Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg lurer enda på hvordan en kan (for eksempel) regne ut hvor lang tid to legemer som tiltrekker hverandre bruker på å treffe hverandre. Snakker da om Newtons universelle gravitasjonslov.

La oss si at en stein med masse to kg og en stein med masse tre kg er fire meter unna hverandre. De står stille iforhold til hverandre, men trekker på hverandre sakte, men sikkert. Hvordan regne ut? Ja, vi ser bortifra alt annet :wee: .

 

Jeg fant ut av at det vil ta 1.52 sekunder for dem å møtes. Noe som vel ikke kan stemme?

 

Slik gikk jeg frem:

 

Jeg fant først akselerasjonskonstanten mellom kulene:

Fg=Gx(m1xm2/r^2) Fg er akselerasjonskonstanten, G er den universelle gravitasjonelle konstant, og m1 er massen til den ene kuen, og m2 er massen til den andre kulen. r^2 er lengden mellom dem.

Fg=(2x3/4^2) (G tas ikke med fordi kulene ikke ville bli påvirket av noe annet)
Fg=0,375

 

Så fant jeg ut hvor lang tid de ville bruke på å møte hverandre ved å bruke den andre veiformelen.

s=v0t+1/2at^2
s=1/2at^2
t^2=s-1/2a
t^2=4-1/2x0.375
t^2=3,8125
t=1,52

 

Og da får jeg svaret t=1.52.... Noen som vet hva jeg gjorde feil?

Lenke til kommentar

Akselerasjonen er ikke konstant, det er det som er problemet. Den må fremstilles som en funksjon av noe. Dette er vel integrasjon på et artig vis?

 

Vi kan også for enkelhetens skyld legge til at radiusen på den minste stenen (legemet) er 0,02 m og den andre har 0,03 siden de vil vel aldri møtes om det er to punkter (?), blabla relativitet osv? Drit i relativitetsteorien nå som vi har fått en radius og :) .

Lenke til kommentar
Jeg lurer enda på hvordan en kan (for eksempel) regne ut hvor lang tid to legemer som tiltrekker hverandre bruker på å treffe hverandre. Snakker da om Newtons universelle gravitasjonslov.

La oss si at en stein med masse to kg og en stein med masse tre kg er fire meter unna hverandre. De står stille iforhold til hverandre, men trekker på hverandre sakte, men sikkert. Hvordan regne ut? Ja, vi ser bortifra alt annet :wee: .

 

Jeg fant ut av at det vil ta 1.52 sekunder for dem å møtes. Noe som vel ikke kan stemme?

 

Slik gikk jeg frem:

 

Jeg fant først akselerasjonskonstanten mellom kulene:

Fg=Gx(m1xm2/r^2) Fg er akselerasjonskonstanten, G er den universelle gravitasjonelle konstant, og m1 er massen til den ene kuen, og m2 er massen til den andre kulen. r^2 er lengden mellom dem.

Fg=(2x3/4^2) (G tas ikke med fordi kulene ikke ville bli påvirket av noe annet)
Fg=0,375

 

Så fant jeg ut hvor lang tid de ville bruke på å møte hverandre ved å bruke den andre veiformelen.

s=v0t+1/2at^2
s=1/2at^2
t^2=s-1/2a
t^2=4-1/2x0.375
t^2=3,8125
t=1,52

 

Og da får jeg svaret t=1.52.... Noen som vet hva jeg gjorde feil?

for det første er ikke Fg som du kaller det "akselerasjonskonstanten, men kraften som hver av kulene utøver på hverandre. for det andre så har du utelatt den universelle gravitasjonskonstanten, G.

dessuten har kan du ikke bruke veiformelen på den måten der fordi, kulene går mot hverandre. begge vil ha forskjellig akselerasjon og akselerasjonen vil øke ettersom de nærmer hverandre. veiformelen funker bare på gjennomsnittsakselerasjon. og kulene vil ikke møtes på midten da den ene kula vil ha større akselerasjon enn den andre.

 

problemet er mye enklere hvis begge kulene har lik masse. prøv på nytt ;)

Lenke til kommentar

3x er riktig, men du må gjør det med hvert av leddene.

Dette for at forholdet mellom de ulike leddene skal være det samme.

 

F.eks så har du ligningen 5x=10. Da må x'n være lik 2, altså forholdet mellom venstre og høyre siden i ligningen er 2, da 10 er dobbelt så mye/stort som 5.

Si da at du ganger alle leddene her med ti, da vil du få ligningen 50x=100, og igjen så vil x være 2 og høyre siden er dobbelt så stor som venstre siden.

Lenke til kommentar

Gang ut parantesen din slik at du får en sjettegradslikning. Denne kan du løse ved å f. eks. sette u = x^3

 

Gir deg:

27x^2 - 2x + 1 = 0

 

Denne likningen har ingen naturlige løsninger som betyr at den opprinnelige likningen din ikke har noen løsning under den betingelsen som fører til at den har en horisontal tangent (dx/dy = 0).

 

Altså, den har ingen horisontal tangent. ;)

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her, da jeg har et lite hull i prosentregning. Oppgaven er som følger:

 

´´Jon og Einar er to 20 år gamle kompiser fra den byen Bergen. Etter en lang sommer med sommerjobb har de tjent tilsammen 23600, men John har tjent elleve prosent mer enn Einar. Hvor mye har Einar tjent?´´.

 

Problemet mitt er at jeg ikke får stilt det opp ordentlig. Hvordan regner jeg ut dette her?

Endret av nypis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...