Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Men allikevel:

Well, Salman, your opinion, I would say is, right. But I see that I need to be a little more explicit and say that Dumbledore is definitely dead. And I do know - I do know that there is an entire website out there that says - that's name is DumbledoreIsNotDead.com so umm, I'd imagine they're not pretty happy right now. But I think I need - you need - all of you need to move through the five stages of grief and I'm just helping you get past denial.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når kjem boka på norsk? Det er ein viss fare for at dei som skal lese den på norsk vil bli utsatt for spoilere før den tid. Sjølv er eg skeptisk sjølv å vente ei veke, men håpar det går bra.

8896195[/snapback]

 

I går ga jeg deg bare svar i form av hva jeg trodde, nå kan du få litt mer konkret :wee: :

Knapp frist for norsk Harry Potter-oversettelse

 

I Danmark har forlaget måttet utsette utgivelsen fram til 10. november - én måned etter planlagt utgivelse.

 

Den norske oversetteren, Torstein Bugge Høverstad, opplyser at han har fått en knapp frist av Damm til sin oversettelse.

 

- Forlaget har sagt at jeg får to måneder. Da blir det ikke noe særlig tid til avslapning på fortauscafeen, sier Bugge Høverstad til Dagbladet.no.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har forhondsbestilt siste boken fra "bokklubben ungdom" Frå jeg da voksenversjonen elller en barneversjon?!

8976878[/snapback]

Spørs kva bok du bestilte, Bokklubben ungdom har tre versjonar av boka. For øvrig var dei ganske dyre. Eg bestilte vaksenutgåva frå Bokkilden.no som kun skal ha 159 kroner. Hadde i tillegg eit gåvekort liggande som eg fekk på 100 kroner. Eg fekk med andre ord boka for 59 kroner pluss frakt. ;)

 

For de som lurer på hva Deathly Hallows betyr så er det kommet en ledetråd som begrenser alternativene.

Den svenske tittelen skal oversettes fra H.P. and the Deathly Relics.

8976952[/snapback]

I følge Dictionary.com kan det virke som noko heilagt. Dødelige Helligheter? :p

 

Så vidt meg bekjent har ikkje noko heilagt vore nevnt i boka, men det kan godt være eit horcrux. Eit som er dødeleg for både Harry og Voldemort kanskje?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
hal·low (hāl'ō) Pronunciation Key

tr.v. hal·lowed, hal·low·ing, hal·lows

To make or set apart as holy.

To respect or honor greatly; revere.

 

hal·low1 [hal-oh] Pronunciation Key - Show IPA Pronunciation

–verb (used with object) 1. to make holy; sanctify; consecrate.

2. to honor as holy; consider sacred; venerate: to hallow a battlefield.

 

Edit: Det er ganske jevnt på undersøkelsen mellom Harry og Voldemort, dei fleste har nok fått stemt, om det er ønskeleg kan eg lage ny undersøkelse. Gje i så fall ein lyd med nytt forslag. Resultatene frå den eksisterande vil sjølvsagt bli tatt vare på. :)

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ser heller ikkje behovet for ein ny tråd, kan heller opprette ein tråd dedikert til Deathly Hallows og avslutningen av serien når boka er lansert for dei som vil diskutere den. Då kan eventuelt denne tråden stengast sidan filmane blir diskutert i filmkategorien og siste boka i nyetråden som for øvrig må ha store advarsler for spoilere.

 

Denne tråden blir brukt til å diskutere både bøker, filmar og spel, kanskje litt rotete, men har vore grei å ha.

 

Er det behov for redigering av innlegg så har eg fullmakt til dette. :)

Lenke til kommentar
Men hvorfor ny tråd? Hvorfor fungerer ikke denne lengre? Dersom vi vil redigere førsteposten, kan vi vel bare kontakte en moderator, eller?

 

Goscinny ;)

8977670[/snapback]

En viktig grunn er jo at mange veldig mange ikke leser engelske versjonen og absolutt ikke ønsker å få med oss spoilers før den norske versjonen kommer. Det bør dermed være to tråder hvor man i den ene kan snakke fritt, altså de som leser den engelske. Mens de som venter i hjel må få lov å kunne lese uten å vite alt! :)

Lenke til kommentar

Denne tråden har klart seg gjennom seks bøker, og da burde den da klare seg gjennom den siste også. Gikk etter min mening greit med spoilere i fjor.

 

Jeg foreslår at vi kan snakke fritt her om HP - DH så fort den er ute i butikkene. Så får de som leser de norske utgavene eller som ikke har fått lest den engelske heller holde seg unna eller lage en egen tråd. Det var vel slik vi gjorde det for to år siden?

 

Jeg er sååå klar for en mindre og annerledes poll. Støtter det med Snape - god eller ond.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Jadå, me kan godt ta diskusjonen om DH her, må berre hugse å legge inn spoileradvarsel i emnetittel.

 

Her er resultatene frå undersøkelsen så skal eg fikse ny om Snape. Mi stemme vil nok bli at han er god, kan aldri tenke meg at han hadde klart å skjule det frå DD.

 

Hvem kommer til å dø?

 

Harry [ 64 ]  [30.62%]

Voldemort [ 66 ]  [31.58%]

Hermoine [ 9 ]  [4.31%]

Ron [ 12 ]  [5.74%]

Lille Malfoy [ 4 ]  [1.91%]

Store Malfoy [ 5 ]  [2.39%]

Mor Malfoy [ 1 ]  [0.48%]

Hagrid [ 11 ]  [5.26%]

Lupin [ 1 ]  [0.48%]

Luna [ 2 ]  [0.96%]

Snape [ 9 ]  [4.31%]

Slughorn [ 1 ]  [0.48%]

En av Ron sine familiemedlemmer. [ 16 ]  [7.66%]

Andre [ 8 ]  [3.83%]

Lenke til kommentar

Jeg sa at han var god. Men tenk om Rowling tar oss skikkelig på sengen og det viser seg at han faktisk er ond? Han har jo faktisk peiling på occol...-tingen som jeg ikke husker navnet på (tankelesetingen). Det er ikke heeelt umulig at han har klart å gjemme det for DD, selv om DD ble regnet for den største trollmannen på den tiden. Hadde igrunn vært interessant.

 

Likevel føler jeg meg ganske sikker på at Snape er snill og kommer til å få en meget viktig rolle i DH (redder sikkert Harry).

 

Jeg vil forresten føye til at det gjør meg vondt å omtale DD som en død person :(

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Hvis han ikke er god så døde jo Dumbledore til ingen nytte, håper at det var en grunn til hans død. Og den beste trollmannen i verden burde jo vite hvem han kan stole på uansett hvor gode de er i oclumency(tror det var rett :p ). Og når det gjelder spoilers kan det jo lages en spolerfri tråd, men det er vel uansett ikke så mye å diskutere før man har lest hele boka uansett. Får holde meg unna internett helt til boka er lest!

 

Og en annen sak: har dere tenkt over hvor annderledes DH vil bli iforhold til de seks andre bøkene? Harry blir nok ikke elev, altså ingen skoletimer og mange flere steder og masse reising for å finne horcruxene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...