Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

HEHE, Tee, jeg trenger egentlig ikke å kommentere, mer du skriver jo alt som jeg tenker så mye bedre en meg :w00t:

 

Vel slik jeg ser det er/blir prisguiden kun en utvidet webshop for de største og dyktiske annonsørene til å utnytte systemet.

 

Pokkern dette burde du Tee eller Gunnar forklart, dere får det så mye bedre frem.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom det ikke virker som at hw trenger 1 kr per klikk for å drive tjenesten synes jeg det skulle vert lavere pris, sånn at både HW og webshop'ene kunne leve med prisen.

 

Altså at hw får det de trenger for å holde oppe servere osv, og webshop'ene slipper å bruke store deler av omsetningen sin på å være i prisguiden!

Lenke til kommentar

For det første så vil jeg si at jeg synes hw.no er en kjempetjeneste, er innom her hverdag og det har jeg gjort i årevis. Men når sant skal sies så begynner jeg å miste en del av respekten min for dette nettstedet. Dette har skjedd over lengre tid nå og jeg begynner faktisk å lure på om hw.no rett og slett er blitt for "proffe" (hvis man kan bruke det uttrykket) Jeg føler ikke at jeg kan stole like mye på dere som jeg gjorde før, pga. diverse besvarelser på forumet og nå dette på toppen av det hele.

1. Hvordan kan dere si at alle kjøp som har skjedd via prisguiden ikke ville ha skjedd allikevell. Når jeg skal kjøpe meg en minnebrikke f. eks. så hadde jeg jo kjøpt den selv om prisguiden ikke hadde eksistert, det eneste er at jeg sparer tid og slipper å lete rundt etter den beste prisen selv.

2. Som noen tidligere sa, den butikkene som har lavest pris på en vare er jo som regel den som tjener minst på salget. Dette vil jo bety at man tar enda mer av fortjenesten og butikken vil i verste fall gå i tap.

3. Når en stor butikk som multicom ikke ser seg råd til å være med i prisguiden hva er da vitsen med den, greit de har nok råd og vel så det. Men jeg skjønner dem faktisk godt. 1 Krone per klikk!! Ærlig talt. Mange bruker også prisguiden til å finne fram/velge mellom deler de har planlagt å kjøpe og mange vil da gjerne se opplysninger/fakta og trykker seg derfor inn på nettbutikken. Igjen er det mest sannsynlig den/de butikkene med lavest pris det går utover. Jeg fatter ihvertfall ikke hvordan det skulle gå om en ukjent nyoppstartet nettbutikk med gjeld og slikt plutselig ville prøve å utvide kundekretsen med å senke prisene på en del varer... Konkurs kanskje!!? Ergo prisguiden vil motarbeide butikkene i enkelte tilfeller. Og hvem er det så må svi for det? Kundene selvfølgelig, de samme folka som er inne på hw.no og i det hele tatt gjør at dere eksisterer.

4. Hw.no sidene har fra før av ganske mye reklame. Jeg forstår jo at dere må ha overskudd slik som nettbutikkene og bedrifter ellers, men mye vil ha mer sies det. Hvem vet... om 5 år koster det kanskje 200000 bare for å få være med i prisguiden. Dere har jo ingen konkurranse og kan jo påvirke det meste som har med kjøp/salg/tester av datadeler. La det nå for all del ikke gå så langt. Vi vil ikke ha mafia tendenser her.

 

Tok kanskje litt hardt i på enkelte punkter, men jeg følte at det måtte ut.

Lenke til kommentar

Det finnes jo et godt alternativ til hardware.no sin prisguide, som ikke tar betalt pr. klikk: DinPris.no.

 

Utdrag fra "om DinPris.no":

"DinPris er en objektiv og uavhengig produkt- og prissammenligningstjeneste som hjelper forbrukere med å finne riktig produkt, riktig pris og riktig butikk på nettet. DinPris er uavhengig av nettbutikkene og favoriserer ingen. Små og store butikker konkurrerer på lik linje med hverandre, og forbrukerne kan derfor føle seg trygge på at de gjør rett kjøpsbeslutning - hver gang....

 

...Vi tar heller ikke betalt per klikk (pay-per-click), slik mange av våre konkurrenter i Europa/Amerika gjør. Dette betyr at nettbutikkene ikke risikerer noengenting ved å stå oppført - som igjen garanterer at de som tåler sammenligning ønsker å bli oppført."

Lenke til kommentar
Det finnes jo et godt alternativ til hardware.no sin prisguide, som ikke tar betalt pr. klikk: DinPris.no.

 

Utdrag fra "om DinPris.no":

"DinPris er en objektiv og uavhengig produkt- og prissammenligningstjeneste som hjelper forbrukere med å finne riktig produkt, riktig pris og riktig butikk på nettet. DinPris er uavhengig av nettbutikkene og favoriserer ingen. Små og store butikker konkurrerer på lik linje med hverandre, og forbrukerne kan derfor føle seg trygge på at de gjør rett kjøpsbeslutning - hver gang....

 

...Vi tar heller ikke betalt per klikk (pay-per-click), slik mange av våre konkurrenter i Europa/Amerika gjør. Dette betyr at nettbutikkene ikke risikerer noengenting ved å stå oppført - som igjen garanterer at de som tåler sammenligning ønsker å bli oppført."

Dinpris.no hmm den viste jeg ikke om, hvis dette er en bra prisguide som holder seg oppdatert på hardware prisene har de en ny bruker.

Lenke til kommentar

Har påført div webshopperer 20 kr alt bare idag jeg da...Uten noen handel.

Hadde ikke Orkla kjøpt seg opp i HW....Der ligger nok endel av svaret.

Orkla driver ikke veldedighet. Se på Orklas størst aksjonær. Ble miliardær på noen få år ,ved å rane oss forbrukere med stive matvare priser.

Jeg kommer ikke til å klikke på noe som helst i prisguiden mer.

Varene kommer til å bli dyrere for oss forbrukere.

Lurer på hva som skjer hvis noen føler seg urettferdig behandlet av en webshop som er med i prisguiden......Kanskje noen klikker litt mye på de for å hevne seg...

Lenke til kommentar
Hardware.no er ingenting uten oss brukerne. Det er oss de tjener penger på, det er våre klikk som lønner dem. Jeg tror de burde ta en litt annen tone enn den jeg har sett hittil, hvertfall hvis de skal ha noe håp om å beholde entusiastene.

Ja, de har ikke vært særlig imøtekommende, de fra den kanten.

Lenke til kommentar

BOIKOTT KLIKKET.

De tjente penger i 2003 det gjorde de nok i 2004 også, hvis de ikke gjorde noe lurt med regneskapet. Det er nok bare en måte å øke inntektene på.

Sier ikke mer jeg ORKLA

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=366933

http://www.industri100.com/vis.asp?t_page=...B42454F1C464641

utdrag fra siden: år 2003

Omsetning 4 347 000

Driftsresultat 1 381 000

Resultat før skatt 1 394 000

Sum skatt 390 000

Årsresultat 1 004 000

Endret av billy1
Lenke til kommentar
BOIKOTT KLIKKET.

De tjente penger i 2003 det gjorde de nok i 2004 også, hvis de ikke gjorde noe lurt med regneskapet. Det er nok bare en måte å øke inntektene på.

Hvor tror du de pengene kom fra?

 

Det var nok en veldig stor del reklameinntekter fra bannerreklame, som de fikk og får penger for å vise oss. Hadde ingen vært inne på sidene, hadde det heller ikke blitt penger i kassa.

 

Problemet her er vel kanskje at hardware.no har hatt en flytende overgang fra å være non-profit, til å være et selskap som skal tjene penger. Og at mange brukere, og også flere av de som jobber for hardware.no, ikke helt har fått med seg dette (derav den litt krasse tonen fra enkelte moderatorer på forumet).

 

Jeg vil tro at å gjøre som DinPris har gjort, ved å ta betalt pr slag generert av prisguiden, er den rette veien å gå for ikke å skape et skille mellom veletablerte webshoper og de nystartede uten særlig med egenkapital.

Endret av bluescreen
Lenke til kommentar

HW.no tjener penger på dette? Flott!

 

Men ikke for en hver pris: Som andre har påpekt har jeg også merket en tiltagende tendens med at priguiden ikke nødvendigvis gir svar på hvor ting er billigst. Det er meg ravende likegyldig hvor mye fin teknisk innformasjon som finnes i guiden, slikt kan jeg finne andre steder. Masse fancy bilder og priser fra 50 nystartede webshopper drevet fra gutterommet til nykonfirmerte gründere med overdreven tro på eget forretningstallent har heller ingen verdi.

 

Det jeg først og fremst reagerer på i denne tråden er hvilke kvalitetsparametre en skal bedømme prisguiden etter. Jeg vil si at manglende oppslutning fra 1-2 store seriøse aktører er et problem som LANGT overskygger de fordelene HW.no så langt har påpekt.

 

Det er utopi og rørende naivt å tro at HW.no er et "uavhengig" eller "nøytralt" organ. Og det er langt bedre investert tid å starte et slikt selv enn å sutre om noe som forsvant for mange år siden. Men dette handler faktisk om den redaksjonelle kvaliteten HW.no leverer til sine brukere, og det bør de ta alvorlig. Greier de å oppfylle sin egen formålsparagraf mens Mr. Sandtrø p#ler dem i ræva skal jeg være såre fornøyd, men tendensene det siste året tyder ikke på at en mer agresiv forretningsdrift lar seg kombinere med en kvalitetsøkning.

Lenke til kommentar
Det finnes jo et godt alternativ til hardware.no sin prisguide, som ikke tar betalt pr. klikk: DinPris.no.

 

Utdrag fra "om DinPris.no":

"DinPris er en objektiv og uavhengig produkt- og prissammenligningstjeneste som hjelper forbrukere med å finne riktig produkt, riktig pris og riktig butikk på nettet. DinPris er uavhengig av nettbutikkene og favoriserer ingen. Små og store butikker konkurrerer på lik linje med hverandre, og forbrukerne kan derfor føle seg trygge på at de gjør rett kjøpsbeslutning - hver gang....

 

...Vi tar heller ikke betalt per klikk (pay-per-click), slik mange av våre konkurrenter i Europa/Amerika gjør. Dette betyr at nettbutikkene ikke risikerer noengenting ved å stå oppført - som igjen garanterer at de som tåler sammenligning ønsker å bli oppført."

Merk at DinPris.no tar seg betalt 2-5% om omsetningen de genererer. Om vi skulle gjort det samme ville det påført nettbutikkene ca 10x så høye kostnader for å være med i prisguiden.

 

I tillegg til det kommer problemet med ulike målesystemer for hva som er "deres" salg. Kelkoo har pr klikk i størrelsesorden 1,5 - 5 kroner. Kelkoo bruker Tradedoubler til å måle salg. DinPris bruker sitt eget system. Vi måler ikke salg (enda).

 

I og med at vi bruker hvert vårt system kan en i teorien (og i praksis) måtte betale provisjon til DinPris fordi dere for noen uker siden klikket dere inn til eks. Komplett fra de. En cookie lagres som sier at du er en DinPris-bruker og de tar provisjon selv om dere reelt sett gitt rett inn til Komplett, via Kelkoo eller Hardware sin prisguide.

 

Så DinPris (og Kelkoo) er langt mer kostbare alternativer for butikkene og med provisjon pr omsetning risikerer butikkene å måtte betale for "andres" salg.

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall helt tydelig at Hardware nettverket er blitt helkommersielt, og borte er de tidene med kronerulling på forumet for å skaffe utstyr til test eller server. Og med en avgått konsernsjef i Orkla som skal ha 110 millioner i fallskjerm, er det klart at alle i Orkla systemet må bidra med sitt fremover også.

 

I forhold til pris sammenligning så er det jo helt tydelig at det finnes vel så gode alternativer, og ser nå at hadde jeg brukt http://www.dinpris.no/ ved mitt nylige innkjøp hadde jeg faktisk spart noen hundrelapper.

 

Videre er det også blitt hevdet at forumet ikke er en vesentlig del av hardware nettverket, dette er bare å ta til etteretning. Jeg tror derimot ikke at det er riktig, her finner man veldig mange av hovedmålgruppen til annonsørene på denne siden. Og jeg er sikker på at uten forumet og brukerne hadde ikke Hardware vært der de er i dag. Men hadde vært spennende med ett nytt forum som alle brukerne kunne flyttet over til, så kunne vi brukt hardware som en ren nyhetsside, der de konkurrerte med alle andre aktører.

 

Og avsluttningsvis vil jeg ønske alle brukermoderatorer til lykke med en ny arbeidsdag i forumet, som gratisarbeidene i Orkla/Hardware. Dere får deres lønn i himmelen :-)

 

edit: Etter å ha lest ovenstående innlegg skjønner jeg at det lureste jeg kan gjøre er å benytte prisguidene uten å klikke på noe, men derimot ta meg bryet med å taste inn adressen selv. En liten innstats for billigere stæsj!

Endret av lykkeliten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...