Gå til innhold

SE T630 - tidenes flopp?


Anbefalte innlegg

Jeg har selvsagt sett SE T610 og T630 før, men ikke prøvd dem noe mer enn å flytte litt på markøren rundt i menyen. Siden disse mobilene er skrytt så voldsomt opp i skyene tenkte jeg at jeg ville kjøpe meg et eksemplar for å se litt nærmere på den stadige vinneren av alle mulige tester. Jeg valgte da å gå for oppgraderingen av verdens beste mobiltelefon. Den avgjørende faktoren til kjøpet, var prisen. Elkjøp solgte den for 799,- inkludert telenor kontant med 100kr ringetid.

 

Men makan til skuffelse... Hva er det med den mobilen? Greit nok at skjermen er lys og klar (i motsetning til T610), men det var egentlig det eneste som forsvarte prisen på 799kr. Jeg ble mildt sagt sjokkert da jeg tok mitt første bilde. Jeg visste fra før at kvaliteten ikke var noe å skryte av, men i alle dager... Jeg knipset bilde samtidig på T630 og en Nokia 6600. Innendørs, i ikke spesielt bra belysning (standardinstillinger):

 

T630.jpg - 6600.jpg

 

Helt seriøst - det kameraet der er ikke verd 800kr en gang... :hrm:

Det mest utrolige er jo at kvaliteten ser minst like dårlig ut når jeg ser bildet på mobilen. I motsetning til f.eks Nokia 6600/3650, hvor bildet/skjermen er optimalisert til å vise bildene slik at de ser tilnærmet perfekt ut ved visning på mobilskjermen (bildene ser bedre ut på mobil enn PC, selv ved zoom).

Norges første mobiltelefon med kamera som kom for ca 2 og et halvt år siden, leverte bilder i en helt annen klasse enn T630 gjør. Hva har SE gjort på de siste årene? :hmm:

 

En annen ting - ikke at det hjelper så mye på T630's egne fotoer, men går det virkelig ikke an å zoome inn på bilder!? (jeg finner ingen mulighet for å vise i full størrelse f.eks.).

 

Folk klager på at Symbian-telefoner er trege - denne telefonen var da ikke spesielt mye bedre. Mens symbian kun er treg til å starte programmene (som meny, melding etc), er jo denne telefonen også treg når programmene brukes (f.eks under skriving av sms).

 

Jeg synes selv at Joysticken på Nokia 6600 er ekkel, men T630 tar jo kaken. Joysticken har spisse kanter, og er nærmest vond å bruke. Særdeles upresis og vanskelig å navigere er den også.

 

 

Jeg kårer herved Sony Ericsson T6X0 til tidenes mest oppblåste mobiltelefon. :w00t:

Og synes synd i folk som har betalt over 1500 for denne telefonen... :cry:

 

Har ikke denne testen vunnet kameratest på tv2 hjelper deg eller noe sånt?

 

Min vurdering:

 

Positivt:

- Prisen (799kr)

- Fin skjerm (litt dårlig oppløsning)

- Ok design (gjelder kun T630)

- Fin klang i ringetoner midi-filer...

- Bluetooth

- GPRS (dog ikke så voldsomt interessant på en ikke-symbian telefon)

 

Negativt:

- Kamera (evt mangel på sådan)

- Ekkelt å navigere i menyer (hovedsaklig på grunn av joysticken som er elendig)

- Lite underholdende. Den har en underholdningsmeny, men i den er det kun ett spill, som er det teiteste jeg har sett siden snake på Nokia 3310. Spillet så faktisk hjemmelaget ut.

- Total mangel på bass i ringetoner/midi-filer (det veier ned for den fine klangen)

 

Den får allikevel karakteren 3, takket være prisen (hovedsaklig), og skjermen.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må se på pris/kvalitet faktoren. For under 2000,- uten abonnement (prisen du betalte med kontantkort er jo ekstremt bra) får du en avansert telefon med bl.a. Bluetooth, TFT-skjerm og kamera (riktignok med dårlig bildekvalitet, som du korrekt nok påpeker). Å sammenligne T630 med langt dyrere telefoner som 6600 blir noe urettferdig. Se heller hvilke alternativer du kan få til samme pris. Basert på dette forstår jeg godt at T630 har vunnet tester.

Lenke til kommentar

Dessuten har vel ALDRI SE påstått at dette er en telefon med et "kamera i verdensklasse". Før du lister opp hva som er positivt og negativt står det jo kun om hva du synes om kameraet. Dette er en mobiltelefon med kamera (Ikke engang et bra et, sådan), ikke et kamera.

Jeg har aldri engang eid T630, men du må jo forstå at for den gjennomsnittlige brukeren er dette en telefon med funksjoner utover det vanlige (Som Bluetooth) og tilfredsstiller de fleste krav i en slik test.

 

My 2 cents

Lenke til kommentar

Tja, vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kjøper ihvertfall ikke mobiltelefon for å ta bilder og spille spill.

Helt seriøst - det kameraet der er ikke verd 800kr en gang...

De 800kr går nok ikke til kameraet, men til det andre telefonen består av. Du kan f.eks. ringe med telefonen, sjekke epost, sende og motta meldinger av ulike slag, bruke den for å koble til internett med laptopen din. Kort sagt, det er en mobiltelefon, og til det funker den vel bra?

Alle dine negative kommentarer handler om "underholdningsverdien" (kamera, underholdning, ringetoner etc), ikke om det man egentlig bruker en mobiltelefon til...mens de testene du har lest om telefonen antakelig handler om dette. Det er nok årsaken til at du ble skuffet.

 

Tips: Nå har du en mobiltelefon - hva med å kjøpe et lite digitalkamera neste gang? Da har du plutselig begge deler. Bildekvaliteten på mobiltelefoner vil uansett ikke kunne måle seg med bildene fra et skikkelig kamera (og ja, jeg ser det blir lansert 5-megapixel-mobiltelefoner snart, men kvaliteten vil være ekstremt dårlig i forhold til prisen).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Du er modig GeeZuZz :)

 

Men mye av det du skriver er selvsagt riktig.

Men husk at T630's popularitet er unikt for Norge (og Sverige). Man kan jo tenke seg frem til hva grunnene er selv... Når dårlige produkter selger bra kun enkelte steder er det alltid noe litt tvilsomt på gang ;)

Jeg sier ikke mer...

Lenke til kommentar
Du er modig GeeZuZz :)

 

Men mye av det du skriver er selvsagt riktig.

Men husk at T630's popularitet er unikt for Norge (og Sverige). Man kan jo tenke seg frem til hva grunnene er selv... Når dårlige produkter selger bra kun enkelte steder er det alltid noe litt tvilsomt på gang ;)

Jeg sier ikke mer...

Hvordan gikk det for øvrig med Siemens SX1?

 

Etter hva jeg har fått med meg ble ikke den telefonen helt det store likevel...

Lenke til kommentar
Du er modig GeeZuZz :)

 

Men mye av det du skriver er selvsagt riktig.

Men husk at T630's popularitet er unikt for Norge (og Sverige). Man kan jo tenke seg frem til hva grunnene er selv... Når dårlige produkter selger bra kun enkelte steder er det alltid noe litt tvilsomt på gang ;)

Jeg sier ikke mer...

Hvordan gikk det for øvrig med Siemens SX1?

 

Etter hva jeg har fått med meg ble ikke den telefonen helt det store likevel...

Haha, nå får du gi deg :)

 

Slår tilbake fordi en person ikke liker en mobil du liker.

 

Hvis du har noe i mot SX1 kan du alltids lage en ny post, med velbegrunnede argumenter, i likhet med GeeZuZz, istedetfor å bare gå off-topic i denne posten.

Lenke til kommentar
Du er modig GeeZuZz :)

Hehe, var forberedt på litt flaming, noe som faktisk ikke skjedde.... :p

Og ja, jeg har lagt merke til at denne modellen ikke er spesielt populær i utlandet :)

 

Tja, vet ikke hvordan det er med deg, men jeg kjøper ihvertfall ikke mobiltelefon for å ta bilder og spille spill.

Akkurat det er litt av poenget. Med dårlig kamera, og ikke-symbian, er ikke dette snakk om noe underholdningstelefon. Faargeskjermen mister litt av nødvendigheten når kamera og "spill" ikke er hovedfunksjonene. Og akkurat da sliter jeg litt med å finne ut hvorfor jeg skal bruke denne telefonen fremfor min gamle Nokia 8850. Den tilbyr liksom ingenting spesielt!

 

Når det gjelder den sammenligningen av kamera, så må vi huske at

de fleste VGA-telefoner tar like "bra" bilder som 6600. En må med andre ord ikke oppi den prisklassen for å få et skikkelig kamera.

 

Saken er den at folk skryter så voldsomt av telefonen, og den vinner massevis av tester. "Telefonen har alt" påstås det til og med. Og akkurat det er jeg meget uenig i...

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar

Ganske enkelt en kjedelig telefon. Helt enig med deg GeeZuzz. Dette er jo etterhvert blitt en rimelig billig telefon noe som gjør at den faller ut for litt mer "moro"/proff brukere (som mange av oss på forumet her), men passer heller for ungdom som bare skal ha en "slenge"telefon og for folk som bryr seg filla om ekstrafunksjonene (den mangler).

Lenke til kommentar

Telefonens popularietet kan vel sjåast som samanheng mellom pris og "funksjonalitet"

 

Skal du ha ein blåtann, kva andre valg i same prisklasse har ein?

 

I bunn og grunn så er det ein billligtelefon med masse "duppedingser" i, som som kjent er ikkje nordboerene heilt ukjente for sin teknologi-fetisjme

 

 

At kameramet er bånn i bøtta er det ingen tvil om, hadde ein liten "shootout"-test mot 6230. resultat? Dei bra blidene blei sendt som mms frå nokiatelefonen, sidan T630 tok berre svarte bilder i same lyssettning.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar
jeg betalte 3400 for den mobilen.. riktignok i midten av juni i fjor men allikevel.. 3400 !

du kjøpte mobilen ca. 7 mnd før den kom ut på markedet da..?

hæ.. jeg bestilte den da jeg bodde i canada.. den kom i posten her før jeg kom hjem.. og jeg kom hjem 25 juni 2003.. altså.. den ble lansert juni 2003..

 

sorry.. snakka om T610 jeg

Endret av moshpit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...