Gå til innhold

Sesjon og nekting av militæret


Anbefalte innlegg

Definisjon av forsvar? Være i Irak, Afghanistan og hvem vet hvor, og krige? Jaha.

Ser ikke hvor jeg skrev at det var min definisjon av forsvaret.

Hvorfor tar du ikke heller og trapper opp foran stortinget med en plakat og megafon hvis du virkelig er så imot disse krigene? Eller send et brev til forsvarsministeren. Tror du vil få større oppmerksomhet fra politikerne da. Jeg synes m.a.o argumentet "jeg vil ikke gjennomføre førstegangstjenesten fordi forsvaret var med i en krig jeg ikke støttet" er elendig. Det finnes bedre grunner imo.

 

Hvordan kan du si at det utsagnet er feil/at HalTan ikke har greie på det? Det er jo det som kommer opp som motargument fra «alle de tøffe mannfolka» uansett.

Jeg sa ikke at det var feil. Jeg generaliserte på samme måte som Haltan for å poengtere at det er i allefall dumt å ignorere alle som har vært inne. Det går faktisk an å ha det gøy i militæret uten å være militærfrik.

 

Forøvrig synes jeg innlegget til Dotten var velskrevet. Jeg hadde heller ikke store forhåpningene til militæret da jeg dro inn, men det viste seg å bli et av de mest minnerike årene jeg har hatt. Var ikke interessert i våpen og biler(?) før jeg dro inn og ikke er jeg det nå heller, men kan love at det ikke er kjedelig.

 

Om man blir mer moden/voksen i løpet av militæret avhenger nok veldig av personen. Noen kan nok få seg en liten aha opplevelse angående seg selv.

Mitt tips til dem som skal inn er å undersøke mulighetene. Dra til et sted du synes virker kult. Det er ikke slik at ønskene dine ikke blir hørt. Får man først innkalling til et sted man ikke ønsker går det an å ringe og be om å bli overflyttet.

Når det gjelder dimming så er det ikke noe problem i løpet av rekruttskolen i allefall (så man kan alltids teste det ut om man har noen dager å slå i hel).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette om hvor lærerikt og utfordrende forsvaret er.. Sjelden har jeg vært på en plass hvor intellektuelle evner blir så lite verdsatt som i forsvaret. Dere må huske på at de aller fleste ikke ender opp med en "kremstilling" med utdanningsansvar, kontorarbeid eller annet selvstendig. De aller fleste får et våpen i hånda og "fi så i lende" i trynet (grovt forenklet naturligvis). Av de tingene jeg lærte i forsvaret kan kanskje førstehjelp og noe nærkamp sies å kunne være litt nyttig, men det meste du lærer kommer du aldri til å bruke senere i livet. Livserfaring får man mer av om man ett år faktisk tar ansvar for livet sitt (noe man IKKE gjør ett år i grønt).

 

Sånn utdanningsmessig får man vel 3 poeng for førstegangstjeneste, man får det samme for folkehøgskole eller høyere utdanning, men bare en av de tre. Og de kursene man kan ta er veldig yrkesrettede, det er begrenset hvor mange som faktisk ønsker bli truckførere, og hvor nyttig den kompetansen faktisk er.

 

Ting jeg lærte:

- Kongesangen

- Sove stående

- Rope i kor

- Nummeret til Flamenco- og Paradis Pizza utenat

- Vente

- osv

Og naturligvis alle de drepegreiende.

Lenke til kommentar
Definisjon av forsvar? Være i Irak, Afghanistan og hvem vet hvor, og krige? Jaha.

Ser ikke hvor jeg skrev at det var min definisjon av forsvaret.

Nå tar vi det litt med ro i svingen, og skiller mellom forsvar (som å forsvare seg selv) og Forsvaret (som i hele Militærvesenet).

 

Jeg synes m.a.o argumentet "jeg vil ikke gjennomføre førstegangstjenesten fordi forsvaret var med i en krig jeg ikke støttet" er elendig. Det finnes bedre grunner imo.

Smaken er som baken osv. Om du ikke klarer å ta et slikt argument seriøst, kan du gå og ta deg en bolle.

Lenke til kommentar
Spørsmålet handlet om hvordan man skulle unngå militærtjeneste. Hver eneste diskusjonen om verneplikt blir jo vridd til en for/mot militærdebatt. Man må da kunne respektere at noen rett og slett ikke vil gå i militæret, og hjelpe vedkommende men å snike seg unna, uten å trekke frem hvor godt han egentlig har av det.

Spørsmålet var da vitterlig hva trådstarteren skulle gjøre for å unngå å havne i fengsel.. :roll:

 

At da flere her anbefaller fyren å lyge og komme med uriktig informasjon, noe som til og med er en form for dokumentforfalskning, er ikke akkurat til mye hjelp for vedkommende.... :no:

 

Og de kursene man kan ta er veldig yrkesrettede, det er begrenset hvor mange som faktisk ønsker bli truckførere, og hvor nyttig den kompetansen faktisk er.

 

Det du her hevder er direkte feil. Det er langt flere kurs. Internasjonal politik, Ex Phil, Ex Phac(eller hva de nå heter), så og si samltige fag man har på Gymnas/hvis man vil forbedre vitnemål, få generell studiekompetanse). Ex Phil f.eks gir så vidt jeg husker 10 poeng. Det er en haug med kurs.

 

De aller fleste får et våpen i hånda og "fi så i lende" i trynet (grovt forenklet naturligvis)

 

Også feil. De fleste får administrative jobber. Men det er de mer "actionfylte" jobbene som er mer kamp om. Er flere som blir misfornøyd med å jobbe 10mnd på et postkontor enn det er folk som er misfornøyd med å bli del av vaktstyrken.

Lenke til kommentar
Og det er her poenget er. Ja det er en debatt om man skal gå inn eller ikke. Men det er en vesentlig faktor om du ikke vil høre på folk som har vært inne fordi du syntes det er "latterlig" at de påberoper seg kunnskaper om emnet.

Der tar du feil. Jeg kjenner mange som har vært/er i forsvaret. Folk som likte seg, og folk som endte opp med problemer. Summen av alt dette er med på å forme mitt syn på saken.

Nå tror jeg at jeg har misforstått deg veldig. Fikk intrykk av at du syntes folk som påberopte seg kunnskaper fordi de hadde avtjent førstegangstjenesten var latterlige. men nå høres det ut som om du har tatt slike mennesker alvorlig og har hørt på hva de har å si før du har bestemt deg. Det virket litt selvmotsigende, men kanskje jeg har misforstått deg. :hmm:

Lenke til kommentar
Og de kursene man kan ta er veldig yrkesrettede, det er begrenset hvor mange som faktisk ønsker bli truckførere, og hvor nyttig den kompetansen faktisk er.

 

Det du her hevder er direkte feil. Det er langt flere kurs. Internasjonal politik, Ex Phil, Ex Phac(eller hva de nå heter), så og si samltige fag man har på Gymnas/hvis man vil forbedre vitnemål, få generell studiekompetanse). Ex Phil f.eks gir så vidt jeg husker 10 poeng. Det er en haug med kurs.

 

De aller fleste får et våpen i hånda og "fi så i lende" i trynet (grovt forenklet naturligvis)

 

Også feil. De fleste får administrative jobber. Men det er de mer "actionfylte" jobbene som er mer kamp om. Er flere som blir misfornøyd med å jobbe 10mnd på et postkontor enn det er folk som er misfornøyd med å bli del av vaktstyrken.

Jeg kan garantere at det ikke var noen mulighet til å ta Internasjonal Politikk der jeg tjenestegjorde, og det var i Oslo. Jeg har selv tatt int.pol. ved UiO nå så jeg vet hva jeg snakker om. At man kan ta det som privatist stemmer jo, det kan man jo med alt mulig. Men man får ingen undervisning i det. Dette gjelder også fag fra videregående, vet om et par som tok opp noen fag, men dette gjorde de helt og holdent på fritiden og uten noen som helst form for utdanning fra forsvarett/VOs side. De fikk vel en dag eller to fri rett før eksamen, that's all.

 

Ex.phil. var det eneste av høyere utdanning det var muligheter for å ta, men det hele ble amputert av utdanningsuker hvor man ikke var i leiren (forelesningene var felles for hele bataljonen), vaktuker osv, slik at å følge hele undervisningsprogrammet ville vært umulig. Man kunne naturligvis lese det på egen hånd. I det store og hele ble ikke tjenesten lagt opp slik at å følge disse kursene (exphil) var mulig til enhver tid (husk at jeg ikke hadde en kontorstilling med kontortid, kvelds- og helgefri var et (sjeldent) luksusgode).

 

At det kan være annerledes andre steder kan godt hende, mulig de tilbyr IP og andre fag der, det vet jeg ingenting om. Men at man skulle kunne følge både exphil og IP og samtidig ha en aktiv tjeneste (med øvelser, vakt, tull og tøys) er lite realistisk. Der jeg var hadde de færreste tid og overskudd til slikt.

 

 

 

Nå vet ikke jeg fordelingen mellom administrative og aktiv tjenste-relaterte stillinger. De jeg kjenner som har tatt fullført førstegangstjenesten av de som er på min alder har vel så å si alle fått "aktive" stillinger, dvs som stormere, oppsatt på leo eller som infanterister. Jeg kommer på én som har hatt kontorstilling.

 

Det er de som har hatt _rene_ vaktstillinger også, og det høres grusomt kjedelig ut (1 uke av/1 uke på, sitte inne i en bu og spille PS2 og xbox). En jeg kjenner som hadde en slik vaktstilling dimmet: han sa til legen han ikke klarte sitte inne i den bua lenger.

 

Det kan godt hende man tror det er morsommere å løpe rundt i skogen og jakte på fi, men når man ligger i ute i skogen i 20 blå og ikke får lov til å bevege seg fordi de du gjemmer deg for har varmesøkere, da lengter man etter stillingen man får varme kaffe til sjefen og sitte foran en skjerm å sture.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
jeg dimma etter 3 dager, lata som jeg var sjul i hodet, ville hjem til dama.. jeg angrer som en hund den dag i dag!

Hvordan gikk du frem?

 

Har selv ingen moralske betenkligheter med å lyve for å slippe unna førstegangstjenesten. Å ha meg gående i frihet tjener både jeg og samfunnet på.

Lenke til kommentar
Greit nok - jeg drar ikke om jeg ikke selv vil

Nå har ikke jeg lest alt her, så dette kan stå i sammenheng med noe jeg ikke har sett. I så tilfelle kan du igrunn bare overse dette.

 

Når du får innkallelse til militæret eller sesjon, så reiser du ikke fordi du ikke vil..?

Er vel fengselsstraff for slikt..

Lenke til kommentar
Greit nok - jeg drar ikke om jeg ikke selv vil

Nå har ikke jeg lest alt her, så dette kan stå i sammenheng med noe jeg ikke har sett. I så tilfelle kan du igrunn bare overse dette.

 

Når du får innkallelse til militæret eller sesjon, så reiser du ikke fordi du ikke vil..?

Er vel fengselsstraff for slikt..

Riktig

Lenke til kommentar
jeg dimma etter 3 dager, lata som jeg var sjul i hodet, ville hjem til dama.. jeg angrer som en hund den dag i dag!

Hvordan gikk du frem?

 

Har selv ingen moralske betenkligheter med å lyve for å slippe unna førstegangstjenesten. Å ha meg gående i frihet tjener både jeg og samfunnet på.

jeg ville hjem pga at jeg hadde en kjæreste som jeg var utrolig gla i, men nå i ettertid angrer jeg som sagt.

 

Jeg lata som jeg hadde sosial angst, dvs jeg spiste alene, jeg snakka minst mulig med alle, skalv og så ned når legen snakka med meg, sa til legen at jeg ikke takla dette, jeg hoppa heller i sjøen enn å fortsette på denne helvetes plassen.

 

 

Da må de dimme deg, men som sagt!!! tenk deg NØYE om!!!!!!!!!! militæret er en POSETIV ting å jeg angrer VELDIG!

Lenke til kommentar
Greit nok - jeg drar ikke om jeg ikke selv vil

Nå har ikke jeg lest alt her, så dette kan stå i sammenheng med noe jeg ikke har sett. I så tilfelle kan du igrunn bare overse dette.

 

Når du får innkallelse til militæret eller sesjon, så reiser du ikke fordi du ikke vil..?

Er vel fengselsstraff for slikt..

Riktig

De sender innkalling noen ganger, til slutt så sender de inkallingen med politiet. Hvis du ikke møter opp da kommer snuten og henter deg.

 

Tror jeg. . .

Lenke til kommentar
Jeg kan garantere at det ikke var noen mulighet til å ta Internasjonal Politikk der jeg tjenestegjorde, og det var i Oslo. Jeg har selv tatt int.pol. ved UiO nå så jeg vet hva jeg snakker om. At man kan ta det som privatist stemmer jo, det kan man jo med alt mulig. Men man får ingen undervisning i det. Dette gjelder også fag fra videregående, vet om et par som tok opp noen fag, men dette gjorde de helt og holdent på fritiden og uten noen som helst form for utdanning fra forsvarett/VOs side. De fikk vel en dag eller to fri rett før eksamen, that's all.

 

Ex.phil. var det eneste av høyere utdanning det var muligheter for å ta, men det hele ble amputert av utdanningsuker hvor man ikke var i leiren (forelesningene var felles for hele bataljonen), vaktuker osv, slik at å følge hele undervisningsprogrammet ville vært umulig. Man kunne naturligvis lese det på egen hånd. I det store og hele ble ikke tjenesten lagt opp slik at å følge disse kursene (exphil) var mulig til enhver tid (husk at jeg ikke hadde en kontorstilling med kontortid, kvelds- og helgefri var et (sjeldent) luksusgode).

 

At det kan være annerledes andre steder kan godt hende, mulig de tilbyr IP og andre fag der, det vet jeg ingenting om. Men at man skulle kunne følge både exphil og IP og samtidig ha en aktiv tjeneste (med øvelser, vakt, tull og tøys) er lite realistisk. Der jeg var hadde de færreste tid og overskudd til slikt.

 

 

 

Jeg vet ikke når du var inne, men int. politikk mod 1 og 2 var begge på programmet i år. At det er en utfordring å ta endel av utdanningen med siden av tjenesten, er jo en selvfølge. Og dette vil også variere fra sted til sted. Faste mannskap på f.eks Haakonsvern vil ha det lettere enn f.eks en menig som tjenestegjør på fregatt i middelhavet.

 

Men man gjør sitt beste for å tilrettelegge. Selv personen som er i middelhavet får ta eksamen, og det er endel som klarer det. Men at det krever innsats, ja selvfølgelig. Men det endrer ikke det faktum at man har en haug med gode tilbud innen utdanning i forsvaret. Utfordringen med tilrettelegging er stor, men man gjør sitt ytterste, noe man ikke kan si om en god del andre arbeidsplasser.

 

Og mens andre arbeidsplasser i beste fall tilbyr utdanning som har samsvar med yrket man er i, så er udanningen man kan ta i forsvaret fokusert på mest mulig variasjon. Denne utdannignen er også et tilbud til befalet i forsvaret, selv om de må betale over ti ganger mer.

 

Jeg kjenner personlig 5 menige som tok Ex Phil på Nato båter som var ute og seilte i flere mnd. Og det er bare en liten andel av de jeg vet om som har tatt kurs i forsvaret.

 

Det er de som har hatt _rene_ vaktstillinger også, og det høres grusomt kjedelig ut (1 uke av/1 uke på, sitte inne i en bu og spille PS2 og xbox). En jeg kjenner som hadde en slik vaktstilling dimmet: han sa til legen han ikke klarte sitte inne i den bua lenger.

 

Det kan godt hende man tror det er morsommere å løpe rundt i skogen og jakte på fi, men når man ligger i ute i skogen i 20 blå og ikke får lov til å bevege seg fordi de du gjemmer deg for har varmesøkere, da lengter man etter stillingen man får varme kaffe til sjefen og sitte foran en skjerm å sture.

 

SMaken er som baken. Noen elsker vaktsyrken, fordi de får fri annenhver uke, andre finner den for ensformig. Men det er flere som er misfornøyd med å "servere kaffe" på postkontoret enn det er i vaktstyrken.

 

Mye er avhengig av hvr man tjenestegjør. Det er ikke til å komme utenom at blandt de flere tusen som avtjener førstegangstjenesten, så kan ikke alle bli fornøyd. Men, hver og en av oss har mulighet til å påvirke hvor vi vil tjenestegjøre. I de aller fleste tilfellene blir ønskene tatt hensyn til (ca 80%).

 

I denne artikkelen kan du se at det er svært sjeldent noen er misfornøyd med sin førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar
(...) så dette kan stå i sammenheng med noe jeg ikke har sett. (...)

Riktig, sammenhengen var heller at man var i militæret, men ikke kunne bli utropt til å dra til utlandet og krige uten hver enkeltes samtykke. :)

Aha! Tenkte igrunn det var en sammenheng.

 

Min feil. :)

Men en ting som kan endre dette, tro jeg, er følgende: At Norge gjennom regjering/storting erklærer at vi er i krig. Da Fosrsvinner denne rettigheten.

Tror jeg, er ikke helt sikker.

 

Men det virker nå logisk :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg skal på sesjon neste år..men jeg vil ikke møtte opp og vil heller ikke i militæret eller ta sivil tjeneste.

 

Noe jeg bør gjøre for å ikke havne i fengsel?

 

 

PS: HATER NORGE NÅR DET GJELDER SÅNT!

Bleiking. Eller er du en liten homse faen?

 

EDIT: Hvis du nekter å gå i militæret så må du jobbe på en annen plass som dem bestemmer. Hvis du nekter det også så er det fengsel. Der kommer du sikkert til å få bank om de får høre hvorfor du sitter inne.

 

#Advarsel utdelt#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke når du var inne, men int. politikk mod 1 og 2 var begge på programmet i år. At det er en utfordring å ta endel av utdanningen med siden av tjenesten, er jo en selvfølge. Og dette vil også variere fra sted til sted. Faste mannskap på f.eks Haakonsvern vil ha det lettere enn f.eks en menig som tjenestegjør på fregatt i middelhavet.

 

Men man gjør sitt beste for å tilrettelegge. Selv personen som er i middelhavet får ta eksamen, og det er endel som klarer det. Men at det krever innsats, ja selvfølgelig. Men det endrer ikke det faktum at man har en haug med gode tilbud innen utdanning i forsvaret. Utfordringen med tilrettelegging er stor, men man gjør sitt ytterste, noe man ikke kan si om en god del andre arbeidsplasser.

 

Og mens andre arbeidsplasser i beste fall tilbyr utdanning som har samsvar med yrket man er i, så er udanningen man kan ta i forsvaret fokusert på mest mulig variasjon. Denne utdannignen er også et tilbud til befalet i forsvaret, selv om de må betale over ti ganger mer.

 

Jeg kjenner personlig 5 menige som tok Ex Phil på Nato båter som var ute og seilte i flere mnd. Og det er bare en liten andel av de jeg vet om som har tatt kurs i forsvaret.

Igjen, jeg kan garantere at det ikke ble tilbudt IP i Oslo, jeg tjenestegjorde ved HMKG. Som privatist er naturligvis saken en helt annen, og selv om man tilrettelegger for eksamen, noe som vel er en lovfestet rettighetet, så betyr ikke det at man tilrettelegger for undervisning. Det ble IKKE gjort der jeg var, det ble gitt undervisning i exphil men tjenesten ble ikke tilrettelagt for det. Jeg skulle likt å vite hvor det ble tilbudt IP 1 og 2, sistnevnte er forøvrig et 2000-emne og jeg ser ikke helt det store behovet for det blant norske vernepliktige (ei heller er nivået der oppe.

Ex.phil varierer fra sted til sted, avhengig av hvilket sted i landet man tar det. Har snakket med folk fra Setermoen som hadde et meget begrenset pensum i forhold til hva som er f.eks. i Oslo, det varierer også mellom universitetene, Bergen regnes vel for å ha en litt mindre variant tror jeg, men dette ble en aldri så liten digresjon. At muligheten for å ta exphil varierer med hvor man tjenestegjør er en selvfølge.

 

 

SMaken er som baken. Noen elsker vaktsyrken, fordi de får fri annenhver uke, andre finner den for ensformig. Men det er flere som er misfornøyd med å "servere kaffe" på postkontoret enn det er i vaktstyrken.

 

 

Det fungerer ikke slik hos HMKG. Selv om man har vakt en helg, i jula osv, får man ikke igjen fridager pga av det. Det er 1 uke på, men ingen uke av. Man kan ha vakt fre-lør, søn-man, tirs-ons, tors-fre, og vanlig tjeneste fra mandagen igjen. Vaktbelastningen i Garden har vært oppe i media før, spesielt ille kan det være i sommermånedene.

 

Selvfølgelig varierer ting av hvor man tjenestegjør. Om jeg forstår deg riktig kom du inn i forsvaret relativt gammel, da får du som regel en helt annen behandling enn 18-åringer som var russ 2mnd før de kom inn, og blir også tilbudt stillinger med en del mer ansvar. Jeg er klar over at jeg var "uheldig" med tanke på befal osv(verst bataljon, verst kompani, verst tropp, verst lag), det kan nevnes at vi ikke fikk lov til å ha TV på rommet før etter jul; vi gikk inn 15. juli. Trivselundersøkelser i forsvaret tror jeg man skal ta med en klype salt, det kan nevnes at i samme undersøkelse du refererer til var det vel 1 av 3 som hadde fryktet for sitt liv en gang i løpet av førstegangstjenesten.

 

Mye er avhengig av hvr man tjenestegjør. Det er ikke til å komme utenom at blandt de flere tusen som avtjener førstegangstjenesten, så kan ikke alle bli fornøyd. Men, hver og en av oss har mulighet til å påvirke hvor vi vil tjenestegjøre. I de aller fleste tilfellene blir ønskene tatt hensyn til (ca 80%).

Hvor du har tallet 80% fra aner jeg ikke, i min egen tropp var det langt mellom de som hadde søkt seg dit. En ønsket seg til russergrensa, fordi han ønsket friluft osv, men endte opp i Garden. De sender altså folk som ikke vil til grensa dit mens de som ønsker seg dit til det stedet som er lengst unna i både tjeneste og geografi.

 

Forherligelsen av førstegangstjenesten er jeg imot. Man tegner et bilde som ikke stemmer med den virkeligheten folk flest har av tjenesten sin. Utdanningsmulighetene er ikke så store som man skal ha det til (de er yrkesrettede av typen lastebilsjåfør som har begrenset antall plasser og må ha anbefaling for å få plass) og ellers er det vel bare exphil man er "garantert" en mulighet for å ta, da med begrenset adgang til undervisning. At int. pol. skulle bli tilbudt med undervisning er helt nytt for meg, og jeg kan godt høre med folk jeg kjenner som jobber som befal ved HMKG nå, jeg tviler på at situasjonen har endret seg fra da jeg var inne.

Lenke til kommentar

Det har helt klart mye å si hvor man havner, men jeg skjønner ikke at folk ikke gjør mer for å komme dit dem ønsker seg. Egentlig så er det jo bare snakk om å ta en telefon til vernepliktsverket. Det gjorde jeg selv, og mange av kompisene mine + endel av de jeg tjenestegjorde med gjorde akkurat det samme. Unntaket er hvis det allerede er svært fullt der man ønsker seg.

 

Når det gjelder kurs husker jeg at det var svært mange å velge mellom. Det var faktisk flere jeg kunne tenkt meg å ta. Dessverre fikk vi ikke tid til det der jeg tjenestegjorde (GSV), og dum som jeg var valgte jeg datakortet. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...