Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Og du har helt rett i at du kommer med linker, for kilde til noen vitenskapelig studie er det langt i fra.

 

Bodybuilding.com... :!: BB.com er eid av de største aktørene innenfor kosttilskudd i USA, de vil skrive hva fan som helst for å selge mer.

Det som kommer frem når de skriver om at fjortiser bør ha pt er en DISCLAIMER, helt vanlig i USA. Vi bor i Norge...

 

 

 

 

Du nevnte at programmet til Scooby ikke inneholder noe for shrugs eller forarmer, når du samtidig linker til noe du syns er bra som ganske klart sier: Stick to compuound movements....

Vel, du har ikkje kommet med noe som helst.

bodybuilding.com er mest brukt side i verden ang BB... Dei sei vel litt? Dei artikler eg linka, sei at ein skal ikkje bruke kosttilskud i alle fall til å bjynne med, så ser ikkje kor relevant kommentaren din er (igjen). Prøv å LESE ting, får du kommentera dei.

 

Og, la oss ha ein veldig enkel game:

Eg stiller spørsmål og svara for deg. Så kan du korrekte meg om det er feil noen plass.

 

- Syns du det er farlig for ungdom å trene (14-16 år)? - Nei, om dei gjer alt riktig.

- Trur du ungdom greier å få nokk restitusjon, ikkje overtrene, få nokk mat, proteiner? - Ja, om dei leser på det og er litt smarte.

- Trur du virkeleg DEI FLESTE 14 åringer greier å konse på teknikk, før dei bjynn å bli for ivrig og pushe opp i vekt? -Nei, dei FLESTE vil ikkje greier det.

- Trur du mange 14åringer kommer til å trene med god, riktig teknikk, utan å få hjelp frå PT (lese seg til på internett/youtube)? -Nei, det er "umulig" å få riktig teknikk kun ved å sjå på youtube.

- Trur du dei fleste 14 åringer, som spør her på forumet ang trening, har råa til PT? - Nei, ellers ville ikkje dei spurt her.

 

Konklusjon: Trening for ungdom er ikkje farlig i seg selv. Den er bra. Det som er farlig at dei ikkje får nokk søvn, mat og kommer til å gjere feil øvelser med feil teknikk og kommer til å vere for ivrige til å øke vekt, istedenfor prøve å konsentrer seg om teknikk først.

Selv om dei fleste kan greier å lese seg til mat og restitusjon, så er det vanskelig å "lese seg til" riktig teknikk. Utan å anskaffe PT, er det veldig få som greier å kjøre trening med riktig teknikk.

Det er veldig få av ungdom, som har råa til PT.

 

Ergo: du kan anbefale ein fyr på 15 år og 55kg å "prøve seg frem" til riktig teknikk. Eller "kjøre med kroppsvekt" i 1-2 år, så bjynne forsiktig i gym.

17 åring er forhopentligvis litt smartare og greier å ta ting litt meir med ro og konsentrere seg om teknikk til å bjynne med. Også, vil han ha bra grunnlag, etter 2 år med push-ups, pull-ups o.l. Og det er fleire 17-18 åringer som har råa til å betale for 2-3 timer med PT, enn 14-15 åringer.

Også, ikkje minst, det er enklare å lese seg til 4-5 øvelser. Korleis gjere push-ups og dips riktig, enn markløft, squats, benk osv osv.

 

Den LOGISKE konklusjonen er. På ein forum er det best å anbefale å kjøre kroppsvekts, enn å sende ein til gym.

 

 

Om du kan komme med grundig argumentasjon, vil eg gjerne fortsette denne diskusjonen. Om du greier ikkje å argumentere både saklig og objektivt og komme med noen (gode?) kilder, så ser eg ingen poeng i å fortsette.

PS: dei begge linker "kevlar" kom med, sa "trening er bra, men ein må ha trenar".

PPS: dei begge linker eg kom med, sa akkurat det same.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også, vil han ha bra grunnlag, etter 2 år med push-ups, pull-ups o.l.

Jeg vil se den fjortisen som har tålmodighet til kun dette... :!:

Trur det er enklere å holde seg til kroppsvekt utan å vere med i gym, enn til lavt vekt og teknikk når ein har først begynt i gym.

Lenke til kommentar

Etter råd fra fysioen var jeg og trente i dag, etter en pause på nesten 2 måneder. Det gikk dårlig; skaden i albuen gjør fremdeles vondt. Så da blir det nok noen måneder til uten skikkelig trening, men denne gangen skal jeg ikke ta helt pause.

 

Har noen tips om øvelsen som ikke involverer bruk av armer? Knebøy går f.eks ikke, da det blir for stor belastning på albueleddet...

Lenke til kommentar

Etter råd fra fysioen var jeg og trente i dag, etter en pause på nesten 2 måneder. Det gikk dårlig; skaden i albuen gjør fremdeles vondt. Så da blir det nok noen måneder til uten skikkelig trening, men denne gangen skal jeg ikke ta helt pause.

 

Har noen tips om øvelsen som ikke involverer bruk av armer? Knebøy går f.eks ikke, da det blir for stor belastning på albueleddet...

Pøh ;)

 

http://www.youtube.com/watch?v=VlWgUoEuV34

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trente markløft i dag. Akkurat den øvelsen kjentes grei ut, men det er vanskelig å si om albuen verket fra markløften eller fra knebøyen tidligere i økta. Neste trening skal jeg droppe benk og bøy, og sjekke om jeg kan ta markløft uten at smertene melder seg.

 

@Doofen:

Koklayev er jo helt syk da :p. Riktignok er han mer bol enn mann, men mannen kan sine triks. Her er en annen video av samme slag, med ham, men muligens en smule mer imponerende ;).

 

 

Tror dog ikke at det er noe for meg, men man vet jo ikke før man har prøvd så....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter råd fra fysioen var jeg og trente i dag, etter en pause på nesten 2 måneder. Det gikk dårlig; skaden i albuen gjør fremdeles vondt. Så da blir det nok noen måneder til uten skikkelig trening, men denne gangen skal jeg ikke ta helt pause.

 

Har noen tips om øvelsen som ikke involverer bruk av armer? Knebøy går f.eks ikke, da det blir for stor belastning på albueleddet...

Benpress, kanskje markløft, Zercher-bøy. Litt vanskeligere å finne noen øvelser for overkroppen uten særlig bevegelse i albueleddet.

 

Apropo Koklayev:

http://www.youtube.com/watch?v=09vu3Ux_McA&feature=related

Legg merke til hvordan han klør seg på leggen med den ene foten med 190kg over hodet ...

 

Endring 2:

Sukk.

Vel, du har ikkje kommet med noe som helst.

bodybuilding.com er mest brukt side i verden ang BB... Dei sei vel litt? Dei artikler eg linka, sei at ein skal ikkje bruke kosttilskud i alle fall til å bjynne med, så ser ikkje kor relevant kommentaren din er (igjen). Prøv å LESE ting, får du kommentera dei.

 

Og, la oss ha ein veldig enkel game:

Eg stiller spørsmål og svara for deg. Så kan du korrekte meg om det er feil noen plass.

 

- Syns du det er farlig for ungdom å trene (14-16 år)? - Nei, om dei gjer alt riktig.

- Trur du ungdom greier å få nokk restitusjon, ikkje overtrene, få nokk mat, proteiner? - Ja, om dei leser på det og er litt smarte.

- Trur du virkeleg DEI FLESTE 14 åringer greier å konse på teknikk, før dei bjynn å bli for ivrig og pushe opp i vekt? -Nei, dei FLESTE vil ikkje greier det.

- Trur du mange 14åringer kommer til å trene med god, riktig teknikk, utan å få hjelp frå PT (lese seg til på internett/youtube)? -Nei, det er "umulig" å få riktig teknikk kun ved å sjå på youtube.

- Trur du dei fleste 14 åringer, som spør her på forumet ang trening, har råa til PT? - Nei, ellers ville ikkje dei spurt her.

 

Konklusjon: Trening for ungdom er ikkje farlig i seg selv. Den er bra. Det som er farlig at dei ikkje får nokk søvn, mat og kommer til å gjere feil øvelser med feil teknikk og kommer til å vere for ivrige til å øke vekt, istedenfor prøve å konsentrer seg om teknikk først.

Selv om dei fleste kan greier å lese seg til mat og restitusjon, så er det vanskelig å "lese seg til" riktig teknikk. Utan å anskaffe PT, er det veldig få som greier å kjøre trening med riktig teknikk.

Det er veldig få av ungdom, som har råa til PT.

 

Ergo: du kan anbefale ein fyr på 15 år og 55kg å "prøve seg frem" til riktig teknikk. Eller "kjøre med kroppsvekt" i 1-2 år, så bjynne forsiktig i gym.

17 åring er forhopentligvis litt smartare og greier å ta ting litt meir med ro og konsentrere seg om teknikk til å bjynne med. Også, vil han ha bra grunnlag, etter 2 år med push-ups, pull-ups o.l. Og det er fleire 17-18 åringer som har råa til å betale for 2-3 timer med PT, enn 14-15 åringer.

Også, ikkje minst, det er enklare å lese seg til 4-5 øvelser. Korleis gjere push-ups og dips riktig, enn markløft, squats, benk osv osv.

 

Den LOGISKE konklusjonen er. På ein forum er det best å anbefale å kjøre kroppsvekts, enn å sende ein til gym.

 

 

Om du kan komme med grundig argumentasjon, vil eg gjerne fortsette denne diskusjonen. Om du greier ikkje å argumentere både saklig og objektivt og komme med noen (gode?) kilder, så ser eg ingen poeng i å fortsette.

PS: dei begge linker "kevlar" kom med, sa "trening er bra, men ein må ha trenar".

PPS: dei begge linker eg kom med, sa akkurat det same.

1. Logisk feilslutning. Appell til autotiritet.

2. Dersom en har råd til å trene på studio er det ikke verre enn å spørre de som jobber der om de kan se over teknikken. Det er ganske vanlig prosedyre på et treningssenter og gjør at PT er unødvendig for de fleste. Ellers enig i konklusjonen. Skal jeg kverulere vil jeg påpeke at det å være for ivrig med å øke belastningen ikke er noe som kun skjer i den aldersfasen. Derfor er det litt absurd å si på generelt grunnlag at en som er 17 har bedre utgangspunkt enn en som er 15. Generelt er ikke et eple en pære. Individualisering er nøkkelordet her.

3. Kroppsvektøvelser er ikke sendt fra himmelen. Det er ikke til å unngå at kroppsvektøvelser kan slite på skuldrene (rotator cuff). Dersom en skal forutsette feil teknikk for alle øvelser vil en også se at det er mulig å skade seg med kroppsvektøvelser. Ja, de vil være enklere å lære seg. Men de er også mer begrensende. Både i forhold til progresjon og utstyr. Hvordan vil du trene beinstyrken gjennom kroppsvektøvelser?

4. Å si at dette er logisk riktig viser bare din ikke-forståelse for logikk. Logikk har med gyldigheten av slutningene mellom konklusjon og premiss. Sånn sett kan jeg fint konstruere et logisk argument som slutter hva som helst; Det er bare å anta det i premisset. Poenget er uansett det at jeg har ripet opp i både premissene og slutningene dine, og selve argumentasjonen din er derfor ganske så glissen. Prøv igjen.

Endret av wingeer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jobber 16-20 hver dag. Da blir det ca 5 timer uten mat. Det blir litt sånn at jeg spiser meg ganske mett før jeg drar, for så å spise meg stappmett når jeg kommer hjem. Er dette dumt? Bør jeg ta med meg noe mat? Føler jeg har lagt på meg litt etter jeg begynte der, men det er jo en stillesittendes jobb så forbrenner jo ikke særlig mye heller.

Lenke til kommentar

Spis deg heller stappmett før du drar, ta med frukt f.eks på jobben, og deretter spis heller mindre når du kommer hjem etter jobb om du føler at du må spise mer.

 

Ja, eneste problemet er at middagen er jo klar når jeg er ferdig på jobb og er jo det jeg spiser mest av :p

Lenke til kommentar

Utgjør det noen vesentlig forskjell, hvis det totale inntaket er likt?

Det gjer det. Inntaket sei litt om kor mye du får i deg.

Men så er det kor mye du forbrenner, som blir b.a. bestemt av når, kor mye og kor ofte du spiser.

 

Mengde i hvert måltid og antall måltid, samt når du spiser dem har ingenting å si på forbrenningen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...