Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dropping the butt causes bar position problems" - Mark Rippetoe.

 

Såg nettopp deler av deadlift-filmen til Rippetoe og jeg husket riktig, hoften/rumpa er høyt oppe. Hvorfor mener du dette er feil wingeer(?).

Jeg mener dette er feil fordi det hindrer deg fra å dra maksimal vekt. Ved å ha rumpa høyt oppe under startposisjonen vil du minimere arbeidet bena gjør (de sterkeste musklene) og påfølgende øke arbeidet til ryggmuskulaturen (svak muskulatur under forutsetningene). Altså, vil du gi ryggen mer arbeid enn a) den har godt av, og b) enn nødvendig. For all del, strakmark/Rumensk markløft er også gode øvelser, men du vil aldri klare å løfte like mye i disse som i vanlig markløft.

 

For all del; Rumpa skal heller ikke for lavt, hvilket jeg tror det er det Rippetoe snakker om. Det vil forårsake problemer med posisjoneringen i stang (skrape langs leggene, balansepunkt, osv).

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Tren grep. Gjerne andre grepskrevende styrkeøvelser som stangroing.

Bruk kalk og omvendt grep.

Kalk tror jeg ikke blir så popluært der inne. Har ikke sett noen andre bruke det. Omvendt grep og stangroing skal prøves!

Hvor mye løfter du nå? Det er i hvert fall natt og dag med og uten magnesium.

*kremt* Klarer stanga + 15 kg. Veier ikke så mye selv. :p

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne ha økt fem kilo til på markløft, men nå greier jeg ikke holde mer. Føles ut som jeg skal glippe og har "gikt" i hendene etter et sett. Tips?

Det første du kan gjøre er at prøve et alternerende grep (overhånd/underhånd). Dersom dette ikke er nok, så er det verdt et forsøk å prøve straps/magnesium.

 

I tillegg så er det aldri galt å trene litt underarm (underarmcurls/omvendte underarmcurls i supersett er en favoritt her i gården).

 

Edit Piaf: Litt sent ute, men et godt råd kan aldri gjentas for mye.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...