Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God jul folkens! :D

 

Jeg skal spise pinnekjøtt til jeg sprekker i dag :new_woot:

Kommer ikke til å tenke spesielt på kosthold nå i jula, bortsett fra at jeg kommer til å slenge inn noen proteinshaker ekstra for å holde proteininntaket oppe.

 

@War: kanskje like greit at jeg ikke har muligheten til å gå på Nidar fabrikkutsalg. Hadde brukt alt for mye penger + at det ikke hadde vært helt bra for helsa :p

 

Tviler på jeg får noe kosttilskudd under treet (heldigvis). Får dog en forsyning med Fres fra TN i romjula en gang :)

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Mamma har fått boka "Supermat", skrekk og gru :ph34r::thumbdown:

Å hjelpe og trøste. "Heldigvis" er superfood/rawfood trenden først og fremst skadelig for lommeboken ettersom det stort sett går ut på å spise overprisede tørkede bær eller tørket gress (!).

 

Om det skulle begynne å bli argumentert for at man skal spise ubehandlet mat (altså rå) fordi det var det vi gjorde før i tiden, da vi var sunne og friske urmennesker (som levde til vi var 30, om vi var heldige) kan du jo foreslå at hele familien kvitter seg med briller, pencilin, bilen og strømmen i samme slengen :mrgreen:

Lenke til kommentar

Har trent nå i en måned, men i det siste legger jeg merke til at jeg ikke blir noe særlig støl eller føler at musklene vokser.. Hva kan det være av? Er det fordi man blir støl i starten men så merker man det ikke mer etter hvert som man trener? Eller er det pga. treningsøkten min?

 

Lurer også på hvordan man kan trene "bredden" på armen, bicepsen og tricepsen blir større, men ikke bredden altså!

Lenke til kommentar

Zlatan92 - litt om stølhet :p

 

Stølhet:

Muskelstølhet er vanlig blant kroppsbyggere etter en hard treningsøkt. Denne stølheten er et resultat av mindre skade på musklene, sener og ledd. En viss stølhet er ikke til å unngå, et tegn på at du har trent intensivt. Skulle du imidlertid bli så støl at det går utover treningen, eller andre sider i dagliglivet, bør du bremse litt. Etter den første gangen jeg trente i et gym, datt jeg av sykkelen på hjemveien fordi jeg var så stiv. Dagen etter var jeg så støl at jeg knapt nok kunne løfte melkeglasset eller gre håret. Men jeg syntes det bare var herlig fordi det betydde at jeg virkelig hadde fått noe ut av treningen. Mange ganger har jeg bombardert en bestemt kroppsdel med vilje, som chins hele dagen eller et utall sett med knebøy - og endt opp med å være støl i en hel uke! Jeg brydde meg aldri om ubehaget som fulgte med, så lenge jeg hadde klart å sjokkere muskelen til å vokse.

 

Det vi oppfatter som stølhet er egentlig smerte som skriver seg fra sener og ledd. Men selv om du ikke direkte kan føle skadene på muskelcellene, så kan du være sikker på at når du er støl så har også muskelen fått sin del. Vanligvis vil du ikke kjenne stølheten før dagen etter du har belastet den spesielle muskelgruppen. Det er faktisk verst to dager etter.

 

Stølhet ser mer ut til å være et resultat av 'negative' repetisjoner (senke en vekt) enn det er av 'positive' repetisjoner (løfte en vekt). Grunnen til dette er at en overspent sammentrekning av en muskel, som å senke en vekt, besørger en uforholdmessig stor belastning på sener og ledd.

 

Generelt kan du trene på tross av stølhet, og du vil med en gang føle deg bedre når du pumper mer blod inn i det smertefulle området. Badstue, massasje og andre behandlinger kan få deg til å føle deg bedre, men uansett må du vente flere dager før det skadete vevet har kommet seg fullt ut.

 

 

Har trent nå i en måned, men i det siste legger jeg merke til at jeg ikke blir noe særlig støl eller føler at musklene vokser.. Hva kan det være av? Er det fordi man blir støl i starten men så merker man det ikke mer etter hvert som man trener? Eller er det pga. treningsøkten min?

 

Lurer også på hvordan man kan trene "bredden" på armen, bicepsen og tricepsen blir større, men ikke bredden altså!

 

tipper du ikke har lest noe av det :p

 

du trenger ikke bli støl for at musklene skal vokse.. at musklene dine ikke vokser kan komme av feil teknikk feil trening spiser for lite.. eller at du trener til failure... og det tar litt tid før musklene vokser også.

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...