Gå til innhold

Overklokking en utdøende nerdesport?


Anbefalte innlegg

Tja, overklokket litt i gamle dager, da man faktisk merket forskjell på en P150 og en P166.

 

Nå ser jeg strengt talt ikke behovet. Har hatt en P4 2.8 og R9800Pro i nesten halvannet år, og jeg har ennå til gode å se at et spill hakker.

Tullprat, eller så spiller du kun minesveiper...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, overklokket litt i gamle dager, da man faktisk merket forskjell på en P150 og en P166.

 

Nå ser jeg strengt talt ikke behovet. Har hatt en P4 2.8 og R9800Pro i nesten halvannet år, og jeg har ennå til gode å se at et spill hakker.

Tullprat, eller så spiller du kun minesveiper...

Javel? Hvis du ser bort ifra "hakkebuggen" på HL2, hvilike spill hakker på en radeon 9800 på alle instillinger?

 

AtW

Lenke til kommentar

For det første så overklokker iallefall jeg bare så langt systemet er STABILT :)

 

Sant det du nevner med 3500 og LE og 3000 og GT

 

Tror jeg skal selge min 3500(3000 var ikke kommet ut da jeg kjøpte) og kjøpe meg en 3000 som sikkert klokker bedre, toppa på rett under 2500 med min :)

 

Men så sant så sant, en TRENGER det ikke, men kjekt å kjøre alle spill på 1280*960 :D

Lenke til kommentar

Har klokket min 3.2E til 4.0 primestabilt. Vil si det merkes godt på ytelsen. Den klokken skiller for min del mellom å spille på nest høyste innstilling til høyeste innstilling i Join Operations. Som forøvrig er det eneste spillet jeg spiller. I tilegg går alt arbeid på maskina veldig fort. Merker stor forskjell da jeg setter meg ved gammle maskina ([email protected]). I tilegg betalte jeg 800 for hovedkortet (IC7-g )og 1700 for prosessoren (3.2E), så skulle det ryke er det ikke krise :)

Lenke til kommentar

jeg var egentlig veldig skeptisk til å klokke min nyinnkjøpte A64 3200+ cpu for 2-3måneder siden..Rett og slett for at jeg ikke hadde noe særlig peiling på denne cpuen ang noe som helst klokking.har klokket de andre systemene jeg har hatt men alt gikk så fort på stock med cpuen jeg kjøpte at jeg følte liksom ikke behov for OC.Men nå i ettertid så har jeg testa litt oc og har faktisk vært oppe i 2.7ghz med luft:) men jeg funderer egentlig på å kjøre ned cpu til stock nå etter å ha kjørt den på 2.5ghz en måned..jeg merker ikke så altfor stor forskjell likevel=\

 

Men, jeg er en som liker overklokking bare for gøy..men det er ikke noen nødvendighet for min del,har aldri vært det heller..gøy er det nå uansett da.:D

Lenke til kommentar
Tja, overklokket litt i gamle dager, da man faktisk merket forskjell på en P150 og en P166.

 

Nå ser jeg strengt talt ikke behovet. Har hatt en P4 2.8 og R9800Pro i nesten halvannet år, og jeg har ennå til gode å se at et spill hakker.

Tullprat, eller så spiller du kun minesveiper...

Javel? Hvis du ser bort ifra "hakkebuggen" på HL2, hvilike spill hakker på en radeon 9800 på alle instillinger?

 

AtW

1280*960 6xAA 8xAF .. da går det ikke mye pent med 9800Pro. Ikke 9800XT heller for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Tja, overklokket litt i gamle dager, da man faktisk merket forskjell på en P150 og en P166.

 

Nå ser jeg strengt talt ikke behovet. Har hatt en P4 2.8 og R9800Pro i nesten halvannet år, og jeg har ennå til gode å se at et spill hakker.

Tullprat, eller så spiller du kun minesveiper...

Javel? Hvis du ser bort ifra "hakkebuggen" på HL2, hvilike spill hakker på en radeon 9800 på alle instillinger?

 

AtW

1280*960 6xAA 8xAF .. da går det ikke mye pent med 9800Pro. Ikke 9800XT heller for den saks skyld.

Kan ikke huske at han nevnte noe om 1280*960 med masse greier slått på i sitt innlegg. "jeg har ennå tilgode å se at ett spill hakker". Står ingenting om hva som er minimumskravende hans hva instillinger angår, for alt du vet kan det hende han kjører alt i 640*480. Folk flest stiller jo ned til det ikke hakker, eller det ikke går lenger, og han har tdeligvis ikke stilt ned til det ikke går lenger i noe spill til dags dato.

 

AtW

Lenke til kommentar

I gamle dager da ok.no var i aktiv drift leste vi jo ukentlig om mer eller mindre spektakulære overklokkingsforsøk. Nå er det ganske stille på ok og derfor virker det som folk har slutta med det.

 

Selv overklokker jeg en 2.6 P4 til 3.0. Kunne sikkert fått det høyere, men har den i en Shuttle XPC :hrm:

 

Edit: Kanskje ikke så stille på OK som jeg trodde. Mindre spektakulært er det iallfall :p

Endret av aschj
Lenke til kommentar

Jeg spiller CS:S, og den krever mye av CPU. Jeg har ikke råd til allverdens av HW, så jeg oppgraderer pø om pø. Det er selvfølgelig veldig teit, og dyrt i lengden. Nå har jeg en Sempron 2400+, som er overklokket fra 10x166 MHz til 10x200 MHz. Det merkes i CS:S.

 

I tillegg skal jeg hente en 9800 Pro på posten senere i dag (jippi), og da skal jeg i alle fall teste den med ATITool, for å sjekke potensialet. Men jeg blir uansett fornøyd med 20+ ekstra i FPS, så det kan godt være at jeg satser på varighet framfor ytelse når det gjelder skjermkortet. Det koster jo 2,5 ganger så mye som CPUen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nå er vel trådstarter noe inhabil.. som kjøper "ultra-high-end" utstyr til vanvittige priser.. :) Da er vel "klokking" ikke særlig aktuelt (både mht. konsekvens/liten forskjell i ytelse)

For oss som kjøper billigst mulig/bruktvare/demovare.. så er overklokking både moro og gir resultater...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Nå har jeg en Sempron 2400+, som er overklokket fra 10x166 MHz til 10x200 MHz. Det merkes i CS:S.

Hmmm... kult :)

Måtte du stille på VCOre her?

Jeg har ikke hatt tilsvarende suksess med min Sempron 2500+ ..klarer ikkeno særlig over 166(default) :(

Lenke til kommentar

TL1000S: jeg kommer ikke en MHz over 2 GHz, uansett hva jeg stiller VCoren på. Det underlige er at den nå kjører på standard VCore (1,6 eller 1,7 V). Dette er på en NF7 v2.

 

EDIT: CPUen er luftkjølt. Vannkjøling orker jeg ikke å bry meg med. Jeg har snekret meg et ATX-kabinett som er 36,5 x 23,5 x 25,0 cm (trøndelags minste ATX-kab for standard komponenter? (he he jeg måtte moderere meg litt i skrytet)), så det er ikke plass til ekstra stæsj

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Klokking?

Eg gav meg samme dag som eg fekk Asus P4PE og P4 2.4... Har skrudd den opp til 2.7, men det kan knapt kalles klokking..

 

Oppsettet eg hadde før, derimot, fekk køyrt seg!

Abit VP6 og Celeron 600@1009MHz med boxed kjøler (dvs. 60% hastigheitsauke)... Stabilt som fjell, og gøy som faen. Hadde eg hatt betre minne, så hadde eg nok klokka høgere.. Hadde forresten den 600'en forbi 1.1GHz, men då var ikkje maskina stabil.. Fekk blåskjerm, og beskjed om minnefeil... :plystre:

 

Uansett:

Gidder ikkje klokke lengre. Har ikkje behov for meir ytelse enn min 2.4GHz leverer. No for tida er det minne, ikkje CPU eg bruker...

Lenke til kommentar

Jeg klokker alt jeg har som overhodet kan klokkes, utenom serveren (og det er bare fordi HK ikke støtter klokking). For øyeblikket kjører jeg:

P4C 2.8 på 3.4 GHz

P3 450 på 580 MHz

AMD 1700+ på gudvethva

 

og så snart jeg kommer hjem til Norge til jul skal jeg sette sammen en maskin eller to til, bl.a. XP-M 2400+ og NF7-S v2 som selvsagt skal overklokkes til blårøyken kommer.

 

Overklokking er en artig hobby for meg, først og fremst, men det er jo også gratis ytelsesøkning (såfremt man ikke bruker masse penger på kjøling etc da), for ikke å nevne at man lærer en det om systemet sitt i prosessen også.

Lenke til kommentar
og så snart jeg kommer hjem til Norge til jul skal jeg sette sammen en maskin eller to til, bl.a. XP-M 2400+ og NF7-S v2 som selvsagt skal overklokkes til blårøyken kommer.

Endelig, den instillinga liker vi :thumbup:

Jeg klokker også alt som kan klokkes.... Kan jo rames opp hva jeg har gjort på kun en maskin som jeg sitter på i skrivende stund....og alt på samme hk! :dribble:

 

2,8@3,3 (max :thumbdown: )

2,4celly@3,3

3,2@3,6 som jeg har nu!

Kjøpt vannkjøling

Flasha Skjermkort + endra timings etter det!

Klokke det enda vidre :dribble:

Satt usb portene på 500mhz

Volt modda hk!

Modda div kjørere på hk :hmm:

 

Og om min neste cpu blir p4 3,4EE så skal den klokkes til den svetter, da er det blitt et nytt mål å det er liksom å ta de sterkeste fx cpuene!!! :thumbup:

 

Life=OC ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...