Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Hvis det ikke gjør vondt, gjør det ingen ting. Knærne mine kraser til tider det også, men aldri hatt en eneste skade eller vondt i kneet. Men dersom du faktisk får små vondt i knærne under knebøy, er det selvfølgelig noe du gjør galt. Og hva du gjør galt er vanskelig og si uten og ha sett deg utføre benpress eller bøy.

 

Men de vanligste feilene for smerte i kne er:

 

1) Innover rotasjon i knærne (knærne dine presses mot hverandre fy fy fy!!)

2) Du kommer ikke dypt nok (og strekken kommer mest på knærne)

3) vekta ligger for mye frampå - og knærne kommer langt fram.

4) store styrkes forskjeller rundt hamstring og quadriceps.

5) stive og stramme muskler rundt knær ( spesielt hamstring og gluteus ).

 

Og rulle rundt beina, kan faktisk hjelpe stort, og det samme gjør tøye.

 

Ellers gjelder det og presse knærne ut!!! knærne skal følge vinklingen på føttene dine, du må komme dypt nok hofte under knær minst. Få vekta på HÆLENE/midt på, og skvis ræva på toppen av løftet. Rull, tøy, kjør dynamiske øvelser som oppvarming. Og du slipper og tenke på skader. ;)

Det kan også være noe med at jeg bruker smith machinen som gjør at jeg har irritasjoner i kneet. Han jeg trener med, som har 15 års erfaring, har ikke kommentert noe på knebøyen min, men jeg vil i hvert fall si at punkt 1 og 2 gjør jeg riktig, de andre punktene er jeg usikker på. I blant føler jeg også små smerter i kneet når jeg tar knebøy uten vekter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan også være noe med at jeg bruker smith machinen som gjør at jeg har irritasjoner i kneet. Han jeg trener med, som har 15 års erfaring, har ikke kommentert noe på knebøyen min, men jeg vil i hvert fall si at punkt 1 og 2 gjør jeg riktig, de andre punktene er jeg usikker på. I blant føler jeg også små smerter i kneet når jeg tar knebøy uten vekter.

 

Det er så typisk PT-er.

 

personal-trainer-meme-generator-i-ll-teach-you-how-to-squat-in-the-smith-machine-c2dd56.jpg

Lenke til kommentar

Nei, det er ingen forskjell mellom graden av sammalt mel og grovt mel; innholdet er så og si likt.

Okei.. Vil du si at mel er litt no-no, eller er det ok..?

Er veldig glad i grovt brød og lignende, og har liksom alltid spist det med god samvittighet.

Endret av Rotaderp
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye han veier. Jeg bare tipper at det er deromkring basert på syn og ting han har sagt.

 

Han er forresten ikke den vanlige slasken som ikke gidder å løfte på ræva. Persen hans er 3x140 kg i benkpress og han jobber som håndtverker. Men når man har problemer med stoffskiftet og angivelig har prøvd alt annet i årevis, så er dette siste utvei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye han veier. Jeg bare tipper at det er deromkring basert på syn og ting han har sagt.

 

Han er forresten ikke den vanlige slasken som ikke gidder å løfte på ræva. Persen hans er 3x140 kg i benkpress og han jobber som håndtverker. Men når man har problemer med stoffskiftet og angivelig har prøvd alt annet i årevis, så er dette siste utvei.

Ja ok DA så, men KUN da så. :)

3x140 i benk er brukbart, da er man som du sier: ikke en slask :)

Lenke til kommentar

Med en fettprosent på 15, er det mulig å bygge muskler under en diett? Jeg har trent i 18 måneder.

Dukien?

For å være ærlig det er man ikke sikker på da det avhenger av genetikk, og forskningen som bygger rundt dette er for det meste rundt utrente overvektige(som signifikant gikk opp i LBS under negativ energibalanse) Dette er da igjen noe vanskelig overførbart til befolkningen (utrente vs trente + genetikk)

 

Men med optimal ernæring-sammensetning, så kan du potensielt miste minimalt med muskelmasse og kanskje til og med øke litt i starten da fett-lageret vårt tross alt fungerer som et gigantisk buffer.

 

Okei.. Vil du si at mel er litt no-no, eller er det ok..?

Er veldig glad i grovt brød og lignende, og har liksom alltid spist det med god samvittighet.

I utgangspunktet anbefaler jeg maks et brødmåltid om dagen, det kan være at for enkelte kan det være vanskelig å ha et variert kost.

Korn har dessverre fått for mye fokus i norsk kosthold, og korn har forsvarmekanismer for å bli spist (fytinsyre, antibeitestoffer samt gluten)

 

Men sammalt mel har et høyere innhold av mineraler enn siktet mel at netto-gevinsten blir høyere, selv om fytinsyre kan hemme noe av opptaket.

Andre frø som kan være obs på er solsikke takket være et høyt innehold av tungmetallet kadmium.

Vi mennesker er biokjemiske ekstremt ulike, hvor den ene får diffuse mageplager av et kornbasert kost så tåler andre dette ekstremt bra, om du er en av de og du har et kost som også består av frukt & grønt så kan du fint fortsette å spise et eller flere brødmåltider om dagen, om du som du sier er spesielt glad i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

S*tan. Jeg hater dager treninga går til h*lvete... :thumbdown:

Greide ikke fullføre alle setta i dag, Så lesser jeg av noen kg. Greide det ikke da heller. :wallbash:

 

Alle har slike økter til tider, men det er fortsatt med på og nå målet ditt. Men til neste gang: Ha på lettere vekter, så kan du fullføre alt, isteden for og faile.

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje sjekke ut autoregulering.

 

Sant det, har værdt borti det før. Men ikke så gale som i kveld.

Men men, skylder på at jeg har sovet lite, jobbet, spist lite i dag pluss jeg er kraftig forkjølet. Det er vell igrunnen den perfekte oppskrift på at treninga skal bli dårlig. Men liker det ikke alikevell... :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...