Gå til innhold

Hvor ble det av Amiga?


Anbefalte innlegg

Savner Amigaen min jeg :(

 

Likte spesiellt godt å spille superfrog.. Fin-fin grafikk og kul musikk. Det var dager det. og så husker jeg ennå skuffelsen når jeg kom til kamerater med pc og skulle spille spill som Dune 2, Ports of call og wings of fury på de. Fy flate så mye bedre grafikk det var på Amiga! kunne ikke forstå at noen var så dumme at de kjøpte seg en pc i stedet for amiga :)

Har den enda i skapet her og drar den faktisk frem fra tid til annet. Savner derimot C64en min, den gikk rett og slett i stykker til slutt :( Man kan emulere så mye man vil, men det blir aldri det samme. Blir faktisk imponert over grafikken hver gang jeg fyrer Amigaen opp og tenker på hvor Windows og IBM kompatible maskiner var på samme tidspunkt :) Husker fremdeles de kameratene som hadde PCer da, spill-messig lå de flere år tilbake for Amigaen, det samme rent brukermessig. Var også en av dem som veldig motvillig mot slutten av 90-tallet gikk over til IBM kompatibel PC og ikke helt forstod hvorfor verden rundt meg oppførte seg som idioter :)

 

Det var nok ikke teknologien bak Amiga som var dårlig, heller Commodore som dreit på draget. Er redd Amiga, selv med de nye prosjektene er tapt for alltid. Det blir hvertfall ikke det samme som det engang var. Etter 10år i dvale har de for mye å ta igjen. Skal man være spesi kan man like greit kjøpe Mac i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Defender of the Crown var det ja!!!!!!!!!!!!!! vet ikke hvorfor jeg sa noe annet!! Det var utrolig bra! Må prøve å finne det!

 

Edit: Kastet Amigaen min i en container for noen år siden, da hadde det siste spillet sluttet å virke (Giana Sisters) fikk aldri fullført det, det var også et veldig bra spill!!!

Endret av A.Dent
Lenke til kommentar
Defender of the Crown var det ja!!!!!!!!!!!!!! vet ikke hvorfor jeg sa noe annet!! Det var utrolig bra! Må prøve å finne det!

 

Edit: Kastet Amigaen min i en container for noen år siden, da hadde det siste spillet sluttet å virke (Giana Sisters) fikk aldri fullført det, det var også et veldig bra spill!!!

Var ikke Giana Sisters i grunn en Super Mario kloning...? Jeg mener spillet ble stanset på grunn av dette.. Stemmer ikke det?

Lenke til kommentar

giana sister var genialt!, mener å huske at meldien i spillet var bra oxo.

 

Ingen som husker Gods da?

 

Edit: Eller Vroom, det har ingen nevnt :love: det første bil spillet med god farts følelse, grafikken var ikke all verden

 

 

ha ha ha jef fant det

http://www.thelegacy.de/Museum/5805/ :thumbup:

 

:love:http://www.thelegacy.de/Museum/ eye of the beholder

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Brukte min amiga 2000 jevnt og trutt, men i år 2000 var det slutt. Har brukt den litt siden, via nullmodem og composite video fra amiga'n inn på tvkortet på pc'en min. Mest til tekstbehandling og litt grafikk. Og til å spille warcraft 2 via MAC emulator. I grunn en god maskin, godt oppdatert, men tastaturet virker ikke lenger. Står og støver ned nå, stakkar.

Lenke til kommentar

En ting var ihvertfall sikkert... Pinball spill var 1000% bedre på amiga enn 'hakkete' pc'er...

Agnus chip'en med blitter'n i front var jo helt 'out-of-this-world' den gang :w00t:

 

Men... har faktisk ikke hørt om Wipeout 2097 på Amiga.. Var den for MC680x0 eller PowerPC? Noen som har en link med litt info om amiga versjonen?

 

EDIT:

Har lest litt på nettet om Wipeout nå... Vel det er ikke mye 'Amiga' igjen i den boksen som kreves for å spille dette spillet da..

Hjertet i en Amiga, for meg, er først og fremst Agnus chip'en og de andre cutsom brikkene. Dette spillet krever jo eget gfx kort og PPC prosessor. Ikke mye amiga igjen der nei...

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
En ting var ihvertfall sikkert... Pinball spill var 1000% bedre på amiga enn 'hakkete' pc'er...

Agnus chip'en med blitter'n i front var jo helt 'out-of-this-world' den gang :w00t:

 

Men... har faktisk ikke hørt om Wipeout 2097 på Amiga.. Var den for MC680x0 eller PowerPC? Noen som har en link med litt info om amiga versjonen?

 

EDIT:

Har lest litt på nettet om Wipeout nå... Vel det er ikke mye 'Amiga' igjen i den boksen som kreves for å spille dette spillet da..

Hjertet i en Amiga, for meg, er først og fremst Agnus chip'en og de andre cutsom brikkene. Dette spillet krever jo eget gfx kort og PPC prosessor. Ikke mye amiga igjen der nei...

Å si at det ikke er mye Amiga igjen i boksen min, er helt feil. Men du har rett i at den er utbygd omtrent så mye det går ann. skulle tro den bråkte veldig mye, men PPC`en var faktisk vifteløs, og sammenlignet med PC´en min idag, var den musestille. Men Wipeout 2097 var bare helt utrolig mye bedre på Amiga enn pc. Har en CD32 gamepad til å styre med og Hyperion software, som portet spillet til Amiga, la inn masse ekstra effekter som blant annet fogging. Kjører Workbench 3.9 på denne maskinen, og jeg mener Amiga er et spørsmål om OS, ikke hardware. De nye AmigaOne maskinene skal det jo være mulig å kjøre MacOs på uten noen form for emulator.

 

Prøvde et pinballspill på pc, men det er bare ikke det samme.

Lenke til kommentar

Etter min mening var en av de største tabbene å gi ut A1200 (og 4000) med dårligere grafikk-prosessor enn CD32 (gjaldt vel texture-mapping hvis jeg ikke husker feil). Det førte ganske raskt til at spillprodusentene droppet Amiga, og siden ganske få kjøpte seg CD32 ble hele plattformet droppet.

 

---

 

Og ja, jeg husker Gods. Det var et bra spill med suveren grafikk og lyd!

 

Allikevel, det spillet jeg spilte mest var nok F1GP. Kjørte internettmesterskap i noen sesonger og kunne innkassere en 2.plass i "VM". Dette er nok det beste formel 1 spillet som noen gang er produsert, hvor man kunne føle hvordan bilen oppførte seg forskjellig med ulike settings selv om man brukte den gode gamle joysticken (Competition Pro, gammel type - de nye var hardere og mindre følsomme).

 

Deretter var vel Championship Manager det mest populære. Grunnen til at jeg kjøpte meg PC var for å få CM2 og F1GP 2. F1GP 2 var på ingen måte like bra som 1'ern på Amiga.

Lenke til kommentar
Prøvde et pinballspill på pc, men det er bare ikke det samme.

Enig. Pinball Dreams, Pinball Fantasies og Pinball Illusions var utrolig gode pinball-spill. Virker som om utviklerne ikke får til den samme følelsen på PC. Man sliter jo fortsatt med å få til bra scrolling på en PC...

 

De samme gutta har vel senere laget Rallisport Challenge til XBox og PC. Tydelig at det er gode programmerere som sikkert har tatt med seg en del erfaringer fra Amiga-verdenen over i PC-verdenen.

Lenke til kommentar

Det nevnes litt disketter og slikt her...

 

Dersom dere tar en titt på http://www.amiganostalgia.com så vil dere se hva jeg tenker å bruke litt tid på framover.. Å dumpe alt av amiga spill programmer og demoer. Sistnevnte er selvsagt prioritert, siden det er vanskelig å finne virkelig gamle demoer igjen ...

 

Så, dersom det er noen her som er intressert i å få dumpet diskettsamlingen sin, men ikke aner hvordan/har utstyr for å gjøre det, så kan jeg stille opp.

 

Send meg en privat melding, så kan jeg forklare videre framgangsmåte (ja, du må sende diskettene til meg, og vil få igjen diskettene og en cd/dvd med alt på (som adf) som takk for bidraget.

 

Det er her IKKE snakk om piratkopiering, dette er for å bevare dette for framtiden.

Endret av Dozer
Lenke til kommentar
Jasså, hvordan taklet den livet på nettet da? Eller fikk den aldri sjekket det ut? Satt tilfeldigvis med en kar i kalssen i dag, og han begynte å herje med workbenchen. Uten at jeg hadde nevnt noe :)

 

Ellers høres den maskinen deilig ut den, men det er vel stress å få sendt den noen steder vil jeg tro.

Jeg surfet med Amigaen min på nettet tilbake i 1996-97, det gikk greit (men surfing på webben gikk dårlig, siden jeg ikke hadde grafikkort, og webben i 256 farger ser jo rævva ut). Men alle andre tjeneste som IRC, FTP osv, funka helt fint. Hvis man har en Amiga med nettverkskort, kan man fint koble den opp mot f.eks DSL tilkoblinga si. All software som trengs finnes til Amiga.

Lenke til kommentar
Det nevnes litt disketter og slikt her...

 

Dersom dere tar en titt på http://www.amiganostalgia.com så vil dere se hva jeg tenker å bruke litt tid på framover.. Å dumpe alt av amiga spill programmer og demoer. Sistnevnte er selvsagt prioritert, siden det er vanskelig å finne virkelig gamle demoer igjen ...

 

Så, dersom det er noen her som er intressert i å få dumpet diskettsamlingen sin, men ikke aner hvordan/har utstyr for å gjøre det, så kan jeg stille opp.

 

Send meg en privat melding, så kan jeg forklare videre framgangsmåte (ja, du må sende diskettene til meg, og vil få igjen diskettene og en cd/dvd med alt på (som adf) som takk for bidraget.

 

Det er her IKKE snakk om piratkopiering, dette er for å bevare dette for framtiden.

Du kan jo laste ned alt av lovlig software (også spill) på denne siden her: www.back2roots.org

Skal finne det meste av det som er lovlig der. (Mange spill produsenter har også gitt dem lov til å legge ut en del bra spill)

Lenke til kommentar
Etter min mening var en av de største tabbene å gi ut A1200 (og 4000) med dårligere grafikk-prosessor enn CD32 (gjaldt vel texture-mapping hvis jeg ikke husker feil). Det førte ganske raskt til at spillprodusentene droppet Amiga, og siden ganske få kjøpte seg CD32 ble hele plattformet droppet.

Du tenker på Chunky-2-Planar funksjonen i den nye Agnus chip'en...

Siden Amiga brukte bitplanes så ble det litt mye jobb med å få flytte såppas mye grafikk som feks. i et FPS spill. Commodore lagde derfor en funksjon som gjorde om 'PC grafikk' til 'Amiga grafikk' i hardware. På denne måten så kunne man programmere spillene sine som man gjorde på en PC, og Agnus sørget for konverteringen til bitplanes on-the-fly. Det skulle derfor også være 'lettere' å porte PC spill over til Amiga da de ikke trengte å omprogramere hele grafikkmotoren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...