Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tøye de leddene og musklene som skal være bevegelige, slik at korsryggen slipper å kompensere

 

 

Ahh.. Nå er jeg med.

Det er vel i hovudsak hamstrings? :hmm:

Eller tar jeg veldig feil her?

Du tar ikke veldig feil, men det er jo litt mer enn som så. Ca. alle ledd og muskler som har noe med hofta å gjøre. I hovedsak blir det lår, både forsiden og baksiden.

Lenke til kommentar

Tøye de leddene og musklene som skal være bevegelige, slik at korsryggen slipper å kompensere

 

 

Ahh.. Nå er jeg med.

Det er vel i hovudsak hamstrings? :hmm:

Eller tar jeg veldig feil her?

Du tar ikke veldig feil, men det er jo litt mer enn som så. Ca. alle ledd og muskler som har noe med hofta å gjøre. I hovedsak blir det lår, både forsiden og baksiden.

 

 

Ja, er selvfølgelig klar over at det er mer, men kan ikke navnene på resten av musklene rundt hofta. Vet heller ikke hvilke muskler det faktisk er snakk om. :)

 

Bruker squat to stand, men vet ikke om veldig mange andre tøyeøvelser. Jeg hadde hatt godt av å bli litt mykere..

Lenke til kommentar

Er bare å kjøre på :p

 

Glutestrekk (rumpe)

LyingGlute.jpg

 

Quadstrekk (orside lår)

Standing.jpg

 

Hamstringstrekk (bakside lår)

standing_hamstring_stretch.jpg

 

Leggstrekk

calf-stretch.jpg

 

Hip adductor strekk (innside lår)

adductor_stretch_standing.jpg

 

Rygg

lower-back-stretches1.jpg

 

Aldeles utmerket. Finnes det noen måte å strekke beinet på? Er skikkelig schtøl på bak/front av legg og lår.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Jeg fikk litt vondt i korsryggen etter at jeg tok en litt for tong markløft. Det hele føles litt merkelig liksom. Hvor lenge burde jeg vente med å trene markløft igjen og ev. er det noe jeg kan gjøre for å restituere dette partiet?

Har du muskulært vondt så har du bare knust CNS, ikke no stress. La det gå ei uke til neste gang du løfter så er du god...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen gidder linke til noe mer spesefikt, evt forklare om hva man skal tøye for og ungå stiv korsrygg, så kjør på! tror mange deriblandt meg, kunne ha stor nytte av dette!

Hva mener du egentlig med stiv korsrygg? Smerter i korsryggen etter trening? Stølhet? Forbedre tøyeligheten?

Uansett har jeg skrevet om dette i denne tråden før. Kan sitere det igjen:

Det finnes helt sikkert mange program for den slags. Jeg tror ikke jeg har sett så mange av dem. Uansett kan jeg fint anbefale deg noen øvelser. Jeg regner det er bunnfasen av løftet du mener? "Squat to stand" er fin siden den inkorporerer to øvelser i en. Du får både strukket skinkestrengene, men en får også hengt litt i bunnfasen av løftet. Det skal kanskje nevnes at denne egner seg bedre som en oppvarmingsøvelse i at den er noe dynamisk av natur.

I de fleste tilfeller er det forsiden av lår som er begrensende. Rent anatomisk kan en se at det er disse musklene og senene som strammes og derfor drar hofta mot klokka => krumning i nedre rygg.

Skulle jeg satt opp noen "essensielle" øvelser for å bedre mobiliteten i knebøy (og varianter) ville jeg gjort noe slikt som dette:

 

Før knebøy:

Diverse sparkebevegelser med bena, både til siden og rett frem.

"Squat to stand".

"Glute bridges" (hjelper med å aktivere støttemusklene i rumpa).

 

Etter knebøy(forbedre ROM):

"Prone glute stretch"

"Quad stretch"

"Kneeling hip flexors stretch"

"Hamstring stretch"

+ 3-4 minutter hvor du bare sitter i bunn av knebøyløftet og strekker/koser deg. Her kan du gjerne legge vekten på det ene benet og gradvis vagge over på det andre. Litt frem og tilbake. Hovedpoenget er at du skal bli komfortabel med bunnstillingen av løftet. Pass på å ha kroppen relativt vertikal med strak rygg. Du ønsker ikke for mye krumning eller svai. En kan gjerne ha litt svai i øvre rygg, litt som når en stangror fra bakken. Dette kommer mer av å trekke sammen skulderbladene, og er uansett langt mer viktig når du har en stang med vekter på ryggen.

 

Dette vil jo da hjelpe på både dybden og teknikk i knebøy, samt gjøre at en blir langt mer fleksibel. Ofte kan det rett og slett bare være at en har for stramme muskler og at det forårsaker problemer. Da er det bare å strekke. Enkelte av øvelsene samsvarer jo også med hva Julie lenket til. I.e. gå og tøy! Tøying før en legger seg er helt greit og anbefales. Det å legge seg med stiv muskulatur kan føre til dårligere søvn, og også at det "akkumulerer seg" og kanskje manifisterer seg som smerte. Hvertfall hvis du allerede har et problemområde en ønsker å forbedre.

 

Er bare å kjøre på :p

 

(...)

 

Aldeles utmerket. Finnes det noen måte å strekke beinet på? Er skikkelig schtøl på bak/front av legg og lår.

Ja, det finnes måter å gjøre det. F.eks. står det en del i innlegget du nettopp siterte. :p

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Aldeles utmerket. Finnes det noen måte å strekke beinet på? Er skikkelig schtøl på bak/front av legg og lår.

Ja, halvparten av de bildene jeg nettopp postet er jo for forside eller bakside lår :p

Om du er støl må du nesten bare vente til det går over, men det kan hjelpe sånn litt i øyeblikket å massere og strekke forsiktig (vær forsiktig med kalde muskler).

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Hva mener du egentlig med stiv korsrygg? Smerter i korsryggen etter trening? Stølhet? Forbedre tøyeligheten?

Uansett har jeg skrevet om dette i denne tråden før. Kan sitere det igjen:

 

Vet ikke helt åssen jeg skal definere det jeg.. Men her for noen uker siden hadde jeg en veldig stressende dag på jobb ( kjøre bil) hvor det ble så og si agresseiv, stressende og nesten kontinuerlig kjøring i 7 timer i en drittbil uten form for komfort. Og når den dagen var ferdig var jeg helt ødelagt i korsryggen, dvs smerte.

Jeg opplever det samme nå, bare i mindre grad. Det er vel smerter, kan gå stikk gjennom korsryggen hvis jeg har mye kjøring på jobben. Kan legge til at jeg annet enn trening sitter så og si hele dagen, enten på i en en sofa, eller i jobbilen, eller hjemme foran pc'n i en kontorstol.

Har også for første gang i livet mitt begynt og trene knebøy og seriøs på markløften (siden etter jul)

Lenke til kommentar
Hva mener du egentlig med stiv korsrygg? Smerter i korsryggen etter trening? Stølhet? Forbedre tøyeligheten?

Uansett har jeg skrevet om dette i denne tråden før. Kan sitere det igjen:

 

Vet ikke helt åssen jeg skal definere det jeg.. Men her for noen uker siden hadde jeg en veldig stressende dag på jobb ( kjøre bil) hvor det ble så og si agresseiv, stressende og nesten kontinuerlig kjøring i 7 timer i en drittbil uten form for komfort. Og når den dagen var ferdig var jeg helt ødelagt i korsryggen, dvs smerte.

Jeg opplever det samme nå, bare i mindre grad. Det er vel smerter, kan gå stikk gjennom korsryggen hvis jeg har mye kjøring på jobben. Kan legge til at jeg annet enn trening sitter så og si hele dagen, enten på i en en sofa, eller i jobbilen, eller hjemme foran pc'n i en kontorstol.

Har også for første gang i livet mitt begynt og trene knebøy og seriøs på markløften (siden etter jul)

Høres ut som om du sitter veldig mye. Begynn med aktiviseringsøvelser, samt tøying. Spesielt "hip thrust". Du kan kanskje også kjøre et par sett med "good morning" også. Forutsatt at du klarer det med god teknikk. I tillegg kan du hvertfall legge til disse to strekkene:

Strekk 1 og

.
Lenke til kommentar

Har endelig kommet skikkelig i gang med treningen igjen, men er tom for ProZyme. Ser den ikke er på tilbud lenger heller.

 

Noen som vet om bra protein til en grei pris? Gjerne 70/30-50/50 myse/kasein e.l.

 

wingeer: takk for requote, skal ta å teste de tøyeøvelsene. Sliter litt med korsryggen i dagliglivet. Ikke sliter, men kjenner det fort om jeg sikker i feil posisjon.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har endelig kommet skikkelig i gang med treningen igjen, men er tom for ProZyme. Ser den ikke er på tilbud lenger heller.

 

Noen som vet om bra protein til en grei pris? Gjerne 70/30-50/50 myse/kasein e.l.

 

wingeer: takk for requote, skal ta å teste de tøyeøvelsene. Sliter litt med korsryggen i dagliglivet. Ikke sliter, men kjenner det fort om jeg sikker i feil posisjon.

Eg kjører Golds. Grei pris og smak.

KJøper whey og casein og blander dei selv (1.5 whey, 0.5 casein), bortsett frå natt-shake, der er det omvendt:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...