Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Forklaringene til HW folket er mer enn bra nok. De setter en pris, 1.-, per klikk for å delta, dette for å luke ut de useriøse samt dekke inn kostnader. Ville de klare å drive guiden uten disse pengene? Det får de svare på, tror snarere tvert i mot at den ville blitt dårligere.

Vel, guiden har greid å overleve i fem år allerede uten disse klikkpengene, men bare banners. Det er vel bare to-tre måneder butikkene har måtte betale pr refererklikks, og allerede har flere trukket seg. Og dette vil helt sikkert gjøre at mange webshoper ikke legger ut hele sortimentet, men bare de produktene hvor det er verd 1,- å ha reklame om som igjen gjør at vi forbrukere ikke lenger har kontrollen over hva vi søker på, men får servert lokkepriser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok Findus, så det er altså slik at webshoppene selv bestemmer hvilke varer de vil ha med i prisguiden, trenger vel ikke dra noen konklusjon av verdien av denne databasen mer.

Har du noen forslag til hvordan man kan gjøre det annerledes? Å lage en motor som søker igjennom alle nettbutikkene med sine forskjellige systemer kan bli veldig mye arbeid. Og da er man mer eller mindre avhengig av nettbutikkenes hjelp for at deres varer skal være i prisguiden?

 

AtW

Lenke til kommentar
Vel, guiden har greid å overleve i fem år allerede uten disse klikkpengene, men bare banners. Det er vel bare to-tre måneder butikkene har måtte betale pr refererklikks, og allerede har flere trukket seg. Og dette vil helt sikkert gjøre at mange webshoper ikke legger ut hele sortimentet, men bare de produktene hvor det er verd 1,- å ha reklame om som igjen gjør at vi forbrukere ikke lenger har kontrollen over hva vi søker på, men får servert lokkepriser.

Men er det ikke sånn at denne guiden har vært usatt for misnøye også tidligere? Jeg sier ikke at HW som en webside har gjort det riktige, men de sier selv sier at de gjør ett forsøk på å få dette til å bli en reel guide. Jeg har tatt det valg å tro på dem.

Det jeg uansett vil stå på er at for en bedrift er denne guiden en reklameplass og det er ikke noe nytt fenomen at man betaler for nytteverdien av å være tilstede der det skjer. Hvordan de benytter dette, som du sier med med selvvalgte produkter, evt. kun profittprodukter, ja det er jeg også enig med deg i at kan være ett problem.

Lenke til kommentar

helt korrekt Gunnar, prisguiden blir en reklameguide for de største, så jeg både tror og håper noen tar over tråden der HW slapp, hw har jo bevist at det går an å bli millionær på dette. Så for grundere der ute få ut fingeren.....

 

Windsdor, det skulle faktiskt ikke være det største problemet, og er heller ikke motstander av at HW skal tjene penger, helt ok med reklame på prisguiden, omså sponsede lenker. og det er faktiske ikke så forbarska vanskelig å lage en søkemotor for de som kan som sjekker websidene til webshopene, så lage noen filtre, klart slikt koster og , jeg er heller ikke mostander av at HW skal tjene penger.'

 

Men går det an å ha tiltro til en prisguide som er styrt på flere områder av webbshoppene.

 

1 - De velger selv vilke produkter de sender til Prisguiden.

 

2 - Kun de som betaler er med (lik fast pris hadde nok mange flere godtatt)

 

Hva annet en en ren tilbuds guide vil dette føre til ????, og ærlig ATI windsdor, har du tillit til at du finner beste pris Der nå ????. Joda beste pris blant de store, helt sikkert..

 

Skjønner meget godt de ikke fult så store som trekker seg fra reklameguiden, er meget vansklig å regne med en kostnad som du selv har svært liten kontroll over.

 

Lite tips til de små må jo være å blinke seg ut en 3-4 produkter de ønsker skal komme frem i den såkalte Prisguiden, det kan faktisk være regningsvarende. Såfremst bidningstiden ikke er for lang for å være med. En slik tatkikk av de små gir de også mulighet til å måle effekten av å ha reklame i prisguiden.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Fant et skrekkeksempel på hva følgene for galskapen er:

Acer Ferrari 3200 koster hos ITbutikken, i skrivende stund, 13212kr.

Så tar vi en titt i prisguiden. Prisforskjellen er altså på intet mindre enn 6000kr!

 

Edit: har forøvrig liten tro på at ITbutikken er den eneste som priser nevnte laptop under 19000kr da det er prisen på en Acer Ferrari 3400...

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Fant et skrekkeksempel på hva følgene for galskapen er:

Acer Ferrari 3200 koster hos ITbutikken, i skrivende stund, 13212kr.

Så tar vi en titt i prisguiden. Prisforskjellen er altså på intet mindre enn 6000kr!

 

Edit: har forøvrig liten tro på at ITbutikken er den eneste som priser nevnte laptop under 19000kr da det er prisen på en Acer Ferrari 3400...

Bare et bevis på at prisguiden ikke på noen som helst måte er i nærheten av å oppnå den påståtte målsettingen. Dersom HW fortsatt hevder at prisguiden fungerer som den skal når man har avvik som det her, ja da innrømmer de at prisguiden ikke har noen hensikt for de som faktisk er ute etter laveste pris på produktene.

Lenke til kommentar

Cshop.no som er en nystartet og liten webshop koster det estimert ca 30 – 40 000 kroner PR MND (historiske tall) å være med i prisguiden, dvs. minimum 400 000,- kroner i 2005. Dette må subsidieres i et allerede meget presset marginbilde av våre kunder.

 

I hardware.no der det er listet opp 118 webshopper, ikke alle representert i prisguiden, men allikevel en pekepinn hvis man tar en øvelse i matematikk hva HW tjener på dette.

 

Cshop ønsker å konkurrere og tjene penger. Det som undrer meg er HW forklaringer om kvalitetssikring og dumping av ikke seriøse aktører. Min påstand er at dere har tatt et kvantesprang fra idealisme til storkapitalens løpegutter.

 

Vi er en utfordrer til de store aktørene i markedet og må selvfølgelig presse pris, yte god service og være fleksible – 1,- krone klikket hjelper ikke annet enn hardware.no sine aksjonærer.

 

Mvh

 

Lars Ringnes

Lenke til kommentar

Vil ikkje kalle 500.000 for eit mindrebeløp som hw.no sa i starten her... eller på OM oss siden...

 

Som sagt. Dei har vel fått snusen av penger, og da går det fort nedover ja. Griske, skal ha mest mulig cash inn... driter i andre.

Hw.no = Telenor. Monopol. (nesten)

 

Kan ikkje noken ta og mekke ei ny side med prisguide da? Slik at vi får bort dette dyre svineriet. Ikkje gir den oss den billigste prisen heller lengre, kva er vitsen med prisguiden da? Det er kun for at Hw.no skal tjene seg noken feite grunker.

Lenke til kommentar
Cshop.no som er en nystartet og liten webshop koster det estimert ca 30 – 40 000 kroner PR MND (historiske tall) å være med i prisguiden, dvs. minimum 400 000,- kroner i 2005. Dette må subsidieres i et allerede meget presset marginbilde av våre kunder.

Det var da et ekstremt høyt beløp? Når andre større webshopper estimerer 50000 pr. år, hvordan kommer dere opp i disse beløpene? Ikke for å så tvil om beløpene du oppgir, men ble nysgjerrig på hvordan dere kommer opp i så høye tall. Betyr det at dere gjør slik jeg oppfatter at prisguiden egentlig skal være, og legger alle produktene tilgjengelig for søk istedet for å bare plukke ut "lokketilbud"?

Lenke til kommentar
Cshop.no som er en nystartet og liten webshop koster det estimert ca 30 – 40 000 kroner PR MND (historiske tall) å være med i prisguiden, dvs. minimum 400 000,- kroner i 2005.  Dette må subsidieres i et allerede meget presset marginbilde av våre kunder.

 

I hardware.no der det er listet opp 118 webshopper, ikke alle representert i prisguiden, men allikevel en pekepinn hvis man tar en øvelse i matematikk hva HW tjener på dette.

 

Cshop ønsker å konkurrere og tjene penger.  Det som undrer meg er HW forklaringer om kvalitetssikring og dumping av ikke seriøse aktører.  Min påstand er at dere har tatt et kvantesprang fra idealisme til storkapitalens løpegutter.

 

Vi er en utfordrer til de store aktørene i markedet og må selvfølgelig presse pris, yte god service og være fleksible – 1,- krone klikket hjelper ikke annet enn hardware.no sine aksjonærer.

 

Mvh

 

Lars Ringnes

Kan dere også gi ett estimat på hva omsetningen fra prisguiden ligger på i forhold til dette?

 

Edit: formuleringer

Endret av SweetD
Lenke til kommentar

Jeg skulle egentlig ikke kommentere denne saken mer da det meste er sagt, men siden så utrolig mange ikke gidder å lese alt som er sagt før de kommer med utspill ser jeg meg tvungen til å repetere det slik at det kanskje er håp om at det blir registrert.

 

1. Det har aldri vært flere butikker i prisguiden, og fremdeles klarer noen her å trekke konklusjonen at butikker "hopper av". Det er da i beste fall vill og feilaktig gjetting.

Vi har over 60 butikker i prisguiden, hvem her mener at "de store" butikkene er så mange som 60 stk, og kan dere da remse opp 60 norske webshoper fra hodet, siden det er så få butikker.

Jeg jobber med prisguiden og jeg kan ikke remse opp de noen-og-seksti.

 

Til sammenligning har vi ca 120 butikker registrert i webshopguiden. Om vi tar bort de som ikke er særlig seriøse så finner vi ut at vi faktisk har en ganske brukbar andel i prisguiden.

Men selvsagt ønsker vi å få inn flest mulig så fremt de er seriøse.

 

2. Vi er nesten nødt til å lese prisinformasjon fra prislister vi får fra webshopene, slik gjør også andre prisguider det.

Noen påstår at det ikke er så mye jobb og hente dette rett fra sidene til butikken, ja, da utfordrerer jeg vedkommende til å gjøre dette på over 60 webshoper og parse dette om til det formatet vi skal ha det lagret i i databasen vår.

Faktum er at det faktisk er en svært tung jobb å gjøre det slikt. For det første må man ta høyde for alt mulig av rar html-kode, samt at de færreste webshoper har like sider, slik at man må også navigere fram til alle produkter.

Dette er en prosses som ville tatt grusomt lang tid. Men selvsagt, det er mulig å gjøre det, men ikke raskt.

 

Uansett så har webshoppene jo selv interesse av å få ut i det minste de produkter de er billige på. Og fra webshopens side vil det være vanskelig å sjekke priser opp mot andre webshoper når prislisten skal genereres. I praksis betyr dette at webshoper sitter igjen med to valg, enten en ikke-selektiv liste eller ingen liste. Så alt eller ingenting da.

 

3. Produkter blir lagt til manuelt med teknisk informasjon.

Om dere er misfornøyd med kvaliteten på spesifikke produkter/produkt-grupper så har vi faktisk en link nederst på hvert produkt hvor dere kan si i fra om mangler/feil. Dere er faktisk hjertelig velkommen til å bruke den.

Vi vet selv at vi har mye å gå på når det gjelder prisguiden, og diskusjoner som aldri ender grunnet at en del ikke gidder å lese hva som allerede har blitt sagt tar bare av den tiden vi normalt bruker på å faktisk forbedre prisguiden.

 

 

Til slutt så kan man spørre seg selv et lite spørsmål siden butikkene tydeligvis taper på prisguiden.

Hvorfor har vi over 60 butikker som er med på dette da?

Lenke til kommentar

Har sittet og fulgt med på denne tråden og er enige med de som mener at prisguiden nå ikke er det den utgir seg for å være.

 

Siden ikke alle priser/varer/butikker nå er representert der så minner dette meg litt om Kelkoo der bare et utvalg av betalende butikker er med.

 

En prisguide skal etter min mening oppfylle følgende krav for å være bra:

 

1) Nøytral

2) Alle varer skal være med innenfor de ulike kategoriene

3) Alle butikker skal være med

 

Disse kravene oppfyller ikke HWN sin prisguide lenger og derfor er etter min mening verdien av den sterkt redusert.

 

Hadde jeg hatt kompetansen til det skulle jeg lagd en sik prisguide selv men håper det er noen som har det som er villige til å legge litt innsats i det.

Lenke til kommentar
Cshop.no som er en nystartet og liten webshop koster det estimert ca 30 – 40 000 kroner PR MND (historiske tall) å være med i prisguiden, dvs. minimum 400 000,- kroner i 2005.  Dette må subsidieres i et allerede meget presset marginbilde av våre kunder.

 

I hardware.no der det er listet opp 118 webshopper, ikke alle representert i prisguiden, men allikevel en pekepinn hvis man tar en øvelse i matematikk hva HW tjener på dette.

 

Cshop ønsker å konkurrere og tjene penger.  Det som undrer meg er HW forklaringer om kvalitetssikring og dumping av ikke seriøse aktører.  Min påstand er at dere har tatt et kvantesprang fra idealisme til storkapitalens løpegutter.

 

Vi er en utfordrer til de store aktørene i markedet og må selvfølgelig presse pris, yte god service og være fleksible – 1,- krone klikket hjelper ikke annet enn hardware.no sine aksjonærer.

 

Mvh

 

Lars Ringnes

Kan dere også gi ett estimat på hva omsetningen fra prisguiden ligger på i forhold til dette?

 

Edit: formuleringer

Jeg vil anslå at snittet pr.mnd for alle webshoper når det gjelder klikk i prisguiden er ca 3000-4000.

At noen skal ende opp med 30-40k klikk pr måned når den webshopen med mest klikk har 22k i løpet av forrige måned er å overdrive det hele litt.

Det er bare 5 webshoper som har over 10000 klikk i den forrige måneden.

 

Prisguiden er nøytral, om noen skal påstå at siden webshopene betaler for å være med at vi da er "kjøpt og betalt" så vil vi fremdeles være nøytral siden alle butikker som er med betaler, og betaler like mye.

 

Vi vil ha med alle varer innen alle kategorier, men som jeg har nevnt må produkter legges inn manuelt, og det er ikke lett å ha oversikt over f.eks alle harddisker som finnes, så at man skal klare det er nok å være litt vell optimistisk. Men vi prøver.

 

Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at mange trodde at alle butikker er med i prisguiden. Selv før jeg begynte å jobbe med den regnet jeg ikke med at alle var med.

Jeg kan heller ikke huske å ha hørt om noen prisguiden norsk eller engelsk som har med alle webshoper som selger produkter innen de kategorier de har.

Er egentlig redd at det også er litt vell optimistisk å håpe på.

 

 

Edit: Korrigerte snitt-klikk ned til 3000-4000 da dette er mer korrekt. 5000 baserte jeg bare på et kjapt blikk på litt statistikk som ble litt feil for meg tydeligvis.

Lenke til kommentar
PÅ 30 000 klikk ligger antal konkrete salg på rundt 1,5%

Hvis det er så, regner med at omsetningen ikke står i forhold til kostnad, da er det jo dere som butikk som må velge bort prisguiden? Selvfølgelig med de konsekvenser det vil få for HW på sikt.

 

Sier bare at folket her er såpass oppegående at hvis mange billige webshops ikke er tilstede så vil jo det bli fanget opp, postet og linket til.

 

Synes vel også at dere som webshops bør ha dialogen med HW, ikke brukerne? Skjønner at dere vil lufte temaet dere også men i bunn og grunn sitter dere selv å må ta ett valg.

 

Ikke spam meg, gjør meg bare tanker i forhold til temaet.

Lenke til kommentar

iflge Findus:

 

60 Webshopper x 5000 klikk pr md x 1 kr pr klikk = nkr 300 000,- i md * 12 md = nkr 3 600 000,- pr år.

 

Dvs at prisguiden gir inntekter til HW.no på 3,6 mill. Dette skal da dekke lønn, serverleie, husleie o.l.

 

Og da bør en jo forvente at den fyller målsettningen, om å finne beste pris til Oss.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Missforståelse mellom pg og oss, de tar betalt pr kunde som er inne og ikke hvor mange sider i cshop.no de leser. Må justere estimatet mitt til 8 – 10000 klikk i måneden.

Det betyr også i praksis at "PÅ 30 000 klikk ligger antal konkrete salg på rundt 1,5%" blir til "På 8-10.000 klikk ligger antall konkrete salg på rundt 5%" som underbygger det jeg har skrevet tidligere vedr. konverteringsrater.

Lenke til kommentar
iflge Findus:

 

60 Webshopper x 5000 klikk pr md x 1 kr pr klikk =  nkr 300 000,- i md * 12 md = nkr 3 600 000,- pr år.

 

Dvs at prisguiden gir inntekter til HW.no på 3,6 mill. Dette skal da dekke lønn, serverleie, husleie o.l.

 

Og da bør en jo forvente at den fyller målsettningen, om å finne beste pris til Oss.

Totale klikk ligger nok en del under 3.6 mill pr år, men ja; Vi får inn en del penger på dette. Det er også grunnen til at vi nå betaler alle som legger inn produkter i prisguiden og aldri før har fått inn like mange nye produkter for hver dag som går.

 

Det er klart at vi ikke får til en omveltning over natten, men tempoet er mye høyere nå enn det var før, og kvaliteten på det som gjøres er veldig mye bedre.

 

På torsdag skal jeg møte en kar som skal jobbe fulltid med å legge inn produkter i prisguiden. Dette er noe vi uten klikkpenger ikke hadde hatt mulighet til å gjøre. Vi ser også på nye kategorier som vi vil inn på som DVD, hjemmekino m.m.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...