Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Knut Erik: I beviset i dokumentet ditt skriver du blandt annet følgende: "Og vi ser at dette gikk ypperlig opp for k + 1 som betyr at det alltid er gyldig". Men dette er ikke helt riktig, gitt resten av premissene du har lagt opp. Beviset ditt gjelder blandt annet ikke for noen negative tall, og ingen positive tall lavere enn 3.
Jaa, kanskje litt bastant å skrive det jeg skrev. Er ikke helt dreven i formell matematikk, som f. eks. beviser. ;) Takk for påpekelsen.
Lenke til kommentar
Jeg har en skala som går fra der 6400 er null, og 32000 er maks. Den skalaen skal jeg gjøre om til prosent. Eller, der 0 er null og 100 er maks. :p

 

Fra 6400 til 32000 er det 25600 enheter.

1% av disse er 25600 / 100 = 256 enheter per %

 

For å plassere inn f.eks 15000 i den nye skalaen må du gjøre:

15000 - 6400 = 8600 enheter fra 6400 til 15000

som er: 8600 enheter / 256 enheter per % = 33,59 %

Lenke til kommentar

En litt mer generell metode som også virker på ikke-lineære funksjoner:

 

Siden funksjonen, la oss kalle den f, er lineær, kan den skrives på formen

f(x) = a*x + b

 

Vi vil at f(6400) = 0 og f(32000) = 100

 

dvs.:

 

a*6400 + b = 0

a*32000+ b = 100

 

som er et lineær ligningsystem som skulle være enekelt å løse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke oppgaveteksten, nei. Jeg skal måle vannivået i en tank, der programmet forteller meg nivået mellom 6400 og 32000. I tillegg til det skal jeg kunne stille ønsket nivå manuelt. Det gjør jeg ved hjelp av en kalibrator som sender et strømsignal på 4 til 20 milliampere, der fire da blir regnet om til 6400 og tjue til 32000.

 

For å sette ønsket nivå, må verdien være mellom 0 og 100 prosent, og programmet tolker alt over 100 som 100 prosent, og tanken er alltid full. :p Så som sagt, så må jeg gjøre om verdien slik at signalet blir fra 0 til 100 i stedet for fra 6400 til 32000. :) Det jeg da fikk problemer med, var jo først at kurven ikke ble lineær.

 

Men nå ser det ut som at JeffK har noe jeg kan bruke. Det er litt vanskelig da jeg ikke vet helt hvordan programmet fungerer, men skal jo lære det, så må vel bare jobbe litt med det. :)

 

Så det variable inngangsignalet må forandre seg proporsjonalt med den ønskede verdien, hvis du skjønner. Takker for hjelp så langt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...