Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

En kompis av meg har hatt ryggproblemer hele livet, noen skeivheter som ikke får han i topp fysisk stand akkurat. Han slapp lett som bare det, skulle bare mangle.

 

MEN så var det en annen kompis av meg, er avhengig av briller, minst like store ryggproblemer, såppass allergi at han kan dø av en peanøtt. Nei HAN skulle i militæret ja, hvorfor skulle han slippe!?

 

Det virker som om det er store variasjoner fra uke til uke hvor mange de gidder å ta inn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som tror at juksing, hasjrøyking, latskap osv, på sesjon hjelper, tenk dere om en gang til. Før i tiden gikk dette, men nå er det slik at hvis du gjør disse tingene på sesjon må du inn i militæret uansett på bekostning av at militæret plasserer deg et helt annet sted en hvor du har lyst å være under førstegangstjenesten.

 

Har du store problemer med synet, hørsel osv, kan du få status som: Ikke tjenstedyktig, men av sunn fornuft går jeg ut i fra at dette må dokumenteres av lege.

 

Forsvaret er sikkert en grei opplevelse for de fleste. Husk at forsvaret bygges ned for å spare penger, så det er langt fra sikkert at dere kommer inn selv om dere har lyst å komme inn.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Å prøve å lure seg unna ved løgn eller bedrag er så patetisk at det sier mye om ens person. Slike mennesker er en skam. Det er begrenset for hvor mange forsvaret tar inn, jukser man seg unna så må en annen ta din plass.

 

Vær ærlig, ta testene skikkelig og snakk åpent ut med de på sesjonen om hva du føler. Hør på rådene de kommer om, det finnes alternativer. Snakk med folk som har gjennomført førstegangstjenesten, er garantert veldig få som hatet det noe særlig. Personlig syntes jeg det var en opplevelse, langt bedre enn det jeg opplevde i det sivile. Derfor starter jeg min militære karriere fra januar :thumbup:

 

Men som sagt, vær ærlig angående at du ikke vil inn. Ta en diskusjon med de på sesjonen, kanskje de kan overtale deg, kanskje ikke. Men ta det uansett som en mann og ikke prøv å jukse deg unna slik som enkelte av de patetiske rådene her i tråden mener du bør.

 

Og møt for all del opp på sesjonen. Det er ikke MP som kommer og henter deg, det er politiet. Og da blir du dømt og har det på rullebladet resten av livet. Det blir for dumt. Vil du absolutt ikke gjennomføre førstegangstjenesten så slipper du det, men må nok ta siviltjeneste.

 

Forhør deg skikkelig og skaff mest mulig informasjon. Du får ha lykke til :)

Lenke til kommentar
Herlighet, Dotten...

 

Så om jeg ikke har lyst til å være med i militæret, f.eks. fordi Norge er med i kriger jeg ikke støtter, så bør jeg likevel «være mann» og ta året?

 

IMO vil jeg være mer mann om jeg dropper hele dritten.

Du misforstår.

 

Med å "være mann" mener jeg at man bør stille opp og ta sesjonen uten å ty til løgn og bedrag. Det er å ta det som en mann.

 

Vil man ikke inn i militæret så finnes det alternativer. Men man bør få seg mest mulig innformasjon og ha et åpent sinn før man tar en avgjørelse.

 

Det finnes flere grunner til at mennesker ikke vil eller kan gjennomføre førstegangstjenesten og det må respekteres. Men Løgn og bedrag er ikke en gyldig grunn.

 

Var selv på tropp med en som fikk kameraten sin drept ved et uhell med skytevåpen. Han dro allikevel inn selv om han var livredd våpen. Han slapp jo selvfølgelig og gjennomførte siviltjeneste, jobbet med barn, noe han setter stor pris på. Måten han gikk frem på stod det stor respekt av, han var åpen og ærlig og fikk dem som han ønsket seg. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Røyk hasj, få et friår på kjøpet.

En jeg var på sesjon med hadde røyka hasj kontinuerlig i 4 år. Han kom rett inn.

 

For å slippe militære sier man følgende til sesjonslegen:

 

Jeg har autoritetsproblemer

 

Jeg har/hadde selvmordstanker

 

Jeg har lav sukkertoleranse

 

Jeg har skjev rygg

 

Både far og farfar har svakt hjerte, astma og allergi

 

Just be creative.

Lenke til kommentar

Om man har røyka hasj så betyr ikke det nødvendigvis at man blir kasta ut. En jeg var sammen med i militæret sa han hadde røyket i løpet av de siste X antall ukene før vi gikk inn, det eneste som skjedde var at han ble kalt inn til et lite intervju. Røyker du mens du er inne er det en annen sak, men du blir jo ikke nødvendigvis testet.

 

Om du ikke har lyst til å gå inn i militæret så ikke gå inn. Det ER et år bortkastet, de som sier du lærer masse nyttig.. vel, lærer du egentlig noe du ikke hadde lært gjennom å bo for deg selv eller ha reist i et år.

Lenke til kommentar

Det eksisterer ikke det helt store behovet for å skulle lure seg unna førstegangstjeneste, det er ikke så alt for stor andel som faktisk skal inn, en god del har lyst til å dra inn, og en del til er innstilt på å skulle dra. På sesjon blir du bedt om å si når det passer deg å ta førstegangstjenesten. Om du sier det hadde passet å utsette denne i et par-tre år på grunn av utdannelse, vil det som oftest bli akseptert. Forsvaret kan ikke tvinge deg til å avbryte utdannelsen din for at du skal inn i førstegangstjeneste, selv om du skulle velge å fortsette med utdannelse lengre enn du sa på sesjon. Altså får du førstegangstjenesten utsatt en stund til, og innen du er ferdig med utdannelse er du stort sett ikke ønsket i militæret. Om du ikke har planer om lang utdannelse fungerer dog selvfølgelig ikke dette.

 

Et annet alternativ er å få tjenesten utsatt noen år, til du blir gammel nok til å kunne starte ditt eget trossamfunn, der du blir forstander (forstandere av trossamfunn kan ikke kalles inn til førstegangstjeneste). Om du er religiøs av deg virker dette kanskje som en heller dårlig idè.

 

Og, til de av dere som maser om plikter overfor landet, å bli mann og så videre; det er mulig deres liv ble forandret, det er mulig dere hadde et behov for å lunte rundt i en våt og kald skog et år, men det behovet eksisterer ikke for meg, og ei heller for Norge, landet blir pokker ikke noe tryggere om jeg befinner meg i Finnmark fremfor å gjøre noe mer produktivt.

Endret av thomasr
Lenke til kommentar
Så om jeg ikke har lyst til å være med i militæret, f.eks. fordi Norge er med i kriger jeg ikke støtter, så bør jeg likevel «være mann» og ta året?

 

IMO vil jeg være mer mann om jeg dropper hele dritten.

Man blir jo ikke akkurat sendt i krig i førstegangstjensten. Da bør du kanskje tenke på om du er mann nok til å droppe hele den norske stat fordi de er så "teite" og har et forsvar. Eller trenger vi ikke det kanskje?:roll:

 

Jess! Nå kommer all den kjernesunne norske militantungdommen og belærer oss om hvor sunt det er med disiplin og klissvåte skinnstøvler. Dette er yndlingsdelen min av militærdebattene.

Jepp, enda bedre med de som forsøker å uttale seg om noe de overhodet ikke har peiling på.

Endret av lodott
Lenke til kommentar

Hva er det med folk for tida?

 

Dere har faktisk bare godt av en tur i militæret! Vekk fra mammas kjøttkaker og mammas vask av klær.

Man får mange verdifulle erfaringer i militæret. Man får et tupp i ræva som sender deg litt nærmere det å bli voksen.

Før du drar på sesjon så bør dere prøve å sette dere litt inn i hva slags tjenester dere kan få. Tro meg, det finnes noe som passe alle der ute.

Selv dro jeg i sambandet og ble lagfører og korporal. Jeg fikk mye ut av tjenestetida.

Så reis på sesjon og hør etter på hva de forteller deg.

 

Det dummeste man kan gjøre er å sutre og grine seg fra tjenesten. Da kommer man kanskje til å fortsette med det.

 

Og synes man ikke at militærtjeneste er noe så søk overflytting til sivil tjeneste. Militæret er ikke så firkanta som mange skal ha det til. Og det burde ikke være så vanskelig så lenge man klarer å legge frem en god grunn. "jeg vil ikke", "mamma er så langt unna", "dama er så langt unna" er alle dårlige grunner.

Det har liksom blitt en trend å droppe militæret. Jeg synes det er latterlig. Man skulle tro at folk er redde for å bli voksne.

Lenke til kommentar
Sånn teroretisk:

Hva om en har lyst å komme inn, men har hatt litt sånn deppresive tanker og sånt i fortiden.

Bør kanskje unlate å fortelle dette? :hmm:

Hvem er ikke litt deppa enkelte ganger?

Kanskje militæret hjelper deg over det der. Det kan være lettere å komme over sånt i militæret, med tanke på at du slipper å tenke så mye selv. Du følger bare ordre. Kanskje det kan være greit å sette livet på "hold" og gjøre noe helt helt annet et år. Det kan få deg på andre tanker.

Kanskje....

Lenke til kommentar

Det er litt fristende å gjenta seg selv her, men jeg tror jeg skal la det være med å påpeke (igjen) at det er sånn passe latterlig med alle som kommer og "vet bedre" fordi de har vært i militæret selv. For ikke å snakke om alle (gjerne de samme) som skal presse nedover øra på folk at militæret er så sunt for meg, for ikke å snakke om hvor moden jeg blir.

 

Verst er det kanskje med alle som forteller deg at du ikke er "mann" før du drar i militæret. Newsflash: Penis = mann, vagina = kvinne. Med fare for å høres ut som en inntørka RV'er så er det et utrolig gammaldags og bakvendt kjønnsrollesyn å påstå at jeg må bevise at jeg er mann. Og dere sier dere ble modne av militæret? Det er ingen spesielt moden holdning.

 

Jeg er selv ikke 100% sikker på om jeg vil i militæret, men jeg heller mot siviltjeneste/nekting. Her har dere hvorfor:

 

1) Jeg er motstander av unødvendig og umotivert frihetsfrarøvelse.

 

2) Jeg er pasifist.

 

3) Jeg er redd for å havne i en situasjon hvor jeg blir tvunget til å kjempe en krig jeg ikke nødvendigvis står for. Naturligvis kan jeg ende opp med å kjempe en "riktig" også, men sjansene er der for at jeg må forsvare fedrelandet med feil motivasjon.

 

4) Jeg er for et i større grad profesjonellt eliteforsvar.

 

5) Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal bli noe mer moden av å bli sjefa rundt, fortalt hva og når jeg skal ete, sove, stå opp, hva jeg skal gjøre osv. Å blir moden handler blant annet om å ta ansvar for seg selv.

 

6) Jeg er totalt uinteressert i våpen og kjøretøy.

 

7) Jeg er ikke 100% stabil (hvem er vel det?).

 

8) Jeg er interessert i å bruke tida mi på utdannelse. Ikke kom å si at DET ikke tjener samfunnet (på mange måter bedre) enn at jeg sitter og bruker statens penger i en brakke i Nordtroms.

 

9) Det er nok av kandidater som VIL i militæret å ta av, hvorfor skal jeg da inn?

 

Også kan dere jo spørre dere selv: Er jeg en person man i det hele tatt vil ha i forsvaret?

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Alt han skrev...

Ingen er like, og jeg snakker kun for meg selv.

Prøver heller ikke å "vite bedre", men jeg føler at jeg faktisk kan uttale meg om det da jeg faktisk har vært i tjeneste.

 

Og en annen ting, klarer du å begrunne det godt nok så slipper du unna. Jeg sier ikke at alle skal, eller at alle bør i militæret. Alle er som sagt forskjellige. Men det er viktig at man har en god grunn til hvorfor man vil/ikke vil.

 

Slik som jeg ser det burde ikke du han noen grunn til å frykte tjenesten da det er tydelig at du er en velartikulert fyr. Og du kan sannsynligvis lett overbevise dem hvorfor du ikke vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...