Gå til innhold

Hvor ble det av Amiga?


Anbefalte innlegg

mine favoritter

 

1.North and South

2.Gods

3.Giana sisters

4.Conan

5.Moonstone

6.Cruise for a corpse

7.Ports of Call

8.Another world

9.kick off

10. international karate

11.monkey island

12.Larry

13.Pinnball Dreams (tror jeg)

14.eye of the beholder

15.(et bil spill du så bilene ovenifra, den gangen var det utrolig flott grafikk på det)

16.stunt car racer

17.speedbal

Er enig i mye av det du sier her, mange av dine favoriter er/var mine også, om ikke nøvdeigvis i rekkefølgen du har dem i. Et par korreksjoner:

5. Moonstone .. =( ALLTID Guru Error langt uti spillet, og det funker ikke i UAX (amiga emulator på xbox), iallefall ikke for meg.

9. Senisbel Soccer var klart mye bedre syns jeg =)

13. Pinball Dreams, Pinball Fantasy og Pinball Illusion, spessielt bane 4 i ett av dem, husker ikke hvilket av de 3, Graveyard var helt genial. Var vel Digital Illusion som laget dem? Noen svenske folk iallefall =)

15. Stunt Cars I & II, Nitro og Skid Marks var alle genial bil spill du så ovenifra. I nitro var du Sly, Arnie og Westwood (med klar hentydning til noen kjente skuespillere :p)

17. Speedball II (I'ern var ikke så bra)

 

I tillegg må disse andre storhetene nevnes:

Pirates

Goldrush

Championship Manager

Civilization

Cannonfodder

Magic Pockets, Rick Dangerous I & II var klart bedre enn Giana Sisters... Menne Giana damene ville ha eid NES og Mario ;)

Wings - Flyspill fra 1st verdenskrig. Genialt. Menne som moonstone GURU ERROR mot slutten av krigen :( ... Kom et rimelig likt spill på PC, Red Baron.

Oil Imperium

Flash Back - oppfølgeren til Another World.. grafikken var jo helt unreal til den tiden å være.

Alien Breed

Project X

Nuclear War - et spill jeg ALDRI klarte vinne over computeren i.. :p Men fun still =)

Vroom

Lotus I-III

Defenders of the Crown

Gravity Force

Mayhem <- nesten helt likt Gravity force, bare mye bedre :p Var en finske som hadde laget det. Mye bedre grafikk og alt enn gravity force.. Men finner ingen refferanser til det når jeg søker på nett. Ingen spor etter et helt genialt spill. Savner det. Det gikk med mange timer med 2-4 player i dette spillet.. :(

Bloodnet (tror jeg, cyberpunk setting RPG, var genialt)

Turricane I & II

Chuck Rock I & II

Rainbow Island

Bubble Bobble

Lemmings

Shadow of the Beast (alle)

 

++ alle jeg har glemt..

 

hehhe, ser jeg har mekket en liste over nesten alle spillene som har blit nevt i denne tråden så langt + noen egne som -skammelig- ikke har blitt nevnt tidligere.. Men de var alle konge bra! =)

 

Hadde både PC og Amiga så spilet nesten alt av adventures på PC...

Så noen nevnte Dune 2 ang pc vs amiga. Dune 2 var klart MYE bedre på PC. Grafikken og lyd var mye bedre på PC for engangs skyld. Men det aller beste med PCer versjonen var at det gikk smooth å spille det.. Det var jo helt horibelt på Amiga. Når man skulle bygge et nytt hus måtte man jo vente et halvt år med loading for å laste inn menyen for å velge hvilket hus man ville bygge.

 

Selv hadde jeg aldri HD på amigaen min, :/ men hadde 4 floppydrives så ble aldri mye bytting av disker for meg =)

Endret av mhokland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, søkte litt på nettet bare for å se om jeg kom på noen flere gode spill

 

http://eab.abime.net/showthread.php?p=162160#post162160

 

Freakyweakywoo never -endel- bra spill som jeg ikke har nevnt. Alle han sier er bra, og det er bare spill fra 89... O.o *sigh* var tider det gitt =)

 

Det kommer ikke så mange bra spill i året nå fortiden, selv ikke når du legger i hop PC, xbox, ps2, dreamcast og allt annet.

Lenke til kommentar
Angående Amiga-"gledesspaker": Kan huske å ha sett en fremgangsmåte liggende ute på nettet for hvordan modde f.eks en ZipStick (sort, gule knapper, autofire - beste joystick som har blitt laget noensinne) til å fungere på PC'er :p Vet ikke om den ligger der ute et sted enda, men kanskje verdt å lete litt om man er interessert?

Hehe, ja og om noen finner det, vær grei å si ifra da. Det hadde vært riktig så trivelig å koblet en slik til maskinen.

 

Når vi nevner spill, har noen nevnt Turboraketti? Det var konge, grafikken var ikke helt topp, men spillegleden var så definitivt til stede.

 

Enn DynaBlaster da? Husker at meg og en kamerat drev og spilte dette spillet EKSTREMT mye, i to-player og greier. Utrolig kjekt når en fikk alle disse powerupsene.

 

DynaBlaster på PC fikk jeg aldri helt til å fungere...

Lenke til kommentar
5:  Turrican 2

Så bra musikk det var på det spillet! Prøv denne f.eks:

http://www.amigaremix.com/storage/36/Aweso...ction%20RMX.mp3

Neh... alt for langt fra originalen, som for øvrig er min favoritt av datamusikk.

 

Jeg har originalen på MP3 faktisk :-)

 

Er det foresten noen som har de andre fra spillet på MP3? Også er det en tast man skal trykke på "title screen" til spillet, for å få opp en liste over all musikken og mulighet til å spille de. Noen som husker hvilken tast det var?

Lenke til kommentar

Simon the sorcer..

 

 

Lokal-tv-selskapet her, har brukt en amiga til info-kanal-vising helt til nå. -Dem har akkurat gått over til pc. En sjeelden gang før, når strømmen gikk og kom, kunne vi se amiga-logoen, worcbench osv.

Nå hender det ofte, at infokanalen popper ut i windows, med oppdaterings-bokser, "utført en ulovlig-opperasjon"-bokser osv. :D

 

Tror også at tekst-scrollinger gikk glattere på amigaen.

Lenke til kommentar
Er sikkert det som er meningen skall skje, men når jeg skall slette den får jeg meldingen om at filen er i bruk, altså den ligger som en oppstart fil et sted (det er det som er likehten med trojans fil, det er jo ikke det). Må nokk laste ned Amiga emulatoren å få kjørt filen med den før jeg for slettet den, et nytt merklig problem å notere pc boken.

 

Men nå lar jeg den ligge litt, må spille colin 2005,

 

Takk for at du forsøkte å hjelpe!!

Erhm, jeg tok det som en selvfølge at folk skjønte at dette ikke var en fil som skulle kjøres under Windows, men under Amiga-emulatorene WinUAE/WinFellow eller på en ekte Amiga... ;)

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Hehe. Vel, når man ser en .exe fil så er vel det første instinktet bare å klikke på den. :)

 

www.winuae.net, her kan du laste ned emulatoren.

 

Du vil også trenge en Kickstart-fil, men den kan jeg ikke linke til her, siden de er copyrightet og ulovlige å warez'e. Du får Google rundt og se hva du finner av info.

 

Amiga emulation for Beginners er også et godt sted når du først skal sette igang.

 

http://cpc464.back2roots.org/page02.htm

Lenke til kommentar
Hadde både PC og Amiga så spilet nesten alt av adventures på PC...

Så noen nevnte Dune 2 ang pc vs amiga. Dune 2 var klart MYE bedre på PC. Grafikken og lyd var mye bedre på PC for engangs skyld. Men det aller beste med PCer versjonen var at det gikk smooth å spille det.. Det var jo helt horibelt på Amiga. Når man skulle bygge et nytt hus måtte man jo vente et halvt år med loading for å laste inn menyen for å velge hvilket hus man ville bygge.

 

Jepp , hadde Dune 2 på amiga min jeg og , men det var mye mere action å dra til søskenbarnet som hadde PC.

Det gikk bedre , samt at på Amiga så var det kjedelig musikk , på PC'n var den mer stemningsskapende.

 

Husker fremdeles musikken og spenningen da de store Harkonnen styrkene gikk til angrep på min Atreides base! :!:

(Oh , no , ikke la den devastator tanksen komme for nært.. :ohmy:;) )

 

Btw , noen som har lest bøkene? Jeg har lest alle 4 , var gode bøker.

 

Men når det kommer til Bloodnet(digger det spillet , storyen og hele greia) . så var det bedre på Amiga pga musikken. kun lusen Midi på PC'n.

Endret av dkvam
Lenke til kommentar
- It came from the dessert

Yikes! Neste gang skal jeg filtrere vaniljesausen og stikke nåler i kaka før jeg spiser.

 

Moonstone, Super Cars II, Zool, Sensible Soccer, Grand Pix... Listen over sjefsspill er jo endeløs.

Har hatt fantastisk mye moro med Amiga gjennom årene, må nesten grave frem igjen 1200'a mi *snufs*

 

 

Men skal dette være en mimretråd?

For å svare på topic da: Amigaen ligger på et rom hjemme hos mamma og pappa. Men ikke lenge ;)

Lenke til kommentar
Simon the sorcer..

 

 

Lokal-tv-selskapet her, har brukt en amiga til info-kanal-vising helt til nå. -Dem har akkurat gått over til pc. En sjeelden gang før, når strømmen gikk og kom, kunne vi se amiga-logoen, worcbench osv.

Nå hender det ofte, at infokanalen popper ut i windows, med oppdaterings-bokser, "utført en ulovlig-opperasjon"-bokser osv. :D

 

Tror også at tekst-scrollinger gikk glattere på amigaen.

De gamle hurtigrutene bruker også amiga til infokanalene sine. Jeg vet at hurtigruta Narvik har en Amiga 1200 bak disken. Så den for bare 3 mnd siden!

Lenke til kommentar

Mimre, mimre ja...

 

Trenger hjelp til å finne ut av navnet til et spill... :hmm: Hadde det aldri selv, spilte det hos en kamerat før jeg selv fikk Amiga, har alltid drømt om å spille det igjen siden den gang :yes:

 

Man var i en slags middelalderverden og kunne spille med enten mannlig eller kvinnelig barbar (mulig det var flere). Kameravinkelen var fra siden og man gikk mot høyre hele tiden. Første level var inne i en by med trestaker som kom opp fra bakken og spidda deg og tønner som kom rullende. Boss'en måtte man slå med sverdet til han satt seg ned og dermed kunne man kappe hodet av han :D

 

Et annet level gikk man over en kirkegård på natten, det kom stadig zoombier opp av gravene osv., husker jeg ble skikkelig redd første gangen jeg så det... hehe :D

 

Det kunne likne litt på goldenaxe, men var mye, mye kulere (synes jeg da hvert fall).

 

Any ideas?

Lenke til kommentar
Du kan jo laste ned alt av lovlig software (også spill) på denne siden her: www.back2roots.org

Skal finne det meste av det som er lovlig der. (Mange spill produsenter har også gitt dem lov til å legge ut en del bra spill)

Ingen sider på nettet har alt ... Det er det vi prøver å ordne på...

Lenke til kommentar

Jeg vil bare få nevne et operativsystem som har Preemptive Multitasking på høyde med (og kanskje over) Amiga, som i tillegg kan brukes på mange hardwareplattformer.

 

QNX er et POSIX basert OS. Det er kompakt og modulært oppbygget med egenskaper som gruser de "vanlige" linuxene. Overfladisk kan man si at linux har denne dual-kernel modellen som gjør ting så altfor avansert i forhold til hva det hadde trengt å være. QNX har en mye smartere og enklere oppbygning. For de som har noe interesse av å lese om og/eller bruke dette OSet kan man benytte seg av websiden http://www.qnx.com/

 

Det skal være enkelt å porte Linuxprogrammer, og enkelt å lage programmer og drivere pga oppbygningen som skiller seg markant fra måten Linux fungerer. Nesten kompatibelt men så mye bedre. Linuxversjonen av Quake III ble porta på bare to dager.

 

QNX Neutrino RTOS; en verdig overtaker til AmigaOS. :thumbup:

 

http://download.qnx.com/download/

 

Sjekk også ut qnxZone, en QNX community site av og for QNX-brukere: http://www.qnxzone.com/

Endret av Peseduden
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...