Gå til innhold

Hvor ble det av Amiga?


Anbefalte innlegg

Det skjedde mye rart i ledelsen til Commodore helt fra begynnelsen av. De som husker det har kanskje fått med seg at sjefen i Commodore gikk over til Atari (som også var erkerivalen til Commodore Amiga).

 

De litt yngre her på forumet forstår kanskje ikke helt hvordan det var for bare 10 år siden, men Amiga var på den tiden "maskinen" du skulle ha. Folk som kjøpte seg PC var "idioter". Amiga var overlegen på grafikk og lyd og mange vil ha det til at den også hadde en "sjel". Til og med mange av brikkene som satt inni maskinen hadde navn. (Kanskje noen med bedre hukommelse enn meg kan fortelle litt mer om det der).

Amiga arvet også en god del av brukerne av C64 som OGSå var overlegen andre i sin generasjon. Og ikke glem det miljøet som bygget opp "The gathering". Det var ikke Quake 2 og irc som gjorde det, men demoscenen.

 

Får kanskje kjeft her nå, men det er rart hvor fort tida går. Føler meg virkelig gammel når jeg sitter og mimrer over en maskin jeg hadde det utrolig morsomt med..hehehe...

Er du sikker på at det stemmer at sjefen i Commodore gikk over til Atari??

Jay Miner og resten av Amiga utviklerne gikk jo nettop til Atari først for å selge Amiga konseptet til dem, men de ville ikke ha det :w00t:

Så da gikk de til Commodore som kjøpte opp Amigaen med en gang.. Resten er jo historie...

Tror sjefen(e) på Atari Corp. angret 'litt' i etterkant ja :tease:

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Første gangen jeg leser en tråd på forumet med tårer i øynene....

 

Husker ikke når mor og far kjøpte en Amiga 500 til meg, men det var ikke lenge etter at den kom til landet. Skulle egentlig kjøpe en Commodore 64, men borti kroken, ikke helt utpakket, stod "framtiden" som han sa han selgeren......

En Amiga 500 med 512kb ram, 7,14mhz og 3,5" disketter.... Med egen fargeskjerm.... Mener å huske at den kostet en 8-9000kr. Tror det var juletilbud eller noe. Fikk tilogmed med 2 spill: Karate Kid og TestDrive....

Husker også spesielt Silkworm og KickOff. For ikke å glemme den fantastiske fly "simulatoren" Interceptor.... Har aldri verken før eller senere opplevd at venner har falt av stolen under en krapp manøver. ....

 

Amiga var fantastisk...

 

Jonna

Interceptor..hmm...husker ikke, men F-29 Retaliator var glimrende.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at det stemmer at sjefen i Commodore gikk over til Atari??

Det stemmer at Jack Tramiel i 1984 gikk fra Commodore til Atari. Han hadde da planer om å kjøpe opp Jay Miners Amigamaskin, men han somlet for lenge, og Commodore kom først. Lurer ofte på hvordan Amiga ville vært under Atari. Husker å ha sett noen gamle interne dokumenter fra Atari på nettet, mye tilsier at de kun ville ha solgt den som en spillmaskin. Men hvem vet? :hmm:

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Den var faktisk lysår forut for sin tid... En set-top multimedia box.

Problemet var at det ikke var noe marked for dette på den tiden.

Lysår var kanskje å ta i litt, da. :)

 

CDTV var jo i praksis bare en begrenset Amiga 500, og det kom jo aldri noen bra spill til den så vidt jeg vet, i allefall ikke som ikke også kom til vanlig A500. Ser ikke helt vitsen med CDTV da... :thumbdown:

 

Amiga 1200 var den maskinen som virkelig tok over markedet etter Amiga 500, da det var den første maskinen som kunne tilby noe virkelig nytt, i en akseptabel prisklasse.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Jeg har en bitter Amiga historie å fortelle; En kompis av meg hadde en svær eske full av originale og uoriginale Amigaspill. Så kom katta plutselig innom rommet hans en dag og pisset og dreit i eska. Katta hadde visst gjort dette til en vane, så når vi èn dag skulle ta frem eska for å spille og mimre fikk vi et sjokk. Eska bokstavelig talt fløyt i piss og avføring. Det var så ille at det rant av diskettene... Og lukta tok bare helt av... Mange Amiga spill gikk tapt den dagen, men men... :(

Lenke til kommentar

init:

moveq #-1,d0

loop:

bsr.s waitwb

move.w d0,$dff180

sub.w #$1111,d0

beq.s init

btst.b #6,$bfe001

bne.s loop

rts

 

waitwb:

cmp.b #$ff,$dff006

bne.s waitwb

rts

 

MC68000 var jo konge :w00t:

Husker ikke så mye lenger nå, men dette var noe av det første jeg skrev i ASMOne på A500'en. Hadde nok vært bedre å brukt interrupts for en jevn og fin fade effekt, men får holde å vente på vertical blank;)

Uff... blir litt sentimental av å tenke tilbake på storhetstiden til Amiga.. *snufs*snufs*

Lenke til kommentar

Er det noen som husker hva det musikkmaker-programmet het for no'? Husker jeg satt og komponerte musikk :love:

For ikke å snakke om spillene det minnes om her, som Nord og sør. Et av mine høydepunkter var da Bomber kom. Etter bestillingen kikket jeg hver dag i postkassa, og en dag, tidlig om morgenen kom faren min inn med en pakke, som hadde havnet i postkassa, med mitt navn :whistle:

Det var vel det eneste spillet jeg kjøpte.

 

Og var det ikke noe som het Twister Sisters? Alle elsket det, men nå ser det ut til å være glemt. For ikke å snakke om Port of calls.

 

Husker også et spill som har preget meg i ettertid, men husker ikke om det var til C64 eller Amiga. Et enkelt spill som het Oslo Børs. Civilization var også et høydepunkt, som jeg seint vil glemme. Og hva het det spillet, hvor man ble heist ned på en bane, hvor vi kjørte loop og krappe svinger, på nærmest en berg og dalbane? Snakk om å falle av stolen :D

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Og hva het det spillet, hvor man ble heist ned på en bane, hvor vi kjørte loop og krappe svinger, på nærmest en berg og dalbane? Snakk om å falle av stolen :D

"Stunt Car Racer" tenker du sikkert på. Mener jeg leste for ikke lenge siden at det ville komme en oppfølger til PC ganske snart, om det ikke har kommet..

Lenke til kommentar
Er det noen som husker hva det musikkmaker-programmet het for no'? Husker jeg satt og komponerte musikk :love:

 

Husker også et spill som har preget meg i ettertid, men husker ikke om det var til C64 eller Amiga. Et enkelt spill som het Oslo Børs.

Det er kanskje Sound-, Noise- eller Protracker du mener?

 

Jeg lagde også mang en module i de programmene der. :)

 

 

Oslo Børs er vel fra C64-dagene, jeg husker jeg også spilte det en god del. Det var faktisk veldig bra til å være laget i BASIC.

Lenke til kommentar

Det er kanskje Sound-, Noise- eller Protracker du mener?

Sikkert protracker. Var bare det vi brukte når vi prøvde oss på musikk. Men en ting jeg lurer på, for dere som spiller Amiga-spill i emulator, hvordan er det å spille disse uten en skikkelig joystick. Husket jeg var svært skuffet over gledesspaken som fattern kjøpte til PCen sin. Var ikke noe på nær like responsiv som Amiga- og Commodorespakene... Men fy så gøy det var å spille Goldenaxe på PCen. En med tastatur, en med gledesspake.

Lenke til kommentar
er ikke spesialeffektene i Babylon 5 laget på en amigamaskin

Hvertfall den første sesongen... Tror de gikk over til pc eller mac på slutten...

Stemmer nok det..

 

Her er litt kort info om effektene i B5 og hvordan de er laget.

 

Står litt uklart om det bare er piloten som er laget på amiga, men jeg mener at det ble brukt til flere av episodene i første sesong (dog ikke nødvendigvis alle).

 

Og denne tråden gjør det veldig fristende å lete gjennom alle eskene i kjellern for å (finne alle delene slik at jeg kan) sette opp C64en og A500en igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...