Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

Jeg gleder meg ivertfall, og blir skuffet hvis jeg ikke kommer inn :thumbdown::cry:

Mer er bekymret for synet, må det være veldig bra?

Krav til syn avhenger helt ettersom hva man søker.

Har man dårlig nok syn kan man bli dimmet pga det.

Jeg holdt på å ikke komme inn i avdelingen jeg søkte pga synet, selv om jeg fint klarer å kjøre bil uten briller/linser.

 

Så du burde skaffe litt info om de forskjellige kravene til syn og muliggens kontakte vernepliktsverket hvis det er noe tvil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Jeg er av den overbevisning at dette er en bra ting å gjøre for et land som har gitt oss så mye i form av velferd, rettigheter og mye mer.

2. Jeg ser på et år i forsvaret som en ypperlig anledning til å oppleve nye ting, bli kjent med nye mennesker fra hele Norge.

3. Jeg synes det var en god ide å ta ett år "fri" før jeg fortsatte på nye studier(avveksling).

Hvorfor kunne du ikke da ha vervet deg og fått en sinnsyk betaling for noe du tross alt da hadde gjennomført frivillig? Mitt poeng er ikke at førstegangstjenesten er en negativ opplevelse som sådan; men at det er ren og skjær tvang. Selvfølgelig er man i forsvaret som i sivile bedrifter avhengige av et hierarki der noen bestemmer over andre; forskjellen på et bedrifts-/vervet hierarki og det vernepliktige hierarki er at i førstnevnte befinner folk seg frivillig i dette hierarkiet.

Endret av farke
Lenke til kommentar

Godt poeng. Tror hovedforskjellen på våre ståsteder er at jeg mener at Norge har rett til å be oss om ett år der man "tjener" landet, mens du mener at dette ikke er legitimt. Slik jeg ser på forsvaret i dag, så er det i praksis frivillig om du vil være der. Med mindre man er helt tafatt, så finner man på en måte å komme seg vekk på hvis man virkelig vil. Om det er slik det burde være er en annen sak.

Synes det fungerer veldig bra den dag i dag. De fleste blir tvunget til å få ihvertfall en smakebit av militæret.

Et profesjonellt forsvar har jeg litt blandede følelser om. En av ulempene er at dette vil skape en større distanse mellom militæret og resten av samfunnet. Dessuten synes jeg det er fint slik det er i dag med at man gjennomfører førstegangstjenesten og hvis man trives kan man verve seg for utenlandstjeneste videre.

 

En annen side er de nyttige tingene man lærer i førstegangstjenesten, f. eks førstehjelp, samarbeid og vasking :p noe desverre ikke alle har som ballast fra hjemmet.

 

Ved naturkatastrofer ol, så ser man også en fordel ved verneplikten. Dette syntest godt da (tror det var elven Orkla) gikk over sine bredder og lagde oversvømmelse. Da var bla fettern min som var i førstegangstjeneste på den tiden på plass sammen med mange andre og hjalp til på mange måter. Dette ville vært mye vanskeligere med et profesjonelt forsvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...