår godt den kapitalistiske tankegangen bak initiativet, men jeg mener det blir feil å skulle snu en tidligere non-profit organisasjon som baserer seg på å levere tjenester og informasjon (i stor grad til unge mennesker men liten eller ingen inntekt) til en gigantisk pengemaskin der kapitalen og ikke brukerene er i fokus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...