Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Den første crossfit'eren har herved ankommet mitt lokale treningssenter. Har aldri sett det 'live', men var så spesielt som jeg trodde. Så jo at karen var sterk og hadde tydelig trent før, men det var virkelig et skue.

 

Ble imponert av intensiteten de fører. Hadde aldri klart å opprettholde et slikt tempo selv, men jeg ser jo hvordan det går ut over teknikken. Alt er så utrolig halvveis fordi det skal gå så raskt. Kjørte noe som lignet militærpress, men hoppet omtrent i luften samtidig som han førte stanga mot taket med ekstrem svai i ryggen. Plutselig sto han opp ned med beina mot veggen og kjørte "pushups" før han så kastet noen kettlebells i lufta.

Skjønner jo at det er god trening, men tenker de ikke på sin egen teknikk og utførelse? Fyren var jo så sliten at han la seg rett ut på gulvet noen minutter før han plutselig var oppe igjen. Så jo at teknikk og utførelse bare ble dårlige og dårligere etterhvert som han ble sliten.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Inntak og uttak av energi er ikke uavhengige, men avhengige variabler slik at endringer i en av dem vil påvirke den andre og vice versa.

 

Ekstremt bra innlegg! Har selv erfaring som bekrefter det der - jeg har alltid slitt med å gå opp i vekt, men noe som fungerer svært godt for meg er å øke aktivitetsnivået til å bli veldig høyt - stikk i strid med råd man gjerne får.

 

Vent nå litt, du går ikke opp i vekt, så du øker aktivitetsnivået?

Regner med at du spiser mer av samme grunn da, for ellers er du tidenes mirakel.

 

 

Det er jo nettopp det som er hele poenget. Som Dukien skriver, inntak og uttak er ikke uavhengige, ser man helt svart hvitt på det bør man senke uttak og øke inntak, men hos meg (og sikkert med de fleste andre) økes apetitten og dermed inntaket av mat ulineært med økning av aktivitet. Klassisk tankegang sier at jeg da bare spiser og dekker inn det jeg forbrenner via aktivitet, men jeg øker inntaket over det jeg forbrenner. Skal jeg gå opp i vekt bør jeg altså øke aktivitetsbehovet.

Lenke til kommentar

Ser poenget, men ikke at det vier opp for det økte energiforbruket, men ja om økt aktivitet trigger spiselysten.

 

Det vil funke for en som ikke teller og måler som en forsker ja.

Jeg sliter med bulken nå, 5800kcal ga meg 1,6kg opp på 30 dager så mener det er på rett veg.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Inntak og uttak av energi er ikke uavhengige, men avhengige variabler slik at endringer i en av dem vil påvirke den andre og vice versa.

 

Ekstremt bra innlegg! Har selv erfaring som bekrefter det der - jeg har alltid slitt med å gå opp i vekt, men noe som fungerer svært godt for meg er å øke aktivitetsnivået til å bli veldig høyt - stikk i strid med råd man gjerne får.

Vent nå litt, du går ikke opp i vekt, så du øker aktivitetsnivået?

Regner med at du spiser mer av samme grunn da, for ellers er du tidenes mirakel.

Hihi...jeg må bare le litt(:

Jeg vet at det er riktig som du/dere sier, jeg har bare ikke fått det til/justert/vendt meg til det ennå.

 

Mitt scenario: kuttet ut kardiotrening, kortet ned/effektivisert styrke/volumøktene og økt matinntaket drastisk. Resultat = bittelitt ned i vekt ():

 

Jeg har fremdeles troa på at "tregheten i systemet" er årsaken og at det vil løsne etterhvert men... Dette er fakta så langt (:

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I hvor stor grad tror dere generell sunnhet har å si for resultatet innen muskelvekst, altså SkittenBulk Vs SunnBulk?

 

For meg virker det logisk at en "sunnere kropp", en kropp som "fungerer bedre" har lettere for å bygge? Man får vel ikke i seg like mye vitaminer/mineraler gjennom skittenbulk?

 

Selv føler jeg at jeg har kuttet ut en del ting som er sunt for kroppen for å oppnå bedre volumvekst:

-Kuttet ut kardio fordi det fører til et høyere kcal inntak

-Har måtte bytte ut noe sunn mat med usunn mat for å klare å nå opp kalorimessig. Det virker som om kroppen trenger mer og mer kcal for å kunne lagre fett og jeg har inget annet valg enn å ty til en kcal-bombe i ny og ne, cheeseburgere o.l.....lol...det er jo digg da, jeg klager ikke :)

 

Merkelig det der. Har endret ganske mye på kostholdet for som så mange andre, for å få bedre resultat og leve sunnere. Resultatene uteblir, mens med "pizzadietten" som jeg kalte den fikk jeg egentlig gansk bra fremgang - jeg spiste neste det jeg ville. Jeg forstår ingenting,hater og misunner alle dere jævler som får ting til å virke så enkelt! Og fråtser i godis :( JELLY!

 

Når jeg tenker meg om minner det meg faktisk litt om vidergående. Desto mer jeg øvde på prøvene desto dårligere gikk det. Når jeg var litt likegyldige så gikk det bedre. God why.

 

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Ser poenget, men ikke at det vier opp for det økte energiforbruket, men ja om økt aktivitet trigger spiselysten.

 

Det vil funke for en som ikke teller og måler som en forsker ja.

Jeg sliter med bulken nå, 5800kcal ga meg 1,6kg opp på 30 dager så mener det er på rett veg.

5800?! Og jeg synes mine 4000 nærmest er umenneskelig med tanke på at jeg har en "ufrivillig PF". Er aldri sulten på morgen eller på kveld og blir rimelig fort kvalm av å spise på disse tidspunktene. Hvordan er måltidfrekvensen din?

 

Høyner med 1,5kg cashewnøtter rett i nebbet...

Nesten 9k kcal!

Og vi har en vinner! Kalorimessig har jeg klart nesten det samme fra smågodt, men volummessing så er det bare å hylle deg for "that shit" metter som et uvær. Hvordan var det med tørstefølelsen derpå? :huh:

 

For tre år siden så skulle vi ta blodverdier av alle makronæringstoffene, en dag var det å måle blodsukker-stigning fra forskjellige former for karbohydrater (lavkarbo, høykarbo, lav GB/GI), i en uke var det å ta vare på urinen daglig, så øke proteininntaket for å sjekke nitrogenbalansen og sist men ikke minst, var det å sjekke fettstoffer i blod etter inntak av enten 250g peanøtter som tilsvarer 132g fett / 1612kcal eller tilsvarende i fløte. Dette ble gjort fastende og vi målte blodverdier føre og tre timer etterpå. Jeg valgte peanøtter og brukte seriøst ish tjue minutter på å spise ferdig. Du verden hvor både mett og tørst jeg var. Kan bare forestille meg hvordan det blir å gange dette rundt fem ganger. :omg:

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

 

Ser poenget, men ikke at det vier opp for det økte energiforbruket, men ja om økt aktivitet trigger spiselysten.

 

Det vil funke for en som ikke teller og måler som en forsker ja.

Jeg sliter med bulken nå, 5800kcal ga meg 1,6kg opp på 30 dager så mener det er på rett veg.

5800?! Og jeg synes mine 4000 nærmest er umenneskelig med tanke på at jeg har en "ufrivillig PF". Er aldri sulten på morgen eller på kveld og blir rimelig fort kvalm av å spise på disse tidspunktene. Hvordan er måltidfrekvensen din?

 

H

Og :huh:

 

For

 

Samme PF selv, ufrivillig, blir ikke sulten før 12-14

Jobber 20 timer pr dag siste mnd, har kuttet ned til 12 , må så må evt justere.

Spiser hele tiden, ingen rutine , 10pac lion , gullbrød, sjokonøtter mellom alle måltidene. Kjøper en litago 5-6 ganger pr dag, har litago i 1litere i kjøleskapet.30 bøtter gainer /kvalm hele dagen.

Lenke til kommentar

Ser at det var litt snakk om økt aktivitet = økt matlyst.

 

Jeg har sett en studie som viste at økt matlyst kun gjaldt den perioden man begynner å trene. Etter en stund så jevnet det seg ut. I mitt tilfelle er det tilbake til normalen.

For et par år siden kunne jeg gå opp 1 kg i uken, det var uten å trene ett sekund. Da spiste jeg det jeg maktet og mer enn det.

Nå om dagen er det ski 3 ganger i uken minst 1 time pr. gang og vektløfting 3 ganger i uken.

Jeg får IKKE i meg mer i dag enn det jeg gjorde når jeg ikke trente. Det er rett og slett ikke mer matlyst nå enn når jeg satt på ræva og bare la på meg fett. I forrige uke gikk jeg ikke opp et gram, så jeg får tydeligvis i meg nok kalorier, så kanskje kroppen vet det og ikke sender signaler om at den trenger mer.

 

Matt Fitzgerald skrev litt om denne studien i boka "diet cults" om noen er interessert.

 

Mitt tilfelle er allikevel plausibelt, da jeg har et helt annet og mye sunnere og balansert kosthold enn den gangen, og at det er med på å bidra til å gjøre meg mer mett. Men allikevel interessant at noen har funnet ut at cardio ikke trenger å gjøre deg mer sulten på sikt.

Lenke til kommentar

 

Ser poenget, men ikke at det vier opp for det økte energiforbruket, men ja om økt aktivitet trigger spiselysten.

 

Det vil funke for en som ikke teller og måler som en forsker ja.

Jeg sliter med bulken nå, 5800kcal ga meg 1,6kg opp på 30 dager så mener det er på rett veg.

5800?! Og jeg synes mine 4000 nærmest er umenneskelig med tanke på at jeg har en "ufrivillig PF". Er aldri sulten på morgen eller på kveld og blir rimelig fort kvalm av å spise på disse tidspunktene. Hvordan er måltidfrekvensen din?

 

Høyner med 1,5kg cashewnøtter rett i nebbet...

Nesten 9k kcal!

Og vi har en vinner! Kalorimessig har jeg klart nesten det samme fra smågodt, men volummessing så er det bare å hylle deg for "that shit" metter som et uvær. Hvordan var det med tørstefølelsen derpå? :huh:

 

For tre år siden så skulle vi ta blodverdier av alle makronæringstoffene, en dag var det å måle blodsukker-stigning fra forskjellige former for karbohydrater (lavkarbo, høykarbo, lav GB/GI), i en uke var det å ta vare på urinen daglig, så øke proteininntaket for å sjekke nitrogenbalansen og sist men ikke minst, var det å sjekke fettstoffer i blod etter inntak av enten 250g peanøtter som tilsvarer 132g fett / 1612kcal eller tilsvarende i fløte. Dette ble gjort fastende og vi målte blodverdier føre og tre timer etterpå. Jeg valgte peanøtter og brukte seriøst ish tjue minutter på å spise ferdig. Du verden hvor både mett og tørst jeg var. Kan bare forestille meg hvordan det blir å gange dette rundt fem ganger. :omg:

 

 

 

Hmm, gikk med noen liter pmax, men verste var ikke tørsten, men rennaræv på dass etterpå :D

Spiser en del nøtter både til daglig og litt ekstra i helgene, så er vel sikkert vanesak. Går med 1kg cashwes per helg til vanlig, denne dagen der var jeg ekstra fysen og satt bare hjemme alene og gamet med kompiser :D

Endret av discostu
Lenke til kommentar

Ser at det var litt snakk om økt aktivitet = økt matlyst.

 

Jeg har sett en studie som viste at økt matlyst kun gjaldt den perioden man begynner å trene. Etter en stund så jevnet det seg ut. I mitt tilfelle er det tilbake til normalen.

For et par år siden kunne jeg gå opp 1 kg i uken, det var uten å trene ett sekund. Da spiste jeg det jeg maktet og mer enn det.

Nå om dagen er det ski 3 ganger i uken minst 1 time pr. gang og vektløfting 3 ganger i uken.

Jeg får IKKE i meg mer i dag enn det jeg gjorde når jeg ikke trente. Det er rett og slett ikke mer matlyst nå enn når jeg satt på ræva og bare la på meg fett. I forrige uke gikk jeg ikke opp et gram, så jeg får tydeligvis i meg nok kalorier, så kanskje kroppen vet det og ikke sender signaler om at den trenger mer.

 

Matt Fitzgerald skrev litt om denne studien i boka "diet cults" om noen er interessert.

 

Mitt tilfelle er allikevel plausibelt, da jeg har et helt annet og mye sunnere og balansert kosthold enn den gangen, og at det er med på å bidra til å gjøre meg mer mett. Men allikevel interessant at noen har funnet ut at cardio ikke trenger å gjøre deg mer sulten på sikt.

Interresant! Nå skal det sies at det er veldig greit å få i seg ekstra mat med å tillate seg å spise litt dritt. Jeg trente styrke 4 dager i uka samt syklet i overkant en halvannen mil til to mil (i snitt) omtrent 4-6 ganger i uka i tillegg til å svømme noen hundremetere hver dag over en femukersperiode hvor jeg la på meg omtrent en kilo i uka. Det ekstremt forhøyede aktivitetsnivået førte bare til enormt apetitt som jeg ikke bare dekket opp energiuttaket med, men hvor jeg altså gikk opp i vekt. Før den perioden, når jeg lå på bare styrkeøkter lå jeg stille på vekta.

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Hei! Så jeg har begynt å trene på senter for første gang i mitt liv. Jeg er naturlig tynn og har utelukkende drevet med kondisjonstrening i marka på ski eller løping. Når det gjelder vekter er jeg totalt noob, men jeg har blitt bitt av basillen. Har trent ~2 timer hver dag i en uke nå og elsker det. Jeg syntes faktisk å se forskjell allerede, særlig på lår, bryst og overarmer.

 

Jeg kjøpte meg en vekt på vei hjem fra skolen i dag og sannelig veide jeg 2,9 kilo mer enn forrige gang jeg veide meg som er litt under 2 uker siden, men merk deg at det var på en annen vekt. Er dette den såkalte noobieeffekten jeg opplever, eller kan jeg anta det er feil mtp. forskjellige vekter? Hvor mye kan jeg forvente å gå opp ukentlig med 10-15 timer trening? Jeg tar ikke kosttilskudd, men spiser 4 måltider daglig.

Lenke til kommentar

Hei! Så jeg har begynt å trene på senter for første gang i mitt liv. Jeg er naturlig tynn og har utelukkende drevet med kondisjonstrening i marka på ski eller løping. Når det gjelder vekter er jeg totalt noob, men jeg har blitt bitt av basillen. Har trent ~2 timer hver dag i en uke nå og elsker det. Jeg syntes faktisk å se forskjell allerede, særlig på lår, bryst og overarmer.

 

Jeg kjøpte meg en vekt på vei hjem fra skolen i dag og sannelig veide jeg 2,9 kilo mer enn forrige gang jeg veide meg som er litt under 2 uker siden, men merk deg at det var på en annen vekt. Er dette den såkalte noobieeffekten jeg opplever, eller kan jeg anta det er feil mtp. forskjellige vekter? Hvor mye kan jeg forvente å gå opp ukentlig med 10-15 timer trening? Jeg tar ikke kosttilskudd, men spiser 4 måltider daglig.

Ikke et gram med mindre du spiser nok.

Vektoppgang har ingenting ned treningen å gjøre, men at du spiser mer enn kroppen forbruker. Treningen gjør at energien man inntar blir brukt på å bygge opp nedbrutte muskelfivre i stedet for fettlagring. Forklart ekstremt enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...