Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har planer om å forbedre kondisjonen min til neste år, slik at jeg endelig klarer 3000 meters-kravet. Noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette på best mulig vis?

 

Start rolig så du ikke får skader. Etter 4 - 6 uker med grunnlagstrening så kan du starte å løpe 4x4 2 ganger i uka, og ha 1 økt der du løper 3000m. Viss du har tilgang til svømmehall kan det være lurt å svømme også så du ikke får skader.

Lenke til kommentar

Kjemi? Hvorfor i alle dager skulle han være oppdatert på ermæringstremder?

Signerer dette. I verste fall bør du snakke med en professor i biologi. Men aller helst en som har studert ernæring. Dessuten hjelper det å vise til kilder.

 

Har planer om å forbedre kondisjonen min til neste år, slik at jeg endelig klarer 3000 meters-kravet. Noen tips til hvordan jeg kan gjøre dette på best mulig vis?

Vil du bli bedre i noe, må du gjøre det mer.

Lenke til kommentar

Hehe, som OM jeg har med meg kilder, det være seg papir eller på data hvor enn jeg går... :lol:

 

Han satt i badstua på Nautilus og overhørte meg snakke med han jeg trener sammen med og hev seg med på praten...

 

Han hadde åpenbart kompetansen i orden, men var SKIKKELIG utdatert hva ernæring angår. Man forventer et høyere nivå når man snakker med folk som har et professorat uansett felt...

 

Han mente at et "normalt norsk kosthold" holdt i massevis om man trente styrke, og hadde den godt inngrodde brødskivementaliteten samtidig som han var MEGET skeptisk til proteinpulver som han bare kalte et dårlig derivat av svake proteinkilder... :lol:

 

Snakket med en PROFESSOR :dontgetit: i kjemi i dag om periodisk faste...

 

La oss bare si et sånn at det er ikke mye norsk kompetanse som er oppdatert... :nei:

 

Hva mente han? Og har du vist ham noe stoff om PF?

Han mente at om man ikke spiste hver tredje til fjerde time så var man katabol. Jeg spurte da om man var katabol om natta. Nei for da senkes forbrenningen... :lol:

 

Kjemi? Hvorfor i alle dager skulle han være oppdatert på ermæringstremder?

Vil vel ikke egentlig kalle periodisk faste en "trend"? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Igjen så er han professor i KJEMI. Selvfølgelig skjer det kjemiske reaksjoner i kroppen, men en kjemiker er ingen autoritet på kosthold. Linus Pauling er et annet eksempel på dette, han har til og med nobelprisen i kjemi, men bestemte seg for å lefle med uvitenskaplig megadose-vitamin-behandling for sykdommer og å leke lege. Autoritet på et felt betyr ikke automatisk autoritet på et annet.

 

Normalt norsk kosthold holder faktisk i massevis, om man spiser nok. Det at nordmenn lever på grandiosa, cola og smågodt er en myte. Det største problemet er at vi beveger oss for lite.

 

Og nei, professorer skal ikke kunne alt om alt. Du kunne jo spurt ham om han var fornøyd med Norges Bank sitt valg av styringsrente også ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Kjemi? Hvorfor i alle dager skulle han være oppdatert på ermæringstremder?

Vil vel ikke egentlig kalle periodisk faste en "trend"? ;)

Jo det er på alle mulige måter en "trend". For et år siden skulle alle spise etter H&F. Eller lavkarbo. Eller TCD/CKD/PST. Du finner stort sett vitenskaplig dekning for det meste, dette inkludert, men det er på alle måter en motegreie akkurat nå.

 

Trenden er fornuftig, men det er en ny populær greie som folk med ekstra interesse for kosthold og trening kanskje har fått med seg, men det er faktisk ikke blitt formidlet såpass mye forskningsresultater rundt dette at man kan forvente at "alle" vet om det ennå.

Lenke til kommentar

Vel, nå prøver jeg ikke å diskutere en kostholdsteori.

 

Poenget mitt er at kompetansen i Norge er lav (edit:i fagmiljøer). Vedkommende jeg snakket hadde et professorat i kjemi samtidig som han var indremedisiner så han BØR ha noe kunnskap innenfor ernæring... Eller?

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

Takker! Hva mener du med grunnlagstrening? Joggeturer og lignende?

 

Det jeg mener er at du ikke starter med på 4x4 eller harde økter, da vil du som regel sitte igjen med en fin skade etterpå. Det du kan gjøre er å varme veldig godt opp, start med å gå i 10 min, så kan du veksle mellom 2 min gåing og 4 min jogging den første uka. Så kan du legge på litt lengere tid og slutte å gå etterhvert. Selv om dette er lett og kanskje litt kjedelig. Så er det mye bedre å få et bra grunnlag enn å sitte igjen med skader om 6 uker.

 

Snakker om erfaringer når det gjelder skader. Tren også variert. Bytt mellom ski, jogging, sykling, svømming, rulleski osv. Bare å være kreativ.

Lenke til kommentar

PF er jo egentlig en trend ja, det er nå i det siste det har kommet opp i lyset. I fjord var det PSMF som gjaldt for meg, det funka som faen - men jeg trivdes ikke overhodet. PF vil jeg si er en av de bedre tingene som har sett lyset. Jeg ser for meg at jeg kommer til å holde meg til PF livet ut. Passer meg så utmerket :p

 

Det med titler innenfor ernæring og andre felt ikke er automatisk sammenkoblet med høy kunnskap om emnet, tvert imot - har jeg også erfart.

 

 

Lenke til kommentar

PF er jo egentlig en trend ja, det er nå i det siste det har kommet opp i lyset. I fjord var det PSMF som gjaldt for meg, det funka som faen - men jeg trivdes ikke overhodet. PF vil jeg si er en av de bedre tingene som har sett lyset. Jeg ser for meg at jeg kommer til å holde meg til PF livet ut. Passer meg så utmerket :p

 

Det med titler innenfor ernæring og andre felt ikke er automatisk sammenkoblet med høy kunnskap om emnet, tvert imot - har jeg også erfart.

 

Samme her, har kjørt endel dietter selv oppgjennom åra, CKD blant annet som er lavkarbo på ukedager med planlagte karbodager. Funka som faen det også, men HATER seriøst lavkarbodiett.

 

PF derimot er nydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...