Gå til innhold

Knakk noen CDer, mulig å skaffe nye uten å kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lover deg 110 % bare last ned... det er mindre pes enn å kontakte ea, sende bilder, og cd, betale porto og masse styr bare for en ussel cd... det er ikke ulovlig å laste ned, bare det å dele..

Det er lov å laste ned musikk og film til privat bruk så lenge man ikke deler. Når det gjelder programvare, gjelder andre regler. Det har jeg forhørt meg om direkte fra en som jobber i politiet.

Og her har du desverre blitt feilinformert, det er lovlig å skaffe seg backup (sikkerhetskopier) av egne cd'er og spill, har produsenten lagt inn kopisperre som umuligjør kopi så er det fortsatt lovlig å skaffe seg backup av cd'en (ved for eksempel å laste ned en kopi).

 

Det som er ulovlig er å laste ned og bruke copyrighted materiale (programvare osv.) som man selv ikke eier, finnes selvsagt hullrom for film og musikk fortsatt i det norske lovverket.

 

Det er lovlig å skaffe seg kopier av sine egne Orginale cd'er og programvare så lenge disse kun er sikkerhetskopier.

 

Står litt om det i åndverksloven § 39h

 

Eller er det mest logiske å kontakte EA og forklare dem situasjonen, var cd'en sprø og knekte når du prøvde å ta den ut av coveret er det nok en fabrikasjonsfeil.

Lenke til kommentar

Retten til å kjøre et program er ikke knyttet til mediet det er distribuert på. Åndsverklovens §39h, andre avsnitt gir en eksplisitt lov til å lage sikkerhetseksemplar av programvare man har rett til å kjøre. Ingen steder i loven finner man begrensning i kilden til dette sikkerhetseksemplaret. Tvert imot, loven gir den som har rett til å kjøre et program ganske vide rettigheter for at denne rettigheten ikke skal begrenses. En del lisensbestemmelser, bl.a. som nettopp begrensning av muligheten for sikkerhetskopier, er ugyldige etter loven.

 

Jeg vil understreke at å legge kopier av programvare ut på nettet, uansett formål, er forbudt. I et slikt tilfelle som trådstarter beskriver, så vil det være greit å lage en kopi (uansett kilde) for at han skal kunne fortsette å utnytte sin betalte rettighet til fortsatt å kjøre programmet. Men jeg ville nok som forbruker forvente at produsenten var så vennlig å erstatte det ødelagte mediet, mot dekning av kostnader, siden de tar seg den rettigheten å sette kopibeskyttelse på det.

 

Edit: Ser Malvado var litt raskere, men uansett vi er nok enige.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Det er lov å laste ned musikk og film til privat bruk så lenge man ikke deler. Når det gjelder programvare, gjelder andre regler. Det har jeg forhørt meg om direkte fra en som jobber i politiet.

Det er lovlig å skaffe seg kopier av sine egne Orginale cd'er og programvare så lenge disse kun er sikkerhetskopier.

Jeg snakker ikke om sikkerhetskopier, men å laste ned piratvare man selv ikke eier. Svarte bare på Arnulf Hitchler sitt innlegg. Men har selv prøvd å krangle meg til å få lov til å ha sikkerhetskopier av programmer jeg selv eier, men det gikk heller dårlig.

 

Men hva betyr

Det er tillatt å fremstille eksemplar av et datamaskinprograms kode og oversette kodens form når dette er en forutsetning for å skaffe til veie de opplysninger som er nødvendige for å oppnå funksjonelt samvirke mellom et selvstendig utviklet datamaskinprogram og andre programmer
egentlig? Hvis programmet fungerer i utgangspunktet (funksjonelt samvirke) er det ikke lov å lage ny kopi, for å ha sikkerhetskopi? Slik leser jeg det ihvertfall. Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Men hva betyr
Det er tillatt å fremstille eksemplar av et datamaskinprograms kode og oversette kodens form når dette er en forutsetning for å skaffe til veie de opplysninger som er nødvendige for å oppnå funksjonelt samvirke mellom et selvstendig utviklet datamaskinprogram og andre programmer
egentlig? Hvis programmet fungerer i utgangspunktet (funksjonelt samvirke) er det ikke lov å lage ny kopi, for å ha sikkerhetskopi? Slik leser jeg det ihvertfall.

Dette avsnittet omtaler noen som f.eks. noen som har lisens for å kjøre et økonomisystem og ønsker å utvikle egen tilleggsfunksjonalitet. Hvis det er nødvendig, vil lisenshaver ha rett til å kopiere og dekompilere (oversette) det lisensierte programmet for å få få egenutviklet kode og lisensiert kode til å fungere sammen. Denne paragrafen (39i) har med andre ord ingenting med sikkerhetskopier å gjøre.

 

Sikkerhetseksemplarer/kopier er dekket av andre avsnitt i §39h. Jeg vet ikke hvem du har kranglet med om lov til å ta sikkerhetskopier, men dette er en rettighet du har etter loven. Merk at §39h, andre avsnitt i h.h.t. §39h, femte avsnitt ikke kan fravikes ved avtale (les lisens). Mange lisensavtaler har begrensninger i muligheten til å fremstille sikkerhetseksemplarer, men vil på dette punktet som følge av loven være ugyldige i Norge.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Om cden knekker så enkelt som dere sier, så er det jo så enkelt at dere tar med dere spillet ned der dere kjøpte det sammen med kvitering. Forklar at cden ble ødelagt da dere tok den ut av coveret, og at dere vil ha ny.

 

Kan ikke se for meg hvorfor de skal nekte å gi dere en ny da, er jo tross alt de som har solgt et produkt som ikke holder mål kvalitets messig.

Lenke til kommentar

:hmm:

Har sendt EA Norge en mail, der jeg forklarte problemet. Skal også stikke innom der jeg kjøpte spillet for å høre hvilke muligheter jeg har for å skaffe en ny.

 

Ser også at det er en del uenighet rundt det med kopiering og slikt, men jeg har gang etter gang poenktert at det IKKE er aktuelt å laste ned en cracket/kopiert version av spillet, samme hva om det er lovlig eller ikke - enkelt og greit - man legger seg borti ting som tydeligvis er uklart for mange - også for meg -, derfor blir det bare stress med en kopi. :)

 

Takker så meget for innspill og råd! :thumbup:

Lenke til kommentar
Om cden knekker så enkelt som dere sier, så er det jo så enkelt at dere tar med dere spillet ned der dere kjøpte det sammen med kvitering. Forklar at cden ble ødelagt da dere tok den ut av coveret, og at dere vil ha ny.

 

Kan ikke se for meg hvorfor de skal nekte å gi dere en ny da, er jo tross alt de som har solgt et produkt som ikke holder mål kvalitets messig.

Jeg har opplevd å få ødelgate dvder ihvertfall, er ikke noe snakk om å få en billigere plate av distributøren da ihvertfall. Hørte ikke noe fra de engang. Med en slik service så har jeg ingen moralske skrupler med å kopiere.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg mener at butikken burde klare å bytte en cd GRATIS, er jo bare snakk om å bytte likt mot likt, kan jo ikke ta noe skade av det. Har hørt masse rart om bytting, må betale frakt eller et gebyr ... det er bare teit.

 

Hadde det vært snakk om å angre kjøp, da har vi et større problem med å få slikt til (juridisk sett, om vi skulle ha lagt regler for slikt)

 

...teite politikere, sjerpe seg. Den nye EU loven som er på vei er vel enda mer genial (les: idiotisk) på det området.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Afseth: De CD-ene var ganske sprø, den knakk når jeg tok den ut av coveret! :p

 

Edit: EA har norsk kundeservice, ja?

enig, LOL, Tok CD 2 ut knakk. heh, kjøpt ny nå da ;)

Hvor fikk du tak i ny? Kjøpte et nytt spill? Crack?

 

:hmm:

Crack seff. Gidder ikke å kjøpe nytt da. De har alt fått penger for cd-ene, så da kan man vel tilate seg å laste det ned vel

Lenke til kommentar

I Norge er det da lov til å ta sikerhetkopi av sin orginale instalasjons CD.

Hvis Orginal CD er defekt, er det bare å låne fra noen som har den samme CD.

 

Men du må bruke din egen lisens til instaleringen.

Ikke bruk andres lisens når du instalerer.

 

Husk å ta vare på Den defekte CD

så lenge du oppbevarer den defekte CD og kopien i samme hus får du ingen problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...