Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mye vekt startet du på i de forskjellige øvelsene? Jeg som aldri har prøvd noen av øvelsene så og si føler at jeg burde starte med stanga for å få inn teknikken, samtidig så føler jeg at det bare kommer til å se dumt ut :p

 

Min 10RM på øvelsene i RYP da jeg begynte var -

 

Mage (apparat): 50 kg

Knebøy: 40 kg

Skråbenk: 32 kg

Bred kabelroing: 25 kg

Arnoldpress: 18 kg (til sammen)

Bicepscurl: 20 kg

Tricepspress: 18 kg

 

Det er ikke noe markløft.

 

Du må selv prøve deg fram og finne ut hvor mye din 10RM på de forskjellige øvelsene er. Så kan du taste inn dataene dine på kalkulatoren til tn.no, så vil den regne ut hvor mye vekt du skal bruke fra økt til økt på de forskjellige øvelsene.

 

https://www.tn.no/ryp/kalkulatorer

 

Når jeg tenker over det så ser det vell enda dummere ut med mye på stanga og elendig teknikk. Når man tar benkpress må man ikke ha noen til å spotte eller hva det nå enn heter?

 

Du kan bruke manualer. Hvis du skal bruke stang, så bør du bruke liten vekt i begynnelsen, slik at du lærer deg teknikken og ikke ender opp med å sitte fast under stanga. Etter hvert, når du merker at det begynner å bli tungt, er det greit å ha noen til å passe på. Jeg trener vanligvis alene, men når jeg tar 4x4 repetisjoner i benkpress, så hender det at jeg må spørre noen om de kan stå bak og hjelpe meg hvis jeg får problemer.

 

Og ja, det ser veldig dumt ut hvis man tar på mer vekt enn man klarer å løfte med god teknikk. Spesielt mange 15-16-åringer som kommer til treningssenteret gjør dette. De har ikke tålmodighet og må bli store med en gang, derfor setter de hele kroppen i sving, for eksempel for å løfte manualer på 16 kg den første gangen de prøver. Jeg bare rister på hodet. De fleste ungdommene tror vel at alt i livet skal komme lettvint og gratis. De ender opp med å skade seg hvis de fortsetter slik, men de fleste slutter med styrketrening ganske fort.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Flere enn meg som skittenbulker uten planer om deff? Er totalt umotivert for deff og ser egentlig ikke noe særlig poeng i det heller. De eneste som ser meg i bar overkropp for tiden er svette mannfolk i garderoben på senteret. Får litt dårlig samvittighet når det går ned et par liter cola og flere kilo nachos i uka, men det er samtidig nesten for deilig :D

Lenke til kommentar

Korleis juksar han?

 

Det beste du kan gjere er å legge fram empiriske bevis på at den han eventuelt driv med ikkje er optimalt og håpe at han tar det til seg.

 

Først og fremst er han veldig overvektig, og har lyst til å gjøre noe med det, men det virker ikke som om han vil ofre nok for å få det til. Hvis jeg ikke trener med han en dag, og han egentlig skal gjøre det senere på dagen, hender det at han skipper treningen. Når vi er ute velger han alltid brus når jeg velger vann. Den type ting, og det gjør at det går veldig sakte for han.

 

Han kan mye om kosthold, og vet hva han bør gjøre, men jeg tror kanskje han har for liten tro på at han kan få det til.

Lenke til kommentar

Flere enn meg som skittenbulker uten planer om deff? Er totalt umotivert for deff og ser egentlig ikke noe særlig poeng i det heller. De eneste som ser meg i bar overkropp for tiden er svette mannfolk i garderoben på senteret. Får litt dårlig samvittighet når det går ned et par liter cola og flere kilo nachos i uka, men det er samtidig nesten for deilig :D

 

Jeg forstår greia, men jeg er faktisk sykt flink og spiser bare sunt! Alle burde gjøre som meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...