Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er litt barneskolematte,

Man lærer da ikke det før på videregående. :p (eller var det først høyskole/universitet?)

 

Men som Kongen av Lassa sier, faktorisering er svaret.

Thats weird, for i boka var eksempel-regnestykket old-fashioned deling som man lærer på barneskolen :ermm:

Åja, tenkte på at man måtte løse annengradsligning, og det lærer man jo først på videregående. Kan hende hukommelsen min er litt rusten, men kan egentlig ikke huske at det er noen enkel og grei måte å løse dette på uten å faktorisere, og dermed måtte løse annengradsligningen?

Lenke til kommentar
Dette er litt barneskolematte, men jeg har glemt hvordan det gjøres. Kan noen hjelpe meg å løse denne divisjonen?

 

(6x²-10x-4):(2x-4)

 

Fasiten sier 3x+1, men hvordan regner man det ut?

Hvis man vil gjøre det via polynomdivisjon (ikke -addisjon, nei :p) blir det seende ca. slik ut:

 

 (6x² - 10x - 4) : (2x - 4) = 3x + 1
-(6x² - 12x)
   (2x - 4)
  -(2x - 4)
		 0

 

Kort sagt - vi deler hvert ledd i telleren på det første leddet i nevneren, multipliserer "tilbake" igjen, og trekker fra. Akkurat som ved vanlig divisjon (vanlig divisjon er jo et spesialtilfelle av polynomdivisjon, der x = 10).

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke vektormøkka jeg har fått i lekse.

Skalproduktet og parallellkomponenten!

Stygger greier... stygge greier. Det er slike ting som har økt selvmordsstatestikken i dette landet UTEN TVIL!!!

 

Men til møkka.

 

259135.jpeg

 

Tror noen det noe måte å forklare det lettere på? Jeg ser ikke noe lys over hodet mitt!

Jeg ser den vektor V er liksom skrevet på alle merkelig måter! Hvordan kan man si at den samme vektor kan være både ditt og datt?!

Være så snill?

Lenke til kommentar
Tror noen det noe måte å forklare det lettere på? Jeg ser ikke noe lys over hodet mitt!

Jeg ser den vektor V er liksom skrevet på alle merkelig måter! Hvordan kan man si at den samme vektor kan være både ditt og datt?!

Være så snill?

Det eneste som egentlig hjelper her er å lese, løse oppgaver og stå på. Men hvis du har mer spesifikke spørsmål, shoot. :)

 

Hva gjelder vektoren v så må du ikke blande sammen den faktiske vektoren med de to komponentene som også nevnes. Hvis du ser på figuren så ser du at vektoren v er summen av "v parallell" og "v vinkelrett", som har egne små symboler nede til høyre for v-en.

 

Altså, man har tre ulike vektorer, som vist her:

post-51689-1222167325.png

Lenke til kommentar

Viktig: v vektoren er ikkje parallell med u vektor. v vektoren kan skrives som ein sum av ein vektor som er parallell med u, og ein som står vinkelrett på u. Dette kalles å dekomponere vektorar.

 

 

Og ikkje bli frustrert, eg kan love deg at vektorregning var noko ALLE i klassen min sleit med. I alle fall dei som berre tok 2mx. Vi som tok 2fy/3fy fekk til stadighet innprenta vektorregning automatisk.

Lenke til kommentar

Takk for at du lasta opp. ;)

 

Det de prøver å få deg til å forstå her er at en vektor kan skrives som sum av andre vektorer - analogt til at tall kan skrives som en sum av andre tall.

 

For vektorer hjelper det å se på det grafisk i starten. Du ser at vektor v kan skrives som en sum av en parallell komponent og en ortogonal (vinkelrett) komponent. Sagt med andre ord, å gå fra O til Q via vektoren v er det samme som å gå fra O til P og så fra P til Q. Du ender opp på samme sted.

 

Vi kan selvsagt dekomponere vektoren på andre måter men det er greiest å gjøre det slik at vi får en rettvinklet trekant og da kan benytte en del trigonometri.

 

Grunnen til at dette er viktig i fysikk er at det er enklere å regne på vektorer som er parallelle / ortogonale på koordinataksene enn en eller annen vilkårlig vektor.

 

Sammenhengene cos(a) = |v_parallell| / |v| er bare ren trigonometri på rettvinklede trekanter. Du kan på samme måte skrive

sin(a) = |v_ortogonal| / |v|

eller

tan(a) = |v_ortogonal| / |v_parallell|

 

Av pytagoras har du også sammenhengen:

|v_parallell|^2 + |v_ortogonal|^2 = |v|^2

 

 

Ble dette sånn høvelig forståelig? ;)

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
Den V vektoren er jo sånn hypotenus! Hvordan kan dem bare da plutselig si at den er parallell med U vektor...?

Følgende vektor er ikke parallell med u:

post-51689-1222168409.png

 

Mens følgende vektor er parallell med u:

post-51689-1222168413.png

 

Det er om å forstå at de to andre vektorene som heter v som nevnes her (og som jeg viste bilde av i en tidligere post) ikke er det samme som v, de har egne symboler som er forskjellige i nedre høyre hjørne og som gjør det mulig å skille dem fra v. Disse to andre v-vektorene, som kalles "v parallell" og "v vinkelrett" (eller de to "komponentene" til v) er de to katetene på tegningen.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Bare for å være litt... slem...

Neon som har lyst å regne ut oppgaven jeg har i vedlegg?

Bare sånn å vise meg litt eksempler?

Jeg fikk til den første... første

4! gjorde som i forklaringen! |v 2| = |v|*cosA

Men resten er jeg bare brød på...

Fasiten er som følger:

1.32 A: 4 48

B: 6 48

Det er vel |u|*|v2| greia jeg sliter med...

Uffa meg :(

Takk! Mange takk for hjelpen! Har prøve! Har ikke vært i noen av timene, også... har jeg ingen til å hjelpe meg hjemme. Så jeg takker for all hjelpen! :)

Og takk for alle svarene! Det lyser jo noe mer nå da.

post-135910-1222173866_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål om notasjon.

 

I matematikken har vi lært at linjeintegraler betegnes med ∫, flateintegraler med ∬, og volumintegraler med ∭. I tillegg brukes ∮ for linjeintegraler over lukkede kurver (= konturintegraler? Heter "contour integral" på engelsk ihvertfall). Så har jeg sett at det også finnes symboler ∯ og ∰, som jeg da må gå ut fra at gjelder for integrasjon over lukkede flater hhv. volum.

 

Problemet kommer for meg når vi i fysikken blir introdusert for Gauss' lov, der ∮ brukes som symbol for integrasjon over en lukket flate. Hvorfor gjøres det slik, og hva er da vitsen med ∯ (og ∰)?

Lenke til kommentar

Ønsker en liten forklaring på hver av disse deloppgavene:

 

"it would be nice if average values if integrable functions obeyed the following rules on an interval [a,b]

 

a) av(f+g) = av(f)+av(g)

 

b) av(kf) = k av(f)

 

c) av(f) =< av(g) if f(x) =<g(x) on [a,b]

 

Do these rules ever hold? Give reasons for your answers.

Endret av PsychoDevil98
Lenke til kommentar

Når jeg drev med de oppgavene i går så ble det bare til at jeg gikk lenger bak og starta derfra.

Problemet er jo det at jeg leser en linje! Også skjønte jeg kanskje ikke det som sto på linja! Så leser jeg ikke videre for der utdyper det seg! DET ER KLASSISK! Og skjønner enda ikke? Se på eksemplene!

Men! Jeg jobba videre i går og ser at noen ganger bare må man godta at sånn gjøres det. Ferdig med det.

Jeg må si det til meg selv vær gang...

Lenke til kommentar
Ønsker en liten forklaring på hver av disse deloppgavene:

 

"it would be nice if average values if integrable functions obeyed the following rules on an interval [a,b]

 

a) av(f+g) = av(f)+av(g)

 

b) av(kf) = k av(f)

 

c) av(f) =< av(g) if f(x) =<g(x) on [a,b]

 

Do these rules ever hold? Give reasons for your answers.

Går ut i fra at det skal være: "it would be nice if average values of integrable functions obeyed the following rules on an interval [a,b]"

 

Gjennomsnittsverdien til en funksjon på intervallet [a,b] er:

92cdaca353a4fc0f69572d7770fbe734.png

Punkt a) og b) beskriver til sammen linearitetsegenskapen. Siden integralet har denne egenskapen, har også gjennomsnittsfunksjonen også det.

 

Punkt c) bør jo være ganske opplagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...