Gå til innhold

Vil ha liten, stillgående PC, hjelp?


Anbefalte innlegg

Planlegger å lage meg en fin, smal pc som jeg hadde tenkt å plassere i stereobenken.

 

Har sett på en del rack-kabinetter og noen desktop-kabinetter, men finner ikke noen som faller helt i smak eller er altfor dyre. Noen som har noen tips?

 

Fins det noen prosessorer som selges til en brukbar pris og som ikke trenger vifte?

 

Hadde også tenkt meg et vifteløst skjermkort også, noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man vil ha en relativt kraftig vifteløs CPU så kommer jo ny versjon av AMD's Geode prosessor snart. (omtalt i en artikkel her på hw.no) Om du ikke vil vente så er det også mulig å kjøpe en annen AMD / Intel CPU og klokke den ned. Selv har jeg ike erfaring med dette, og vet heller ikke hvilke prosessorer det går med, så vi får håpe at det kommer noen med noe mer erfaring inn hit. Det siste CPU alternativet er jo selvsagt å gå for en Transmeta eller VIA prosessor. Da får du det i tillegg på mini-itx hovedkort, som kan redusere størrelsen en del.

 

Vifteløst skjermkort vet jeg egentlig ikke, man har jo alltids Sapphire sine "Ultimate Edition" kort. Men selv om disse ikke har vifte vil de spre varme rundt i kabinettet, og dermed trenger du kanskje en kabinett vifte for å lede varmen bort. Alternativt så kan man jo gå for en del low-end kort (og kanskje også noen midt-på-treet-kort), så vidt jeg vet er en del av disse vifteløse.

 

Noen linker:

AMD Geode

Forum tråd om Geode, inneholder også info om nedklokking av andre AMD'er

Eldre test av VIA på hw.no

 

Håper du får noe vettugt ut av det

 

-Zlatzman

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...