Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

4) Jeg er for et i større grad profesjonellt eliteforsvar.

Nei til forsvar, ja til angrep? Dette holder på å skje, og eneste grunnen til det er å flytte ressurser fra 18 år gamle jyplinger i førstegangstjeneste til yrkesmilitære gærninger som ikke har noe imot å bli sendt til å krige USA/EU/NATOs kriger.

 

Personlig ville jeg mye heller hatt et skikkelig folkeforsvar, et forsvar hvor alle kunne få deltat på sine egne premisser. Slik at du som pasifist også får gjort noe konstruktivt i siviltjenesten din, og ikke bare trakte kaffe og makulere dokumenter, men kanskje arbeide FOR fred eller MOT krig eller noe helt annet og bra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen sykdommer eller lignende du kan skylde på..?

 

Det er sikkert mange måter å slippe ut på, man må bare ha fantasien i orden. Uansett om det å tisse i sengen er brukt før, så tviler jeg militæret vil ha folk som tisser på seg 15x til dagen, de kan jo ikke tvinge deg til å gå i din egen urin, akkurat.

Lenke til kommentar

Selv om man får en såkalt "meningsfylt" tjeneste betyr det slettes ikke at man lærer noe nyttig eller at en kommer til å trives. Selv var jeg i en enhet spesialisert innen SIBO og som fikk tilført en del nytt utstyr og tjeneste som mange i utgangspunktet syns er gøy; CS i praksis (har riktignok aldri spilt CS). Tro meg, du går lei av det også. I 2004 passer rett og slett en god del mennesker ikke til å være soldater. Å opprettholde et tvangsbasert forsvar grunnet i allmenn verneplikt blir dermed galt. I stedet for å få godt trente, godt utstyrte, og ikke minst, godt motiverte soldater, får man en gjeng 18-19åringer hvis eneste tanke i hodet er å snike seg unna tjenesten. Kan nevne episoder som tbane på joggetur og digitalkamera på slottsvakt.

 

Mulig enkelte syns skopuss (spitting), våpenpuss og sluttet orden er viktige dyder, men dette er ting man aldri vil få bruk for. Og den formen for lederskap som benyttes i militæret er håpløst gammeldags og ikke representativt for hva en møter i dagens arbeidsliv. Tjenesteuttalelsen man får er så håpløst generell, at selv ved ansettelser i forsvaret ser man i liten grad på den.

 

En ting skal man ha, man får gode venner og et unikt samhold "gutta i mellom", men om jeg synes det var verdt å kaste bort et år av livet mitt på dette når jeg ser kamerater som har kunnet bruke et år på å reise, jobbe, ta utdanning osv? Et klart nei.

 

Men som sagt, enkelte kan sikkert trives kjempebra, og vi hadde hjernevaskede folk hos oss også, men derfor burde man heller satse på et vervet forsvar.

Lenke til kommentar

Faen! Klikker snart på norge, hvor tåpelig at du MÅ i militæret\gjøre noe for samfunnet?

 

Syns jeg kommer til å gjøre nok, ved å betale den H***** skaten :hrm:

 

Dritt norge....

 

Hvorfor gå i miltæret? Du får jo bare gode venner og litt bedre vaner, men du får faen meg ikke bruk for det senere.Kanskje bare en brøk del av det. Vi får itj bruk for militæret heller, siden hvor stor sjanse er det for at det blir krig? 30% av 100% LOL....

 

FAEN

Endret av Greez
Lenke til kommentar
Så om jeg ikke har lyst til å være med i militæret, f.eks. fordi Norge er med i kriger jeg ikke støtter, så bør jeg likevel «være mann» og ta året?

 

IMO vil jeg være mer mann om jeg dropper hele dritten.

Man blir jo ikke akkurat sendt i krig i førstegangstjensten. Da bør du kanskje tenke på om du er mann nok til å droppe hele den norske stat fordi de er så "teite" og har et forsvar. Eller trenger vi ikke det kanskje?:roll:

Definisjon av forsvar? Være i Irak, Afghanistan og hvem vet hvor, og krige? Jaha.

 

Jess! Nå kommer all den kjernesunne norske militantungdommen og belærer oss om hvor sunt det er med disiplin og klissvåte skinnstøvler. Dette er yndlingsdelen min av militærdebattene.

Jepp, enda bedre med de som forsøker å uttale seg om noe de overhodet ikke har peiling på.

Hvordan kan du si at det utsagnet er feil/at HalTan ikke har greie på det? Det er jo det som kommer opp som motargument fra «alle de tøffe mannfolka» uansett.

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis en god del uvitenhet rundt forsvaret som eksisterer. Spesielt er det en god del fordommer blandt folk som aldri har vært inne i forsvaret.

 

Haltan: Vær litt forsiktig med å sette folk som har gjennomført førstegangstjenesten i "bås". De har faktisk en hel annen kompetanse og erfaring angående emnet enn det du har, som ikke har vært inne. Så det kan være en ide og ta det til etteretning det de har å si istedenfor å overhøre det fordi de trivdes når de gjennomførte førstegangstjenesten.

 

Og angående utføringen av førstegangstjenesten. På rekruttskolen får man innformasjon om mulige tjenestesteder og får satt opp en ønskeliste. Det er viktig å huske på at forsvaret trenger folk innen så og si alle yrkersgrupper, så det er en fin mulighet til å få jobbet med det du liker. Enten du er en elektriker, snekker, It gal man(Det finnes haugevis med EDB avdelinger ;) ), kokk osv.. De fleste kommer der man ønsker. (ca 80%).

 

personlig ble jeg utdannet signalmann og søkte på en stilling som instruktør. Ble jobbintervju og jeg fikk stillingen. Det å ha ansvar for elever, alt fra menige til kapteinløytnatner under min egen førstegangstjeneste var en enorm erfaring å ta med seg videre, langt mer nyttig enn de 6 årene jeg allerede hadde fra sivilt. Mange menige vil få sjangsen som befal. Så de som hevder det er bortkastet vet ikke hva de snakker om. Men det er alltids en sjangs for at man er uheldig med tjenestedstedet, slik er det bare.

 

Kommer man på fartøy så kan man også oppleve verden. Merk! All form for tjeneste i utlandet være frivillig, så ikke tro at man kan bli sendt til Bosnia om man trenger folk der ;)

 

Utdanningen er også veldig bra i forsvaret. VO har en haug med kurs. 250 kr for å ta f.eks Ex Phil kan man ikke kalle dyrt.... Man kan ta vekterkurs, truckførerbevis pluss mye mer for 250kr kurset. Er en gyllen mulighet.

 

Pengene begynner å bli noe også. 20k når man dimmer og litt over hundre kr dagen pluss gratis kost og losji er ikke så gale for en 18 åring. I tilegg kan man tjene gode penger hvis man er villig til det. Tror ikke de menige som var 1mnd på skarpt oppdrag på KNM Narvik i vår klaget så mye når de fikk 35k for jobben.... :roll:

 

Men som sagt, militæret passer ikke for alle. Men ikke prøv å jukse deg unna, da får man svi :thumbup:

 

Edit: Glemte en ting. Menige har så sinnsykt mange rettigheter i dag. Er en haug med bortskjemte drittunger som kommer inn i forsvaret idag, som lett er lite bortskjemte drittunger når de dimmer ett år seinere. Man har langt flere rettigheter enn en vanlig arbeidstaker, men man har også en del plikt i tilegg ;)

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Haltan: Vær litt forsiktig med å sette folk som har gjennomført førstegangstjenesten i "bås". De har faktisk en hel annen kompetanse og erfaring angående emnet enn det du har, som ikke har vært inne. Så det kan være en ide og ta det til etteretning det de har å si istedenfor å overhøre det fordi de trivdes når de gjennomførte førstegangstjenesten.

HAHA. Dette er en debatt om hvorvidt f.eks jeg skal inn i forsvaret eller ikke. Det er klart jeg ikke har personlig erfaring med forsvaret fra før av da. Det som er litt latterlig er hvor mange som tror de vet alt og har rett til å påberope seg "kompetanse" bare fordi de har vært i forsvaret selv. Ja, fint for deg at du likte forsvaret, det betyr ikke nødvendigvis at du vet noe bedre enn meg.

 

Jeg vil ikke i forsvaret på stort sett politiske grunnlag, det er da meg totalt irrelevant om jeg kan tjene penger, ta Ex Phil eller kose meg i 40-. Punktum.

 

Du må i miltiæret for å trene deg slik at du kan hjelpe norge med å stå imot angrep, uansett hvor usannsynlig dette måtte virke.

 

Du innser at landet går til helvete om størsteparten av alle menn bruker tida si i en krigssituasjon på å sloss? Ja, et forsvar er nødvendig, nei, det trenger ikke nødvendigvis være så mannsterkt som omtrent alle menn i landet. Krigføring i dag er forøvrig noe helt annet enn det var for 60 år sida, det er ikke lenger menn i tusentall som kjemper front-mot-front, det er bombeangrep, presisjonskrigføring og etterettning.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Merk! All form for tjeneste i utlandet være frivillig, så ikke tro at man kan bli sendt til Bosnia om man trenger folk der ;)

Det har da vitterlig en helt annen sak enn at jeg ikke vil inn i det norske militæret fordi de er med i kriger jeg er i mot...

 

Greit nok - jeg drar ikke om jeg ikke selv vil, men det betyr ikke at det norske militæret ikke er innblandet i utlandet.

 

 

 

Utdanningen utenfor forsvaret er nok vel så bra, om x antall ganger bedre...

 

Edit: La til «ikke» et sted.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
Haltan: Vær litt forsiktig med å sette folk som har gjennomført førstegangstjenesten i "bås". De har faktisk en hel annen kompetanse og erfaring angående emnet enn det du har, som ikke har vært inne. Så det kan være en ide og ta det til etteretning det de har å si istedenfor å overhøre det fordi de trivdes når de gjennomførte førstegangstjenesten.

HAHA. Dette er en debatt om hvorvidt f.eks jeg skal inn i forsvaret eller ikke. Det er klart jeg ikke har personlig erfaring med forsvaret fra før av da. Det som er litt latterlig er hvor mange som tror de vet alt og har rett til å påberope seg "kompetanse" bare fordi de har vært i forsvaret selv. Ja, fint for deg at du likte forsvaret, det betyr ikke nødvendigvis at du vet noe bedre enn meg.

 

Jeg vil ikke i forsvaret på stort sett politiske grunnlag, det er da meg totalt irrelevant om jeg kan tjene penger, ta Ex Phil eller kose meg i 40-. Punktum.

 

Det sier seg selv at alle som har gjennomført førstegangstjeneste har tilegnet seg en egen kompetanse som de som ikke har gjennomført den vanskelig kan skaffe seg. Det er derfor ikke "latterlig" at man påberoper seg kompetanse, det skulle da bare mangle.

 

Og det er her poenget er. Ja det er en debatt om man skal gå inn eller ikke. Men det er en vesentlig faktor om du ikke vil høre på folk som har vært inne fordi du syntes det er "latterlig" at de påberoper seg kunnskaper om emnet.

 

Om du har politiske overbevisninger som gjør at du ikke vil inn, så er det ikke værre enn at du legger dine synspunkter frem på en konstruktiv og saklig måte, så vil det nok ordne seg. Men da må det være gjennomtenkt og det må være tydelig at du vet hva du snakker om. Dvs at du må se på alle aspekter.

 

Da vil man finne alternativer. Men vær klar over at det er en plikt som er nedfelt i loven, så i værste tilfeller så kan du få beskjed om at dine politiske synspunkter ikke er god nok grunn til å slippe unna. Hvis du da allikevel nekter, så har det konsekvenser. Thats just life. Men hvis du legger frem saken skikkelig, så går det nok helt fint i dagens forsvar. Ville vært værre for ti år siden ;)

 

Personlig var jeg veldig imot forsvaret som 18 åring, spesielt ettersom jeg fant det høyst diskriminerendes at bare menn har plikt. Men jeg endret mening etterhvert, og er glad for det. Så er du i det hele tatt litt usikker, så kan man også søke om utsettelse, slik at man får tenkt seg litt om.

 

Men er din politiske overbevisning så sterk og du er villig til å ta konsekvensene for å markere deg, så står det respekt i det. Bare sørg for at du har mest mulig fakta på bordet.

Lenke til kommentar
Merk! All form for tjeneste i utlandet være frivillig, så ikke tro at man kan bli sendt til Bosnia om man trenger folk der ;)

Det har da vitterlig en helt annen sak enn at jeg ikke vil inn i det norske militæret fordi de er med i kriger jeg er i mot...

 

Greit nok - jeg drar ikke om jeg ikke selv vil, men det betyr ikke at det norske militæret ikke er innblandet i utlandet.

 

 

 

Utdanningen utenfor forsvaret er nok vel så bra, om x antall ganger bedre...

 

Edit: La til «ikke» et sted.

Du har et viktig poeng. Men det er dessverre slik at vi gjennom NATo og FN må delta i en del ting, som f.eks Irak krigen, som etter min mening ble igangsatt på feil grunnlag.

 

Men det skal mye til å finne en jobb hvor arbeidsplassen alltid tar hensyn til dinne overbevisnnger og meninger ;)

 

Men uansett så er det jo et standpunkt man må gjøre opp selv. Siviltjeneste er et fint alternativ til forsvaret.

 

Angående kvaliteten på utdannelsen er den veldig bra, mye billigere og teller like mye. Får like mye poeng der som i det sivile ;)

Lenke til kommentar

Spørsmålet handlet om hvordan man skulle unngå militærtjeneste. Hver eneste diskusjonen om verneplikt blir jo vridd til en for/mot militærdebatt. Man må da kunne respektere at noen rett og slett ikke vil gå i militæret, og hjelpe vedkommende men å snike seg unna, uten å trekke frem hvor godt han egentlig har av det.

Lenke til kommentar
Og det er her poenget er. Ja det er en debatt om man skal gå inn eller ikke. Men det er en vesentlig faktor om du ikke vil høre på folk som har vært inne fordi du syntes det er "latterlig" at de påberoper seg kunnskaper om emnet.

Der tar du feil. Jeg kjenner mange som har vært/er i forsvaret. Folk som likte seg, og folk som endte opp med problemer. Summen av alt dette er med på å forme mitt syn på saken.

Lenke til kommentar

For det første er dette et meget verdifullt år, alle har vel hatt litt problemer og vil dimme men tro meg det gjør deg sterkere. Når allt kommer til allot så kan jeg ikke skjønne at noen vil være foruten dette.

 

Men hvis du absolut ikke vil tro meg det er ikke noe problem å slippe.

 

1) Kun 40% avtjener førstegangstjenesten, overbevis om at du er blandt de 60%

 

2) Drit i å prøv å dimme på sesjon det er tilnærmet umulig.

 

3) synspunkter/religion/politikk etc = Siviltjeneste og det vil du ikke!!!

 

4) Forsvaret er redd for folk med selvmordstanker.

 

5) Gå til militærpresten ofte, gråt ha det jævlig fortell hvordan du savner de hjemme, fortell hvor jævlig du har det.. Bruk fantasien!

 

6) Vi ble fortalt en historie om en som en stund før han kom inn hadde tatt lcd, og fikk flashbacks og gikk amok på skytebanen, derfor narkotika kan bli dimming, men ikke nødvendigvis...

 

Det jeg ville gjort om jeg absolut ikke ville var bare å møte opp på sesjon, om de spør fortelle om "plagene" uten at de gjennomskuer(ha i bakhodet at du ikke blir dimma her). Møt opp dit du blir innkallt og la "problemene" komme da. Heng på presten og fortell hvor jævlig du har det og at du har lyst å gjøre slutt på allt(understrek indirekte at det ikke er pga militæret, men å være der gjør det bare værre)

 

Og tro meg vil du virkelig ikke være der, og er litt smart så slipper du. Men fy faen du går virkelig glipp av noe verdifullt!

Lenke til kommentar
[...]

 

Inn til legen, hvordan har du det da, blablabla, la meg lytte på hjertet ditt:

"hmm, jeg hører en bilyd på hjertet ditt, blablabla, på grunnlag av dette slipper du militæret"

 

Nå, ca to år etter, er jeg fornøyd med at jeg slapp, og en smule engstelig for hva dette ekstra lille dunket i hjertet mitt kan finne på.

Nå som du sier det, har jeg faktisk også en slik bilyd. Tror dere det er nok til å slippe militæret, hvis jeg blir innkalt? Får iallfall bare håpe jeg ikke vokser fra det ...

 

Bilyder er jo kun en indikasjon på mulige hjertelidelser, men de aller fleste med denne "unormaliteten" går friske hele livet uten å merke noe til det. Hvis legen merker noe spesielt med denne lyden, henviser han pasienten til en spesialist. Så det er neppe noen grunn til bekymring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...