Gå til innhold

Hvor ble det av Amiga?


Anbefalte innlegg

En ting jeg har glemt å nevne....

 

Skal man snakke om Amiga demoer kommer man ikke utenom IMHO den beste Amiga demoen EVER!!

Nexus 7 av Andromeda

Denne demoen har alt. Den er utrolig stilfult gjennomført med den beste presentasjonen og designet på en demo jeg noen gang har sett.

Dette var Andromedas eneste AGA demo og den vant The Party i Danmark i desember i 1994.

Husker jeg ble helt lamslått da jeg så den første gang. Aldri hadde en demo vært SÅ gjennomført.

Den, og mange andre, kan lastes ned fra www.back2roots.org

Edit: Den funker sånn nogenlunde greit på WinUAE også hvis jeg ikke husker helt feil... mulig det er noen timings problemer...

 

Spaceballs hadde jo en klassiker med "State of the Art" også...

Go Norge!!!

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo laste ned alt av lovlig software (også spill) på denne siden her: www.back2roots.org

Skal finne det meste av det som er lovlig der. (Mange spill produsenter har også gitt dem lov til å legge ut en del bra spill)

Tøft! Her kan jeg finne glede for mange år fremover, selv om jeg er skeptisk til amigaspill UTEN gledesspake.

 

En annen ting som var litt tøft var at den siden du nevner ligger på en norsk server...

Lenke til kommentar

Du kan jo laste ned alt av lovlig software (også spill) på denne siden her: www.back2roots.org

Skal finne det meste av det som er lovlig der. (Mange spill produsenter har også gitt dem lov til å legge ut en del bra spill)

Tøft! Her kan jeg finne glede for mange år fremover, selv om jeg er skeptisk til amigaspill UTEN gledesspake.

 

En annen ting som var litt tøft var at den siden du nevner ligger på en norsk server...

Yepp.. i Trondheim :w00t:

Lenke til kommentar

Fikk et problem med programmene der jeg, fant mange jeg kjente igjen direkte, lastet ned exe filen, men når jeg skall slette den igjen (fikk ikke sett noe demo) står det at den er i bruk, jeg logget da av å på, rebootet osv for at ikke filen skulle starte, jeg har også sett i task manager for å se om filen ruller finner ingen ting, minner om trojansk hest dette, hva har jeg satt i gang??

 

filen er hqc1.exe

 

Hjelp!

 

Finner ingen info om dette på siden jeg lastet filen ned, exe filen ruller fortsatt selv etter googling med mange forslag prøvd. Uff må jeg bruke kvelden på dette nå :no:

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Ser at de fleste av mine favoritt spill er nevnt her. Speedball2, Pinball Dreams, Cannon Fodder, Larry-serien og Monkey Island serien. Monkey Island 2 var vel på

12 disketter, det kunne bli litt slitsomt når man ikke hadde harddisk.

Speedball 2 var jo et spill som krevde ufattelig konsentrasjon og raske reflekser..

spesielt i 1.divisjon.

 

Ble stor fan av Settlers på AMIGA, har sikkert spilt det hundrevis av timer. Da Settlers 2 kom ut kun på PC, var det bare å bite i støvet og gå over til fiendens rekker.

 

Ellers var demoscenen konge på AMIGA.. :cool:

Endret av MrA
Lenke til kommentar
Fikk et problem med programmene der jeg, fant mange jeg kjente igjen direkte, lastet ned exe filen, men når jeg skall slette den igjen (fikk ikke sett noe demo) står det at den er i bruk, jeg logget da av å på, rebootet osv for at ikke filen skulle starte, jeg har også sett i task manager for å se om filen ruller finner ingen ting, minner om trojansk hest dette, hva har jeg satt i gang??

 

filen er hqc1.exe

Kjørte denne fila fra winxp. Genererte en feilmelding før den avslutta. Hadde ikke problemer med å slette den etterpå. Jeg er nokså sikker på at fila er en kjørbar amigafil. Dvs at du bruker den på Amiga eller en emulator.

Lenke til kommentar

Er sikkert det som er meningen skall skje, men når jeg skall slette den får jeg meldingen om at filen er i bruk, altså den ligger som en oppstart fil et sted (det er det som er likehten med trojans fil, det er jo ikke det). Må nokk laste ned Amiga emulatoren å få kjørt filen med den før jeg for slettet den, et nytt merklig problem å notere pc boken.

 

Men nå lar jeg den ligge litt, må spille colin 2005,

 

Takk for at du forsøkte å hjelpe!!

Lenke til kommentar
Var ikke Giana Sisters i grunn en Super Mario kloning...? Jeg mener spillet ble stanset på grunn av dette.. Stemmer ikke det?

 

 

Er det ikke motsatt da? Husker ikke årstallet som stod på Great Gianna-Sisters, men Super-Mario kom vel etterpå? Noen som husker årstall?

Husker vi diskuterte dette for mange år siden.

 

Et av pinball-spillene jeg likte, var SLAM-tilt pinball. Utrolig bra grafikk.

 

Gloom Deluxe da, noen som spilte det?

 

Jeg hadde Amiga 1200 med 030/50Mhz, og en hel megabyte ekstra ram! :)

Det var jo på mange måter fine tider. Ingen støyende vifte, verken i strømforsyning eller maskinen. Bare en svak summing av harddisken.

mvh Jan Ove

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Ah.... *mimre* Husker at jeg gikk rundt og ikke klarte bestemme meg for hva jeg skulle bruke konfirmasjonspengene mine til - skulle jeg gå for en Amiga 1200 (hadde en 500 fra før), eller kjøpe meg en PC? Jeg var veldig sugen på en Amiga 1200, men det ble en PC til slutt likevel (Pentium 90Mhz ;P)... tror det var mor min som nektet meg å kjøpe Amiga :cry: heh.

 

Angående Amiga-"gledesspaker": Kan huske å ha sett en fremgangsmåte liggende ute på nettet for hvordan modde f.eks en ZipStick (sort, gule knapper, autofire - beste joystick som har blitt laget noensinne) til å fungere på PC'er :p Vet ikke om den ligger der ute et sted enda, men kanskje verdt å lete litt om man er interessert?

 

*drømmer om å prøve WinUAE m/ekte ZipStick*

Lenke til kommentar
Var ikke Giana Sisters i grunn en Super Mario kloning...? Jeg mener spillet ble stanset på grunn av dette.. Stemmer ikke det?

 

 

Er det ikke motsatt da? Husker ikke årstallet som stod på Great Gianna-Sisters, men Super-Mario kom vel etterpå? Noen som husker årstall?

Husker vi diskuterte dette for mange år siden.

 

Et av pinball-spillene jeg likte, var SLAM-tilt pinball. Utrolig bra grafikk.

 

Gloom Deluxe da, noen som spilte det?

 

Jeg hadde Amiga 1200 med 030/50Mhz, og en hel megabyte ekstra ram! :)

Det var jo på mange måter fine tider. Ingen støyende vifte, verken i strømforsyning eller maskinen. Bare en svak summing av harddisken.

mvh Jan Ove

Great Giana Sisters ble stoppet fordi det var bortimot en ren Super Mario kopi. Jeg hadde en versjon der søstrene var byttet ut med Mario og Luigi :)

Lenke til kommentar
Er sikkert det som er meningen skall skje, men når jeg skall slette den får jeg meldingen om at filen er i bruk, altså den ligger som en oppstart fil et sted (det er det som er likehten med trojans fil, det er jo ikke det). Må nokk laste ned Amiga emulatoren å få kjørt filen med den før jeg for slettet den, et nytt merklig problem å notere pc boken.

Det er vel heller tvilsomt at det hjelper å kjøre den i en emulator for å få sletta den. Hva du har ellers av programmer og servicer kjørende på din PC er vel heller sannsynligvis problemet. Kan lett være et antivirusprogram eller indexing service som er problemet. Eller et virus som prøver å patche seg på noe den tror er en exe-fil og ikke får det til. Eller Windows som prøver å presse ut et ikon eller noe fornuftig ut av amigafila. :)

Lenke til kommentar
Angående Amiga-"gledesspaker": Kan huske å ha sett en fremgangsmåte liggende ute på nettet for hvordan modde f.eks en ZipStick (sort, gule knapper, autofire - beste joystick som har blitt laget noensinne) til å fungere på PC'er :p Vet ikke om den ligger der ute et sted enda, men kanskje verdt å lete litt om man er interessert?

Verdens beste Amigaspake er Competition Pro. En av variantene som ble solgt i klarplast hadde 4 microbrytere, og metallkontakter under fireknappene. Denne spaka har så langt overlevd omkring 10 år! Microbryterne måtte repareres etter et år, men etter min "mod" har de holdt så langt. Spaka har ført meg gjennom utallige timer med spill.

 

De første spakene jeg hadde varte alt fra ei uke til noen måneder maks. Husker jeg var så skuffa da den første spaka slutta å virke mens man spilte Protector på Vic-20 i 1983. Hadde jo ikke penger til ny. Var bare 10 år gammel. :)

Endret av Peseduden
Lenke til kommentar

3 meter fra meg, står en oppkoblet, fullt fungerende Amiga 500 (kickstart 2.0), med egen Commodore skjerm. Den har to ekstra diskettstasjoner, div joysticker, ett par mus og ca... tja... 10 diskettbokser fulle med disketter (ja, mange av de fungerer 100%). Diskettboksene står i skuffer og skap, riktignok, men Amigaen har sitt eget bord.

 

Jeg spiller så og si aldri på PC, men det hender jeg slapper av med Lemmings, bilspill, Canon Fodder, Silkworm, Turrican II eller andre gode klassikere på Amigaen. Spill var mye bedre på den tiden. Så enkelt, så ukomplisert, så morsomt. Jeg hadde Amiga fra ca. 1990 til 1993, da jeg på grunn av at jeg skulle gå EDB på videregående byttet til PC. På den tiden var PC'n bedre enn Amigaen på det meste (ytelsesmessig), men manglet den "sjelen", som mange snakker om. Kjøpte en 486DX2 50MHz. Ett skikkelig råskinn i de dager. Men etter noen år, savnet jeg Amigaen noe fryktelig, og for en 3 år siden, eller noe, fant jeg en brukt en på QXL. Spenningen, gleden og humøret var på topp når jeg pakket den opp... koblet den til... og den fungerte. Har siden kjøpt en del disketter og en skjerm på QXL, og den blir brukt... om ikke flittig, så relativt jevnlig. Har til og med en ekstra Amiga 500 med kickstart 1.3 i kottet, i tilfelle den jeg har går i stykker eller må bytte ut en del.

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...