Gå til innhold

Hvor ble det av Amiga?


Anbefalte innlegg

Amiga 1000 var en relativt kompakt maskin med flere gode designideer. Modulært design og til og med eget rom for tastaturet når det ikke var i bruk. Amiga 2000 var gigantisk i forhold og hadde fordel av gode ekspansjonsmuligheter. Et godt komplement til Amiga 1000, ikke en erstatning som Commodore tydeligvis mente. Amiga 2000 var altfor dyr og utenom ekspansjonsmulighetene ikke en bedre/raskere maskin enn Amiga 1000 og Amiga 500. Dustene på Commodore valgte å selge den med Motorola 68000 fremfor Motorola 68020 for å gjøre den billigere. Amiga 500 var lavkost alternativet som faktisk ble bestselger på kort tid. Personlig tror jeg Amiga 500 tok livet av det originale Amiga-designet. Den ble for populær og ved at den tjente mange penger for Commodore trodde de vel at den var perfekt. Amiga 3000 var for meg rette etterfølgeren til Amiga 1000. Desverre også altfor dyr. I det minste kunne man velge mellom flere modeller men Amiga 500 var fremdeles for populær og dominerende. Idiotene kunne heller ikke la være å lage Amiga 1200 for å drepe "supermaskinen" Amiga 4000. Selv om Amiga 500 og Amiga 1200 var de mest solgte maskinene er jeg ikke i tvil om at Amiga 3000 og Amiga 4000 var de beste standardmaskinene. Amiga 4000 kom noen år for sent da, og var på en måte en ny Amiga 2000.

 

CDTV og CD32 ønsker jeg ikke å nevne spesielt. Disse er bare med på å understreke at Commodore gjorde mange rare ting med Amiga-arkitekturen. Amiga 500, 1200, CDTV og CD32 er dreperne av et genialt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv hatt en A500, en A1200 og en CD32. Selvsagt så bruktes amigaen til å spille på men den var faktisk også min første pc som jeg brukte til å gjøre skolearbeid med.

 

Er nok enig med at sjefene til amiga tok helt av med suksessen til A500 og tenkte lite på ekspansjonsmulighetene, men amiga var jo alltid kompakt og alt i ett og det var jo ikke som i dag når man forventer at man skal kunne bytte ut deler etter behov.

 

Lyden til amigaen var helt overlegen alt som var på markedet da og den gjorde det faktisk meget godt blandt små musikkere som ønsket et lite hjemmestudio, dog den desverre snart ble passert av pcen med sin sterkere cpu (men i min mening greide ikke pcen å komme med ordentlig lyd før SB64) og windows 3.11.

 

Tror nok at amigaen hadde fremdeles greid seg fryktelig bra om di bare hadde utviklet boksen til å bli en egen enhet med frittstående tastatur og med oppgraderingsmuligheter. Man kunne for eksempel ikke sammenligne prisen på en amiga og en pc på den tiden da det var jo stor forskjell.

 

Amigaens nedtur og død var nok di kortsynte sjefene som på død og liv pakket på kunden et gammelt konsept uten å vidreutvikle det.

 

Gode klassikere på Amiga :

 

Pirates.

Bloodwych.

Bards Tale.

Monkey Island 1&2 (helt overlegen pc versjonene).

Dungeon Master.

Lenke til kommentar

Kongespill på Amiga som fortsatt er grunn til å dra min A500 ned fra loftet:

 

North and South - Et av de beste spillene som noensinne er laget, om ikke det aller beste. Hadde terreng som kunne ødelegges, før 90-tallet! :D I tillegg til humor, spillbarhet og balanse.

 

Arena - Også kjent som det første spillet i Elder Scrolls serien, hvis jeg ikke tar feil? Også kongespill.

 

Wings of Fury - Morsomste flyspillet. Også kommet ut på pc, men blir ikke det samme!

 

Elsket Amiga. Aldri ustabilitet, aldri inkompatibilitet.

Lenke til kommentar

Det skjedde mye rart i ledelsen til Commodore helt fra begynnelsen av. De som husker det har kanskje fått med seg at sjefen i Commodore gikk over til Atari (som også var erkerivalen til Commodore Amiga).

 

De litt yngre her på forumet forstår kanskje ikke helt hvordan det var for bare 10 år siden, men Amiga var på den tiden "maskinen" du skulle ha. Folk som kjøpte seg PC var "idioter". Amiga var overlegen på grafikk og lyd og mange vil ha det til at den også hadde en "sjel". Til og med mange av brikkene som satt inni maskinen hadde navn. (Kanskje noen med bedre hukommelse enn meg kan fortelle litt mer om det der).

Amiga arvet også en god del av brukerne av C64 som OGSå var overlegen andre i sin generasjon. Og ikke glem det miljøet som bygget opp "The gathering". Det var ikke Quake 2 og irc som gjorde det, men demoscenen.

 

Får kanskje kjeft her nå, men det er rart hvor fort tida går. Føler meg virkelig gammel når jeg sitter og mimrer over en maskin jeg hadde det utrolig morsomt med..hehehe...

Lenke til kommentar
Til og med mange av brikkene som satt inni maskinen hadde navn. (Kanskje noen med bedre hukommelse enn meg kan fortelle litt mer om det der).

Så vidt jeg husker het to av koprosessorene Paula og Denise. Mener en av dem var lyden, og en var matematisk (FP?). Grafikkprosessoren het Angus, også kjent som Fat Angus (mulig oppgradering?) og ble senere erstattet av en oppgradering som het Fatter Angus.

 

Husker ennå at en Amiga 500 hadde CPU klokkefrekvens på 7.16 MHz... :love:

Lenke til kommentar

Uff, disketter ja, opplevde stadig vekk at jeg kopierte "demoer" og ba kameraten om å bruke verify, med en gang jeg kom hjem vips så var det en eller annen bad sector eller at disketten hadde blitt ubrukelig.

 

50-100Kr for ca ti disketter det var tider det ;)

 

Fikk forresten hetta da Monkey Island 2 plutselig fikk en Guru Error akkurat like før Guybrush datt ned i gryta (det var selvsagt ikke Guru Error noe jeg ikke viste da) og kastet den helvetes disketten vegimellom...

 

Dagen etter forklarte jeg dette til en kompis og han flirte godt av meg, kunne selvsagt ikke fullføre spillet fordi jeg hadde fulstendig herpa disketten :thumbdown: .

Lenke til kommentar
Arena - Også kjent som det første spillet i Elder Scrolls serien, hvis jeg ikke tar feil? Også kongespill.

Aaaargh, hadde jeg bare visst om det spillet den gangen jeg hadde Amiga! :cry:

 

Jeg har kun fått testet Arena litt på PC gjennom DosBox (emulerer gamle PC'er). Til de som ikke visste det - Arena er i dag et gratis spill på PC. Kan lastes ned fra www.elderscrolls.com gratis i forbindelse med Bethesdasoft sitt 10-års jubileum, spillet kan kjøres via et gratis program som kalles DosBox (emulerer gamle PC / DOS systemer). :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe slags forhold til amiga selv..holdt meg til nes når det kom..men jeg lurer på hva dere måtte ut med for et slikt råskinn back in the days?  :cool:

Kan faktisk ikke huske hva jeg betalte for min Amiga 500, men ved innkjøp av A1200 med hele 4MB ekstra minne og 85MB 2.5" harddisk måtte jeg ut med 12.990,-.

 

Ganske så tragisk egentlig når bare kort tid etter store software-produsenter som LucasArts plutselig konverterte til å kun lage spill til PC. Må nok innrømme at det var spill som X-Wing, TIE Fighter, Day of the Tentacle og Sam & Max Hit The Road som til slutt førte til at jeg ga etter for overmakten og kjøpte meg en PC selv.

 

Fortsatt spilles en del av de gamle spillene ved hjelp av WinUAE og Jaybee's Amiga In A Box - http://aiab.emuunlim.com/. Men til og med Amiga software som vi vokste opp med lever fortsatt i beste velgående på PC, f.eks Directory Opus - http://www.gpsoft.com.au/

 

Nei, det var tider det når man slapp å kjøpe nytt grafikkort hver 6. måned.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Første gangen jeg leser en tråd på forumet med tårer i øynene....

 

Husker ikke når mor og far kjøpte en Amiga 500 til meg, men det var ikke lenge etter at den kom til landet. Skulle egentlig kjøpe en Commodore 64, men borti kroken, ikke helt utpakket, stod "framtiden" som han sa han selgeren......

En Amiga 500 med 512kb ram, 7,14mhz og 3,5" disketter.... Med egen fargeskjerm.... Mener å huske at den kostet en 8-9000kr. Tror det var juletilbud eller noe. Fikk tilogmed med 2 spill: Karate Kid og TestDrive....

Husker også spesielt Silkworm og KickOff. For ikke å glemme den fantastiske fly "simulatoren" Interceptor.... Har aldri verken før eller senere opplevd at venner har falt av stolen under en krapp manøver. ....

 

Amiga var fantastisk...

 

Jonna

Lenke til kommentar

Amiga 4000 var en grei maskin , men veldig mange irrterte seg over at det kun var inkludert en treg (på den tiden) IDE-kontroller og ikke SCSI som i A3000. Sterkt overpriset synes jeg 040-versjonen var også.

 

Kom også til å tenke på at minnebussen også var forkrøplet, noe som merkes når man sammenlikner f.eks min 50 MHz 68030 Amiga 1200 mot min A4000/040 med originalt 68040-kort fra Commodore. A1200'n min er faktisk raskere i mange real-time operasjoner. Dette kunne man jo løse ved å kjøpe et 3dje parts CPU kort, men ikke holdbart uansett.

 

Amiga 3000 var vel den beste Amigaen som ble laget i min mening, A3000+ med AGA-chipsettet og DSP med 16-bit lyd kunne blitt en god oppfølger, men istedet kom A4000 som virket som en sterkt nedkutta versjon.

Lenke til kommentar

Har hatt mange Amiga'er opp igjennom årene. Den siste jeg kjøpte var en A1200 med 030/50Mhz CPU, 8MB minne og 1,2GB harddisk. Dessverre gikk denne så varm at jeg måtte ha hull skrivepulten og en svær bordvifte stod under pulten og blåste rett opp for å kjøle den ned (gikk greit uten vifte til spilling, men ved raytracing i Lightwave måtte viften på).

 

Denne maskinen står fortsatt hos mor og far. Prøvde den da jeg var på besøk i sommer. Funker fint, men ESC-tasten er gåen (og de fleste diskettene med spill har fått bad sectors). Hvis noen har et tastatur til overs er jeg interessert i å kjøpe det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...