Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Regnestykket til pgressum (fra førstesiden (eller andre-siden?)) er jo fullstendig galt. Det regnestykket tar utgangspunkt i at salg som skjer via prisguiden ikke ville skjedd om det ikke var for prisguiden. I de fleste tilfeller tviler jeg på at det stemmer.

 

I tillegg er det, i mine øyne, fullstendig overkjøring av oss brukere som har vært med på å bygge opp hw.no til hva det er nå, å tilby en prisguide som gir seg ut for å være komplett men som ikke er det.

 

I tillegg så bør det presiseres at mange butikker har veldig stramme budsjett. Faktisk så stramme budsjett at med utgifter på 50.000,- så vil de merke det godt på bunnlinja. Det som da skjer er at de må ta høyere priser, som vi som forbrukere må betale. Så til syvende og sist er det vi som forbrukere som betaler hva det koster å være med i prisguiden.

 

En prisguide, for å inneha det minste snev av seriøsitet, må være 100% gratis å være oppført i. Om man ønsker å dra inn noen kroner på en slik tjeneste, er den eneste veien å gå og benytte seg av reklamefinansiering.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
greit at de tar penger nok til å dekke serverutgifter/linjeleie osv, men når de får gigantoverskudd (millions upon millions! omg! its true its true!) så blir det litt feil.

Hva er feil med at de tjener penger på å lage en populær tjeneste, både for brukere og firmaene som er involvert?

 

Samme som å si at det er feil at Statoil/Telenor/Netcom/Rema/osv får gigantoverskudd det, og at de kun skulle ha nok knapp nok til å dekke utgiftene sine.

Lenke til kommentar
Altså i mine øyne ville 1kr pr salg vært det eneste som var riktig. Eller i form av % pr vare.

Det eneste som er riktig for noe som utgir seg for å være "objektivt" og til fordel for oss "forbrukere" er at butikkene _IKKE_ betaler noe som helst for å være med. All inntekt på en slik tjeneste må komme via reklame på siden, og under ingen omstendighet kan butikkene betale for å være listet og for trafikk som genereres.

 

Jeg skjønner godt at hw.no AS har vanskelig for å gi slipp på en slik inntektskilde som dette helt klart er. Personlig har jeg sikkert klikket minst 1000 ganger i løpet av ett år. Og jeg gjetter på at det er mange som meg. Da er man veldig fort oppe i millioninntekt. Så sjansen for at hw.no gjør det eneste riktige og fjerner butikk-betalingen i prisguiden er (i mine øyne) lik null.

Lenke til kommentar

de må slutte å utgi det for å være en prisguide som er til for å hjelpe forbrukerne, og heller kalle det en melkeku! faktum er at det hadde vært en bedre tjeneste hvis den var gratis/mindre kostbar.

 

"om prisguiden" revision:

 

Om prisguiden

Prisguide.no er et samarbeid mellom nettstedene Hardware.no, Amobil.no og Akamera.no. Prisguiden har som mål å tjene mest mulig penger for hw.no, finne laveste pris på det produktet som finnes i de butikkene som betaler oss masse penger og som du er på jakt etter. Ved siden av å vise de ulike butikkenes priser på produktet er vi opptatt av å gi deg så mye informasjon om produktet som mulig (men seff er pengene viktigst). Dette innebærer tekniske spesifikasjoner, bilder, linker til andre informasjonskilder, og ikke minst lesererfaringer.

 

Prisguiden er en gratistjeneste for våre lesere, mens butikkene betaler et relativt stort beløp for å være representert, og må derfor jekke opp prisene (er altså dere forbrukere som betaler oss hehe). Alle butikker er med på like vilkår. Det betyr at det ikke er mulig å kjøpe seg bedre plassering eller synlighet. Prisguideinntektene dekker serverkostnader, videreutvikling av tjenesten og kontinuerlig oppdatering og utvidelse av produktdatabasen, men mest av alt gir det oss et jæ...veldig stort overskudd!

 

Thats all folks. The whole truth and nothing but the truth from hw.no :!:

Endret av charlie di meola
Lenke til kommentar
Kan dere lese det som tidligere er skrevet og se om dere kommer med noe vesentlig nytt i saken, i steden for å gulpe opp det samme som andre har gjort før dere?

Med mindre denne tråden havner som sticky i alle forum, så tror jeg neppe det blir aktuelt å lese igjennom hele tråden... Tenker de fleste nøyer seg med å lese de to-tre første sidene (som jeg har gjort). Noen (du?) kan opprette en post hvor alle negative og positive ytringer oppsummeres (og gjerne besvares av hw.no AS) for å slippe gjentagelser.

 

Dette er et spørsmål som går på hele prisguidens integritet, og blir (vil jeg tro :) ) av de fleste hardware-interesserte "nerder" på dette forumet (meg selv inkludert) ansett som særdeles vesentlig.

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Latterlig av dere å stenge tråden fordi dette er originaltråden... LATTERLIG!!!

For det første var topic i den forrige mye mer informativ enn denne...

For det andre så var det henvist til denne gamle tråden...

Skal man måtte refreshe gamle tråder bare fordi det er andre med samme innhold.. Da har dere en jobb foran dere... Dette var ikke rette tråden å stenge...

Dette er ny informasjon for mange, meg inkludert... Skjønner godt at dere ikke liker denne tråden, men dette er vanskelig eller helt umulig å forsvare...

 

Og jeg må bare beklage til alle webshopene.. Jeg er en flittig "vindusshopper"..

Liker å se etter varer og hvilke priser dem ligger på, går alltid gjennom prisguiden... Dette må ha kostet endel etterhvert...

Endret av Dre@m_Lord
Lenke til kommentar
Latterlig av dere å stenge tråden fordi dette er originaltråden...  LATTERLIG!!!

For det første var topic i den forrige mye mer informativ enn denne...

For det andre så var det henvist til denne gamle tråden...

Skal man måtte refreshe gamle tråder bare fordi det er andre med samme innhold.. Da har dere en jobb foran dere...  Dette var ikke rette tråden å stenge...

Dette er ny informasjon for mange, meg inkludert... Skjønner godt at dere ikke liker denne tråden, men dette er vanskelig eller helt umulig å forsvare...

 

Og jeg må bare beklage til alle webshopene.. Jeg er en flittig "vindusshopper"..

Liker å se etter varer og hvilke priser dem ligger på, går alltid gjennom prisguiden...  Dette må ha kostet endel etterhvert...

Etter nærmere ettertanke så må jeg si meg veldig veldig enig med Dre@m_Lord! :mad:

 

For å kunne gjøre som am3k gjorde i tråden Tar HW.no betalt for prisguiden? burde det være et minimum at tråden han refererte til iallefall er sticky! (Gjerne i flere forum)

 

Å referere til en tråd som er 3 måneder gammel, for så å stenge den nye tråden (med litt mer treffende topic) begynner å ligne på sensur i mine øyne...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Jeg er og var meget skeptisk til hele greia, men har ingen nye argumenter å tilføye, særskilt siden jeg kun i få tilfeller er innom reklameguiden, men tror ikke noen argumenter vil nå frem. Kanskje det er greit for både hw og de som er med, men jeg har ikke tillit til reklameguiden for annet en en pekepinn, ellers ser jeg liten grunn til å gjennta meg selv. Til Dere som er ny for tråden har gunnar og TEE mange gode innlegg her.

Lenke til kommentar

Jupp, leste igjennom alle |6 sidene... Informativt, og mange gode forslag hvordan dette kunne vært løst... Om noen skjønner hva ordet integritet betyr, så er det det vi snakker om...

Jeg unner hw.no gutta alle penga dem kan få, jeg håper inderlig at dem tjener rått på denne siden, men på akkurat dette punktet er jeg ikke helt med...

 

Mitt ståsted er ikke at f.eks. multicom ikke er med eller noen annen.. (henviser til min noenlunde persiste hetsing av dem for et par år siden)

Jeg vil tru at nettbutikkene kanskje ville være mer på tråd om det var snakk om et fast beløp..

Selvsagt burde ikke hw.no ha noen utgifter på dette, men hva med å dele prisguiden i 2 deler, en der de som betaler er med, kanskje helt øverst eller no sånt og en med de som ikke betaler lenger ned...

 

Jeg liker konseptet med prisguiden.. Det er den og forumet som gjør at jeg er her..

Tenk for et sjokk jeg fikk da jeg leste at noen ikke er med fordi dem ikke betaler/betaler nok til hw.no..

 

Vi må ha inntjening ja, men gutter, ikke bli for griske nå....

 

 

(Og ps; beklager igjen til nettbutikkene at jeg har brukt prisguiden så flittig, uten nesten å kjøpe noe den siste tiden, kun en bærbar pc og en router)

Lenke til kommentar

Hardware.no er ute på tynn is, vel og merke på sikt. Merkevaren Hardware.no taper store verdier på denne innføringen av reklame, noe som kan merkes på innleggene i denne tråden.

 

Merkevaren hardware.no har oftere og oftere blitt kritisert uten at eierene ser ut til å forstå denne kritikken. Hvis ikke hardware.no evner å forstå hvorfor de blir kritisert av brukerne vil det på sikt føre til at de taper brukere.

 

Hardware.no viser ingen forståelse for sin grunnlegende visjon, "av og for nettbrukere" eller noe som ligner. Om denne går tapt vil kundegruppen endres, og man vil få et mer markedsstyrt nedsted. Om dette er negativt eller positivt kommer ann på hvilken side av bordet man sitter. Som bruker av hw.no er jeg sterk kritisk til en mer markedsbasert styring da dette ikke var grunnlaget for hw.no.

På den annen side er det ikke noe galt i at Hardware.no AS skal tjene penger, men slik situasjonen er akkurat nå befinner de seg i i brytningen mellom en ideologisk organisasjon og en næringsvirksomhet. Hva de velger vil være avgjørende for fremtiden til Hardware.no.

 

Jeg tror ikke jeg er den eneste brukeren av Hardware som ønsker en avklaring av hvordan hw.no oppfatter seg selv?

Så lenge dere ikke evner å plassere dere selv i markedet kan dere heller ikke vinne markedet, da det ikke er definert noe marked.

 

Videre er prisene dere tar pr. klikk særs dårlig laget. For å måle effekten av reklame er det mest effektivt å benytte marginalfortjenstekurve for økt inntekt som følge av markedsføring. En MR kurve om man vil. Samtidig må dette veies opp mot kostnadene som følger med økt markedsføring. En MC kurve. For å få dette til å gå opp må den økte fortjenesten dekkes inn med med minst den marginale fortjenesten. Dette er vgs. pensum.

 

Når dere sier at det er greit med ca 5% forhøyning av MC kurven fører det ikke bare til ca 5% høyere priser hvis butikkene skal ha samme avanse. Det fører til 5% høyere moms utgifter, 5% høyere kostnader på alle mer kostnader bedriften har. Effektivt vil det føre til minst 7% høyere kostnader for bedriften. Det medfører at bedriften må dekke inn 7% av kostnadene ved økt omsetning, eller høyere priser. Etter deres logik blir det altså følgende som blir tilfelle:

En bedrift med omsetning på 10 mill skal dekke inn 700 000 i økte omkostninger ved hjelp av økt omsetning. Sett at bedriften har 10% avanse, noe jeg tør påstå at ingen webshop har, så må de altså selge for 7 mill mer. Om dere kan vise til en omsetningøkning tilsvarende 7 mill eller 70% så slår jeg til på stedet.

 

 

Dette er på grensen til amatørmessig prisseting og økonomisk styring.

Hvertfall hvis man har lest finans økonomi og markedsføring, og jeg forutsetter nesten at Hw.no har en administrasjon med slike kunnskaper. Hvis ikke har jeg hvertfall ikke tillit til hw.no som AS, da er de og blir de en pro bono organisasjon som burde fortsette å være det...

 

Edit: korrigert for feilopplysninger tidligere i tråden

Endret av Doleo
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Doleo..

 

La oss håpe at hw.no ikke gjør samme feil som telenor i sin tid gjorde... Greit nok at dem er heldige som eier telefonnettet i Norge, og at dem er såpass innarbeidet i den eldre garde, men yngre mennesker går for alternative løsninger..

 

Som sagt, det er i utgangspunktet ikke noe marked for øyeblikket innen prisguide, markedet er hva hw.no skaper selv. Man kan si at hw.no er mer eller mindre i en monopolsituasjon. Dere gjøre hva kan for å beholde deres eneste "fordel" i forhold til andre nettsteder, nemlig deres integritet og selvfølgelig oss, "brukermassen"..

 

Ihvertfall jeg kan si med hånden på hjertet at jeg ønsker at dere består tidens test, men om dere ikke forandrer kursen og er litt mer "ærlig" i forhold til oss brukere, så spår jeg en hard fremtid..

Jeg kan si at jeg ville gått stolt med en hw.no t-skjorte(jeg er 28 år) men om dere taper ansikt vil selvsagt en webshop bare være tull, det vil ikke være en eneste en som ville gå med noe av reklamemateriell av en bedrift som ikke har integritet...

 

Jeg ønsker dere alt godt... (Jeg tenkte at jeg skulle true dere med å forlate dere, men det gjør jeg ikke, for forumet liker jeg ennå) Men pass på, det finnes alltids noen som ønsker å ta over brukermassen dere har..

 

Håper noen tar ansvar for dette slik at dere ikke gjør katastrofale feil..

Lenke til kommentar

Nå har jeg atter en gang lest gjennom hele tråden, og kan oppsummere hodet mitt i følgende punkter:

 

1) Hardware må sansynligvis ha verdens mest spenstige tilbakemeldings- og kritikksystem; nemlig forumet. Her kan man åpenlyst komme med råd og tilbakemeldinger, og underbygge andres kommentarer.

 

2) Bedriftene som deltar i prisguiden må selv få lov til å gjøre estimater og utregninger. Tror ikke man trenger en gjeng fra et forum til å hjelpe seg med det.

 

3) Alltid gøy med brukere som forteller at "dere kommer til å tape", "alle hater dere", og lignende mindre søkte - men dog tilsvarende - utsagn. Jeg skal hverken påberope meg psykologi eller økonomi hovedfag, men må virkelig spørre meg selv hvorfor man velger å være så engasjerte i en sak som denne. Av denne trådens 3 sider (gjett hvor mange innlegg jeg har på hver side!) så består side 2 mest av hisse-hverandre-opp-innlegg.

 

4) HW er ikke livet mitt, men jeg kan godt forstå at man har lyst til å si fra når man opplever at noe føles feil, og kanskje til og med er feil. Nettopp derfor har man et forum. Men liker du ikke HW, så finn deg en annen plass. Jeg spiser ikke blodpudding, fordi jeg liker ikke blodpudding.

 

5) Jeg bruker prisguiden, rett og slett fordi den gir meg den informasjonen jeg trenger. De som bruker guiden som eneste referanse ved kjøp av produkter, synes jeg virkelig skulle ta seg en tur ut døra og hilse på ekte mennesker. For meg er det så mye mer enn pris som er viktig når man skal ha et produkt.

 

6) Tilslutt: En debatt blir så aldeles ikke mer seriøs ved å referere til HW som forskjellige hardware asa, hardware as osv. Det er sikkert et poeng for hver enkelt debattant å skape et mest mulig formelt forhold til HW for å unngå enhver tilknytning, men et internettforum er en meget spesiell plass å gi slike tilbakemeldinger på. Tenk bare på hva et irl forum egentlig er... Ja, og en ting til: Les alle innlegg... Det meste er svart på før :-) Liker du ikke svaret, så får det heller være. Det er mye morsommere å kjøre RC helikopter i stedenfor. Bare prøv!

Lenke til kommentar
6) Tilslutt: En debatt blir så aldeles ikke mer seriøs ved å referere til HW som forskjellige hardware asa, hardware as osv.

Organisasjon

Hardware Online AS

Org.nr: 985282633MVA

 

Så debatten blir useriøs fordi noen kaller HW for et AS når det faktisk er et AS?

Lenke til kommentar

Ehh, fjartan

 

Jeg påstår ikke at jeg er verdens mest innsiktfulle innenfor markedsføring, men jeg har da litt utdannelse innfor dette...

Uansett, vi prøver ikke å hate hw.no, jeg vil heller si at vi er deres samvittighet..

Det er dem som ikke bryr seg som ingen bør ta hensyn til.. Om du har lest igjennom er det få/ingen "vi hater hw.no".. Dette er ikke flaming, vil si det er konstruktiv kritikk... Jeg foreslår du går tilbake til søppel forumet der du kanskje hører hjemme, for vi er sjelden der... Du kan gjerne kritisere, men for guds skyld, gjør det på sak og ikke på synsing uten å lese igjennom hva dette handler om..

 

Som sagt, jeg er ikke 14 år lenger, ikke for å rakke ned på dem som er, men når vi skriver her og bruker vår tid på det så fortjener vi litt tilbake..

Lenke til kommentar
6) Tilslutt: En debatt blir så aldeles ikke mer seriøs ved å referere til HW som forskjellige hardware asa, hardware as osv.

Organisasjon

Hardware Online AS

Org.nr: 985282633MVA

 

Så debatten blir useriøs fordi noen kaller HW for et AS når det faktisk er et AS?

Joda, dette fører debatten videre :roll:

 

Hardware Online AS har et organisasjonsnummer, og kan settes i sammenheng med nettstedet hw.no og hardware.no. Derimot har ikke omformuleringer av navnet noe med saken å gjøre. Det var ikke hovedbudskapet i innlegget mitt*, og om dette er viktig å diskutere kan vi gjerne ta det et annet sted - så slipper denne tråden å handle om ting som ikke er vesentlig for prisguiden. Jeg håper du la merke til resten av det jeg skrev også.

 

*) Det var et eksempel for å underbygge budskapet

Lenke til kommentar
Ehh, fjartan

 

(...) Jeg foreslår du går tilbake til søppel forumet der du kanskje hører hjemme, for vi er sjelden der...  Du kan gjerne kritisere, men for guds skyld, gjør det på sak og ikke på synsing uten å lese igjennom hva dette handler om..

(...)

Føler mitt navn kallet :cool:

 

Ett eneste forsøk på et konstruktivt innlegg, og så blir jeg bedt om å dra til søppel. Takke seg til hyggelig velkomst. Snakkes i en annen tråd, denne tråden var visst ikke for meg. Har som sagt både lest og tenkt før jeg svarte, og følte meg ganske berettiget til å svare. Men for all del, la oss diskutere meg i stedenfor prisguiden. Send en melding om det er aktuelt!

 

edit: skal for all del fortsette å bivåne tråden. blir spennende å se hvordan det går... :)

Endret av fjartan
Lenke til kommentar

 

3) Alltid gøy med brukere som forteller at "dere kommer til å tape", "alle hater dere", og lignende mindre søkte - men dog tilsvarende - utsagn. Jeg skal hverken påberope meg psykologi eller økonomi hovedfag, men må virkelig spørre meg selv hvorfor man velger å være så engasjerte i en sak som denne. Av denne trådens 3 sider (gjett hvor mange innlegg jeg har på hver side!) så består side 2 mest av hisse-hverandre-opp-innlegg.

 

4) HW er ikke livet mitt, men jeg kan godt forstå at man har lyst til å si fra når man opplever at noe føles feil, og kanskje til og med er feil. Nettopp derfor har man et forum. Men liker du ikke HW, så finn deg en annen plass. Jeg spiser ikke blodpudding, fordi jeg liker ikke blodpudding.

 

QUOTE (Dre@m_Lord @ 08/04/2005 : 21:57)

Ehh, fjartan

 

(...) Jeg foreslår du går tilbake til søppel forumet der du kanskje hører hjemme, for vi er sjelden der... Du kan gjerne kritisere, men for guds skyld, gjør det på sak og ikke på synsing uten å lese igjennom hva dette handler om..

(...)

 

 

Føler mitt navn kallet

 

Ett eneste forsøk på et konstruktivt innlegg, og så blir jeg bedt om å dra til søppel. Takke seg til hyggelig velkomst. Snakkes i en annen tråd, denne tråden var visst ikke for meg. Har som sagt både lest og tenkt før jeg svarte, og følte meg ganske berettiget til å svare. Men for all del, la oss diskutere meg i stedenfor prisguiden. Send en melding om det er aktuelt!

 

En gylden regel i saklig argumentasjon er å ikke gå på person men sak, problemet er når andre angriper din egen integritet, dermed forsvarer du den...

 

Hold deg til det som står i innleggene så skal jeg aldri jage deg til søppel forumet... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...