Gå til innhold

Hva syns du om dødsstraff?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror vi har hatt avstemninger før, og ett par tre tråder om emnet..

I tillegg har emnet vært oppe flere ganger, f.eks. diskusjoner om straffenivået og lignende.

Jokke: Tall fra USA viser at en henrettelse er dyrere enn livstid i fengsel.
Det er ikke nødvendigvis tilfellet for to enkelt saker, men i gjennomsnitt koster en henrettelse mer enn en livstidsdom.

 

Kina er vel på den måten et foregangsland når det gjelder økonomisk effektivt rettsystem.

Lenke til kommentar
Hvis valget er mellom å bli kvitt de eller å la de leve i "luksus" i fengsel (kabel-tv, mat hver dag, treningsfasiliteter, osv) så sier jeg: man får som fortjent.

At staten må betale maten til en mann som voldtok 2000 unge gutter er jo tåpelig, når staten ikke betaler maten til de som ikke har råd selv.

Du er klar over at fanger i norske fengsler får utbetalt ca. 50 kroner dagen? Kanskje ikke så mye, men når du tenker på at de i tillegg har kost og losji, hvorfor i helvete skal de få penger som staten heller kunne gitt oss lovlydige folk i skattelette? Nevnte jeg at "dagpengene" til fangene er skattefrie?

Lenke til kommentar
Hvis valget er mellom å bli kvitt de eller å la de leve i "luksus" i fengsel (kabel-tv, mat hver dag, treningsfasiliteter, osv) så sier jeg: man får som fortjent.

At staten må betale maten til en mann som voldtok 2000 unge gutter er jo tåpelig, når staten ikke betaler maten til de som ikke har råd selv.

Du er klar over at fanger i norske fengsler får utbetalt ca. 50 kroner dagen? Kanskje ikke så mye, men når du tenker på at de i tillegg har kost og losji, hvorfor i helvete skal de få penger som staten heller kunne gitt oss lovlydige folk i skattelette? Nevnte jeg at "dagpengene" til fangene er skattefrie?

Greit nok at fangene ikke bør få dagpenger, men om dem er skattefrie spiller vel ingen rolle. Du får 50 kroner, også tar vi 25 tilbake. Ikke stor vits i det.

Lenke til kommentar
Hvis valget er mellom å bli kvitt de eller å la de leve i "luksus" i fengsel (kabel-tv, mat hver dag, treningsfasiliteter, osv) så sier jeg: man får som fortjent.

At staten må betale maten til en mann som voldtok 2000 unge gutter er jo tåpelig, når staten ikke betaler maten til de som ikke har råd selv.

Du er klar over at fanger i norske fengsler får utbetalt ca. 50 kroner dagen? Kanskje ikke så mye, men når du tenker på at de i tillegg har kost og losji, hvorfor i helvete skal de få penger som staten heller kunne gitt oss lovlydige folk i skattelette? Nevnte jeg at "dagpengene" til fangene er skattefrie?

Greit nok at fangene ikke bør få dagpenger, men om dem er skattefrie spiller vel ingen rolle. Du får 50 kroner, også tar vi 25 tilbake. Ikke stor vits i det.

Det med at de var skattefrie var vel ikke akkurat hovedpoenget mitt.. Men når folk fra øst-europa gjerne vil sitte i fengsel, og nekter å oppgi sin identitet, rett og slett fordi de får bedre betalt i et norsk fengsel enn gjennomsnittslønnen i landet de kommer fra, da er det for ille. Det skal ikke være hyggelig å sitte i fengsel!

Lenke til kommentar
Hvis valget er mellom å bli kvitt de eller å la de leve i "luksus" i fengsel (kabel-tv, mat hver dag, treningsfasiliteter, osv) så sier jeg: man får som fortjent.

At staten må betale maten til en mann som voldtok 2000 unge gutter er jo tåpelig, når staten ikke betaler maten til de som ikke har råd selv.

Du er klar over at fanger i norske fengsler får utbetalt ca. 50 kroner dagen? Kanskje ikke så mye, men når du tenker på at de i tillegg har kost og losji, hvorfor i helvete skal de få penger som staten heller kunne gitt oss lovlydige folk i skattelette? Nevnte jeg at "dagpengene" til fangene er skattefrie?

Greit nok at fangene ikke bør få dagpenger, men om dem er skattefrie spiller vel ingen rolle. Du får 50 kroner, også tar vi 25 tilbake. Ikke stor vits i det.

Det med at de var skattefrie var vel ikke akkurat hovedpoenget mitt.. Men når folk fra øst-europa gjerne vil sitte i fengsel, og nekter å oppgi sin identitet, rett og slett fordi de får bedre betalt i et norsk fengsel enn gjennomsnittslønnen i landet de kommer fra, da er det for ille. Det skal ikke være hyggelig å sitte i fengsel!

Tror det sier mer om nøden de lever i enn norske fengsler faktisk. Må bare si at hvis fanger får alle godene som er nevnt i denne tråden, er det feil. Ingen skal kunne leve livets glade dager i fangsel...

Lenke til kommentar

Egentlig synes jeg at dødsstraff er en ganske human straff.

De merker jo ingenting etterpå. Noen ganger vil jeg tro det er bedre å dø enn å tilbringe lange tider i fengsel. Nå tenker jeg ikke på Norsk fengsel fordi det er jo nermest som hotell, men i Amerikanske fengsler.

 

Dessuten er det mange som blir straffet uskyldig.

Og hadde jeg blitt straffet uskyldig tror jeg heller jeg ville ha dødd egentlig.

Ihvertfall om jeg hadde fått livstid i et Amerikansk fengsel!

 

Men når man tenker på måten å dø på så er det bare litt trist i menneskets syn, men jeg tror ikke det vil være så fælt for den som faktisk dør.

Død har alltid vært og etter så lang tid med evolusjon har jorda klart å lage fantastiske skapninger alle til sin hensikt.

Da tror jeg også at kroppen har gjort det sånn at det er behagelig å dø.

Vet ihvertfall at når man drukner så er det skikkelig deilig for den det skjer med.

Kroppen sondrer vist ut et morfinlignende stoff før dødsøyeblikket.

Lenke til kommentar

Amerikanske fengselsceller med gitter og fult innsyn fra alle kanter med sterke lyspærer på hele døgnet.

Blir det gode borgere av slikt? Tror du at et menneske som blir kontinuerlig mishandlet og plaget over flere år noensinne vil bli en normalt fungerende person som kan gå fritt rundt i samfunnet? Eller tror du han/hun vil bli som en mishandlet hund; mannevond og utilregnelig?

 

Jeg synes det er på tide at du tar av deg masken og forteller hva du virkelig står for. Kan du ikke bare være ærlig og si at du overhodet ikke er interessert i hva som skjer med kriminelle, så lenge de blir straffet hardt og lenge, og helst drept? Som en fundamentalistisk kristen bør du snakke sant, vet du.

Lenke til kommentar

Amerikanske fengselsceller med gitter og fult innsyn fra alle kanter med sterke lyspærer på hele døgnet.

Blir det gode borgere av slikt? Tror du at et menneske som blir kontinuerlig mishandlet og plaget over flere år noensinne vil bli en normalt fungerende person som kan gå fritt rundt i samfunnet? Eller tror du han/hun vil bli som en mishandlet hund; mannevond og utilregnelig?

 

Jeg synes det er på tide at du tar av deg masken og forteller hva du virkelig står for. Kan du ikke bare være ærlig og si at du overhodet ikke er interessert i hva som skjer med kriminelle, så lenge de blir straffet hardt og lenge, og helst drept? Som en fundamentalistisk kristen bør du snakke sant, vet du.

1. Er jeg en fundamentalistisk kristen, som medlem i ALC?

 

2. Hvem har sagt at fangene skal mishandles? Ikke jeg. Jeg har sagt at straffen må oppfattes som straff, ikke et opphold på et hotell (regner med at en god del av de kriminelle har til gode å bo på Sheraton, Marriott etc)

 

3. Blir det gode borgere av et hotellopphold da?

Lenke til kommentar

Amerikanske fengselsceller med gitter og fult innsyn fra alle kanter med sterke lyspærer på hele døgnet.

Blir det gode borgere av slikt? Tror du at et menneske som blir kontinuerlig mishandlet og plaget over flere år noensinne vil bli en normalt fungerende person som kan gå fritt rundt i samfunnet? Eller tror du han/hun vil bli som en mishandlet hund; mannevond og utilregnelig?

 

Jeg synes det er på tide at du tar av deg masken og forteller hva du virkelig står for. Kan du ikke bare være ærlig og si at du overhodet ikke er interessert i hva som skjer med kriminelle, så lenge de blir straffet hardt og lenge, og helst drept? Som en fundamentalistisk kristen bør du snakke sant, vet du.

1. Er jeg en fundamentalistisk kristen, som medlem i ALC?

 

2. Hvem har sagt at fangene skal mishandles? Ikke jeg. Jeg har sagt at straffen må oppfattes som straff, ikke et opphold på et hotell (regner med at en god del av de kriminelle har til gode å bo på Sheraton, Marriott etc)

 

3. Blir det gode borgere av et hotellopphold da?

1. Du er på religiøst grunnlag imot abort , du siterer bibelen i hytt og pine og du har et kristent slagord i signaturen din. Du er ihvertfall ikke en moderat kristen.

 

2. Kan du være så snill å slutte å lyge?

 

3. Pleier du å bli sperret inne på et knøttlite rom hele døgnet når du er på hotell? Bestemmer hotelledelsen hva du har lov til å gjøre? Har du begrenset besøkstid og telefontid? Har du 1 times lufting om dagen? Bestemmer andre hva slags mat du skal spise?

Lenke til kommentar

Amerikanske fengselsceller med gitter og fult innsyn fra alle kanter med sterke lyspærer på hele døgnet.

Blir det gode borgere av slikt? Tror du at et menneske som blir kontinuerlig mishandlet og plaget over flere år noensinne vil bli en normalt fungerende person som kan gå fritt rundt i samfunnet? Eller tror du han/hun vil bli som en mishandlet hund; mannevond og utilregnelig?

 

Jeg synes det er på tide at du tar av deg masken og forteller hva du virkelig står for. Kan du ikke bare være ærlig og si at du overhodet ikke er interessert i hva som skjer med kriminelle, så lenge de blir straffet hardt og lenge, og helst drept? Som en fundamentalistisk kristen bør du snakke sant, vet du.

1. Er jeg en fundamentalistisk kristen, som medlem i ALC?

 

2. Hvem har sagt at fangene skal mishandles? Ikke jeg. Jeg har sagt at straffen må oppfattes som straff, ikke et opphold på et hotell (regner med at en god del av de kriminelle har til gode å bo på Sheraton, Marriott etc)

 

3. Blir det gode borgere av et hotellopphold da?

1. Du er på religiøst grunnlag imot abort , du siterer bibelen i hytt og pine og du har et kristent slagord i signaturen din. Du er ihvertfall ikke en moderat kristen.

 

2. Kan du være så snill å slutte å lyge?

 

3. Pleier du å bli sperret inne på et knøttlite rom hele døgnet når du er på hotell? Bestemmer hotelledelsen hva du har lov til å gjøre? Har du begrenset besøkstid og telefontid? Har du 1 times lufting om dagen? Bestemmer andre hva slags mat du skal spise?

1. Er man fundamentalist av den grunn? Forresten, når ble "God bless America" et kristent slagord?

 

2. Jeg lyver da slettes ikke, jeg har aldri sagt at fanger skal mishandles. Innse det, er du grei, eller kom opp med eksempler der hvor jeg skal ha sagt dette.

 

3. Nei, slike hotell bor ikke jeg på. Men når Johnny og Ronny fra Stovner sperres inne vet ikke jeg hvor mange hotell han har bodd på. Vet heller ingneting om Achmed fra et fremmed land har av hotellerfaring. Dette gjelder jo ikke alle, men likevel. Forresten, visste du at fangene får såkalte matmerker slik at de får "kjøpe" seg det pålegget de vil? I Norge altså.

Lenke til kommentar

Når det gjelder det med dødsstraff, så er det mange som trekker frem følgende argument: ”Man kan ikke bevise at å drepe er galt ved å ta livet av drapsmenn!” Dette høres i første omgang veldig fengende ut, men desverre så er det ikke så enkelt.

 

Rettsvesenet har som overordnet oppgave å beskytte samfunnet. Det vil si de individene og institursjonene som utgjør samfunnet. I et fritt samfunn har hvert individ rett til å leve i trygghet, frihet, ut i fra egne valg. Mao. ikke behøve å frykte for sitt liv, ikke bli berøvet frihet, ikke bli frarøvet eiendeler, ikke bli påtvunget seksuelle handlinger etc etc.

 

Dersom jeg som forbryter skulle unnlate å respektere mine medmenneskers rettigheter, mister jeg samtidig mine egne. Dersom jeg f.eks. kidnapper noen og presser familien deres for penger, så begår jeg en frihetsberøvelse. Skulle jeg da protestere mot at jeg ble satt i fengsel med argumentet: ”Man kan ikke bevise at frihetsberøvelse er feil ved å berøve meg min frihet!” (Selv om ingenting lenger overrasker meg i det dumsnille julenisselandet vi lever i, mht. rettsvesen og straffelov...)

 

Mao. mener jeg at mennesker som etter gjentatte ganger har bevist at de ikke respekterer andres rettigheter automatisk mister alle sine. Kutt ut tullet som ”psykotisk i gjerningsøyeblikket”, ”utilregnelig i gjerningsøyeblikket” og alt det der. Det er helt uinteressant. En som kjører kniven i en tilfeldig person er selfølgelig ikke tilregnelig, spar oss for selvfølgeligheter! At han dermed skal gå fri, og fortsatt utgjøre en trussel for samfunnet, derimot, er jeg helt uenig i.

Lenke til kommentar
- Dødsstraff retferdiggjør livet (eller flere) personen som skal straffes har ødelagt. Et eksempel er han engelske pedofile mannen som har voldtatt 3000 unge gutter.

Skal ikke mannen få smake sin egen medisin/rettferdigheten seire ved at mannens liv også ødelegges, d.v.s ved en henrettelse ?

Tjener det ham å fortsatt leve?

 

Tror selv at døden for mange som er domfelt for så alvorlige forbrytelser er en lettelse.

Det tror jeg.

 

Ville ikke du heller tilbringet resten av livet ditt i et fengsel, der du i tillegg kan skaffe deg en jobb, bli kjent med andre, og ha det egentlig ganske bra (sett bortsett fra at man jo faktisk er innesperret), i stedet for å måtte dø sånn uten videre ?

 

Til spørsmålet om å være 100 % sikker på at den anklagede virkelig er skyldig;

Er så klart enig i at man må være sikker, men ikke at det er umulig å være sikker.

 

Holder det ikke med 3000 vitner da kanskje ?

Lenke til kommentar

Jeg støtter dødstraff på humane måter. 21 år som her i Norge er ihvertfall helt på trynet. Vis jeg greier og voldta 16 jenter under 16 år og få drept 7 uskyldige mennesker så skal jeg "bare" bli sittene inne i 21 år ?

 

Abort : Det burde jo være lovlig, fostere kjenner ikke noe til seg selv, så kommer heller ikke til og gjøre noe skade. De som blir påført skade er de som skal avgjøre saken. Det kan også hende at skaden hadde blitt være vis de hadde født barne.

Lenke til kommentar
Abort : Det burde jo være lovlig, fostere kjenner ikke noe til seg selv, så kommer heller ikke til og gjøre noe skade. De som blir påført skade er de som skal avgjøre saken. Det kan også hende at skaden hadde blitt være vis de hadde født barne.

Spørsmålet som går igjen er "når blir de mennesker, og ikke foster?" Er det først når man er født at man er selvbevisst?

Lenke til kommentar
Jeg støtter dødstraff på humane måter. 21 år som her i Norge er ihvertfall helt på trynet. Vis jeg greier og voldta 16 jenter under 16 år og få drept 7 uskyldige mennesker så skal jeg "bare" bli sittene inne i 21 år ?

 

Abort : Det burde jo være lovlig, fostere kjenner ikke noe til seg selv, så kommer heller ikke til og gjøre noe skade. De som blir påført skade er de som skal avgjøre saken. Det kan også hende at skaden hadde blitt være vis de hadde født barne.

En liten rettelse, man kan dømmes til lengre 'soning' enn 21 år i Norge, en kan dømmes til 21 års forvaring, forvaringen kan utvides etter de endte 21 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...