Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Gud, jeg skammer meg over de ansatte/ PT'ene på senteret hvor jeg trener. Idag var det PT-time for ei i 30-40åra. Markløft med krum var første øvelse, før de peisa over på nedtrekk med sleng bakover. Nydelig

 

Om man deler tekniske feil i to kategorier, en for feil som er farlig for helsa eller direkte skadelig og en annen for feil som bare minsker treningsutbytte, kan vi da si at nedtrekk med sleng tilhører sistnevnte? Gitt at "sleng" betyr at du ligger bakover glir vel øvelsen over mot roing og har dermed mindre for seg som egen øvelse kontra andre roøvelser?

 

Om sleng betyr at en har moment bakover for hver repetisjon blir det muligens noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips til gode, lavkalorimåltider? :) Jeg må teste lavkaloridiett for en mappeoppgave på skolen, så tar gjerne imot tips som er litt mer spennende enn bare torsk og brokkoli. Har 800-1200 kcal til rådighet pr dag, 4 dager totalt.

 

Bare et tips ang brokkolien; koke den, mose den med stavmikswr og krydre evt bruke buljong. Vips, (nesten) potetstappe. :) Veldig ålreit vomfyll!!

Lenke til kommentar

Jeg leste noe om at det var noen grønnsaker og frukt som ga minuskalorier. At selv om de inneholdt kalorier, så gjorde de at man forbrant mer enn det innehold. Det skulle angivelig være sånn blant annet med appelsin. Det høres litt rart ut for meg. Er det noe hold i dette i heletatt? I såfall kunne man jo bare levd på appelsinkur for å gå ned i vekt :p

Lenke til kommentar

Man teller aldri kcal i grønnsaker, bare i mais, gulrot og erter (høyenergi VS resten)

Man teller ikke kcal i grønnsaker? Om man da spiser 500 g grønnsaksblanding til middagen, hvorfor skal ikke disse 150 kcal telles kontra f.eks. oljen du stekte det i, som også kan tilsvare 150 kalorier?

Lenke til kommentar

 

Man teller aldri kcal i grønnsaker, bare i mais, gulrot og erter (høyenergi VS resten)

Man teller ikke kcal i grønnsaker? Om man da spiser 500 g grønnsaksblanding til middagen, hvorfor skal ikke disse 150 kcal telles kontra f.eks. oljen du stekte det i, som også kan tilsvare 150 kalorier?

 

Er det grønnsaksblanding uten gulrot, erter og mais?

Isåfall ja dropp å telle.

For det første er det lite kcal , for det andre klarer man ikke regne kroppens energi 100% , selv to like dager med lik trening og lik mat kan variere med 1000kcal.

 

På bakgrunn av dette blir det uansett 2000 , 2500 , 3000 osv, ikke 2345 den dagen , så nøye går det ikke å kalkulere.

 

Man sparer da arbeid med å¨droppe tellingen og holder heller styr på det andre.

30% av fibere går rett igjennom også og telles ikke med av kroppen så til slutt blir det så lite kcal kroppen får at man ikke teller salatblader ol.

 

Olje telles også for å holde ca 35% av kcal fra fett ol for å kunne balansere rett.

Lenke til kommentar

Det er også vesentlig at jeg får i meg anbefalte mengder vitaminer, mineraler og næringsstoffer da :) . Det skal registreres.

 

Edit: det er tatt høyde for termisk forbrenning når man sier det er feks 4kcal i 1g protein. Så det blir feil å trekke fra 1kcal på det igjen.

Darkness: nei, du har rett. Det er ikke sant :) . Hadde jo vært en kjekk løsning men :p .

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Man vil sjeldent eller aldri 100% treffe nøyaktig på kalori-mengden. For det er det for mange variabler som lar seg vanskelig kontrollere.

Forskjellige proteiner har forskjellig TEF/DIT, men hvor stor denne derimot er i «økt antall kalorier» er et annet spørsmål. Da er det heller et større poeng at proteinrike matvarer ser ut til å gi en høyere grad av metthet. Denne reviewen tar for seg et eksempel ved 2000 kcal hvorav protein bidrar med 15E%. Ved å øke til 30% ifra protein så vil det teoretiske forbruket øke med 23 kcal (0,8%) av total inntak. Dette tilsvarer 150gram protein = 23 kcal +/-. Så med 300 gram så vil det da være rundt 46 kcal +/-


http://www.colorado.edu/intphys/Class/IPHY3700_Greene/pdfs/discussionEssay/thermogenesisSatiety/eisenstein.pdf (Side 192 diskuterer plausible forklaringer og andre funn.)

Her er en liste over de forskjellige termogenesen i proteiner ; http://ajcn.nutrition.org/content/93/3/525.full

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...