Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

RYP fungerer absolutt. Jeg var nybegynner i oktober og jeg har hatt stor framgang. Jeg har ikke fokusert på muskelvekst, men jeg har fulgt grunnprogrammet og styrkeprogrammet. Nå tar jeg 4x4 repetisjoner med 70 kg i benkpress og 80 kg i knebøy. Det er en stor forbedring med tanke på hvor sterk jeg var og at jeg ikke hadde prøvd disse øvelsene før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RYP fungerer absolutt. Jeg var nybegynner i oktober og jeg har hatt stor framgang. Jeg har ikke fokusert på muskelvekst, men jeg har fulgt grunnprogrammet og styrkeprogrammet. Nå tar jeg 4x4 repetisjoner med 70 kg i benkpress og 80 kg i knebøy. Det er en stor forbedring med tanke på hvor sterk jeg var og at jeg ikke hadde prøvd disse øvelsene før.

Høres ut som en kjempe framgang! Fint å høre at det funker, regner med at jeg starter på fredag med RYP da :). En ting jeg reagerte litt på var at det ikke var noen ben øvelser. Burde man ikke ha det også med? Og forresten når man sier hvor mye man løfter i benkpress f.eks, sier man hvor mange kilo man har på stanga eller hvor mye du har på stanga i tillegg til de 20kg stanga veier?

Lenke til kommentar

RYP fungerer absolutt. Jeg var nybegynner i oktober og jeg har hatt stor framgang. Jeg har ikke fokusert på muskelvekst, men jeg har fulgt grunnprogrammet og styrkeprogrammet. Nå tar jeg 4x4 repetisjoner med 70 kg i benkpress og 80 kg i knebøy. Det er en stor forbedring med tanke på hvor sterk jeg var og at jeg ikke hadde prøvd disse øvelsene før.

Høres ut som en kjempe framgang! Fint å høre at det funker, regner med at jeg starter på fredag med RYP da :). En ting jeg reagerte litt på var at det ikke var noen ben øvelser. Burde man ikke ha det også med? Og forresten når man sier hvor mye man løfter i benkpress f.eks, sier man hvor mange kilo man har på stanga eller hvor mye du har på stanga i tillegg til de 20kg stanga veier?

 

Som Julie sier, du har knebøy for beina dine.

 

Du tar selvfølgelig med vekta på stanga, det er jo en del av de kiloene du faktisk løfter! :)

Lenke til kommentar

RYP fungerer absolutt. Jeg var nybegynner i oktober og jeg har hatt stor framgang. Jeg har ikke fokusert på muskelvekst, men jeg har fulgt grunnprogrammet og styrkeprogrammet. Nå tar jeg 4x4 repetisjoner med 70 kg i benkpress og 80 kg i knebøy. Det er en stor forbedring med tanke på hvor sterk jeg var og at jeg ikke hadde prøvd disse øvelsene før.

Høres ut som en kjempe framgang! Fint å høre at det funker, regner med at jeg starter på fredag med RYP da :). En ting jeg reagerte litt på var at det ikke var noen ben øvelser. Burde man ikke ha det også med? Og forresten når man sier hvor mye man løfter i benkpress f.eks, sier man hvor mange kilo man har på stanga eller hvor mye du har på stanga i tillegg til de 20kg stanga veier?

 

Jeg regner i hvert fall med vekta til stanga. Jeg tror vel de fleste gjør det.

 

Programmet har jo med knebøy. Meg bekjent finnes det ingen andre benøvelser som bruker like mange muskler.

 

Jeg har tenkt å begynne på programmet for muskelvekst nå. Grunnen til at jeg tok styrkeprogrammet først, er at jeg da vil være i stand til å løfte mer vekt og vokse mer i neste periode på programmet.

Lenke til kommentar

Du må gjerne anbefale noen alternativer selv. Jeg har bare erfaring med RYP og det har fungert for meg, så da er det klart at det blir mitt tips.

 

Pointet mitt er jo at programmet ikke nødvendigvis er det beste for alle (ja, jeg er innforstått med at det er et velutprøvd program etc.)

Og dette er ikke rettet spesifikt mot deg, det bare faller meg naturlig å si "Jeg har hatt gode resultater med program A, men det finnes også andre varierte program som B og C".

 

Kanskje det er jeg som er mongoloid...

 

Til den som spurte om program:

 

HST og SL 5x5 er også et alternativ.

Lenke til kommentar

Holder det med bare knebøy da for benene? Synes det høres så lite ut i forhold til at alle de andre øvelsene fokuserer på overkroppen. Forresten, hvordan burde jeg gjøre det med kondisjonstrening? Jeg har ikke noe kjempe behov for å fjerne fett da jeg er rimelig tynn. Ikke for å virke masete men er det virkelig ingen som kan gi meg et sånn cirka tall på hvor lang hviletid man burde ha mellom settene, målet er større volum.

Lenke til kommentar

Ett minutt. Selv har jeg aldri vært nøye med tiden. Jeg bare tar en pause og løfter igjen når jeg har fått tilbake pusten og pulsen har sunket et hakk.

 

Knebøy holder nok fint så lenge du øker vekten med tiden. Du finner programmet og kalkuleringer for belastningen basert på din 10RM på tn.no. Les alt som står der om RYP. Programmet er også laget for kondisjon ved at du løper intervaller på 4x4 min.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Du må gjerne anbefale noen alternativer selv. Jeg har bare erfaring med RYP og det har fungert for meg, så da er det klart at det blir mitt tips.

 

Pointet mitt er jo at programmet ikke nødvendigvis er det beste for alle (ja, jeg er innforstått med at det er et velutprøvd program etc.)

Og dette er ikke rettet spesifikt mot deg, det bare faller meg naturlig å si "Jeg har hatt gode resultater med program A, men det finnes også andre varierte program som B og C".

 

Kanskje det er jeg som er mongoloid...

 

Til den som spurte om program:

 

HST og SL 5x5 er også et alternativ.

Nå ba vedkommende om et volumprogram. SL5x5, SS, osv er alle flotte styrkeprogram, men det er ikke volumprogram. Grunnen til at jeg ikke anbefaler program som HST o.l. er fordi trådstarter sier at han er ny innenfor styrke. Da er det greit å bli kjent med øvelsene først. Slik sett er RYP en god innføring i øvelsene, samt at det ligger i repetisjonsområdet for muskelvekst (sarkoplasmisk hypertrofi i motsetning til SL5x5, SS, o.l. som baserer seg på myofibrilsk hypertrofi). Så er det også et av programmene jeg er litt kjent med selv og har derfor ingen problemer med å anbefale det videre. Vedkommende kan jo selv finne ut etterhvert om han vil prøve noe annet.

 

@Turbolax

Start med stanga og fokuser på teknikk. Spør rundt, film deg selv og vis til andre for å få tilbakemeldinger. Les deg opp på Internett og du vil snart løfte tungt.

Angående trening av ben (bra at du tar dette alvorlig!!) er det, meg bekjent, i RYP også markløft med strake ben. Da har du trening for stort sett hele benet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...