Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om dere tar i litt isteden for å lese så satans mye? Dette er ikke akkurat rakettvitenskap... ;)

 

Jeg synes faget er interessant. og som Zeph sier, jeg har tid til andre ting enn å løfte. Hva sjefen sjøl mener om ting og tang er bare en fordel, selv om jeg sikkert er enig med han om det meste. Jeg tør ikke annet. :-)

Lenke til kommentar

Pussig hvordan så mange kan legge så mye i så lite og få enda mindre ut av det... Just sayin... :whistle:

 

Dette er jææævla enkelt.

Vil du bli sterk? 1-5 reps, baseøvelser og kalorioverskudd...

Vil du ha en 6pack? bli 18 og kjøp en, eller: 10-12 reps, baseøvelser og kaloriunderskudd...

Vil du bli stor? 10-12 reps, baseøvelser og kalorioverskudd...

 

Så kan man variere disse med fitnessks periodisk myorepssyntese iblanda minimum 1000% rent isolat med nugatti og paraplynøtter til dette tyter ut av ørene deres... :thumbs:

 

 

Det hele kommer ned til fire ting, høy og lav reps samt kalori over eller underskudd.

"nyere forskning" kommer hele tiden med kontraindikasjoner av det som var nyere forskning for en måned siden og de fleste sluker dette rått... Jeg spiser ihvertfall popcorn til mye av det som kommer på skjermen her :mrgreen:

 

Og ja, jeg var selv en professor i broscience. Er ikke verre enn å gå til side 500 elns... :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva om dere tar i litt isteden for å lese så satans mye? Dette er ikke akkurat rakettvitenskap... ;)

Jeg syns det er greit å vite hva man driver med før man begynner å løfte tunge ting over hodet :)

 

Trente endel på vgs, men jeg hadde ikke noe kontrollert kosthold og programmene jeg var innom bestod i stor grad av isolerte maskinøvelser eller andre ineffektive øvelser. Med andre ord hadde jeg ikke peiling og det gikk sakte. Nå satser jeg litt mer seriøst og teller alle kalorier jeg får i meg pluss bruker tid på teorien rundt treningen for høyere effekt.

 

Valgt å satse på SS (starting strength) da jeg har en kamerat som har hatt gode resultater med dette programmet (70-80kg på et år og en kroppsform jeg har lyst på) og lest mye bra om boka/programmet. SS gir god grunnstyrke, er et godt nybegynnerprogram pga. øvelsene trener store muskelgrupper om gangen gjennom naturlig bruk av muskler og skjelett. Alt er barbell training. Resultatet er ikke nødvendigvis syke "aesthetics" i form av V-shape osv. pga. du trener mye core. Personlig syns jeg det ser ganske bra ut så gleder meg til å komme ordentlig i gang! Blir spennende å se hvor vanskelig det blir å squatte ordentlig osv. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om dere tar i litt isteden for å lese så satans mye? Dette er ikke akkurat rakettvitenskap... ;)

Å ha et bevisst, kunnskapsbasert forhold til noe man uansett kommer til å bruke flere tusen timer av livet på, er bare fornuftig. Mange har et merkelig anti-intellektuelt forhold til trening generelt, og løfting spesielt. Men faktum er at det lønner seg å vite hva man driver med, også når det gjelder trening.

 

Det er en kjensgjerning at mange gjør ting mer komplisert enn de trenger å gjøre dem. At enkelte henger seg opp i småting som ikke egentlig betyr noe. Dette ser man spesielt blant ferskinger som nettopp har begynt å lese seg opp på treninglitteratur, men det bedrer seg gjerne etter hvert som de får mer erfaring. For mange er det kanskje bare et nødvendig steg på veien mot å bli mer kunnskapsrik, og mer effektiv til å få mest mulig ut av treningen. Det kan utgjøre en stor forskjell både for helse og livskvalitet på sikt.

 

Én ting er å advare mot helt spesifikke detaljer som ikke er verdt å henge seg opp i, men å advare mot treningslitteratur og treningskunnskap på generelt grunnlag er ren idioti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å interessere seg for trening betyr ikkje at ein ikkje trener og et riktig. Det er faktisk mogleg å gjennomføre alt dette samtidig som ein tar til seg informasjon.

 

Utan interessa ville ikkje denne tråden eksistert. Då hadde dette forumet hatt ein introduksjonstråd til trening og ein haug med treningslogger.

Veit ikkje om eg skal nemne Jack3D i denne diskusjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Doofen: Som Zeph sier, det "motsetningsforholdet" du skisserer er ikke egentlig noe motsetningsforhold.

 

Hvis du leser mye om trening, men trener for lite, er ikke problemet at du leser mye om trening. Problemet er at du trener for lite, og det trenger ikke ha noe med hvor mye du leser om trening å gjøre.

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

@Doofen: Som Zeph sier, det "motsetningsforholdet" du skisserer er ikke egentlig noe motsetningsforhold. Jeg tviler sterkt på at det er tiden folk bruker på å lese om trening som setter de største begrensningene for hvor mye de får trent.

 

Mye teori som ikke blir anvendt er heller ikke noe problem i seg selv.

ORLY?

 

Jeg leser innlegg som åpenbart er tufta på mange timer med nesen i bøker om temaet av mange som ikke kan vise til resultater selv om de er så beleste at de kunne dratt Rippetoe gjennom ei kjøttkvern.

 

Jeg er 65kg, så lav at jeg har stemme i samemanntallet men selv om så letter jeg mer enn 2xKV i både bøy og mark. Og jeg fokuserer ikke engang på bøy i det hele tatt. Jeg løfter, spiser og sover nok til at progresjonen kommer. Det er ganske enkelt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra at du er så enkel på det. Det er helt greit, jeg driter egentlig i det. Du har helt rett i at det ikke er verre enn å spise, trene, sove, men det forandrer ikke det faktum at å lese en bok skrevet av en av verdens fremste på temaet ikke er verdt en toøring. Jeg kommer til å lese fordi jeg synes det er svært interessant, ikke for å lære hvordan få sixpack og stor biceps på kortest mulig tid. Jeg vet hva jeg driver med og hva som skal til for å bli sterkere, det betyr ikke at det ikke er noe å lære av Rippetoe.

Lenke til kommentar

Teknikk til barbell training ja. Squat, press, deadlift, bench og power clean. Men ikke minst også hvorfor barbell og teknikkene blir brukt. Gir generell innsikt i hvordan kroppen og muskulaturen er satt sammen og akkurat hvorfor barbell training er bedre enn trening av isolerte muskler. Teknikk er åpenbart viktig når det ikke er noen maskin som leder an retningen på øvelsen.

 

Det er også litt om trening generelt.

Lenke til kommentar

Ser det er mye diskusjon rundt repetisjoner nå. Selv trener jeg StrongLifts med overskudd frem til Februar. Er ganske stor fra før og ønsker å bli sterkere. Med styrke kommer jo muskler også, men hvor mye forskjell er det mellom enrutine med 5 rep. og 10-12 når det kommer til masse? Jeg antar det er ganske mye, men vil det ikke være en fordel for meg å trene 10-12 repetisjoner etter jeg har blitt sterkere?

Lenke til kommentar

Enig med majoriteten om denne. Spesielt siden jeg driver sportspesifikk trening. Kjekt med bøker som tar for seg problemstillinger som f.eks. "hvorfor løfter vektløftere stanga sakte fra bakken?" og hvordan en best mulig kan forholde seg til skader med tanke på restitusjon og rehabilitering. BLANT ANNET.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, helt enig wingeer, man kan aldri kunne ting for godt.

Men igjen så har Doof ett poeng, majoriteten av de som "trener" hadde nok hatt mye større utbytte av og squats 'n oats, istedenfor og diskutere side opp og side ned om all slags mulig brocience.

(da mener jeg i dageliglivet, ikke bare her på forumet)

Endret av Lynx_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...