Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er jo fint å se at gamle teser om lokketilbud som ganske sikkert er pensum i de fleste skoler som omhandler markedsføring ikke gjelder her, :dribble: , i den nærmest sammenlignbare bransje med nettet , postordekataloger benyttes lokketilbud over en lav sko, men selvsagt ikke på nettet (mega ironi)

Noe av det man også lærer i studier i markedsføring er at forskjellige kanaler har forskjellige effekter og "regler". Du er nødt til å skille mellom normal markedsføring til massene, og mulighet til å være listet opp i et spesifikt søk. Dette er en usedvanlig viktig forskjell. Opplisting i en slik prissøk-motor har ingenting med tradisjonell markedsføring til massene å gjøre, og sammenligninger med postordrekataloger, matvarebutikker, banner-markedsføring, TV/radio-reklamer, avisreklame og reklame bedrifter sender ut til kunder eller legger ut på hjemmesidene sine, blir derfor ugyldig.

Lenke til kommentar
Desertglow, der får vi bare være ening om å være uening. Tror nok min synsing er like bra som din synsing. Men uten at du eller jeg kan underbygge det med fakta er og blir det bare synsing.

Forskjellen er at jeg ikke synser, men det gjør du. Hvis du tror tradisjonell markedsføring kan sammenlignes med å være oppført i en søkemotor mot eksplisitte produkter, foreslår jeg at du setter deg ned og leser en bok om markedsføring, og kanskje tar et kurs på høyskole eller universitet. Forskjellen her er helt fundamental, og ligger i de forskjellige mediumenes natur.

 

Å sammenligne dette er som å påstå hensikten med volleyball er å kaste ballen direkte på motstanderen, fordi du har opplevet å spille kanonball med en ball som var nesten helt lik, og derfor må de samme reglene gjelde.

Lenke til kommentar
Dessverre har ikke HW hatt monopol på prisguider i Norge ;-), og konkurransen gjør at vi må være konkurransedyktige både på kvalitet og kvantitet. Det synes vi ikke at vi har klart godt nok, og det vil vi gjøre noe med. Men det vil koste mye.

Spennende. Hvem er det som utgjør konkurransen mot prisguiden? Absolutt alt annet som er av prisguider som jeg har sett har vært av typen Kelkoo og har ikke vært sammenlignbart.

Prisguiden - finne lavest pris?

 

Prisguiden har aldri hatt med samtlige norske butikker, og det kommer den heller aldri til å få. Det er derfor ikke noen garanti for at man finner de laveste prisene - og det har det aldri vært. Om man derfor synes at prisguiden er ubrukelig er hver enkelt bruker selvsagt hjertelig velkommen til å lete gjennom samtlige butikker manuelt.

 

Prisguiden har aldri hatt med flere butikker enn nå, og flere butikker kommer helt sikkert til å komme med i tiden fremover. Vi håper at prisguiden fortsatt kan være til hjelp for mange.

 

Betalingen har altså ikke ført til noe prinsipielt nytt her.

Det her er et midt sagt spennende utsagn. Lest "Om prisguiden" i det siste? Ikke det nei. Vel, jeg anbefaler det på det sterkt for det står nemlig følgende der:

Prisguiden har som mål å finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter.

Det er jo så langt man kan komme unna sanheten. Tidligere i tråden viste jeg et skrekkeksempel med en Acer Ferrari 3200 hvor differansen mellom billigste i prisguiden og ITbutikken ligger på intet mindre enn 6000kr. Det finnes mange andre eksempler på at dette nevnte utsagn ikke stemmer. Slikt tjener ikke en bruker på!

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Ernie.: Det er forskjell mellom et mål og en garanti. Og forøvrig har det blitt svart på en del ganger at det er butikkene selv som oppgir prisene til prisguiden, så hvorfor IT-butikken har lagt inn feil priser må du ta opp med dem.

Vel, ITbutikken har da ikke lagt inn feil pris de er faktisk fraværende på akkurat det produktet. Problemet er at laveste pris i prisguiden ligger på litt over 19.000kr. ITbutikken selger den for litt over 13.000kr, og de er nok ikke de eneste som holder prislappen langt under 19.000kr. For 19.000kr får man forøvrig en Acer Ferrari 3400 og den ligger ikke en gang i prisguiden ser jeg nå.

Lenke til kommentar
Ernie.: Det er forskjell mellom et mål og en garanti. Og forøvrig har det blitt svart på en del ganger at det er butikkene selv som oppgir prisene til prisguiden, så hvorfor IT-butikken har lagt inn feil priser må du ta opp med dem.

Vel, ITbutikken har da ikke lagt inn feil pris de er faktisk fraværende på akkurat det produktet. Problemet er at laveste pris i prisguiden ligger på litt over 19.000kr. ITbutikken selger den for litt over 13.000kr, og de er nok ikke de eneste som holder prislappen langt under 19.000kr. For 19.000kr får man forøvrig en Acer Ferrari 3400 og den ligger ikke en gang i prisguiden ser jeg nå.

Igjen har noen sjekket opp listene, og det ser ikke ut til at IT Butikken har lagt denne inn i sin prisliste. Dermed kan du gjerne rette anklagene dine mot vedkomemnde butikk, men det er ikke så mye det går an å gjøre med saken herfra.

Lenke til kommentar

Til slutt så kan man spørre seg selv et lite spørsmål siden butikkene tydeligvis taper på prisguiden.

Hvorfor har vi over 60 butikker som er med på dette da?

Hw.no er en godt besøkt side, av akkurat den kundegruppen så og si alle netshopene prøver nå ut til. Så kansje det er vannskelig la vær være med..

du klager vel hver gang årsavgiften på bilen din blir øka, men betaler vel alikavel?

Sikkert samma staten sier, "hvorfor betaler de årsavigft om de synes d er for mye"?

Lenke til kommentar

Javel Desertglow:

 

Så ifølge deg hjelper det ikke å sette ned prisen i for å få kunder. Og Dette selvsagt for å lese et tilbud på en nettside er helt forskjellig fra å lese i en avis:

 

Eks: på en tenkt list fra prisguiden

 

Komplett: AMD 64 -3000 - 925,- Kjøp

Netshop : Amd 64 -3000 - 1095 _ Kjøp

Elkjøp : Amd 64 - 3000 - 1350 Kjøp

 

Det er soleklart at pris ikke har noe å si her, aldeles fortreffelig, der lærte jeg noe nytt. Og av dette konkluderer vi at pris ikke påvirker omsettningen i prisguiden på hw. no :thumbup:

 

bøyer meg i støvet :D

 

Vel nå var kanskje ikke markedsføring av en webside hovedfag, på webmasterstudiet over 2 år ved it-akademiet + sefølgelig ikke svada bøker om markedsføring fra såkalte gururer innfor emnet grunnlag nok til at jeg vil kalle meg kvalifisert til å påsta annet en det jeg hevder er synsing.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
*en del sprøyt*

Jeg har ikke påstått at å sette ned priser ikke har noe å si for å få kunder, nå må du ikke tillegge meg meninger jeg ikke har. Jeg sier at det å sette ned priser på noen få produkter ikke vil gi den ønskede effekten gjennom en prisguide, men det kan derimot fungere glimrende gjennom andre markedsføringsmedier.

 

I prisguiden vil man selvsagt få fram den lave prisen på disse få produktene, men det krever at folk eksplisitt søker på disse, og fungerer derfor ikke som en effektiv markedsføringskanal ut til massene. Det vil ikke da være fornuftig å kun ha disse få produktene liggende inne i guiden, og trekke ut alt det andre.

 

Du må forsåvidt få lov til å tro hva du vil, og vil selvsagt beøye meg i støvet hvis vi i løpet av kortere eller lengere tid vil se at butikkene utelukkende legger inn noen få lokkeprodukter. Dog, denne muligheten har eksistert så lenge prisguiden har vært automatisert (det vil si nesten hele tiden), og jeg har ikke sett tendensen så langt. Fordi jeg vet at det jeg har skrevet i mine tidligere innlegg stemmer, så vil du etter hvert trolig forstå og se at prisguiden ikke kun vil bestå av noen få produkter fra hver butikk.

Lenke til kommentar
Har noen lyst til å lage en liste med (seriøse) webshops som ikke er med i pris guiden? så skal jeg lagre dem å sjekke dem før jeg handler diverse hardware ting...Jeg kan ikke navnet på så mange....

Enig i at dette burde gjøres. Så kunne hw.no legge listen ut slik at man kunne sjekke selv.

Omtrent som i Gule Sider, der alle bedrifter er med, men bare de som betaler får navnet i fet skrift e.l.

 

God idé! *klapp på skulderen til Chil og meg*

Endret av o-haavard
Lenke til kommentar
Har noen lyst til å lage en liste med (seriøse) webshops som ikke er med i pris guiden? så skal jeg lagre dem å sjekke dem før jeg handler diverse hardware ting...Jeg kan ikke navnet på så mange....

Hei,

 

Hadde vert fint om nogen gad å liste dem - ja!

 

Men innlegget blir vel slettet med en gang.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
[...]

Men innlegget blir vel slettet med en gang.

Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg er møkk lei av denne typen kommentarer. Har du noe å klage på i denne sammenhengen, så ta det direkte med forumstyret.

 

Hvis du ikke har noe konstruktivt å bidra til denne diskusjonen foreslår jeg at du lar være å poste i fremtiden.

Lenke til kommentar
Forskjellen er at jeg ikke synser, men det gjør du. Hvis du tror tradisjonell markedsføring kan sammenlignes med å være oppført i en søkemotor mot eksplisitte produkter, foreslår jeg at du setter deg ned og leser en bok om markedsføring, og kanskje tar et kurs på høyskole eller universitet. Forskjellen her er helt fundamental, og ligger i de forskjellige mediumenes natur.

 

Å sammenligne dette er som å påstå hensikten med volleyball er å kaste ballen direkte på motstanderen, fordi du har opplevet å spille kanonball med en ball som var nesten helt lik, og derfor må de samme reglene gjelde.

Så oppføringer i søkemotorer har ikke noe med markedsføring å gjøre? Man bruker ikke lokketilbud i prisguiden, søkmotorer eller på internett forøvrig? Si meg, er det fint på den planeten hvor du sitter og skriver dette? Du har nå hvertfall ikke fått med deg de grunnleggende prinsippene i markedsføring på nettet.

 

Profilering gjennom oppføringer i søkemotorer er en av de eldste formene for markedsføring på internett. Det samme er lokketilbud. Dersom du hadde tatt deg bryet med å lese det folk skriver, istedet for å komme med fantasifulle teorier om at prisguiden ikke kan sammenlignes med andre markedsføringsområder, kunne du kanskje kommet med noe logisk.

 

Når butikkene nå må betale pr. klikk i prisguiden er det en selvfølge at man må få disse klikkene til å betale seg for butikken også. Det HW oppnår med denne linjen er at mangfoldet av produkter i prisguiden synker, fordi butikkene nå må konsentrere seg om å få frem produktene som kan lokke folk til nettopp deres webshop. Det du da oppnår er at butikkene senker prisene drastisk på noen få produkter og dropper resten. Prisguiden blir dermed ikke aktuell for de som faktisk trenger noe mer enn en harddisk, RAM eller et skjermkort.

 

Men for all del. Om det er en snever "prisguide" hvor butikkene kan konkurrere om de beste lokketilbudene HW vil ha, så må dere jo få lov til å lage det. Men ikke kom og whine om trange kår når overskuddet skrumper inn. Dere gidder jo ganske enkelt ikke å se på hvordan brukerne, som er de dere faktisk skal tjene penger på, reagerer. HW burde vel kanskje holdt seg til det de kan istedet for å begynne å leke butikk..

Lenke til kommentar
Igjen har noen sjekket opp listene, og det ser ikke ut til at IT Butikken har lagt denne inn i sin prisliste. Dermed kan du gjerne rette anklagene dine mot vedkomemnde butikk, men det er ikke så mye det går an å gjøre med saken herfra.

Så målet med prisguiden er ikke som det står, og finne laveste pris på produktene vi søker etter. Det er å finne laveste pris på produktene butikken har lyst til å legge inn og betale for klikk på. Dermed er prisguiden et rent markedsføringsprodukt for butikkene, og ikke en faktisk guide for brukerne av HW.

 

Greit å vite sånne ting, men da burde man være ærlig nok til å skrive det i "om prisguiden" også, istedet for de feilaktige opplysningene som står der i dag.

Lenke til kommentar
Igjen har noen sjekket opp listene, og det ser ikke ut til at IT Butikken har lagt denne inn i sin prisliste. Dermed kan du gjerne rette anklagene dine mot vedkomemnde butikk, men det er ikke så mye det går an å gjøre med saken herfra.

Det her er jo stikk i strid meg målet om å finne laveste pris på produktene.

 

"Står ikke laveste pris på et produkt i prisguiden, ja så skylder vi på butikken det gjelder" Slik går bare ikke. Joda, det er butikkene som ikke oppgir alle produktene, men det er HW som tar seg betalt, noe som viser seg å være grunnen til at flere butikker ikke er med. Om dette er grunnen til at ITbutikken ikke oppgir Ferrariene veit jeg riktig nok ikke, men la meg si det slik, jeg blir ikke overrasket hvis det skulle stemme.

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Igjen har noen sjekket opp listene, og det ser ikke ut til at IT Butikken har lagt denne inn i sin prisliste. Dermed kan du gjerne rette anklagene dine mot vedkomemnde butikk, men det er ikke så mye det går an å gjøre med saken herfra.

Det her er jo stikk i strid meg målet om å finne laveste pris på produktene.

 

"Står ikke laveste pris på et produkt i prisguiden, ja så skylder vi på butikken det gjelder" Slik går bare ikke. Joda, det er butikkene som ikke oppgir alle produktene, men det er HW som tar seg betalt, noe som viser seg å være grunnen til at flere butikker ikke er med. Om dette er grunnen til at ITbutikken ikke oppgir Ferrariene veit jeg riktig nok ikke, men la meg si det slik, jeg blir ikke overrasket hvis det skulle stemme.

Tviler på at itbutikken lar være å reklamere for det produktet fordi det koster 1 kr for hvert klikk dit. Med alle de lokketilbud-teoriene som går rundt om kring her, skulle man tro at folk ville begynne å koble litt her.. Eneste problemet er vel at, jo, itbutikken har ikke lagt lokketilbudene inn i prisguiden i det hele tatt!

 

..Litt merkelig syns jeg, da. Ikke det at de ikke reklamerer for produktet, men at de kan overleve en så fantastisk lav pris på varen, ser jo av sammenligningene i prisguiden (3 butikker sist jeg sjekket) at verdien på nevnte pc er heller høy. Det er mulig de har glemt å legge til moms på produktet, hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...