Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er mer eller mindre en nødvendighet når man skal ned fra 7-8% og videre.

 

tja, si ikke det. Om jeg husker korrekt, så har vel Martin Berkhan aldri trent kardio, og han ligger vel på 5,5% fett.

 

er ikke sikker though, så venter på at Storken kommer med en bekreftelse etterhvert. :p

Hehe, slik jeg har forstått det gjør ikke MB noe kardio nei. Mener å ha hørt begrunnelser som at det ikke er nødvendig, er kjedelig og er en stor belastning på kroppen - gitt at du allerede er i kcal underskudd. MB stresser jo veldig det at det skal gå sakte ned på lavt kroppsfett, ikke raskt. Det greier du helt fint uten kardio.

 

Edit: Mest sannsynelig hatt kyssesyken i høst, skal ta blodprøver i morra - fml.

 

 

Endret av storken
Lenke til kommentar

Har dritvondt/støl på armstrekkeren. Burde jeg gå til legen? Trente mye for 4 dager siden, og har fortsatt vondt der.. klarer så vidt å strekke armen..Eller er det noe som går bort?

 

Du er nok bare støl. :)

 

Når jeg først begynte med styrke-trening(det meste gikk til failure den dagen :p), kunne jeg ikke strekke ut armene mine ordentlig på en uke..

gikk rundt med hendene på magen..

Lenke til kommentar

Har dritvondt/støl på armstrekkeren. Burde jeg gå til legen? Trente mye for 4 dager siden, og har fortsatt vondt der.. klarer så vidt å strekke armen..Eller er det noe som går bort?

 

Du er nok bare støl. :)

 

Når jeg først begynte med styrke-trening(det meste gikk til failure den dagen :p), kunne jeg ikke strekke ut armene mine ordentlig på en uke..

gikk rundt med hendene på magen..

Haha, takk for svar :) Skjønner.. men problemet er at jeg blir støl hver gang jeg trener styrke... Første gangen jeg startet trente jeg de store muskelgruppene og da ble jeg megastøl... skal dette skje hver gang? :S

Endret av Zlatan92
Lenke til kommentar

Hvor lenge siden er det du startet? Jeg ble støl en del før jeg også men det har avtatt. Skal sies jeg har en slik ukesperiode etter ferie ol. hvor jeg pleier å bli støl i kroppen.

Hm, har vel startet for 3 uker siden, og trent 2 ganger i uka ca.

Det jeg gjør er jo at jeg trener alt sammen der, altså magen, armer, bryst, ben osv... er dette lurt? Kanskje jeg burde fordele litt..

Lenke til kommentar

Zlatan92 - litt om stølhet :p

 

Stølhet:

Muskelstølhet er vanlig blant kroppsbyggere etter en hard treningsøkt. Denne stølheten er et resultat av mindre skade på musklene, sener og ledd. En viss stølhet er ikke til å unngå, et tegn på at du har trent intensivt. Skulle du imidlertid bli så støl at det går utover treningen, eller andre sider i dagliglivet, bør du bremse litt. Etter den første gangen jeg trente i et gym, datt jeg av sykkelen på hjemveien fordi jeg var så stiv. Dagen etter var jeg så støl at jeg knapt nok kunne løfte melkeglasset eller gre håret. Men jeg syntes det bare var herlig fordi det betydde at jeg virkelig hadde fått noe ut av treningen. Mange ganger har jeg bombardert en bestemt kroppsdel med vilje, som chins hele dagen eller et utall sett med knebøy - og endt opp med å være støl i en hel uke! Jeg brydde meg aldri om ubehaget som fulgte med, så lenge jeg hadde klart å sjokkere muskelen til å vokse.

 

Det vi oppfatter som stølhet er egentlig smerte som skriver seg fra sener og ledd. Men selv om du ikke direkte kan føle skadene på muskelcellene, så kan du være sikker på at når du er støl så har også muskelen fått sin del. Vanligvis vil du ikke kjenne stølheten før dagen etter du har belastet den spesielle muskelgruppen. Det er faktisk verst to dager etter.

 

Stølhet ser mer ut til å være et resultat av 'negative' repetisjoner (senke en vekt) enn det er av 'positive' repetisjoner (løfte en vekt). Grunnen til dette er at en overspent sammentrekning av en muskel, som å senke en vekt, besørger en uforholdmessig stor belastning på sener og ledd.

 

Generelt kan du trene på tross av stølhet, og du vil med en gang føle deg bedre når du pumper mer blod inn i det smertefulle området. Badstue, massasje og andre behandlinger kan få deg til å føle deg bedre, men uansett må du vente flere dager før det skadete vevet har kommet seg fullt ut.

Lenke til kommentar

Altså lagt inn på en klinikk fordi man er overvektig?

Tjaaaa... Har de drugs der så er jeg med på den... :p

 

Er vel strengt tatt idiotisk å stoppe veksten i en alder av 16 år. Noe man gjør ved å deffe hvis man er frisk og rask og ikke sykelig overvektig...

 

Var ment som en spøk fordi du sa "klinisk overvektig" ;)

Lenke til kommentar

Altså lagt inn på en klinikk fordi man er overvektig?

Tjaaaa... Har de drugs der så er jeg med på den... :p

 

Er vel strengt tatt idiotisk å stoppe veksten i en alder av 16 år. Noe man gjør ved å deffe hvis man er frisk og rask og ikke sykelig overvektig...

 

Var ment som en spøk fordi du sa "klinisk overvektig" ;)

Jeg var jo politisk korrekt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...