Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Ok Findus, så det er altså slik at webshoppene selv bestemmer hvilke varer de vil ha med i prisguiden, trenger vel ikke dra noen konklusjon av verdien av denne databasen mer.

 

Den fremstår jo i såfall som et rent markedsføringsmedia og ikke en prissammenligning, vil jo ikke være særlig smart å ha med produkter som din webshop skårer dårlig..... :thumbup:

 

Vil være morsomt å følge med prisguiden og se hvilken webshop som forstår best å utnytte dette markedsmedia.

 

Itbutikken sin markedsjef må jo være ekstremt dårlig til dette, etter 3 produkter som samtlige ville ha gitt første plass i "reklameguiden" og ikke få en med, :no::no:

 

Må være for mye kabal der i gården.

 

Men seriøst:

 

Når Webbutikken selv kan velge vilke produkter de vil legge inn til den såkalte prisguiden, hvilken verdi har i såfall denne guiden for oss forbrukere, bortsett fra å genere klikk og penger til HW.no, hva får vi egentlig igjen ????

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leif:Erik

 

Det er helt vanlig å sette opp et kostnadsbudsjett hvor en regner om hvor mye en må omsette INKL. mva for å dekke inn en hver kostnad. Den beste måten å forstå en kostnad på er å se hvor mye en må omsette inkl. mva for å dekke den inn. Det begrep jeg skulle benyttet var bruttofortjenste og ikke avanse. ønskes forskjellen forklart som egentlig har svært liten betydning i denne sammenheng så gjerne spør.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Må si at jeg ikke er helt fornøyd med hw.nos håndtering av denne saken.

 

Grunnen til at det hadde vært positivt av dere å informere brukerne av prisguiden om at det kostet butikkene 1 kr pr klikk er den at i motsetning til reklame bannere, tekst reklame, pop-ups etc, er det ikke øyeblikkelig klart at dette er noe butikkene betale for.

 

Ergo påfører vi som brukere butikkene en kostnad vi ikke er klar over.

 

 

Og når det gjelder argumentet om at "all informasjon finnes i prisguiden", så er dessverre det BS.

Her finner du siden til MSIs K8N Neo Platinum i prisguiden. Den har veldig lite informasjon om hovedkortet, f.eks. står det ingen ting om hvor mye ram kortet takler, hvorvidt det er integrerte nettverskortet støtter gigabit etc. For å finne denne informasjonen kan man klikke videre til produsentens hovedside, som i dette tilfellet er forholdsvis treg og ikke har noen informasjon på norsk, eller klikke seg inn på f.eks. komplett.nos produktside.

 

Videre er det ikke bare alltid manglende informasjon om et produkt, men flere ganger er det rett og slett misvisende informasjon.

Her er siden til PS Data Tundra 1557p Pro. Den har i og for seg nok informasjon om produktet, men det har dessverre ikke noen relevans til det produkte PS Data selger, som du kan se her.

Eneste positive er at linken til PS Data/produktet er borte.

Bare synd at man kan få kjøpt et produkt med identiskt navn hos PS Data som ikke er det hw.no har i sin prisguide.

 

 

Til slutt er det ganske skremmende at dere tar en så stor avgift pr klikk...

Det er kommet påstander om misbruk av webshop guiden, hvor noen aktører visstnok gir andre negative omtaler. Her har nå disse fått et annet våpen som er mye mer subtilt, og enda vanskeligere å merke, nemlig å kjøre skript som genererer klikk til sine motstandere.

For å ikke snakke om barnslige forumbrukere som mener de har blitt lurt, og vil ta hevn...

 

Og dessverre er det ikke slik at alle barnslige brukere/shady aktører er helt uten datakunnskap, så det er mulig å sette opp maskiner til å generere klikk fra forskjellige iper veldig ofte.

 

Ikke at jeg ber om en beskrivelse av systemet dere bruker for å forhindre dette, men det kunne kanskje være greit med en uttalelse om at dere har systemer i bruk for å forhindre dette, i stedet for at dere "lagrer logger man kan undersøke hvis ønskelig".....

 

 

 

Til slutt kunne det også være greit med en avklaring på hvorfor dere tar betalt for klikkene, om det er for å forhindre useriøse aktører, fordi det er forbundet store kostnader ved systemet, eller rett og slett for å tjene penger.

Og uansett hva grunnen er, prøv i det minste å informer om hvilken grunn dere skal bruke utad. Slik som nå ser det bare uprofft ut......

Lenke til kommentar
For å ikke snakke om barnslige forumbrukere som mener de har blitt lurt, og vil ta hevn...

 

Og dessverre er det ikke slik at alle barnslige brukere/shady aktører er helt uten datakunnskap, så det er mulig å sette opp maskiner til å generere klikk fra forskjellige iper veldig ofte.

Kanskje derfor hw.no ikke har snakket så høyt om at de tar betalt per klikk tidligere. For at furtne forumbrukere ikke skal hevne seg på webshopper ved å påføre de kostnader kun for at butikkene skal svi.

 

Problemet nå er at de må/bør lage et system for å kunne luke ut disse misbrukerne, om det ikke finnes allerede. F.eks. å sette en limit på kostnader en bruker/ip-adresse kan påføre butikkene i prisguiden. Noe ala at en bruker kan kun påføre kostnader på f.eks. max 5 kr innenfor et bestemt tidsrom.

Lenke til kommentar
Problemet nå er at de må/bør lage et system for å kunne luke ut disse misbrukerne, om det ikke finnes allerede. F.eks. å sette en limit på kostnader en bruker/ip-adresse kan påføre butikkene i prisguiden. Noe ala at en bruker kan kun påføre kostnader på f.eks. max 5 kr innenfor et bestemt tidsrom.

Enda en idè, men jeg ville sagt 1kr per butikk i døgnet. Blir for dumt om jeg sitter og klikker frem og tilbake på forskjellige linker i et par timer og koster hver butikk 10-15kr.

 

Uansett mener jeg faste priser vil være å foretrekke. Det vil da forenkle arbeidet med budsjettering både for hw.no og webshoppene.

Lenke til kommentar

høh... så vis noken klikker 100.000 ganger på ein link til f.eks mpx, så må dei betale 100.000 kr?

Kor mange klikk i sekundet går det ann og få da?

Kan jo risikere at heile sjappa går konk pga prisgudien.

 

heh... så om man ikkje liker ein webshop, så er det bare og klikke i veg?

 

Har jo eit par butikker som erpå min svarteliste... kanskje eg burde besøke dei litt oftere via prisguiden.

 

 

Neij, Hw.no skaut seg sjølv i foten no.... halter vidre... ting var mykje bedre før!

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Til slutt er det ganske skremmende at dere tar en så stor avgift pr klikk...

Det er kommet påstander om misbruk av webshop guiden, hvor noen aktører visstnok gir andre negative omtaler. Her har nå disse fått et annet våpen som er mye mer subtilt, og enda vanskeligere å merke, nemlig å kjøre skript som genererer klikk til sine motstandere.

For å ikke snakke om barnslige forumbrukere som mener de har blitt lurt, og vil ta hevn...

Hei,

 

Helt enig der. Veldigt skremmende.

 

Satt her tidligere å tenkte på noget lignendes (som den 'skumle' person jeg nu en gang er) - men hev tankerne ut igen.

 

Men skremendes er det, hvis bare 1000 av de aktive barnslige brukere på forummet klikker 1 gang i dagen på en bestemt webshop: Tja - da er det 365K kr for 'staklen' pr år.

 

Ja det ku fort gå hen å bli ungdommernes nye 'tidsfordriv'.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

jaja, vet nå at jeg har kostet bla. komplett utallige kroner, for jeg som mange andre benytter prisguiden for å finne ut mest mulig om produktet, og da går en gjerne inn på komplett sin side for å lese spes, er jo meget enkelt da, og ofte gjør jeg det da flere ganger om dagen på forskjellige produkter, kanskje ikke så rart at komplett har sakket noe akkterut på mange produkter når det gjelder pris, huff føler meg litt skyldig der nå :blush: , tror nok jeg klikker opptil 40-50 ganger i md fra prisguiden til komplett, så bare jeg er alene skyldig i en reklameutgift for komplett på minst 400-500 i året, ironisk nok går jeg jo etter å ha lest spes på komplett å handler der det er rimligst

 

og sitter det la oss si 1000 tullete nerder som meg leser spes ol på komplett jaja 400000-500000 bare der :no:

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Mulig det er det, men det kan godt hende det ikkje er det.

Kan HW.no bekrefte/avbekrefte dette.

 

 

Prisguiden er en gratistjeneste for våre lesere, mens butikkene betaler et mindre beløp for å være representert. Alle butikker er med på like vilkår. Det betyr at det ikke er mulig å kjøpe seg bedre plassering eller synlighet. Prisguideinntektene dekker serverkostnader, videreutvikling av tjenesten og kontinuerlig oppdatering og utvidelse av produktdatabasen.

 

Et mindre beløp?

 

Mange som sitter om kveldene og surfer og ser igjennom eventuelle nye hardware kjøp. Mange har knapt med penger, så dei gjer bra research, og kanskje paster dei linker inni diverse IRC kanaler etc. Da blir det fort mange besøk fra ulike ip'r. Ofte sitter dei i dager eller veker og ser og vurderer ting opp og ned.

 

Ikkje rart hw.no fikk seg råd til ein ny 1U server...

Kor mykje $$$ har dere dratt inn til no da?

 

Fint med tall på bordet.

Lenke til kommentar

Denne teorien fra HW.no om at det er så utfyllende info i prisguiden at de ikke tror det er veldig mange som trykker på kjøp knappen for å få mer utfyllende info kan de etter min mening printe ut, slette fra innlegget, pakke det printede arket ned i skoeske sende den til WingOps Bardufoss flystasjon så skal jeg personlig ta den med neste gang jeg skal ut å brenne Nato Secret materiale!

For er det noe prisguiden ikke er så er det nettopp en database med fullstendig info om produkter!

Kan være jeg søker på mye nytt å high-end som ikke er rukkett å blitt oppdatert med slik info, men jeg må nesten alltid ty til kjøp knappen for å få fullstendig info, spesielt fra f.eks komplett da de er flinke til å legge ut dette! Og om det er linket til produktinfo hos produsentens amerikanske side eller lignende er meg ren likegyldig, da det er best å se info fra selger da de som regel har en mye mer oversiktlig spesifikasjon og man slipper å risikere å måtte bla seg mellom flere sider!

Lenke til kommentar

så når jeg blir forbanna på en webshop så ta jeg å proge et lite genererings program og lar den stå å klikke uhemet i et par døgn...

 

Ser for meg en del mindre butikker (men bra) som her ikke har råd til å bli med på dette. Det er jo veldig synd..

 

Ser for meg at innen noen år så har det 'poppet' opp nye ala hardware.no sider som vil ta store deler av 'kundene' herfra. Minner meg litt om QXL dette.. Startet som en liten glimrende side som etterhvert er mer opptatt av å få inn penger.

 

 

 

just my 5cent...

Lenke til kommentar

Jeg ber på mine knær om at hw.no må seriøst revurdere denne løsningen. Dere må da se at dere kaster ut babyen med badevannet når dere går for denne måten og finansiere prisguiden på. Ja jeg forstår at det koster å holde denne tjensten gående, samt at webshop'ne burde bidra finasielt, men dette er ikke måten!

 

Jeg forstår at i deres øyne så er prisguiden bedre enn noen gang, med flere produkter og nøyaktigere oppdateringer! MEN hvis dere i samme slengen utelater aktører som kan tilby billigere varer enn de store aktørene så blir ikke dette riktig!

Lenke til kommentar

Enig. Det er MYE som har kommet for dagen nå i det siste som HW bør tenke nøye igjennom og revurdere, skal de greie å dra seg opp av gropa. Troverdigheten til prisguiden og webshopguiden (uriktige navn, nye opplysninger tatt i betraktning) er nå borte vekk, som dugg for solen, og resten av nettverkets troverdighet har, ved assosiasjon, fått seg en kraftig knekk som det nok vil ta lang tid å rette opp - om det i det hele tatt er mulig.

 

Det ironiske i dette er jo at HW selv sier at forumet ikke er deres hovedprodukt, men det er jo nettopp det som står som pillaren i alt dette. Hvordan skal vi som forkrukere og "kunder" av Hardware.no kunne ha noe som helst tiltro til HWs artikler etc etter dette? Det eneste vi kan stole på, er tydeligvis det vi skriver selv.

 

Jeg trygler og ber HW om å revurdere disse ordningene som setter deres redaksjonelle troverdighet i tvil. De kan ellers vise seg å bli første spiker i kista for en site som en gang i tiden var bra, og til å stole på.

Lenke til kommentar
Formål

Hardware.no ble etablert med et ikke-kommersielt formål for øyet. Etter hvert er organisasjonen blitt mer profesjonell og har fått flere faste ansatte, og det er dermed naturlig at også kommersielle interesser har gjort sitt inntog.

 

Derimot står grunntanken bak Hardware.no fortsatt ved lag: Vi ønsker kort og godt å hjelpe leserne til å finne ut hva slags datautstyr man skal kjøpe, til hvilken pris man bør kjøpe det - og ikke minst hvor man skal kjøpe det. Det innebærer ikke bare "kjøp kjapt, trygt og billig" - men også "riktig".

 

Fremdeles ser vi på oss selv som en gjeng av dedikerte dataentusiaster som forsøker å hjelpe dere lesere - og ha det gøy samtidig.

How noble of you.

 

Jeg syntes at mye av dette må endres da det ikke er mye ikke-kommersielt igjen i hw.no, og samme hvor mye dere ser på dere selv som dedikerte dataentusiaster som bare er her for å hjelpe, så er dere faktisk lønnede anstatte i et AS med millionoverskudd. (om jeg ikke husker feil) _Mange_ her tror nok fortsatt at hele hw.no og dets "nettverk" (bare forumet som er verd noe imo) er non-profit hobbyskribenter, og jeg syntes at dere bør gå sterkt ut og sprekke den boblen for en gangs skyld, slik at vi unngår episoder som dette hvor mange føler seg ført bak lyset.

Lenke til kommentar

For er det noe prisguiden ikke er så er det nettopp en database med fullstendig info om produkter!

Kan være jeg søker på mye nytt å high-end som ikke er rukkett å blitt oppdatert med slik info, men jeg må nesten alltid ty til kjøp knappen for å få fullstendig info, spesielt fra f.eks komplett da de er flinke til å legge ut dette! Og om det er linket til produktinfo hos produsentens amerikanske side eller lignende er meg ren likegyldig, da det er best å se info fra selger da de som regel har en mye mer oversiktlig spesifikasjon og man slipper å risikere å måtte bla seg mellom flere sider!

Det er dessverre ikke bare de nyeste produktene som har lite utfyllende informasjon, som jeg påpekte ved å velge et (forholdsvis) gammelt hovedkort i min forrige post. Det er generellt lite info, og alt for mange "tomme" (uten link videre/) produkter i guiden.

 

Og før noen kommer og sier at jeg kan jo bare melde ifra om dette, så blir dette feil når dette er en tjeneste hw.no tar såpass mye betalt for som de gjør.

 

Det er jo heller ikke vanskelig å finne disse produktene for de ansvarlige personene. Gå inn i en underkategori og klikk på siste side av oversikten. Kan nesten garantere at du vil finne mange "tomme" produkter i hver eneste kategori.

Lenke til kommentar

Leser og leser...

Forklaringene til HW folket er mer enn bra nok. De setter en pris, 1.-, per klikk for å delta, dette for å luke ut de useriøse samt dekke inn kostnader. Ville de klare å drive guiden uten disse pengene? Det får de svare på, tror snarere tvert i mot at den ville blitt dårligere.

 

For Webshoppene er det indirekte reklame å være med, med andre ord markedsføringsbudsjett. Som Multicom, de bruker penger på baksiden av VG. Det er jo de selv som må vurdere hvor markedsføringspenger skal gå. Hva er best for dem, HW, VG, banner eller andre ting. Så når de poster det de gjorde her inne så satt jeg igjen med ett inntrykk av at de ønsket sympati for at de har gjort andre valg på sin markedsføring.

For en bedrift vil dette uansett hvordan vi ser på det, være markedsføring og om å gjøre å være mest synlig/best pris, samt bygging av merkenavn. Det er klart at det for en webshop vil være best å slippe å betale for reklame. Betaler selv 6% av salg i markedsføring(Cateringfranchise). Hvis jeg kunne ligge i en database hvor alle matelskere klikket seg inn til vår hjemmeside for en sum ville jeg selvfølgelig måtte ta en vurdering hvorvidt det var noe å bruke penger på. Slik er det å drive butikk, kall gjerne verden kynisk men det er ikke alt som lar seg drive på idealisme..

 

Poenget mitt er vel egentlig at uansett hva HW bruker inntektene på eller eventuelt gratisguide vil det for en butikk være snakk om markedføring. Det synes jeg ikke er urimelig å betale for, liten eller stor.

Lenke til kommentar
Mulig det er det, men det kan godt hende det ikkje er det.

Kan HW.no bekrefte/avbekrefte dette.

 

 

Hei,

 

Vi logger IP-er og korrigerer for "overklikking" (sperre på antall klikk pr IP pr tidsenhet). I den grad vi ser at det fortsatt blir noe feil så retter vi det opp.

Dette er skrevet før i tråden av pgressum

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...