Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

De har til sammen tjent kr 23 600. Dersom Einar har tjent x kr må Jon ha tjent 1.11x.

 

Dette gir likningen:

x + 1.11x = 23 600

som du sikkert klarer å løse.

 

Annet eksempel:

Jon har tjent halvparten så mye som Einar, men til sammen har de tjent 23 600. Hvor mye tjente hver av dem?

 

Her har Einar tjent x kr mens Jon har tjent halvparten så mye, altså 0.5x.

Dette gir likningen:

x + 0.5x = 23 600

 

Om du er litt rusten på likningsløsning, bare rop ut. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt. :)

 

Bruk konjugatsetningen (eller 3. kvadratsetning om du vil) som sier at:

a2 - b2 = (a - b)(a + b)

 

Du har her et kvadrat minus et annet kvadrat som gir:

 

 

Om du løser opp parantesene på vanlig måte (via hhv. 1. og 2. kvadratsetning) ser du at det stemmer pga. ledd som går mot hverandre.

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
Matematikk er et fag som er veldig stein på stein læring.

Og går man glipp eller glemmer en brikke på veien så står man litt på bar bakke igjen.

 

Jeg sleit kraftig da jeg fikk matte på studieplanen igjen etter å ha vært vekke fra faget noen år, og jeg pleide også være flink i faget.

(2/3x)+5+(1/x)=7

(2/3x)+5+(1/x)=7 | *3

(2/x)+15(3/x)=21 | *x

2+15x+3=21x

15x-21x=-2-3

-6x=-5 | *-1/6

x=5/6

 

Fikk det til, til slutt. :p Driver å tar opp matten fra vgs, siden jeg har et friår nå. Veldig greit å ha mtp. videre utdannelse. :)

Lenke til kommentar

Hva gjør jeg feil på disse to oppgavene?

 

sqrt x^2+3=x+1

x^2+3=x^2+2x+2

Der får jeg jo et fint andregradsutrykk, men hvis jeg skal ha 0 på ene siden så blir det jo 2x-1 eller -2x+1. Hva skal jeg gjøre?

 

sqrt 2x+17-x=1

sqrt 2x+17=1+x

2x+17=2x+x^2+2

x^2-15=0

x^2=15
x=7,5

Dette blir jo helt feil når jeg sette prøve. Hvordan kommer jeg frem til den andre mulige verdien av x?

Lenke til kommentar
Hva gjør jeg feil på disse to oppgavene?

 

sqrt x^2+3=x+1

x^2+3=x^2+2x+2

Der får jeg jo et fint andregradsutrykk, men hvis jeg skal ha 0 på ene siden så blir det jo 2x-1 eller -2x+1. Hva skal jeg gjøre?

 

sqrt 2x+17-x=1

sqrt 2x+17=1+x

2x+17=2x+x^2+2

x^2-15=0

x^2=15
x=7,5

Dette blir jo helt feil når jeg sette prøve. Hvordan kommer jeg frem til den andre mulige verdien av x?

1*1 = 1, ikke 2, altså:

(x+1)^2 = x^2 + 2x + 1

Lenke til kommentar

Kunne trengt litt hjelp med en - kanskje to - oppgave®.

 

1.

 

F(x) = (x hvis x < -1

(x^2 hvis x >= -1

 

(De to parentesene skal egentlig symbolisere en stor "krøllparentes". >= betyr "større enn, eller er lik". Håper det kommer godt nok frem.)

 

Spørsmålet er: Hvor er funksjonen "continuous", "left- or right continuous", eller er den "discontinuous"?

(Håper dere skjønner engelsk? Er litt usikker på "continuous", men er det kontinuerlig?)

 

2.

 

lim(x-->1)(3x+1)=4

 

Hvordan beviser jeg denne grensen?

Skal jo finne *sigma* > 0, slik at 0< |x-1|< *sigma*

og |f(x) - 4| < *epsilon*

 

Help?

Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg visa at f(x)=ax^3+bx^2+cx+d kan ha 0,1 eller 2 kritiske punkt?
Du har kritiske punkt når den deriverte er null. Om du deriverer en kubefunksjon ender du opp med en 2. gradsfunksjon.

 

Denne andregradsfunksjonen kan ha 0, 1 eller 2 løsninger som vil si at kubefunksjonen har 0, 1 eller 2 kritiske punkter. For å vise dette / forklare dette bør du ta en titt på telleren til den velkjente abc-formelen du bruker for å løse 2. gradslikninger. ;)

 

Hint:

 

Undersøk rottegnet. Når har likningen to løsninger? En løsning? Ingen løsning?

 

Lenke til kommentar
Hvafan er d/dx -csc x?
Det vil si at du deriverer -csc x (som er en trigonometrisk identitet for 1/Sin(x)) med hensyn på x.

 

Burde kanskje heller skrives som

d(-Csc(x))/dx slik at det er åpenbart at derivasjonsoperatoren blir brukt på Csc(x). I allefall:

 

d(-Csc x)/dx = -Cos(x)/Sin2(x) = -Cot(x)*Csc(x)

 

Her er Csc(x) fortsatt 1/Sin(x) mens Cot(x) = Cos(x)/Sin(x) = 1/Tan(x).

 

Om du liker trigonometriske identiteter, ta en titt her. ;)

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Sånn PS:

Matteforeleseren nevnte for oss idag, at en funksjon med odde antall potenser, vil alltid ha minst et nullpunkt.

For eksempel ax5 + bx4 + cx3 + dx2 + ex + f.

Flytt x5 utenfor en parantes.

x5(a + b/x + c/x2 + d/x3 + e/x4 +f/x5). Når x går mot uendelig vil alle brøkene gå mot 0 (høy teller fører til lavt tall). Dermed står du igjen med en potens som vil være negativ eller positiv for to forskjellige verdier uavhengig av fortegnet til a :) .

 

Var bare en liten artig ting vi fikk vite.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Hvafan er d/dx -csc x?
Det vil si at du deriverer -csc x (som er en trigonometrisk identitet for 1/Sin(x)) med hensyn på x.

 

Burde kanskje heller skrives som

d(-Csc(x))/dx slik at det er åpenbart at derivasjonsoperatoren blir brukt på Csc(x). I allefall:

 

d(-Csc x)/dx = -Cos(x)/Sin2(x) = -Cot(x)*Csc(x)

 

Her er Csc(x) fortsatt 1/Sin(x) mens Cot(x) = Cos(x)/Sin(x) = 1/Tan(x).

 

Om du liker trigonometriske identiteter, ta en titt her. ;)

Æsj, var jo det jeg hadde. Var sikker på at det var der jeg hadde en dum feil. :<

 

Uansett, det jeg egentlig driver med, er at jeg skal finne den dobbelderiverte til csc x. Noe som i fasiten skal bli 2 csc^3 x - csc x. Noe jeg på ingen måte får til. Hvor fan får de to-tallet fra, uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...